Toon posts:

PIC 16F628A + Dalian YM1062C

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jaspara
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-05 08:09
Beste EL-Tweakers,

Sinds vandaag ben ik begonnen met het programmeren van PIC. Hiervoor heb ik een programmer gekocht, en een pic 16f628A. Tevens heb ik hierbij een Dalian ym1602c LCD gekocht.
Het programmeren van de PIC verloopt prima, dit heb ik getest met een code om led's te laten knipperen.
Nu heb ik de volgende schakeling gemaakt:

Ook heb ik de volgende code op de PIC gezet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
DEVICE 16F628A
CONFIG INTRC_OSC_NOCLKOUT, WDT_OFF, PWRTE_ON, LVP_OFF, MCLRE_OFF

DELAYMS 500

CLS
PRINT "HELLO WORLD!"

END

Op het breadboard ziet dit er als volgt uit:

Nu het probleem: Wanneer ik mijn voeding aanzet (op 5V) krijg ik op het beeldscherm niets anders te zien dan:

Ik heb de voltages doorgemeten en met de datasheet vergleken, deze waarden leken mij correct.

Zien jullie misschien een foutje die ik heb gemaakt? 8)7

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 51298

Ja, je hebt je schema niet gevolgd.
Bekijk het schema en je breadboard nog eens, wat mist er?
Hint, het zijn 2 dingen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jaspara
Ah: ik hebeen 100uF condensator geplaatst waar een 100nF moet, ook ben ik vergeten de pin 5 aan te sluiten |:(

Dank voor de reactie :)

Aanschouw!

[Voor 19% gewijzigd door jaspara op 13-05-2011 20:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46

BoAC

Memento mori

Wow compliments!

Hier heb ik vroeger altijd van gedroomd.. maarja tijd enz..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:53
hier ben ik ook mee bezig toevallig

alleen met een AVR
Ik ga er de stroom, spanning en temperatuur uitlezing van een dubbele labvoeding met vaste 12v voeding.

het is inderdaad heel gevoelig. ik heb er nu te lange draden aan zitten. nu stoort hij steeds als je hem opnieuw aanzet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jaspara
timberleek schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 22:11:
hier ben ik ook mee bezig toevallig

alleen met een AVR
Ik ga er de stroom, spanning en temperatuur uitlezing van een dubbele labvoeding met vaste 12v voeding.

het is inderdaad heel gevoelig. ik heb er nu te lange draden aan zitten. nu stoort hij steeds als je hem opnieuw aanzet
Heb je al geprobeerd een pull-up resistor parallel aan de (te lange) draden te zetten? Dit zou de extreem gevoeligheid moeten oplossen. Tevens kan je een condensator in de schakeling toevoegen, parallel aan de Vcc (+) naar de Vdd / ground (-)
BoAC schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 20:16:
Wow compliments!

Hier heb ik vroeger altijd van gedroomd.. maarja tijd enz..
Het is opzich best makkelijk, ik ben nu een week of 2 bezig met electronica. :) Vaak werkt het erg goed er gewoon een keer tijd voor te maken. Dan maar even niet gamen/films kijken/programmeren. Ook moet je het gewoon in de praktijk uitvoeren, dan leer je het snel. :)

Ik kwam er net ook achter dat hij backlight heeft O+ AWESOME!

Aanschouw! (klikbaar)
http://i.imgur.com/VDvaQs.jpg

[Voor 6% gewijzigd door jaspara op 13-05-2011 23:03]

Anoniem: 51298

En de contrastpotmeter, waar heb je die gelaten?

Top dat je het voor elkaar hebt, het aansluiten van een LCD is altijd een leuke stap in je electronica hobby.
Straks wil je grotere LCD's, gevolgd door grafische LCD's. En daarna touchscreen!

[Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 51298 op 14-05-2011 09:04]

• jaspara
Anoniem: 51298 schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 09:02:
En de contrastpotmeter, waar heb je die gelaten?

Top dat je het voor elkaar hebt, het aansluiten van een LCD is altijd een leuke stap in je electronica hobby.
Straks wil je grotere LCD's, gevolgd door grafische LCD's. En daarna touchscreen!
Deze had ik nog toegevoegd. Ik dacht eerst geen 10k ohm potentiometer te hebben.
Het is erg tof dat dit ding backlight heeft O+
Dank voor je reactie!

• timberleek
jaspara schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 22:46:
[...]
Heb je al geprobeerd een pull-up resistor parallel aan de (te lange) draden te zetten? Dit zou de extreem gevoeligheid moeten oplossen. Tevens kan je een condensator in de schakeling toevoegen, parallel aan de Vcc (+) naar de Vdd / ground (-)
ja ben ik al mee bezig geweest. condensatoren zijn al aanwezig. de pull ups heb ik niet meer kunnen testen. de programmer heeft de geest gegeven

• jaspara
timberleek schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 11:52:
[...]

ja ben ik al mee bezig geweest. condensatoren zijn al aanwezig. de pull ups heb ik niet meer kunnen testen. de programmer heeft de geest gegeven
Dat is jammer, welke programmer gebruikte je precies?

• Anoniem: 327097
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
jaspara schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 14:14:
[...]

Dat is jammer, welke programmer gebruikte je precies?
Zou je schema ook willen posten? Wij hebben er iets van 3 gemaakt maar we kregen de PIC maar niet geprogrameerd.

Voor JDM programmer heb je 12V nodig... of heb je LVP gebruikt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
Ik gebruikte een AVR Dragon. op zich een mooi ding. veel mogelijkheden. en heel goedkoop (zeker voor mij. 20 euro via school). alleen niet echt beveiligd. ik heb inmiddels een nieuwe besteld. en daar maak ik een buffertrapje achter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jaspara
Anoniem: 327097 schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 14:24:
[...]

Zou je schema ook willen posten? Wij hebben er iets van 3 gemaakt maar we kregen de PIC maar niet geprogrameerd.

Voor JDM programmer heb je 12V nodig... of heb je LVP gebruikt?
Ik heb gewoon een programmer van velleman (K8076) gebruikt om deze te programmeren. Hier zat een cd bij met het programma pic programmer 2006.
timberleek schreef op zondag 15 mei 2011 @ 02:57:
Ik gebruikte een AVR Dragon. op zich een mooi ding. veel mogelijkheden. en heel goedkoop (zeker voor mij. 20 euro via school). alleen niet echt beveiligd. ik heb inmiddels een nieuwe besteld. en daar maak ik een buffertrapje achter.
Nice, het doosje alleen is al cool. Helaas is die voor mij geen €20,-, anders had ik hem zeker gekocht :P Het lijkt me ook zeer handig dat je de AVR niet van de programmer af hoeft te halen om hem te testen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
ja dat losse programmeren is wel handig. mits je die io's niet gebruikt. dan kan het storing geven.

alleen jammer van de weinige beveiliging (vandaar de lage prijs). volgende keer zet ik er een buffertrap achter op basis van een 74hc244. mocht ik die opblazen kan ik er gewoon een andere in zetten
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee