Toon posts:

Superlux koptelefoons

Pagina: 1
Acties:

• thesurfingalien
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-06-2020
Hallo Allen,

Ik vroeg mij af of er hier iemand is die ervaring(en) heeft met Superlux hoofdtelefoons. Superlux is een Taiwanese fabriekant van allerhande studio-apparatuur.

Hoewel ik dit niet kan bewijzen lijkt het mij dat er een aantal bekende fabrikanten van (onder andere) hoofdtelefoons daar hun productie of delen daarvan uitbesteden, en deze lieden vrolijk de productie wat laten doordraaien, wat leuke mixjes doen met verschillende behuizing / elementen, en vervolgens een en ander onder hun eigen naam op de markt zetten.

Ik ben op een gegeven moment tegen een topic aangelopen op www.head-fi.org waar met name redelijk loved gesproken wordt over de Superlux HD-668B, waarvan hier een linkje naar een Duitse importeur:

http://www.thomann.de/nl/superlux_hd668_b.htm

Als je naar de prijs kijkt (EUR 29,-) lijkt het niks, maar op head-fi wordt beweerd dat dat ding gewoonweg net zo goed of beter is dan alles onder de US$ 200,- Ik moet er wél bijzeggen dat head-fi zo ongeveer de meest bevooroordeelde site (althans de gebruikers :-)) is die ik ken, en waar klinklare onzin zo ongeveer met "religieus fanatisme" wordt verdedigd.

Het punt is dat ik in Brazilie woon en dit wellicht een aardig product is om te importeren voor wederverkoop. Vandaar dat ik (als er iemand is die ervaringen heeft met Superlux producten) graag de "nuchtere Hollandsche" beoordeling(en) lees voordat ik een bestelling plaats om zelf een oordeel te vellen. Het is nogal lastig om electronica hier te krijgen, als het al ongeschonden aankomt.

Alle info is welkom, waarvoor bij voorbaat dank!

Peter

EDIT: Toegevoegd mijn review van de HD-668B

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

• Anoniem: 63975
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Importeer er gewoon 3 of 5 en probeer ze aan de man te brengen.

Ondernemen is nou eenmaal niet zonder risico's.

Anoniem: 365612

Ik heb al op verschillende fora erg positieve berichten gelezen en ben van plan om er een aan te schaffen. Voor die prijzen zal het geen miskoop worden.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:07

mr.paaJ

generatie cmd+z

grappige mutant van AKG en Audio Technica... de berichten zijn inderdaad redelijk positief, maar dat zijn ze over de HD201 ook... voor €29 kan het alleen meevallen toch? :p

Ik zou in ieder geval geen geniaal ding verwachten dat $200 hoofdtelefoons wegspeelt.

[Voor 20% gewijzigd door mr.paaJ op 14-05-2011 19:04]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thesurfingalien
Hoi luitjes,

Sorry voor de late reactie, maar ben druk bezig geweest en ook een oogontsteking gehad...

Het importeren van goederen in Brazilie is niet zo eenvoudig. Ik kan een en ander gewoon per post laten opsturen, maar dan moet ik wél even 60% import tax betalen :-)

Ik heb inmiddels zo'n ding besteld bij die Duitse toko, en bij mijn zus laten afleveren; die komt eind augustus hierheen, dus dan kan ik zelf eens luisteren.

Het is niet zo dat ik verwacht dat 'ie koptelefoons van $200 wegspeelt of zo... Waar het mij om gaat is dat gewoon redelijk tot goed klinkt en mogelijk een candidaat voor verkoop hier is.

Anyway, als er nog iemand iets kan melden oor ik dit graag!

Dank,
Peter

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wow, bedankt voor de tip, wat een koopje!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-06 19:33
Huh? Thomann levert gewoon naar NL hoor. Je betaalt alleen ietsje meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thesurfingalien
@Weiman

Ik neem aan dat jouw reactie aan mijn adres bedoeld was... Ik woon tegenwoordig in Brazilie :-)

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:08

franssie

Save the albatross

nav dit topic ook eentje besteld, zal er eens naar (of mee?) luisteren en eea laten weten (al krijg je 'm al snel via je zus).
Brazilië lijkt vwb import inderdaad een ramp te zijn als het al aankomt.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thesurfingalien
@franssie

Eind augustus duurt nog wel effe hoor :-) Ik neem aan dat jij 'em dinsdag of woensdag wel in huis hebt :-)

Anyway, ik hoor graag wat je ervan vind, en ik hoop dat je niet teleurgesteld wordt. Misschien is die EUR 38 (of zo) geen probleem, maar toch... Als het niks is, is het geld over de balk.

Ik heb zelf een setje AKG earpads erbij besteld (EUR 17, redelijk absurd in vergelijk met de prijs van de koptelefoon, maar goed...). Dit omdat ik niet echt weg ben van de leerachtige (sky?) earpads die er op zitten en ik mij bij een half-open hoofdtelefoon niet voor kan stellen dat het enig effect op klankkleur kan hebben.

Importeren is echt een drama hier... Voordat ik er uberhaupt aan begin moet ik éérst eens flink in de regelgeving duiken, maar voor wat ik ervan begrijp is het gebruikelijk dat je iemand inhuurt die alle papierwerk regelt... Die gasten zijn aan de dure kant.

Wat ik overigens wel grappig vind is dat, als je de verhalen leest op head-fi.org, dat er lieden zijn die rustig $1000 neerlegen voor een hoofdtelefoonversterker en normaal gesproken niet echt warm lopen voor "goedkope rommel", erg positief zijn over de HD-668B :-)

@Gianni:

Het was niet echt als tip bedoeld, maar als je er wat aan hebt is het natuurlijk meegenomen.

Peter

[Voor 20% gewijzigd door thesurfingalien op 29-05-2011 03:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thesurfingalien
@all

Wat misschien ook wel een geinig product is van Superlux is een actief monitortje, de BES5a:

http://www.feedback.nl/shop/product/100006281/FBR100921

Ik heb zelf een setje in bestelling staan bij de importeur alhier, maar die zijn net op de boot gezet dus het duurt nog wel ff voordat die binnenkomen...

De specs (PDF) kan je downloaden:

http://www.superlux.com.t...ource/ss_BES5A_web_en.pdf

Wellicht een alternatief voor een 2.0 PC speakersetje? Iets aan de prijzige kant misschien, maar als ik de specs bekijk lijkt het niet verkeerd. Ik kan mij voorstellen dat zoiets het heel leuk kan doen in een klein (huis)kamertje of slaapkamer... Daarvoor wil ik het in ieder geval testen om te kijken of het een product is dat ik hier aan de man kan brengen.

Ik heb tot op heden geen enkele review kunnen vinden :-( Als er iemand is die wél wat heeft gevonden, laat mij het dan even weten a.u.b.!

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 328247

thesurfingalien schreef op zondag 29 mei 2011 @ 02:58:
Wat ik overigens wel grappig vind is dat, als je de verhalen leest op head-fi.org, dat er lieden zijn die rustig $1000 neerlegen voor een hoofdtelefoonversterker en normaal gesproken niet echt warm lopen voor "goedkope rommel", erg positief zijn over de HD-668B :-)
Peter
De absurde verhalen op head-fy.org kun je echt niet meer serieus nemen. Zo schrijft een forumlid daar:

"Imagine when AKG and Audio Technica had a b*stard love-child raised by a Beyerdynamic. According to charts, the HD668B has a similar frequency curve as the Beyer DT990, and I can justify it with my ears."

Tja, met deze absolute onzin (ik moet er echt om schaterlachen) schiet het echt niet op. Wie gelooft dergelijke uit de duim gezogen audiofiele kulpraatjes. Het hele artikel is daarmee volgeschreven. Voor wie ook tenenkrommend zich wil bescheuren van het lachen, de onderstaande link.

http://www.head-fi.org/fo...a-m50-and-superlux-hd681f

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 328247 op 29-05-2011 08:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 19:33

-Stef-

Slainthe!

Ik heb nu 4 maanden een Superlux HD-668B. Wel meteen de "zweterige" plastic/neplederen ear pads vervangen voor velours pads van AKG ( K-204 ). De Superlux zit nu wel lekker, ook na langere tijd. Verder is de Superlux nog "unmodded".

Hier een foto van beide pads tijdens de wisseling.

De Superlux 668B is niet alleen goedkoop maar zo voelt het ook aan. Ik ben echter bijzonder tevreden over de geluidskwaliteit, zowel laag midden als hoog. Helder, ongekleurd geluid. Echt ongelofelijk dat ze dat uit een hooftelefoon van 29 euro krijgen.

Of deze Superlux hoofdtelefoons uit het 200+ euro-segment wegspeelt weet ik niet, aangezien ik nooit een vergelijkend warenonderzoek heb gedaan maar dat de geluidskwaliteit mij (en vele anderen) in positieve zin verbaast is een feit.

Head-fi wil inderdaad nog wel eens overdrijven in superlatieven maar als mijn ervaringen tegenvielen had ik dat hier ook gepost. De (geringe) aankoopprijs heeft dan ook geen enkele invloed op mijn antwoord.

Ik zou iedereen die nieuwsgierig is en nog een goedkope hoofdtelefoon met goed geluid zoekt aanraden de 668B gewoon te bestellen (als ze op je adres kunnen bezorgen).

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Acties:
  • 0Henk 'm!

-Stef- schreef op zondag 29 mei 2011 @ 09:28:
Ik heb nu 4 maanden een Superlux HD-668B. Wel meteen de "zweterige" plastic/neplederen ear pads vervangen voor velours pads van AKG ( K-204 ). De Superlux zit nu wel lekker, ook na langere tijd. Verder is de Superlux nog "unmodded".

Hier een foto van beide pads tijdens de wisseling.

[afbeelding]

De Superlux 668B is niet alleen goedkoop maar zo voelt het ook aan. Ik ben echter bijzonder tevreden over de geluidskwaliteit, zowel laag midden als hoog. Helder, ongekleurd geluid. Echt ongelofelijk dat ze dat uit een hooftelefoon van 29 euro krijgen.

Of deze Superlux hoofdtelefoons uit het 200+ euro-segment wegspeelt weet ik niet, aangezien ik nooit een vergelijkend warenonderzoek heb gedaan maar dat de geluidskwaliteit mij (en vele anderen) in positieve zin verbaast is een feit.

Head-fi wil inderdaad nog wel eens overdrijven in superlatieven maar als mijn ervaringen tegenvielen had ik dat hier ook gepost. De (geringe) aankoopprijs heeft dan ook geen enkele invloed op mijn antwoord.

Ik zou iedereen die nieuwsgierig is en nog een goedkope hoofdtelefoon met goed geluid zoekt aanraden de 668B gewoon te bestellen (als ze op je adres kunnen bezorgen).
Wat je vergeet te vermelden, is naar welke muziek jou voorkeur uitgaat. De meeste popmuziek is tegenwoordig van een zeer slechte geluidskwaliteit (loudnesswar). Dan maakt het helemaal niet uit of je een goedkope of dure hoofdtelefoon hebt. Bij serieuze Jazz, Musical, Wereld en Klassieke muziek ligt dat geheel anders. Dan hoor je pas de verschillen tussen een cheape Superlux van 29 Euro en een geluidskwalitatief superieure Beyerdynamic DT 990, die dan ook zo'n 300 Euro kost.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@thesurfingalien: Die 60% importbelasting in Brazilië verklaart waarom daar nog steeds geen IKEA zit (en waarom veel elektronica zo duur is). Dit is namelijk een toko die écht aan zou slaan in een stad als Rio de Janeiro. Er is al wel een kopie van: Etna(.com.br). Deze hebben het IKEA Lack tafeltje (van nog €5) voor 60R$ staan.

Ik heb samen met mijn vrouw wel het wilde plan gehad om de IKEA daar te beginnen, maar ja, als je geen cent te makken hebt dan gaat dat niet lukken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Ik heb ze nooit naast elkaar gehoord en claim overigens ook niet dat de Superlux "beter" zou zijn dan bijvoorbeeld een Beyerdynamic DT 990 die 10x zo duur is. Dat is appels met peren vergelijken. Het zou kwalijk zijn als die laatste de Superlux niet vele malen zou overklassen maar die discussie ga ik hier niet aan, daar is het topic ook niet voor bedoeld. Er wordt naar ervaringen met de Superlux 668b gevraagd en die geef ik, niets meer en niets minder.

Mijn conclusie: de Superlux 668B geeft goed geluid voor (heel) weinig geld. Waarom dan een vele malen duurdere koptelefoon er naast houden, om dan te moeten constateren dat de duurdere "beter" klinkt? Wat doet dat af aan de mening dat de Superlux goed klinkt? Het zet je mening in perspectief misschien, maar ja dan moet je ook de prijs in acht nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

-Stef- schreef op zondag 29 mei 2011 @ 10:38:
Ik heb ze nooit naast elkaar gehoord en claim overigens ook niet dat de Superlux "beter" zou zijn dan bijvoorbeeld een Beyerdynamic DT 990 die 10x zo duur is. Dat is appels met peren vergelijken. Het zou kwalijk zijn als die laatste de Superlux niet vele malen zou overklassen maar die discussie ga ik hier niet aan, daar is het topic ook niet voor bedoeld. Er wordt naar ervaringen met de Superlux 668b gevraagd en die geef ik, niets meer en niets minder.

Mijn conclusie: de Superlux 668B geeft goed geluid voor (heel) weinig geld. Waarom dan een vele malen duurdere koptelefoon er naast houden, om dan te moeten constateren dat de duurdere "beter" klinkt? Wat doet dat af aan de mening dat de Superlux goed klinkt? Het zet je mening in perspectief misschien, maar ja dan moet je ook de prijs in acht nemen.
De TS verwijst naar head-fi.org, waar de vergelijking wordt gemaakt. Dat was mijn insteek. Jou conclusie is, dat die Superlux een goed geluid geeft. Dat is echter het halve verhaal. Wat je er niet bij vermeldt is, dat het met jouw muziek is. Als ik ervarigsgewijs zou vermelden dat het erbarmelijk op zo'n Superlux klinkt met klassieke muziek heb ik ook gelijk.

Overigens kan het nog goedkoper en is die Superlux veels te duur. Het verschil hoor je toch niet met Hause, Hiphop en aanverwante slechte pruttelmuziek. En dan heb je ook nog een echte Zonnie. :*) Zie de link.

http://www.bol.com/nl/p/c...03004005914778/index.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Tja, "mijn muziek" omvat ook klassiek.

Bovendien zou je alleen gelijk hebben als je vermeldt dat jij dat erbarmelijk vindt klinken. :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

-Stef- schreef op zondag 29 mei 2011 @ 10:58:
Tja, "mijn muziek" omvat ook klassiek.

Bovendien zou je alleen gelijk hebben als je vermeldt dat jij dat erbarmelijk vindt klinken. :D
Mijn lief (Klassiek Orkestvioliste) wil ook niet naar zo'n brakke Superlux luisteren.Het is ook zo'n Tupperware gevalletje, vind jij ook niet? :o

Acties:
  • 0Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Anyways.... Superlux is dus een leuk goedkoop alternatief voor de dure merken. Er is dus ergens op bezuinigd, maar voor het geld zijn het hele leuke dingen.

Is dat een goede conclusie en kunnen we alle high-end praat er buiten houden? Daar zijn andere topics voor :D

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thesurfingalien
@Gustav

Voor mijn begrip... heb je ooit wel eens zo'n "brakke" Superlux beluisterd?

Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

thesurfingalien schreef op zondag 29 mei 2011 @ 12:15:
@Gustav

Voor mijn begrip... heb je ooit wel eens zo'n "brakke" Superlux beluisterd?

Peter
Jij dan wel? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thesurfingalien
Nee, kennelijk niet :-) Vandaar dit topic.

Maar je duidt de koptelefoon aan als zijnde "brak", dus ik neem aan dat je dat ergens op baseert?

Acties:
  • 0Henk 'm!

thesurfingalien schreef op zondag 29 mei 2011 @ 12:25:
[...]

Nee, kennelijk niet :-) Vandaar dit topic.

Maar je duidt de koptelefoon aan als zijnde "brak", dus ik neem aan dat je dat ergens op baseert?
Jazeker, kijk maar eens op de website van Superlux. Daar staat deze grafiek. Opvallend is de afval vanaf 8 kHz Bij 20 kHz komt er bij-12 dB geen sikkepit meer uit. Maar je moet ook grafieken kunnen lezen.
Hier de link

http://www.superlux.com.t...l=2&lv0=1#feature_zone_li

EDIT: Ik heb zo een redelijk vermoeden dat de Superlux HD 668B indentiek is aan de oude AKG K240 MK 1 hoofdtelefoon (toen circa 125 Euro). In die zin is die Superlux natuurlijk wel een koopje. Een vergelijk met de Beyerydynamic DT 990 gaat echter mank. Op de website van Superlux is dat een leuk voorbeeld van Chinese Marketing. :P

[Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 328247 op 29-05-2011 14:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thesurfingalien
@Gustav:

Tsja, een flatliner is anders :-) Ik had de curve al gezien overigens... Maar een afval van 12 dB in de laatse 12 KHz. is niet écht een ramp of zo... Ik heb het veel beroerder gezien. Wat dat aangaat vind ik die dip even voor de 5KHz. meer "zorgwekkend" daar die behoorlijk in het duidelijk waarneembare audiogebied zit.

Daarnaast is die curve volgens een standaarmethode gemeten. Het kan goed zijn dat de luisterervaring een ander beeld geeft vanwege de bij ieder mens verschillende vorm van oor en oorkanaal. Wat ik ervan begrijp is dat dit verschil meer uitmaakt bij gebruik van een koptelefoon (in vergelijk met luidsprekers) omdat de driver dicht bij het oor zit.

Ik vind de conclusie "brak" dan ook wat sterk uitgedrukt.

Ik wil overigens niet beweren dat die Superlux gelijkwaardig zal zijn aan de Beyerdynamic, en ik vind de vergelijking in de curve verre van gelijkend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Okay, dan neem ik nu het woord "brak" bij deze terug. Zijn we weer forumvriendjes? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thesurfingalien
@Gustav:

Vanzelfsprekend :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thesurfingalien
@Stef:

Dank je voor de beschrijving. Ik zal, zodra ik 'em binnen heb mijn luisterervaring hier posten.

Over de constructie... zie je daar problemen mee bij normaal gebruik in die zin dat 'ie makkelijk kapot kan gaan? Of is het meer dat 'ie plastic'erig aanvoelt?

Dank,
Peter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Nee je zal er bij normaal gebruik geen last van hebben. Het is puur de eerste indruk die de koptelefoon je (althans mij) geeft als je hem uit de verpakking haalt. Op o.m. Head-fi zal je overigens kunnen lezen dat de koptelefoon daardoor wel gemakkelijk te modificeren is, dus het heeft ook weer een voordeel. :)

Je moet dat ding inderdaad gewoon beluisteren in plaats van je mening louter op specs en grafieken baseren.

• franssie

franssie

Save the albatross

Hij is al even binnen (sinds dinsdag dus zeer snel verzonden via UPS) maar had nog niet kunnen luisteren.
Eerste indruk op 5 referentie nummers is dat het de beste hoofdtelefoon is die ik heb, en ook de duurste :+
Geluid is wel goed, erg mooi laag en het hoog klopt ook, maar daar tussenin lijk is soms stukken te missen.

Tracy Bonham | Mother Mother --- OK (maar ook een licht overstuurd nummer dus geen top test)
Habib Koité | I Mada --- Bijna zoals ik het ken, klinkt op mijn luidsprekers wel veel warmer, de gitaar is is op deze hoofdtelefoon iewat van plastic terwijl het in mijn woonkamer wel als van hout klinkt.
Oleta Adams - Rythem of life - zeer ok/
Jorane - Comme Avant | mijn #1 referentie en hier haalt ie het niet bij mijn luidsprekers vwb warmte.

Laat ik het erop houden dat ik de hoofdtelefoon nog moet inspelen. Eerste indruk is zeer positief. Of er handel in zit weet ik niet, ken de lokale markt niet daar maar je zal van je aangeschafte exemplaar geen spijt hebben.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thesurfingalien
@franssie:

Ik ben blij dat je (tot zover) tevreden bent met de koptelefoon. Kan je, wellicht wat later, ook iets zeggen over de bouwkwaliteit en draagcomfort?

Of er handel in zit weet ik ook nog niet... Er is al een importeur van Superlux in Brazilie (in Sao Paulo), maar die lijken alleen de locale (Sao Paulo) markt te voorzien. De prijzen die ik van hen (na wat gezeur) doorkrijg zijn redelijk aan de hoge kant; omgerekend EUR 60 exclusief verzending naar hier (Vitória) voor de HD-668B)

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-08-2022
Allereerst thnx for the tip!
Het is inderdaad een zeer goede HP voor het geld. Ik heb 'm zaterdag besteld, dinsdag was ie er al.
Mijn ervaring so far:
- Redelijk makkelijk aan te sturen, hij doet het geweldig direct uit m'n Cowon D2, direct uit een PCI Maya44 heeft ie wat veel ruis, terwijl m'n K701 het prima doet daar op. Ik heb het volume op m'n D2 op zo'n 20-40 staan terwijl ik met normale buds op zo'n 10-25 zit, Beyerdynamics DT990 het alleen redelijk doet op max volume (50), en de K701 het al helemaal kan vergeten.
- Equalizer zeker nodig, hoog en laag zijn zwaar over-vertegenwoordigt, terwijl het hoog toch wat dun klinkt.
- Redelijk licht, en zit comfortabel, als je een klein hoofd hebt waarschijnlijk te groot (m'n K701 zit nogal strak bij mij, en deze zit op z'n "kleinste stand" gewoon goed).
- Voelt stevig aan, afgezien van de "pads" boven op je hoofd, deze zou ik niet te vaak verstellen.
- Enorm veel detail (maar dat kan ook gedeeltelijk aan de instelling van de EQ liggen).

Bij mij komt ie niet meer los van m'n D2.
Ik heb verschillende muziek geprobeerd en het verbaast me hoeveel dynamiek hij nog weet te persen uit platgeslagen-nieuwe-pop-rock-muziek, dat had ik nog niet eerder gehoord, maar ik vermoed dat dit ook een beetje aan de D2 toe te wijden is, want andersom vind ik de dynamiek wat tegen vallen. Dit wordt zeer waarschijnlijk vervolgd (nog geen tijd gehad om 'm aan m'n versterker te hangen).

[Voor 8% gewijzigd door W0153R op 09-06-2011 04:51]

Anoniem: 365612

Het geluid schijnt nog aardig los te komen na een tijdje spelen. Ik heb afgelopen weekend voor iemand een HD651 gehaald in de aanbieding voor 5 euro en die klinkt zelfs zo uit de doos helemaal niet slecht.

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 11:51
Check mijn thread hier: http://www.head-fi.org/fo...availability#post_7541274

Er staat heel veel info over deze dingen op Head-Fi. Vooral de HD668b, HD662 en HD660 zijn erg populair. Ik heb zelf de HD669, HD668b, HD662, HD651 (4x) en HD381.

too old, too cold

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb zelf de 668b en de 660. Ik moet zeggen dat ik met name onder de indruk ben van de 668b. Heel mooi gebalanceerd geluid. De 660 is een gesloten koptelefoon en dat merk je ook. Mijn 660 moet nog even inspelen, heb er nu 40 uur opzitten, maar het geluid mag nog iets beter worden. Verschil met toen ik de 660 net kreeg is wel te merken. Toen dacht ik, waarom heb ik de 660 besteld. Nu is het geluid wat beter geworden. Beiden getest op een goede koptelefoon versterker.

// deze koptelefoon heeft mooie synergie met cowon mp3 spelers. Hij klinkt gewoon lekkerder op cowon dan op andere mp3 spelers. Dit terwijl ik ook een sansa clip en sflo2 heb.

[Voor 15% gewijzigd door tdn135 op 19-06-2011 08:26]

• thesurfingalien
Hallo luitjes,

Ik heb een aantal maanden geleden beloofd een review van de Superlux HD668B te plaatsen, en inmiddels heb ik deze al enkele maanden in mijn bezit. Vanwege tijdgebrek heb ik niet direct de mogelijkheid gehad goed te luisteren, maar ik heb hem wel aan mijn koptelefoonversterker gehangen (met een handdoek eromheen om het geluid te dempen) als ik muziek draaide. Ik schat zo dat hij dus +/- 200 speeluren heeft gehad.

Als hardware gebruik ik een PC waar een E-MU 1820 aanhangt die via mijn Naim NAC112 de Naim Headline aanstuurt waar de Superlux ook op getest is. Soms heb ik ook de hoofdtelefoonuigang op de E-MU 1820 gebruikt ter verificatie, en voor portabel gebruik een iPod Touch.

Ik heb gedurende langere tijd (in totaal minstens 12 uur) naar een grote diversiteit van muziek geluisterd. Wellicht niet álle genres, maar het komt in de buurt :-)

Ik heb de Superlux zowel mét als zonder de AKG oorkussens beluisterd. Qua weergavekwaliteit zit hier géén verschil in ten opzichte van de meegeleverde kunstleren(?) exemplaren, maar ik vind het draagcomfort beter. Dit is natuurlijk persoonlijk.

Levering:

Ik heb de HD668b bij Musikhaus Thomann (Internet, Duitsland) besteld. De levering was uitermate vlot en de verzendverpakking was zoals het hoort. Statusmeldingen via e-mail liepen ook perfect.

Verpakking product:

Die heb ik zelf niet gezien, maar volgens mijn zus was het een hele toer om de HD668b eruit te krijgen. Ik neem aan dat dit dus wel goed zit :-)

Inhoud verpakking:

De HD668b wordt compleet geleverd. Twee aansluitsnoertjes van respectievelijk 1 en 3 meter, een lock-clip voor de aansluiting aan hoofdtelefoonzijde en een opbergzakje. Héél netjes.

Constructie / stevigheid:

De constructie doet wat goedkoop aan. Het gebruikte plastic voor de oorschelp is redelijk dun en van een tamelijk harde soort. Één en ànder is netjes afgewerkt. Bij normaal gebruik verwacht ik géén problemen.

Draagcomfort:

Ik kan hier alleen een persoonlijk oordeel over geven, maar wat mij betreft is het draagcomfort voldoende. Ik kan mij echter voorstellen dat iemand met grote oren en/of een "bolle kop" (met alle respect), minder te spreken is over het draagcomfort; de oorschelp is wat klein, en de klemkracht kan als wat te strak ervaren worden.

Aanstuurbaarheid:

Voor portabel gebruik is de HD668b wellicht(!!!) minder geschikt. Hoewel ik zelf geen luisteraar ben die een hoog volume op prijs stelt kán ik mij voorstellen dat het voor sommigen niet luid genoeg is. Ik was echter meer dan tevreden met de weergave op een iPod Touch in een tamelijk rumoerige omgeving.

Bij aansluiting op de koptelefoon-uitgang op een versterker gaat alles prima. Voor een koptelefoon als deze lijkt mij de inverstering in een externe koptelefoonversterker niet noodzakelijk. Je zal er hoogop wat extra volume uit kunnen persen.

Op het gevaar af dat jullie denken "wat een gezeik" wil ik tóch nog eens waarschuwen voor het luisteren naar muziek bij een overmatig hoog volume, zelfs voor korte tijd. Het is zó simpel om je oren te verkloten! En beter worden doet het écht niet als het eenmaal gebeurd is. Pas gewoon op, dan hoef je niet op je 25ste (of zo) elke vraag te beantwoorden met "wat zeg je?". [EINDE PAPPA MODUS] :-)

Geluidsweergave:

Hier draait het natuurlijk om! De HD668b wordt op de site van Superlux gepresenterd als een studio-monitor, wat toch enige verwachtingen schept. Een belangrijke eis in dat geval is dat de frequentiecurve een redelijk vlak verloop weergeeft, en dat is bij de HD668b zeer beslist niet het geval.

Ik heb zelf niet de mogenlijkheid dit na te meten, en ga dus uit van de door Superlux verstrekte gegevens. Deze stemmen overeen met mijn gehoormatige bevindingen.

Het sterkst punt van de HD668b is de laagweergave. Deze is accuraat en strak, en gaat diep door zonder ooit overdreven te klinken. De die-hard Bassheads zullen wellicht niet tevreden zijn :-)

Helaas wordt het daarboven (qua frequentie) al redelijk snel minder. Wat met name opvalt is de schelheid; deze is vooral goed te horen bij vocalen, en uit zich in scherpe "S" klanken bij zowel lagere als hogere stemmen. Ook instrumenten in dit frequentiegebeid hebben hier onder te lijden, wat een nogal onnatuurlijke weergave veroorzaakt.

Ook de dip in de curve rond de 5 Khz. is goed waarneembaar, vooral omdat die daarna met bijna 20 dB. stijl oploopt naar +/- 10 Khz. Dit benadrukt instrumenten als cymbals en ander slagwerk op een negatieve manier.

Qua resolutie / detail / snelheid kan ik positief zijn. Dit is dik in orde, maar het werkt wel mee aan de schelheid in de wat hogere frequenties.

Voor wat betreft instrumentplaatsing en stereobeeld... Tsja... Dat is een zwak punt (ten opzichte van luidsprekers) voor elke hoofdtelefoon. De "afzonderlijheid" van instrumenten is in orde, maar het stereobeeld (het idee dat het geluid van vóren komt zoals bij luidsprekers) bevind zich ook bij de Superlux tussen de oren.

Toepasbaarheid:

In een ideale situatie zou een koptelefoon (alsook luidspekers) alle muziek normaal weer moeten kunnen geven. In reviews wordt vaak gezegd dat een weergever niet geschikt zou zijn voor muziektype X. Wat mij betreft is dit onzin. Echter, ik kan mij voorstellen dat met name mensen die van muziek houden die focust op het laag en het hoog deze koptelefoon eerder zullen waarderen dan mensen die van muziek houden die een meer "fullrange" spectrum biedt. Dit komt natuurlijk neer op smaak.

(mijn) Conclusie:

De Superlux HD668b is een leuke hoofdtelefoon voor zijn geld; het zal lastig zijn om voor EUR 29,- een betere hoofdtelefoon te vinden. Maar... Als je de (relatief dure) oorkussens van AKG erbij neemt (EUR 17,-) en ook verzendkosten (EUR 8,-) rekent, kom te toch op een totaalprijs van EUR 54,-. Hoewel dit naar mijn idee nog steeds een schappelijk prijs/prestatie verhouding biedt vraag ik mij af of voor hetzelfde geld niet iets vergelijkbaars of zelfs beters te vinden is bij de plaatselijke electronicasupers.

Verhalen dat de HD668b een "killer" zou zijn in het segment tot US$ 200,- verwijs ik naar het land der fabelen; hiervoor ontbreken simpelweg de kwaliteiten.

Voetnoot:

Als eerste wil ik kwijt dat deze review gebaseerd is op de kwaliteit van mijn gehoor, en natuurlijk ook op mijn persoonlijke smaak.

Ten tweede wijkt mijn conclusie sterk af van diverse andere reviews en de lofzangen op forums en dergelijk.

Echter, ik kan er werkelijk níet bij dat professionele reviewers (maar ook de non-professionals) de HD668b zó hoog waarderen, zelfs als je de lage prijs in ogenschouw neemt.

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat ik een "maandagmorgen" exemplaar heb ontvangen dat niet representatief is voor de werkelijke prestaties, of dat de diverse professionele reviewers van "getweakte" exemplaren voorzien zijn. Dit laatste is natuurlijk volslagen uit de lucht gegrepen giswerk waar ik geen énkel bewijs voor heb.

Ten derde is het wellicht nuttig te weten dat ik normal gesproken naar een Sennheiser HD600 luister en dus wellicht een vooroordeel heb :-)

Toch vond ik het nuttig deze review te schrijven. De HD688b wordt naar mijn mening behoorlijk en wellicht ontereacht "gehyped" op het Internet, en er zijn diverse tweaks voor te vinden die soms meer geld kosten dan de HD668b zelf.

Mijn advies:

Voor diegenen die weinig Euries te besteden hebben, maar wél een koptelefoon willen hebben die alles bij elkaar redelijk klinkt, kan ik de Superlux in de standaard vorm aanbevelen.

Voor diegenen die denken in de HD668b (naar aanleidingen van alle lofuitingen op het Internet) een high-end koptelefoon voor weinig te zullen vinden ben ik van mening dat deze mensen bedrogen uit zullen komen, zelfs met de beschikbare tweaks. Hen raad ik aan om eens uitgebreid naar het aanbod van de gerenomeerde merken te luisteren. Je hoeft géén kapitalen uit te geven om een heel net presterend exemplaar te vinden!

Het is een beetje een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Peter

• franssie

franssie

Save the albatross

thesurfingalien schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 00:13:
Hallo luitjes,
<Heel degelijk verhaal>

Voor diegenen die weinig Euries te besteden hebben, maar wél een koptelefoon willen hebben die alles bij elkaar redelijk klinkt, kan ik de Superlux in de standaard vorm aanbevelen.

Voor diegenen die denken in de HD668b (naar aanleidingen van alle lofuitingen op het Internet) een high-end koptelefoon voor weinig te zullen vinden ben ik van mening dat deze mensen bedrogen uit zullen komen, zelfs met de beschikbare tweaks. Hen raad ik aan om eens uitgebreid naar het aanbod van de gerenomeerde merken te luisteren. Je hoeft géén kapitalen uit te geven om een heel net presterend exemplaar te vinden!

Het is een beetje een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Peter
Ik kan me hier helemaal bij aansluiten. Voor hen die eens willen kijken of een 'echte' hoofdtelefoon ipv in-ears iets is, is dit een aanrader. En ook op reis (verhoogde kans op beschadiging of verlies) dit dit een leuke set voor als je je high-end niet wilt meenemen. Al met al idd geen echte high end maar ruim voldoende als de de gehele markt in ogenschouw neemt.

• Exirion
  • Laatst online: 22:01

Exirion

Gadgetfetisjist

thesurfingalien schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 01:23:
Als je naar de prijs kijkt (EUR 29,-) lijkt het niks, maar op head-fi wordt beweerd dat dat ding gewoonweg net zo goed of beter is dan alles onder de US$ 200,-
Ik heb dit soort claims in de audiowereld te veel gehoord om het nog serieus te kunnen nemen. Soms geloven mensen er tijdelijk in, waarna je er niks meer over hoort als de hype voorbij is.

Toen ik het plaatje zag dacht ik meteen: AKG. Hij lijkt sprekend op mijn AKG K240DF.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-06 16:45

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

thesurfingalien schreef op zondag 29 mei 2011 @ 14:08:
Wat dat aangaat vind ik die dip even voor de 5KHz. meer "zorgwekkend" daar die behoorlijk in het duidelijk waarneembare audiogebied zit.
Dat is juist de hele reden dat daar een dip zit. Onze oren zijn daar het meest gevoelig voor. :)

offtopic:
Ik citeer een reteoude post...whoopsie

[Voor 7% gewijzigd door Da_maniaC op 30-10-2011 12:21]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• thesurfingalien
Da_maniaC schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 12:20:
[...]

Dat is juist de hele reden dat daar een dip zit. Onze oren zijn daar het meest gevoelig voor. :)

offtopic:
Ik citeer een reteoude post...whoopsie
Hoe kom je daar zo bij? En bedoel je dat deze dip er moedwillig ingebakken is?

Peter

• Negakinu
thesurfingalien schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 00:13:

Echter, ik kan er werkelijk níet bij dat professionele reviewers (maar ook de non-professionals) de HD668b zó hoog waarderen, zelfs als je de lage prijs in ogenschouw neemt.

Het enige wat ik mij kan bedenken is dat ik een "maandagmorgen" exemplaar heb ontvangen dat niet representatief is voor de werkelijke prestaties, of dat de diverse professionele reviewers van "getweakte" exemplaren voorzien zijn. Dit laatste is natuurlijk volslagen uit de lucht gegrepen giswerk waar ik geen énkel bewijs voor heb.
Ik ben het niet met je eens. Schelheid ging bij mij al weg na 50 uur burn in en goede versterking (Beta22, Headstage Arrow 12HE, zelfs de Fiio E9). Met EQ kom je ook een heel eind. Haal maar eens parametrisch 2db rond de 9khz weg. Het ligt ook heel erg aan de kwaliteit van je opnames. Veel moderne muziek is enorm schel geproduceerd door de loudness wars. Luister maar eens naar een goede opname van een klassiek orkest in FLAC formaat, en dan niet via je Ipod. Mijn dure Beyerdynamic DT880 250ohm klinkt ook onderversterkt, schel en zwak vanuit een iPod. Met mijn buizenversterker met signaal vanuit mijn externe DAC komt hij echter enorm tot leven en is het een totaal andere hoofdtelefoon.

Misschien kunnen we concluderen dat de HD668b NIET geschikt is voor mensen die alleen maar popmuziek luisteren, lage kwaliteit mp3 bestanden gebruiken en verwachten dat de hoofdtelefoon goed klinkt vanuit hun Ipod? De HD668b is onder de juiste omstandigheden namelijk WEL een "giant-killer". :)

Ik verzamel hoofdtelefoons (heb er nu ongeveer 30+ in mijn bezit) en ze hoeven zich voor hun aanschafprijs niet te schamen tegenover, bijvoorbeeld, mijn Sennheiser HD600, Beyerdynamic DT880 en Grado SR225i. En die zijn allemaal minimaal 5x zo duur.

too old, too cold

• thesurfingalien
Negakinu schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 15:57:
[...]

Ik ben het niet met je eens. Schelheid ging bij mij al weg na 50 uur burn in en goede versterking (Beta22, Headstage Arrow 12HE, zelfs de Fiio E9). Met EQ kom je ook een heel eind. Haal maar eens parametrisch 2db rond de 9khz weg. Het ligt ook heel erg aan de kwaliteit van je opnames. Veel moderne muziek is enorm schel geproduceerd door de loudness wars. Luister maar eens naar een goede opname van een klassiek orkest in FLAC formaat, en dan niet via je Ipod. Mijn dure Beyerdynamic DT880 250ohm klinkt ook onderversterkt, schel en zwak vanuit een iPod. Met mijn buizenversterker met signaal vanuit mijn externe DAC komt hij echter enorm tot leven en is het een totaal andere hoofdtelefoon.

Misschien kunnen we concluderen dat de HD668b NIET geschikt is voor mensen die alleen maar popmuziek luisteren, lage kwaliteit mp3 bestanden gebruiken en verwachten dat de hoofdtelefoon goed klinkt vanuit hun Ipod? De HD668b is onder de juiste omstandigheden namelijk WEL een "giant-killer". :)

Ik verzamel hoofdtelefoons (heb er nu ongeveer 30+ in mijn bezit) en ze hoeven zich voor hun aanschafprijs niet te schamen tegenover, bijvoorbeeld, mijn Sennheiser HD600, Beyerdynamic DT880 en Grado SR225i. En die zijn allemaal minimaal 5x zo duur.
Duidelijk, je bent het niet met mij eens. Dat mag :) Geen probleem :)

Zoals ik schreef heeft de HD668b 200 (waarschijnlijk meer) inspeeluren gehad. Dat zou dan toch voldoende moeten zijn om de schelheid te laten verdwijnen? Dat is bij mij dus niet het geval. Bovendien denk ik dat de schelheid die ik waarneem meer een ontwerpprobleem betreft dan een inspeelprobleem.

Overigens is van schelheid als ik luister met mijn HD600 en enkele andere Sennheiser-modellen niets te bemerken op dezelfde hardware bij dezelfde muziekkeuze.

Voor wat betreft de gebruikte hardware en het muziekale materiaal denk ik dat het wel goed zit. Daarbij ben ik prima in staat om slechte opnames te onderscheiden van fatsoenlijk opnames. Overigens heeft de loudness-war meer te maken met het resulterende beperkte dynamische bereik, hoewel er ook diverse opnames te vinden zijn die gewoonweg clippen. Slechte zaak overigens.

Jouw opmerking over EQ... Op het gevaar af bot over te komen: ik vind dit onzin; een koptelefoon moet gewoon zonder verdere poespas zijn werk doen.

Ook kan ik mij niet vinden in jouw conclusie. Ik zie het als volkomen uit verhouding als een setup zoals die jij hebt staan (toch niet het goedkoopste spul, denk ik zo) nodig is om de kwaliteiten van een koptelefoon de EUR 29,- kost naar voren te halen.

Bovendien heb ik zelf diverse hoofdtelefoonversterkers beluisterd en gebouwd (1 model), en ik denk dat de onderlinge verschillen zéér klein of zelfs niet aanwezig zijn. Afhankelijk van het ontwerp kan ik mij echter wel voorstellen dat een buizenversterker wél duidelijk een eigen geluid heeft (hogere THD vervorming die veel mensen als prettig, oftewel het "buizengeluid", ervaren).

Ik zie persoonlijk ook niet in wat popmuziek (als genre) en MP3 voor verschil uitmaakt. Er is genoeg popmuziek te vinden die fatsoenlijk opgenomen is, dus dat ik geen reden tot catagoriseren. Voor wat betreft MP3 kan ik kort zijn; het verschil tussen MP3 en lossless is helemaal niet zo groot, tenzij je het over zeer lage MP3 bitrates hebt. Probeer zélf maar eens om met Foobar en de ABX-plugin het verschil te horen tussen 320 MP3 en FLAC. Dat is behoorlijk lastig, zelfs voor de professionele luisteraar. Ongeacht wat voor apparatuur je hebt staan!

Peter

Edit: wat zaken toegevoegd

[Voor 24% gewijzigd door thesurfingalien op 30-10-2011 21:16]

• Exirion
  • Laatst online: 22:01

Exirion

Gadgetfetisjist

thesurfingalien schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 19:27:
Jouw opmerking over EQ... Op het gevaar af bot over te komen: ik vind dit onzin; een koptelefoon moet gewoon zonder verdere poespas zijn werk doen.
Amen. Als je EQ nodig hebt om de zwakke punten van een weergever te verdoezelen, dan is ie gewoon niet zoals het zou moeten. Dezelfde truc als die Bose toepast om hun rommel acceptabel te laten klinken :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Anoniem: 397269

[...]

Ten eerste, EQ gebruiken voor hifi doeleinden is hoogverraad. genieten van muziek dien je als hifi liefhebber in de meest neutrale setting te houden en niet om te buigen naar mifi. wanneer een koptelefoon daarin faalt, dan is het ook gewoon niks.

Je weet dat een buizenvreter met zijn harmonic distortion van elk brak opgenomen plaat goed kan laten klinken toch? daarvoor heb ik er ook een, om te platen die te slecht zijn enigzins aangemaam te laten klinken. dat het een totaal andere hoofdtelefoon is geworden ligt ook aan het feit dat je meer je versterker hoort dan de koptelefoon. als ik jouw redenering volg is elke koptelefoon een giant killer (was het maar zo). tevens hebben buizenvreters enkel nut bij (vind ik) koptelefoons met een impendantie van 600 eums.

Een drivertje en wat soldeersel + magneet is niet erg duur. maar kwalitatieve koptelefoons zijn ook gemaakt van duurder materiaal zodat ze comfortabel zijn en lang meegaan zonder dat er iets kapot kan gaan. de afwerking en technisch ontwerp moet ook goed zijn, en daar betaal je voor je beyer. merken als grado en sennheiser heb ik helaas niet een al te hoge pet van op.aangezien ik ze alles behalve muziekaal vind.

ik denk dat je teveel op head-fi zit. pas maar op, is een gevaarlijke site met nogal vaak een berg (commercieel) onzin. 30 + koptelefoons verklaart eigenlijk al dat je niet meer te redden valt ;)

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 397269 op 30-10-2011 23:55]

.
Nee, een "giant-killer" is de HD668B niet. Goedkoop is in dit geval zeker ook duurkoop. Ik zit echt niet te wachten op deze chinese pruttel. Jij wel? :)

[Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 328247 op 31-10-2011 04:21]

• thesurfingalien
Anoniem: 328247 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 02:46:
[...]
... Goedkoop is in dit geval zeker ook duurkoop...
Ach, ik denk dat dát wel meevalt. Zoals ik al schreef is het voor die prijs een prima presterende koptelefoon. Ik zie niet precies waarom het dan meteen duurkoop moet zijn.

Peter

• Negakinu
Anoniem: 397269 schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 23:50:
[...]

Ten eerste, EQ gebruiken voor hifi doeleinden is hoogverraad. genieten van muziek dien je als hifi liefhebber in de meest neutrale setting te houden en niet om te buigen naar mifi. wanneer een koptelefoon daarin faalt, dan is het ook gewoon niks.

...

ik denk dat je teveel op head-fi zit. pas maar op, is een gevaarlijke site met nogal vaak een berg (commercieel) onzin. 30 + koptelefoons verklaart eigenlijk al dat je niet meer te redden valt ;)
Wat een berg non-argumenten hier. "EQ is hoogverraad!" Dat klinkt mij pas als Head-Fi praat in de oren. Wat is er mis met je eigen apparatuur tweaken totdat je tevreden bent? Zeker als je er maar 30 euro voor hoeft neer te leggen. De site waarop je dit post heet zelfs Tweakers.net! :D

Ik denk dat de HD668b juist geweldig is voor mensen die voor weinig geld toch een beetje dat hi-fi gevoel willen. Stel je deze setup voor: HD668b, Fiio E10, 320kbps/FLAC met opnames met goede mastering. Als je mij kunt laten zien hoe je voor minder dan 100 euro beter hoofdtelefoongeluid dan dit kunt verkrijgen ben ik onder de indruk.

En Grado en Sennheiser niet muzikaal? Welke vind jij dan wel "muzikaal"? Onder muzikaal versta ik hoofdtelefoons die niet gemaakt zijn voor absolute neutraliteit. Diezelfde neutraliteit die je net zo hoog in het vaandel had. Als het je echt om de muziekbeleving zou gaan zou je EQ niet buitensluiten. Dat draait juist om het verhogen van je eigen perceptie van muzikaliteit. Als ik neutraal wil ga ik wel in mijn geïsoleerde studio achter mijn Adam A8x zitten maar of daar mijn muziekbeleving nu per sé beter van wordt...

too old, too cold

• thesurfingalien
@Negakinu,

Ik zie nog steeds het verband niet met MP3/FLAC en goede opnames. Het lijkt mij dat dit meer effect sorteert op kwalitatief hoogwaardige koptelefoons dan bij de HD668b. Sterker nog, bij een hoogwaardige koptelefoon zal juist een lage bitrate lossy / een slechte opname des te beroerder klinken omdat 'ie alle "shit" ook beter weergeeft.

@.schoenmerlijn:

Ik ben benieuwd wat jij onder de term "muziekaal" verstaat. Ik zie of hoor dit heel vaak, maar tot op heden heb ik geen consistente definitie hiervan gehoord. Dat geldt overigens ook voor een hoop andere termen in de hifi-wereld...

@lgemeen...

Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken dat mijn review van de HD668b een naar mijn idee broodnodige tegenhanger is van de hype rondom deze hoofdtelefoon.

Ik las alweer een tijdje geleden dat iemand zijn Sennheiser HD650 (of HD600, daar wil ik vanaf wezen) heeft verkocht na aanschaf van de Superlux omdat 'ie beter zou klinken. Ik durf met grote stelligheid te beweren dat deze persoon dringend een bezoek aan een goede oorarts nodig heeft.

Maar nogmaals, de HD668b is géén slechte hoofdtelefoon! Ik denk dat Negakinu een goed argument heeft, en mensen voor een heel schappelijke prijs een beetje de hifi-kant op kunnen gaan. Ik ben alleen van mening dat de HD668b niet aan de hype en hierdoor al te hooggespannen verwachtingen zal voldoen, met name als je al aan fatsoenlijke hifi gewend bent.

Peter

Negakinu schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 11:20:
[...]

Wat een berg non-argumenten hier. "EQ is hoogverraad!" Dat klinkt mij pas als Head-Fi praat in de oren. Wat is er mis met je eigen apparatuur tweaken totdat je tevreden bent? Zeker als je er maar 30 euro voor hoeft neer te leggen. De site waarop je dit post heet zelfs Tweakers.net! :D

Ik denk dat de HD668b juist geweldig is voor mensen die voor weinig geld toch een beetje dat hi-fi gevoel willen. Stel je deze setup voor: HD668b, Fiio E10, 320kbps/FLAC met opnames met goede mastering. Als je mij kunt laten zien hoe je voor minder dan 100 euro beter hoofdtelefoongeluid dan dit kunt verkrijgen ben ik onder de indruk.

En Grado en Sennheiser niet muzikaal? Welke vind jij dan wel "muzikaal"? Onder muzikaal versta ik hoofdtelefoons die niet gemaakt zijn voor absolute neutraliteit. Diezelfde neutraliteit die je net zo hoog in het vaandel had. Als het je echt om de muziekbeleving zou gaan zou je EQ niet buitensluiten. Dat draait juist om het verhogen van je eigen perceptie van muzikaliteit. Als ik neutraal wil ga ik wel in mijn geïsoleerde studio achter mijn Adam A8x zitten maar of daar mijn muziekbeleving nu per sé beter van wordt...
Ik heb zelf niets met tweaken van een koptelefoon, als anderen het leuk vinden moeten ze het zeker niet laten. muziek daarentegen is een vorm van kunst, kunst ga je zelf niet aanpassen (althans ik iig) zodat het aan je eigen eisen voldoet. dat bedoelde ik met hoogverraad. verschil myfi-hifi bijvoorbeeld. ik ga voor de beste weergave zonder persoonlijke inmenging.

je koopt een tweedehands sony mdr ex 600 in ears @ 100 euro, plug het in je galaxy s2/xperia arc oid. Je download wat flacs/wavs, haal het door lame v3.99, installeer het op je telefoon, tadaaa.

OF, 2e hands dt770 @ 120 euro, fiio e10 erbij, totaal 200 euro en je hebt een koptelefoonsetup waar je 20 jaar (misschien red de fiio het niet, daargelaten) mee vooruit kan en je hebt een tank van een koptelefoon waar alle genres goed op klinken :) ik vind het de extra 100 euro wel waard.

Ik vraag mij echt af waarom mensen 30 euro uitgeven aan een koptelefoon die zogenaamd goed klinkt waarbij je vrijwel zeker weet dat het binnen 2 jaar kaduk gaat.

Absolute neutraliteit = muziekaal, althans in mijn optiek. Dik, strak, kristalhelder en niet gekleurd. De enige manier om alle genres goed te laten klinken en weer te geven wat de muziekant uit. (tevens ook mijn antwoord op thesurfingalien).

Even een aanvulling voor thesurfingalien,

muzikaliteit is voor mij een definitie van ervaren. kippevel op je huid bij het bewonderen van sommige platen en het snappen van de artiest.
ervaring leert dat alleen met ervaring je de muziekaliteit kan onderscheiden.
thesurfingalien schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 23:03:
Ik las alweer een tijdje geleden dat iemand zijn Sennheiser HD650 (of HD600, daar wil ik vanaf wezen) heeft verkocht na aanschaf van de Superlux omdat 'ie beter zou klinken. Ik durf met grote stelligheid te beweren dat deze persoon dringend een bezoek aan een goede oorarts nodig heeft.
Kan ik mij wel iets bij voorstellen om eerlijk te zijn, als je de hd650/600 op je pctje/laptop aansluit zal het hoogstwaarschijnlijk daadwerkelijk slechter klinken dan de superlux :)

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 397269 op 01-11-2011 00:17]

• Negakinu
[quote]Anoniem: 397269 schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 00:04:
[...]
"muziek daarentegen is een vorm van kunst, kunst ga je zelf niet aanpassen (althans ik iig) zodat het aan je eigen eisen voldoet."
Je past "de kunst" niet aan met EQ, je tweakt het geluidsbeeld zodat jouw speaker/hoofdtelefoon aansluit bij een voor jouw oren aangename reproductie van de muziek. Je gaat niet zelf de gitaar opnieuw inspelen. Het is onmogelijk om de cd te luisteren zoals de artiest het bedoeld heeft. Dat kan alleen als je in exacte dezelfde studio met exact dezelfde apparatuur in exact de zelfde omstandigheden naar de master luistert. Om jouw metafoor van "de kunst" te gebruiken: als je een Van Gogh koopt hang je hem toch ook aan je eigen muur, met je eigen belichting?
"je koopt een tweedehands sony mdr ex 600 in ears @ 100 euro, plug het in je galaxy s2/xperia arc oid. Je download wat flacs/wavs, haal het door lame v3.99, installeer het op je telefoon, tadaaa."
Ik vroeg om hoofdtelefoon geluid onder de 100 euro. Een tweedehands in-ear in je telefoon steken is totaal geen antwoord op mijn vraag. De Galaxy S2 klinkt voor geen meter trouwens en niet iedereen weet hoe je met de Voodoo mod die DAC in dat ding enigszins acceptabel kan laten klinken.
"OF, 2e hands dt770 @ 120 euro, fiio e10 erbij, totaal 200 euro..."
100 euro meer dan mijn voorgestelde budget. Weer een non-antwoord. Het gaat juist om hoe uniek de HD668b is omdat hij in staat is mensen met een laag budget TOCH een redelijke hifi beleving te geven. Dat hij ook nog eens geweldig meeschaalt met duurdere componenten is al helemaal ongehoord in die prijsklasse.
"Ik vraag mij echt af waarom mensen 30 euro uitgeven aan een koptelefoon die zogenaamd goed klinkt waarbij je vrijwel zeker weet dat het binnen 2 jaar kaduk gaat."
Om je vraag te beantwoorden: mensen met een laag budget geven 30 euro uit. Niet iedereen heeft 125 euro over voor een hoofdtelefoon. Je vergeet de prijs/kwaliteit verhouding van de HD668b. Deze hele thread gaat juist daarover. Tevens, Superlux is (deels) de OEM-manufacturer voor AKG en Beyerdynamic. De bouwkwaliteit zal echt niet zo slecht zijn. Kijk naar alle Skullcandies en Beats hoofdtelefoons op straat. Mijn Superlux heeft een betere bouwkwaliteit, dat weet ik zeker.
"Absolute neutraliteit = muziekaal, althans in mijn optiek. Dik, strak, kristalhelder en niet gekleurd. De enige manier om alle genres goed te laten klinken en weer te geven wat de muziekant uit."
Je weet niet wat de muzikant uit. Je gokt maar wat. Neutraliteit is alleen haalbaar in exacte dezelfde omstandigheden als de oorspronkelijke opname. Aangezien hier nooit aan voldaan kan worden pas je het geluid aan je eigen wensen aan zodat voor jou de ervaring verbetert. Als ik jouw redenatie volg lijkt het alsof je muziek luistert met een soort principe in je achterhoofd. Lijkt me erg onhandig als je voor een puur persoonlijke beleving gaat.
"ervaring leert dat alleen met ervaring je de muziekaliteit kan onderscheiden."
Deze hele zin is zo pretentieus dat ik er alleen maar om kan lachen. Geen idee wat je echt bedoelt.

too old, too cold

Ten eerste, een equalizer gebruiken betekent dsp technieken toepassen. om je van goh vergelijking te gebruiken, wat jij doet is het manipuleren van het palet. het zal vast zo zijn dat jij dat dan aangenamer vind, maar daar gaat het niet om in de hifi. het zal mij dan ook niets verbazen als je alleen maar boem boem muziek beluisterd maar daar gelaten.

Mensen die bereid zijn om 90 euro voor een dac/amp uit te geven zullen minstens 2 keer zoveel uitgeven aan een geschikt koptelefoon. welk ander idioot gaat er nou meer geld in de versterker steken dan het fysieke weergave apparaat? als je zelf te hol bent om voor een degelijk koptelefoon te gaan, dan moet je mijns inziens ook geen fiio e10 aanschaffen. leuke koptelefoons om ergens iets mee te testen zullen het zeker zijn, maar kom nou aub niet aan met arme hifi criticasters die voor onder de 100 euro hifi geluid willen hebben.je zegt het al zelf, welk budgetfreak gaat er 120 euro uitgeven voor een koptelefoon, terwijl de dac/amp die je voorsteld al 90 euro is!
als je in totaal niet meer als 100 euro wilt uitgeven zijn er betere combos (zoals de T50rp van fostex met een of ander goedkoop chinees amp/dac) die kwalitatief en technisch veel beter is (de koptelefoon dan).

Sorry als ik moet lachen hierom: "Tevens, Superlux is (deels) de OEM-manufacturer voor AKG en Beyerdynamic"

uit welk deel van het rijk der fabelen heb je dit vernomen? dat ze het ontwerp jatten wil niet zeggen dat ze leveranciers zijn :)

Neutraliteit is zoals het woord al zegt, neutraal, dus kunnen ze beter de realiteit weergeven als "gekleurd", die eigenlijk maar 1 richting is.

"Deze hele zin is zo pretentieus dat ik er alleen maar om kan lachen. Geen idee wat je echt bedoelt".

als je genoeg muziek luistert en wat verder gevorderd is, dan snap je mij wel.

• Negakinu
Anoniem: 397269 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 00:44:

als je genoeg muziek luistert en wat verder gevorderd is, dan snap je mij wel.
Deze zin is echt hilarisch. :D Ik ben bijna 30 jaar, speel bijna negentien jaar piano en harp, heb voor beiden instrumenten een conservatorium opleiding gedaan, mijn vader is concertpianist en ik geef pianoles. Ik heb, in mijn best redelijke vinyl verzameling, geen enkele "boem boem" opname. :D Wel veel klassiek, wereldmuziek en soundtracks. Oh, en metal natuurlijk! Of is dat ook boem boem? Volgens mij denk je dat ik alleen een Superlux HD668b heb en de hele dag jaren '90 house luister op mijn iPod shuffle.

Op de rest van je verhaal ga ik niet meer reageren. Het lijkt alsof ik tegen een muur typ. Heb je deze thread uberhaupt gelezen? Het gaat puur over de prijs/kwaliteit van de HD668b. Niet dat je voor meer geld meer hifi in huis haalt.

Superlux is idd geen OEM voor Beyer en AKG las ik. Er was daar nogal wat verwarring over, met een bericht van een zogenaamde ex-AKG werknemer die zei dat Superlux kunstof onderdelen voor AKG fabriceerde. Hoax dus. Mijn excuses. ;)

too old, too cold

Negakinu schreef op woensdag 02 november 2011 @ 09:14:
Superlux is idd geen OEM voor Beyer en AKG las ik. Er was daar nogal wat verwarring over, met een bericht van een zogenaamde ex-AKG werknemer die zei dat Superlux kunstof onderdelen voor AKG fabriceerde. Hoax dus. Mijn excuses. ;)
Nou ja, een poedel maken overkomt iedereen wel eens. :)

Hier nog een artikel over de namaak Beyers.

http://www.headfonia.com/...d330-hd440-and-the-hd660/

[...]

Deze zin is echt hilarisch. :D Ik ben bijna 30 jaar, speel bijna negentien jaar piano en harp, heb voor beiden instrumenten een conservatorium opleiding gedaan, mijn vader is concertpianist en ik geef pianoles. Ik heb, in mijn best redelijke vinyl verzameling, geen enkele "boem boem" opname. :D Wel veel klassiek, wereldmuziek en soundtracks. Oh, en metal natuurlijk! Of is dat ook boem boem? Volgens mij denk je dat ik alleen een Superlux HD668b heb en de hele dag jaren '90 house luister op mijn iPod shuffle.

Op de rest van je verhaal ga ik niet meer reageren. Het lijkt alsof ik tegen een muur typ. Heb je deze thread uberhaupt gelezen? Het gaat puur over de prijs/kwaliteit van de HD668b. Niet dat je voor meer geld meer hifi in huis haalt.

OK, geen probleem. Meningen verschillen uiteindelijk. Ik ben best een vriendelijke gast irl :D

Weer forumvriendjes nu? :)
[...]
Volgens mij denk je dat ik alleen een Superlux HD668b heb en de hele dag jaren '90 house luister op mijn iPod shuffle.
Serieus, ik ken echt mensen die dit doen :D

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 397269 op 02-11-2011 13:30]

• Negakinu
Superlux hoofdtelefoons zijn trouwens gewoon in Nederland te koop, bij alle Feedback filialen.

Lekker linkje: http://www.feedback.nl/sh...chbar1.x=0&Searchbar1.y=0

too old, too cold

• ReVision
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-08-2018
Negakinu schreef op woensdag 02 november 2011 @ 14:36:
Superlux hoofdtelefoons zijn trouwens gewoon in Nederland te koop, bij alle Feedback filialen.

Lekker linkje: http://www.feedback.nl/sh...chbar1.x=0&Searchbar1.y=0
Jammer dat ze daar de 668B niet hebben. Ik denk dat ik deze headphone ook maar eens ga bestellen. Niet dat ik er hooge verwachtingen van heb. Maar meer omdat ik voor 29 de gok wel wil wagen. Eventueel kan ik hem nog cadeau doen ofzo.

Iemand die verder ervaringen heeft met Thomann.de en hoe ze eventueel zijn qua retouren van producten mochten ze echt niet bevallen?

| Discogs | Flickr |

• Negakinu
Jongens jullie zijn te laat! Ze verkopen de HD662 en HD668b niet meer bij Feedback. En daar waren ze maar 25 euro. Het wordt steeds moeilijker om de goede modellen te vinden voor die über lage prijs.

too old, too cold

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 23:26
http://www.thomann.de/nl/superlux_hd668_b.htm

29 euro

en wat ""reviews"

http://www.head-fi.org/products/superlux-hd-668-b/reviews

[Voor 42% gewijzigd door SED op 21-12-2011 19:06]

Copyright and left by SED...

• ReVision
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-08-2018
Dat hij bij Thomann.de te koop is wisten we al, ook de reviews staan al aangegeven in meerdere posts in het topic. Wat ik me echter afvraag is hoe de service van Thomann is en of ze moeilijk doen met retouren zonder opgaaf van reden etc.

| Discogs | Flickr |

• Anoniem: 144074
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En wat let je dan om zelf even op die term te googlen?
Thomann staat goed bekend, ik zou me geen zorgen maken.

Ook hebben we hier op Tweakers.net shopreviews. Thomann kun je ook daar vinden hetzij er nog niet veel reviews zijn. http://tweakers.net/shopr...aus-thomann-e-punt-k.html

En je kunt wel deze hoofdtelefoon kopen en 'm terugsturen maar als jij de verpakking geheel kapot maakt dan is het logisch dat je daar een 'boetebedrag' over betaald. Zo gaat dat in de regel bij elke shop. Details vind je hier>
http://www.thomann.de/nl/helpdesk_moneyback.html

Bij Thomann wordt de 668B echter pas eind januari verwacht om te leveren.
Het zou best wel kunnen dat door de populariteit de prijs gaat stijgen.
Nu is die 29 euro maar als je de AKG velours earpads erbij bestelt ben je 54 euro totaal kwijt. (inc verzending)
(Als je later de AKG pads koopt zit je weer met verzendkosten en wordt de totale prijs van de hoofdtelefoon nog duurder. Dit geld ook als de prijs van de hoofdtelefoon ineens door populariteit stijgt. Kortom ik verwacht de totaalprijs niet onder de 54 euro maar eerder gemiddeld nog een tientje duurder worden tot totaal 65 euro)
Nog steeds een laag bedrag, maar ik vraag me af of het dan wel een superdeal is of dat je gewoon een product koopt dat het nét niet is. Als je niet teveel geld hebt te besteden kun je IMO toch beter een duurder model kopen waar je wél tevreden over bent ipv dat je met een kastplankvuller opgescheept zit.

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 144074 op 21-12-2011 23:46]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee