Toon posts:

Server voor opslag e.d.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:34
Ik heb van mijn werk een oude Maxdata Platinum 500 gekregen, met 2x Xeon 3,2Ghz en 8GB geheugen.

Ik had nog een oudere 3Ware sata raid controller liggen, helaas is deze 2poorts. Er zat een 8poorts van 3Ware in, maar deze herkende niks, en heb ik dood verklaard.

Nu is mijn probleem, ik wil er wat mee doen, maar heb geen idee hoe ik moet beginnen.
Qua software heb ik 2x windows 2003 SE R2 licenties, en een 2003 SBS R2 licentie.

Ik wil er een aantal dingen mee doen:

- een algemeen opslagsysteem die iedereen kan benaderen in huis, ze kunnen deze mounten, maar wel via een password.
- ik wil er een mediaserver van maken, zodat mijn PS3 er vanaf kan streamen.
- hij moet downloaden, d.m.v. Bittorent.
- Misschien een mailserver, en misschien wat om te virtualiseren, zodat ik kan testen met bepaalde software.

Ik zoek wat guides, of boeken ( in PDF ? ) voor bovenstaande dingen. Ik weet niet waar ik moet beginnen of hoe ik moet zoeken. Hoop dan ook dat jullie mij in de juiste richting kunnen schoppen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Uhm, ja, wat is nou de vraag...
Je installeert windows, je installeert een paar applicaties en je maakt wat shares+users aan.
Als je dat op een desktop kan, kan je dat ook op een server want een server is niks anders dan een dure PC. Het is gewoon windows, etc.

Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda Magna V30 '85

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 18:09
dat kan inderdaad allemaal gewoon standaard vanuit windows.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SgtElPotato
Mijn vraag is hoe? Ik heb wel wat verstand van Windows, maar niet zover dat ik dat zo op kan zetten.
Daarom wil ik ook graag weten of ik hierover ergens info kan vinden hoe ik dit opzet.

Het opzetten van een RAID 1 met 2 schijven is wel gelukt, alleen verder kom ik gewoon niet...

[Voor 20% gewijzigd door SgtElPotato op 13-05-2011 17:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
google.com is toch echt een goed begin:

'Howto install sbs 2003'
'howto Install ps3 mediaserver'
'howto create a fileshare server 2003'

etc etc.
Wat heb je zelf al gevonden / waar loop je tegen aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Of je gooit er ESXi op en gaat met VM's werken. Voordeel is dat je dan meerdere VM kan maken en ook makkelijk wat kan uitproberen bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:19

leuk_he

1. Controleer de kabel!

SgtElPotato schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:22:
- een algemeen opslagsysteem die iedereen kan benaderen in huis, ze kunnen deze mounten, maar wel via een password.
- ik wil er een mediaserver van maken, zodat mijn PS3 er vanaf kan streamen.
- hij moet downloaden, d.m.v. Bittorent.
- Misschien een mailserver, en misschien wat om te virtualiseren, zodat ik kan testen met bepaalde software.

Ik zoek wat guides, of boeken ( in PDF ? ) voor bovenstaande dingen. Ik weet niet waar ik moet beginnen of hoe ik moet zoeken. Hoop dan ook dat jullie mij in de juiste richting kunnen schoppen.
Met een beetje zoeken had je dat zelf kunnen vinden. Uit je post blijkt niet dat je al echt zelf hebt gezocht. .. lees ook effe quickstart.

1. gewoon install starten. Workgroup aanmaken, gebruikers op server aanmaken. Folder sharen.
2. Zoek naar "ps3 media server" of iets uit deze lijst: Wikipedia: List of UPnP AV media servers and clients
3... torrent client installeren :X
4. Bepaal wat je wil en zet het er op Virtualbox is b.v. gratis beschikbaar voor virtualisatie.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

SgtElPotato schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:39:
Mijn vraag is hoe? Ik heb wel wat verstand van Windows, maar niet zover dat ik dat zo op kan zetten.
Daarom wil ik ook graag weten of ik hierover ergens info kan vinden hoe ik dit opzet.

Het opzetten van een RAID 1 met 2 schijven is wel gelukt, alleen verder kom ik gewoon niet...
Heb je nog nooit een programma geinstalleerd ofzo?
Ik heb het gevoel dat je het veel te zwart/wit ziet. Het verschil tussen een PC en een server wordt gemaakt door de software die je installeert. Het enige is dat je software moet installeren die de mogelijkheid bied om te besturen op afstand.

Neem uTorrent bijvoorbeeld. Doodsimpel programma, maar als je even in de instellingen kijkt (na het installeren) vind je daar een vinkje om de webinterface in te schakelen.
Dan kan je met je desktop PC naar http://ip.adres.van.de.server/utorrent en voila!

Een share aanmaken is niks moeilijker dan met de rechter muisknop op een map klikken en dan "delen" kiezen.

Het is Windows, exact zoals op je desktop. Denk niet te moeilijk, het is allemaal hetzelfde :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SgtElPotato
Is het ook mogelijk om Windows 7 Ultimate hier voor te gebruiken? De SBS en server 2003 R2 hebben geen MAK. En ze zijn al gebruikt? Krijg ze niet geactiveerd.

Is het ook mogelijk om ergens die keys 'los' te halen van mijn systeem zodat ik hem weer opnieuw kan installeren?

Windows 7 Ultimate heb ik hier nog een aantal liggen namelijk. Of is dit geen goed idee, ofja geen goed idee, kan ik hier de dingen die ik wil een stuk moeilijker instellen/installeren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Als je niet geactiveerd krijgt, moet je gewoon even bellen naar Microsoft.
Bij het activeren zou hij dat ook gewoon aan moeten geven.

In princiepe kan je elke windowsversie gebruiken voor jouw toepassingen.
Enige is dat je wel persé Windows Server nodig hebt in combinatie met Active Directory als je Microsoft Exchange wil gaan gebruiken als emailserver. Gebruik je andere software, dan is dat niet nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-05 17:31
Activeren moet na 6 maanden gewoon kunnen.
Verder zou ik voor de SBS 2003 R2 installatie gaan. Heb je meteen een Exchange omgeving. Je server heeft 8GB ram, maar de 32bit versie van Windows 2003 (en alle 32bit versies van Windows ondersteunen maar maximaal 4GB. Wat dat betreft kun je beter naar een 64bit OS gaan. Verder is een Dual Xeon systeem wat teveel van het goede voor thuis (zeker als je zelf je electriciteitsrekening moet betalen.

• SgtElPotato
jantje.vlaam schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 23:44:
Activeren moet na 6 maanden gewoon kunnen.
Verder zou ik voor de SBS 2003 R2 installatie gaan. Heb je meteen een Exchange omgeving. Je server heeft 8GB ram, maar de 32bit versie van Windows 2003 (en alle 32bit versies van Windows ondersteunen maar maximaal 4GB. Wat dat betreft kun je beter naar een 64bit OS gaan. Verder is een Dual Xeon systeem wat teveel van het goede voor thuis (zeker als je zelf je electriciteitsrekening moet betalen.
Morgen de SBS 2003 R2 er dan eens opknallen. Is de toevoeging alleen een Exchange omgeving?

Over elektriciteit hoef je je geen zorgen te maken..

Maar morgen ook eens een hele dag besteden aan info op te zoeken op internet.

[Voor 5% gewijzigd door SgtElPotato op 14-05-2011 18:04]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee