Toon posts:

Computer wordt te warm ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 404687

Topicstarter
Ik zit hier allemaal maar te lezen en vind dan echt dat mijn Pc te warm wordt. Ik gebruik dan de Windows 7 gadget om dat te bekijken en hij tikt atijd de 70 aan bij full load en in idl 30. Echt wtf.

Setup:

AMD Athlon X4 645 @3.1Ghz
ASUS M4A78LT-M
HD 5850 Extreme 1GB
Corsair XMS3 DHX 1600Mhz CL9 2x 2gb
Be Quiet Dark Pro 650W voeding
Zalman CNPS7000C-Cu (Wordt als goed eens vervangen voor een Coolermaster V8)
Corsair AirFlow (3fanner)
HP LP2275W 22" scherm
Coolermaster Sniper Black Edition Case

In de case zitten 3x 200mm fans (Voorkant, bovenkant en linkse zijkant) en 1x 120mm aan de achterkant. Zelf heb ik aan de onderkant een 120mm fan gezet om de warme lucht weg te halen.

Me voeding heb ik met de fan naar beneden gezet dus tegen de bodem. Die is open zodat hij die warme lucht direct de kast uit blaast i.p.v. de kast in.

Maar weet ook niet of het aan de plek licht waar me Pc staat:

Verder staan de ramen op me kamer 24/7 open dus frisse en koele lucht genoeg nu.

Hoop dat iemand het kan verklaren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 12:16
Wat is de temp van de cpu? in idle en strest.
Wat is de temp van je moederbord? in idle en strest.

Waar blazen je fans naar toe? hete lucht gaat naar boven, dus onder naar binnen blazen, en boven en achter naar buiten blazen.

Pc schoon?

Wat doet je cpu fan, draait deze langzaam of snel.
Cpu koeler vuil?
In de bios kun je misschien snelheid van de cpu fan regelen.

Hoe snel draaien alle fans?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:24
Welke temperaturen krijg je met Coretemp wanneer je je CPU stressed met Prime95?
Welke kant gaat je airflow naartoe?
Is je PC schoon en stofvrij?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:11
Anoniem: 404687 schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:26:
Ik zit hier allemaal maar te lezen en vind dan echt dat mijn Pc te warm wordt. Ik gebruik dan de Windows 7 gadget om dat te bekijken en hij tikt atijd de 70 aan bij full load en in idl 30. Echt wtf.
Wat is daar mis mee dan? Het lijken mij vrij normale temperaturen hoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
__1337__ schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:54:
[...]

Wat is daar mis mee dan? Het lijken mij vrij normale temperaturen hoor.
In die kast, op de stock snelheid onder de stock koeler is 70c vrij hoog te noemen ja.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:11
D4NG3R schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:55:
[...]

In die kast, op de stock snelheid onder de stock koeler is 70c vrij hoog te noemen ja.
Stock koeler?
Zalman CNPS7000C-Cu (Wordt als goed eens vervangen voor een Coolermaster V8)
Daarnaast is het idle 30 graden en op full load 70 graden, lijkt me toch niet heel spannend met die koeler?/

Edit: Als ik op google zoek zie ik dat de processor max 95 tdp aan warmte kan genereren en de koeler zo'n 95 tdp max aan warmte kan afvoeren, daarom vind ik de temperaturen ook niet zo schokkend :).

[Voor 18% gewijzigd door __1337__ op 13-05-2011 18:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Pc zit nog geen week in elkaar. Zal straks even kijken moet nu weg. Jullie pakketten sorteren @TNT haha :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
__1337__ schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:59:
[...]

Stock koeler?

[...]

Daarnaast is het idle 30 graden en op full load 70 graden, lijkt me toch niet heel spannend met die koeler?/

Edit: Als ik op google zoek zie ik dat de processor max 95 tdp aan warmte kan genereren en de koeler zo'n 95 tdp max aan warmte kan afvoeren, daarom vind ik de temperaturen ook niet zo schokkend :).
Met dezelfde CPU, in een goedkope kast met alleen een goedkope 80mm outtake fan. Haalde ik onder de stock koeler slechts een temp van 58c.. (MX-3 koelpasta though)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:35

paularts

Paulux !!!!!!

Me voeding heb ik met de fan naar beneden gezet dus tegen de bodem. Die is open zodat hij die warme lucht direct de kast uit blaast i.p.v. de kast in.
In het tapijt bedoel je? zet hem eens een paar dagen op een verhoging zodat je echt een cm of 5 a 6 vrij hebt aan de onderkant en dan nog eens checken, zelfde met die plaat van het bureau blaast daar een fan "tegen " aan?

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
paularts schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 18:58:
[...]

In het tapijt bedoel je? zet hem eens een paar dagen op een verhoging zodat je echt een cm of 5 a 6 vrij hebt aan de onderkant en dan nog eens checken, zelfde met die plaat van het bureau blaast daar een fan "tegen " aan?
^
Met deze tweaker. Zet hem eens op een verhoging, aangezien tapijt warmte vasthoud en bijna geen lucht doorlaat.. Effectief isoleer je de onderkant :') .

Laat maar, zit standaard geen bottom fan in. Had ik wel verwacht.

[Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 13-05-2011 19:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus zijn pc wordt te warm en dan ga je kijken of je een probleem bij de voeding kan oplossen die verder niet in contact staat met de rest van de PC?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-04 17:47
Ben het eens met Tsurani. De airflow heeft niet veel te maken met de tapijt aan de onderkant. Wat geeft de BIOS aan? Ik vertrouw het programmaatje niet echt. Probeer eens met speedfan? Vindt ook het verschil tussen idle en onder belasting erg groot.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paularts

paularts

Paulux !!!!!!

Tsurany schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 19:02:
Dus zijn pc wordt te warm en dan ga je kijken of je een probleem bij de voeding kan oplossen die verder niet in contact staat met de rest van de PC?
voeding is een van de 3 grote warmte bronnen in je pc, als die zijn warmte dus weer terug naar binnen blaast en er verder geen uittake fan (zit ook op de bodem) is welke de warmte afvoert, jup dan kijk ik daar naar.

(voeding heeft een rendement 80% ong dus 20% is warmte)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marquis
paularts schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 19:06:
[...]

voeding is een van de 3 grote warmte bronnen in je pc, als die zijn warmte dus weer terug naar binnen blaast en er verder geen uittake fan (zit ook op de bodem) is welke de warmte afvoert, jup dan kijk ik daar naar.

Ben ik dus niet met je eens. Dan zou hij in idle ook al een stuk hoger moeten zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paularts

paularts

Paulux !!!!!!

marquis schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 19:07:
[...]

Ben ik dus niet met je eens. Dan zou hij in idle ook al een stuk hoger moeten zijn.
Idle, dus minder verbruik. voor en cpu en gpu en voeding
Full load cpu tegen max, voeding tegen max, gpu? hangt van de load af.

20% van 100 is niet gelijk aan 20% van 500... toch?

plus het is een easy test om het verschil even te zien

[Voor 8% gewijzigd door paularts op 13-05-2011 19:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marquis
paularts schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 19:12:
[...]

Idle, dus minder verbruik. voor en cpu en gpu en voeding
Full load cpu tegen max, voeding tegen max, gpu? hangt van de load af.

20% van 100 is niet gelijk aan 20% van 500... toch?
Het verschil dat de processor meer van de voeding vraagt in full load is nooit zoveel dat het de temperatuur 40 graden doet stijgen in een kast. Ik vraag me af of de airflow in de kast wel goed is. Blaast de fan onder de lucht in de kast en haalt de fan boven de lucht er weer uit? Maar dan nog. 40 graden is te veel verschil.

edit: Ben ik zeker met je eens, Paularts. Niet geschoten is idd altijd mis. Testen dus, zou ik zeggen.

[Voor 7% gewijzigd door marquis op 13-05-2011 19:17. Reden: Edit aan Paularts]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

paularts schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 19:06:
[...]

Hoe moet een voeding zijn warmte terug de pc in blazen als er geen open verbinding is? Er zijn twee openingen, de een zit onderin en de ander aan de achterkant, zolang er een fan in zit die draait al er altijd enige vorm van airflow zijn, die warmte gaat dus voor het overgrote deel direct naar buiten toe.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marquis
Lees ik het volgende nu goed?
Zelf heb ik aan de onderkant een 120mm fan gezet om de warme lucht weg te halen.
Dat is geen slimme zet. Warme lucht stijgt, dus wat je doet is je airflow stilzetten. Hij moet de kast inblazen.

Update: Hier een linkje met hoe het zou moeten zijn.

En een linkje van Intel.

[Voor 33% gewijzigd door marquis op 13-05-2011 19:31. Reden: Linkje ingevoegt]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:31

Fordox

00101010

@marquis
dat wilde ik ook al net zeggen toen ik net het topic binnen kwam.
die moet je lekker aan het blazen zetten. alle airflow naar boven en naar de achterkant toe krijgen en daar afnemen.
als je die zuiger laat blazen garandeer ik iig al een verbetering van minstens 3 graad (klinkt niet veel, maar scheelt enorm)
[strike]klein puntje: zet je kast op grotere pootjes, dan kan ie ook nog ergens zijn lucht vandaan halen ipv het uit het tapijt te moeten zuigen[/strike] oops had iemand al gezegd :$

en nog een puntje:
hou daar rekening mee dat de fan van een voeding altijd de voeding in blaast en dan aan de achterkant van de kast eruit word gedrukt. hij drukt dus nooit warme lucht de kast in.

[strike]Op de foto zie ik ook nog dat de achterkant van je kast tegen een plank aan zit, over algemeen niet een groot probleem maar misschien wel iets waar je over na moet denken. [/strike] (dat dus ook al gezegd)

nog wel 1 ding die van belang is, ik lees dat je zelf de fan onderin hebt vastgemaakt. heb je dan ook weer goed je kabels weg gewerkt? anders halen die de airflow ook weer door de war.

al met al krijg je hem dan wel onder de 70.

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Goeden avond allemaal.

Klopt heb de fan naar beneden zodat de warmte eigenlijk weg blaast. Die zal ik morgen vroeg direct omdraaien. Verder is me kabels mooi achter de mobo plaat gewerkt dus niks in het zicht. Verder heb ik me HDD's denk ik ook verkeerd zitten. Die zitten namelijk precies voor de grote fan. Dit word morgen ook direct veranderd.

En over het vuil is of niet. Alles is schoon. Heb 1 week geleden alles nieuw gekocht incl. 2 120mm fans. Dus nergens vuil dat de warmte kan veroorzaken.

Over de hoogte, onder de kast zit nog een klik systeem die je eraf moet halen om de 120mm van te kunnen monteren. Die is vanaf de case tot aan de grond 6cm. Dus ipv 5cm staat die 6cm van de grond. De onderkant is namelijk helemaal open.

Foto van de binnenkant:

@Fordox, over de voeding zit ik even te denken je hebt inderdaad gelijk. Ik heb dus ook expres voor een case gekozen waar de voeding onderin zit zodat het meer ruimte heeft om zijn lucht weg te blazen. En aangezien mijn voeding eigenlijk niet in contact staat met mijn airflow aangezien die van onder de lucht haalt en achter er uit blaast.

Morgen komt me V8 binnen en gaat die er ook gelijk op. Heb ook nieuwe koelpasta van Zalman ZM-STG2 gehaald (10 euro)

In ieder geval alvast bedankt voor al jullie tips en ook de airflow linkjes van Intel en Wikipedia!

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
p.s. Die kabels van CPU koeler naar GRAKA moet je morgen weg denken. Heb dit toestraks er even tussen gezet. Is een fan controller. Merkte dat die met dat ding ertussen harder draaide maar qua temp niks schild zie ik nu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 365841

De HDD's zitten goed. Die grote fan is er juist voor om ze te koelen.

Maar zo te zien is er niks mis met je airflow. Waardoor ik begin te denken dat je CPU koeler er niet goed op zit. (geen koelpasta e.d.) Waardoor hij niet optimaal koelt. Kan je nog even na gaan of je wel bij de goede temp hebt gekeken. Want soms kan het wel eens zijn dat je bij je HDD/GPU kijkt en die kunnen soms stukken warmer zijn.

[Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 365841 op 13-05-2011 22:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Dat klopt maar dan heb ik juist geen airflow nu omdat me hdd's ze tegen houden. Verder heb ik aan de kant waar ik de foto gemaakt heb ook een grote 200mm fan zitten zoals die voor de hdd en boven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ed800
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06 14:47
Misschien een stomme vraag maar ben je zeker dat die Fan lucht zuigt en niet erin blaast?(Ik doel op de fan die aan het zijpaneel zit).

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ja heel zeker. Ik ga nu even die 120mm fan aan de onderkant veranderen. Kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Wat je zou kunnen doen is je CPU koeler er afhalen en zowel de CPU als de koeler goed schoonmaken. En dan nieuwe koelpasta er op te smeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Dat gebeurt morgen dus met de V8. Ben zelf ook niet zeker van mijn zaak over hoe ik dat gedaan heb. Zag later een tut dat je het het beste met een pasje mooi strak kon strijken. Ik heb het met een stuk karton gedaan maar denk niet goed genoeg en zover ik me kan herinneren ook niet alles gepakt vermoed ik, maar niet 100% zeker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Het maakt inweze niet uit hoe je de pasta strijkt. Ikzelf doe dat helemaal niet. Ik plaats een beetje pasta op de CPU en laat het koelblok het zelf doen. Maar als je nogsteeds het probleem hebt met de V8 dan klopt er iets niet. (e.d. sensoren kapot)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Heb nu de koeler omgedraait en de HDD's verplaatst:

| HDD |
| leeg |
| HDD |
| leeg |
| HDD |

En merk dat die nu ong 62-64 aangeeft met het Windows 7 tooltje i.p.v. 76 dat die net aangaf voor ik hem uit zetten. Maar de fans draaien nu wel op volle toeren.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 12:16
Je moet zelf goed kijken dat warme lucht naar boven stijgt, en zo dus de fans afstellen.
Indien je ergens koude lucht naar binnen blaast(dus bovenin), dan houd deze koude lucht de warmte onderin vast, waardoor deze steeds heter wordt, en niet uit je kast geblazen wordt.

Zelf heb ik bij een pc de zijkant fan, een koker gemaakt die naar de cpu loopt, deze blaast dus lucht direct op de cpu, dus lucht van buiten de kast direct op de cpu.

Topicstarter
Heb zojuist de V8 binnen gekregen en geïnstalleerd koelt stukken beter! Op full load ook ram full load max 61. Eerst was het bij ong cpu 80 en ram 3 van de 4gb 70-75. En dan ook nog de fans op max. Met de V8 heb ik hem op - en case fans ook op -. Dus koelt heel wat beter!

Topicstarter
Ik heb zojuist Speedfan geinstalleerd en zie dus totaal andere temp's dan die Windows Gadget aangeeft:

Screen:

Zou die Gadget dan echt zo erg afwijken ?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:02
Gadget geeft toch geen TEMP aan maar % van je geheugen of CPU verbruik ?...
kortom heeft niks met tempratuur te maken.

[Voor 22% gewijzigd door Mektheb op 14-05-2011 15:42]

Topicstarter
Oh damn!

Je hebt fucking gelijk! Whaha wat een huge faal van mijn! Ik heb namelijk altijd gedacht dat die kleine namelijk de temp was van de PC!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:02
Anoniem: 404687 schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 15:43:
Oh damn!

Je hebt fucking gelijk! Whaha wat een huge faal van mijn! Ik heb namelijk altijd gedacht dat die kleine namelijk de temp was van de PC!
:D :>

• Fordox

Fordox

00101010

ik zie ook dat een sensortje van je kapot is want hij geeft -128 graden aan :P
maar 43 is goed mogelijk. vind het nog wel warm voor zon dik koelblok, maargoed. is dat idle of load?

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

Topicstarter
Load haha. Maar vond het ook al raar -128 graden. Zou niet weten hoe of wat het is. En waar het zit. Echt alles is 9 dagen oud :P

Maar dat is het zelfde met die fans. Volgens dat ding is er maar 1 en dat is me CPU fan die die aangeeft. Echter zitten er 5 case fans 1 cpu fan en 3 kleine ram fans (Corsair Airflow) :P

[Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 404687 op 14-05-2011 21:01]

• Fordox

Fordox

00101010

volgens mij meet hij dan alleen de 4 pins connectoren. is hij niet helemaal compitabel met je bordje

Topicstarter
Kan zijn. Heb de rest op me voeding aangesloten (Be Queit Dark Pro 650W)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
Fordox schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 19:03:
ik zie ook dat een sensortje van je kapot is want hij geeft -128 graden aan :P
maar 43 is goed mogelijk. vind het nog wel warm voor zon dik koelblok, maargoed. is dat idle of load?
Fout.. Speedfan failed zeer vaak om de goede sensoren te pakken.

Gebruik eens Coretemp ;) .

En serieus, dat was wel heel dom dat je dacht dat dat de temps waren 8)7 m'n avond is weer goed met hoe hard ik hier nu zit te lachen _/-\o_ .

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 407683

Foutje bedankt !! [ben jij de leukste thuis?] geintje..... ps succes met het uitkiezen van een Bril... -4 ?

Coretemp is idd een goede optie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 20:48
Anders is OpenHardwareMonitor ook nog een goeie!

"At vindicta bonum vita jucundius ipsa nempe hoc indocti." | Intel I5-3570K @3.9 Ghz | Samsung EVO 120GB | Strix GTX1070 8GB | 20GB DDR3 | Windows 10.1 |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• L702
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 11:10

L702

Eric #99

NoFearCreations schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 11:31:
Anders is OpenHardwareMonitor ook nog een goeie!
Bedankt voor die tip! Ik gebruikte altijd CPUID Hardware Monitor, maar Open Hardware Monitor is veel informatiever. En er is geen een foutieve waarde. :P
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee