Toon posts:

Vaarbewijs I en II halen. Welk leermateriaal?

Pagina: 1
Acties:

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 10:07
Goedemorgen,

Graag wil ik mijn vaarbewijs halen (I en II, zodat je wel overal kan varen). Nu kun je gelukkig altijd examen doen, dit was vroeger wel anders. Dan had je een aantal keer per jaar examendagen.

Ik hoorde laatst dat ze praktijk als onderdeel wilden toevoegen voor het halen van een vaarbewijs. Nu wil ik dat natuurlijk voor zijn (en natuurlijk omdat ik deze zomer wil gaan varen) en vroeg mij af wat nou het juiste 'leermateriaal' was om een vaarbewijs te halen.

Ik vernam namelijk van andere mensen dat ze vragen kregen die in een bepaald boek niet genoemd werden waardoor ze er niet voor konden leren. Dit wil ik natuurlijk uitsluiten zodat ik gewoon een grote kans heb om het vaarbewijs te behalen mits je goed leert natuurlijk.

Ook kun je natuurlijk cursussen volgen van o.a. Albatros (Die stond volgens mij goed aangeschreven), echter is dat een meerwaarde tov gewoon goed leren uit een boek?

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het makkelijkst is gewoon boek Klein Vaarbewijs I + II van de ANWB

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:47

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Misschien weet je dit wel, maar je hoeft niet voor alle schepen een vaarbewijs te hebben. Is alleen wanneer je boot sneller dan 20 km/u kan varen of wanneer deze langer is dan 15m.

Misschien scheelt dat? Hoewel ik wel vindt dat iedere watersporter, evenals iedere weggebruiker, op zijn minst de voorrangsregels moet kennen.

Waarom? Omdat het kan!!

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dit boek heb ik inderdaad ook gebruikten het vaarbewijs daar ook mee gehaald :) Dat het nu tegenwoordig niet meer aan vaste data is gebonden is wel ideaal, ik was nog afhankelijk van die enkele vaste dagen per jaar. Het examen is gelukkig niet zo moeilijk :)

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb voor I en het Basiscertificaat Marifonie alleen Vaarbewijs.nl gebruikt en Ik ben voor beide in een keer zonder fouten geslaagd. Ik had ook een boek geleend (weet niet meer welke, niet van de ANWB in ieder geval), maar die vond ik minder duidelijk en was inderdaad niet compleet. Vaarbewijs.nl bevat de theorie afgewisseld met examenvragen. Volgens mij is het zo dat je na het doornemen van alle theorie en vragen alle mogelijke examenvragen een keer bent tegengekomen.

[Voor 6% gewijzigd door Joni op 14-05-2011 10:19]

• RedHat
Voor het varen op het Eemmeer / Veluwemeer heb je toch geen Marifonie nodig? Misschien wel handig voor Sluizen.

[Voor 27% gewijzigd door RedHat op 14-05-2011 10:58]

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:48
-die mag hier helemaal niet staan- :P

[Voor 77% gewijzigd door sjaakwortel op 13-01-2012 01:09]

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
RedHat schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 10:58:
Voor het varen op het Eemmeer / Veluwemeer heb je toch geen Marifonie nodig? Misschien wel handig voor Sluizen.
Klopt, een marifoon is niet nodig. :)

[Voor 6% gewijzigd door Joni op 14-05-2011 11:04]

• Truss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-03 12:57
Joni schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 11:03:
[...]

Klopt, een marifoon is niet nodig. :)
Maar als je hem aan boord hebt ben je wel verplicht hem uit te luisteren :)

Ik heb zelf deze gebruikt en die beviel prima.

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:31
Ik heb het gehaald met het ANWB Cursusboek + cdrom
Als je examen gaat doen voor vaarbewijs 2 heb je op het examen een koersliniaal en kaartpasser nodig om de vragen op de kaart te beantwoorden.

Op wat voor boot ga je varen en wat is je ervaring op het water?

“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-12-2022
jevn schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 10:00:
Het makkelijkst is gewoon boek Klein Vaarbewijs I + II van de ANWB
Dat boek is m.i. een ramp. Alle theorie is verhalenderwijs opgeschreven. Het hele boek is een groot toneelstuk van een stel dat gaat varen en onderweg van alles tegenkomt. De daadwerkelijke theorie kan in een fractie van het aantal pagina's van dat boek omschreven worden.
Eärendil schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 16:22:
Als je examen gaat doen voor vaarbewijs 2 heb je op het examen een koersliniaal en kaartpasser nodig om de vragen op de kaart te beantwoorden.
Met alleen een normale geodriehoek kom je er ook wel uit.

[Voor 25% gewijzigd door argro op 14-05-2011 16:29]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-05 13:09
RedHat schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 09:49:
Ook kun je natuurlijk cursussen volgen van o.a. Albatros (Die stond volgens mij goed aangeschreven), echter is dat een meerwaarde tov gewoon goed leren uit een boek?
Ik heb ook het ANWB boek liggen, maar ik ben al niet zo'n boekenlezer en vond dat er wel erg veel blaat in stond (meer dan je daadwerkelijk nodig hebt tijdens het examen).

Zelf heb ik -online- een cursus gedaan bij VBO (http://www.watersportcursussen.nl/) dat was erg relaxt. Je schrijft je in, dan kom je in een online leeromgeving waar je wat theorie krijgt en dan meteen die theorie oefent met een paar vragen. Ik ben een beetje vergeten hoe het precies zat, maar volgens mij krijg je dan de volgende dag weer een e-mail dat het volgende stuk cursus voor je klaar staat (waar je niet direct op hoeft in te gaan als je even geen tijd hebt). Elke keer krijg je weer stukje theorie (examen)vragen om te oefenen, ook over de oudere stof. Uiteindelijk kreeg ik vanzelf een e-mail met een uitnodiging voor een online oefenexamen... als dat in hun ogen goed genoeg is krijg je examengarantie. Dus mocht je dan zakken betalen zij een nieuw examen. Op die manier heb ik het in een maand of drie (op zeer rustig tempo, had veel andere dingen te doen) voor elkaar dat ik in één keer ben geslaagd.

Kosten waren iets van 70 euro (excl. examengeld), dat vond ik echt de moeite waard. Als ik weer eens tijd heb ga ik ook nog een keer voor het klein vaarbewijs II, ik weet zeker dat ik het weer via diezelfde methode doe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RedHat
Inmiddels ingeschreven op vaarbewijs.nl.

Bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RedHat
Inmiddels een klein weekje bezig. Niet heel veel uren erin gestoken maar even mijn ervaring.

Als je denkt 'dat haal ik wel even' dan is dat goed mogelijk met een beetje gokken. Maar er zijn een hoop dingen die je echt moet leren (Betonning,BPR (En de wateren waar een ander 'wetboek' voor geldt), geluidssignalen). Een hoop is één keer lezen en je weet het, maar dingen als navigatielichten en bovenstaande zijn toch dingen die je echt even moet leren (Of erop gokken dat je ze goed gokt op je examen).

De informatie op vaarbewijs is zeer goed te noemen. De eerste 3 blokken zijn makkelijk maar daarna gaat het niveau toch echt omhoog (9 blokken in totaal). Er zijn genoeg proefexamens, ook wel zo makkelijk. Na elk 'onderdeel' krijg je vragen over het geleerde materiaal waarna je meteen weet of je de vraag goed of fout beantwoord hebt.

Al met al ben ik tot nu toe positief over vaarbewijs.nl. De kosten vind ik toch wel hoog (69 euro dacht ik), maar de informatie is wel voor langere tijd opvraagbaar (3 maanden dacht ik).

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:14
Een ongeneerde kick. Ik ga morgen VB1 en VBA examen doen. Ik heb de studiewijzer kleinvaarbewijs 1& 2 gebruikt.

De voorbereiding had een stuk beter gekund, maar ik hoop in ieder geval VB1 te halen. VBA is niet echt noodzakelijk, maar ga het wel doen.

Ik laat wel even weten wat ik er van vond en of het boek er geschikt voor is (geweest).

Edit; Het gebruikte boek is prima als basis voor het examen. Ik heb ze dan ook allebei gehaald. Weinig verrassingen los van de dingen die ik gewoon niet meer zeker wist.

[Voor 29% gewijzigd door HCMarX op 01-12-2012 12:16. Reden: Toevoegen ervaring]

Gamecube (games) kopen of ruilen??

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06 21:08
Kan iemand mij vertellen welk boek / materiaal ik het beste kan gebruiken voor het halen van KVB1?
Afgelopen weekend examen gedaan bij de vamex, maar helaas maar 41p gehaald.

Heb het boek van anwb gebruikt, diverse examens op internet gedaan.
Youtube filmpjes bekeken en de site roerganger.nl doorgenomen.

Dacht dat ik de stof wel aardig kende, maar dit had ik qua uitslag niet verwacht.
Hoorde al meer mensen klagen dat de vamex nogal zware examens heeft.

• danielik
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-11-2016
Heb ook de ANWB boek gebruikt, maarja was in 2001. Dus niet echt accuraat meer.

Maarja die gaan gewoon kei hard het CBR achteraan om nog meer geld af te kunnen troffelen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee