Toon posts:

Wat is het voordeel van een mediaserver?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 09:34
Dit is vast een heeeeele domme vraag maar ik stel hem toch maar....
Ik heb een pc met veel muziek en hd films erop. Die kan ik via mijn netwerk op mijn iMac afspelen via Finder of bv XBMC, of op een windows pc via Verkenner of ook via bv XBMC. Wat is nu het voordeel van een mediaserver programma op de pc waar de muziek en films opstaan?

iRacing Profiel | i9 10900K@4.9 | Gigabyte Aorus RTX 3090 Extreme 24G | Reverb G2 | 32GB DDR4@3000 | Saitek X52Pro | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n0fragger
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 15:32
deze pc's zijn vaak klein van formaat en verbruiken weinig energie.

Niet iedereen wilt een complete pc kast naast zijn televisie zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flopdoc
Dank voor het antwoord, maar ik ben met mijn vraag niet duidelijk denk ik.

Ik bedoel niet wat is het voordeel van een mediaPLAYER, maar wat is het voordeel van een mediaSERVER.

iRacing Profiel | i9 10900K@4.9 | Gigabyte Aorus RTX 3090 Extreme 24G | Reverb G2 | 32GB DDR4@3000 | Saitek X52Pro | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:27

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik neem aan dat flopdoc het niet over losse hardware, maar juist over mediaserver software die hij op zijn pc kan instaleren heeft.

Eigenlijk is het enige voordeel van dergelijke media servers de centrale opslag van metadata. Via verkener en finder ben je aangewezen op een beetje een nette naamgeving en structuur van de mappen en bestanden. Mediaservers maken het mogelijk om je content ook op genre, jaar, artiest, acteur, enz enz te doorzoeken.

En mocht je alsnog media server hardware bedoelen. Het is natuurlijk veel makkelijker wanneer je vanaf overal bij je media kunt zonder dat je je PC hoeft aan te zetten. Een NAS is meestal een stuk efficienter.

[Voor 19% gewijzigd door Janoz op 13-05-2011 14:50]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
En het ziet er gelikt uit. :) Wat dan weer niet zo interessant is als je het achter je PC/Mac kijkt maar wel als je het op TV toont.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flopdoc
Het gaat mijn inderdaad om de software. Overigens niet zodat het er gelikt uit ziet, want daar gebruik ik mijn mediaPLAYER software al voor (XBMC ziet er wel gelikt uit...).

Waarschijlijk is een voordeel dat als ik alle media in het Mediaserver programma heb toegevoegd, en daarin een structuur aangebracht, dat ik die structuur niet meer in de andere computers hoef aan te brengen in bv XBMC of op een PS3 waar ik het mee afspeel, of een WD HD Player (als ik die nog zou hebben)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Athome
  • Laatst online: 30-05 22:51
Als jij een NAS hebt en je zet daar al je muziek/ film en foto op, dan is dit eigenlijk een mediaserver. Maar volgens mij is een preciezere betekenis van een Mediaserver. Een apparaat die het mogelijk maakt om diverse vormen van media naar je beeldweergever te leiden. UPNP software op je NAS/PC is hier een voorbeeld van.

In feite is je PC waar je films op staan ook een mediaserver. Het voordeel van een dedicated mediaserver is dat deze onbeheerd zijn werk doet, zoals de eerder genoemde nas. Maar Windows Home Server is ook een geschikte mediaserver.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flopdoc
Nou, ik ben weer een tijdje verder. Zit nu te twijfelen tussen de aanschaf van een NAS (bv de Synology DS411j) of zelf een NAS in elkaar zetten. Voordeel van een Synology is dat ie werkt right out of the box, en natuurlijk veel functionaliteit heeft. Voordeel van zelf een NAS bouwen is dat ik hem geheel naar eigen wens kan inrichten qua hardware en als software. Met Linux heb ik geen ervaring met Windows al jaaaaaaren ervaring.

Als ik hem zelf bouw kan ik zelf een serverkast kiezen, en daar makkelijk 4 of nog meer harde schijven in zetten.

In principe moet ie ook stil te bouwen zijn, mijn mediacenter zelfbouw pc is ook al flink stil maar het kan beter. Ik dacht aan een Asus E53MI-I Deluxe bord, die heeft al een passief gekoelde CPU en voldoende SATA aansluitingen. Of nog beter misschien{ de Zotac NM10-DTX WIFI, die heeft ook al RAID voor 4 SATA disks. Daar dan een passief gekoelde ATX voeding bij (gebruik ik nu ook al). En dan nog een kast met voldoende ruimte en mogelijkheid voor een hele grote case fan op laag toerental (meer voor warm weer denk ik), zoiets als de Cooler Master CM 690 II Advanced.

Zoals Athome al zei, eigenlijk is mijn mediacenter PC al een mediaserver. VIa gedeelde netwerkmappen kan ik alles op mijn overige pc's afspelen en ik heb mijn eigen vertrouwde in jaren opgebouwde mapstructuur. Wat je met een mediaserver programma kan doen zoals zoeken op jaar en genre: zo zoek ik nooit. Ik zoek op genre en dan weer subgenre (bv Pop - Internationaal, of Pop - Nederlands) en daarbinnen op Auteur. Mijn mappenstructuur is daar helemaal op ingericht.

PS Het beheer van mijn huidige mediacenter pc doe ik nu vanaf een Imac mbv Teamviewer. Bevalt me prima.

[Voor 6% gewijzigd door flopdoc op 24-05-2011 20:23]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee