Acties:
  • 0Henk 'm!

• injectx
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 14:47
Beste tweakers,

Alvorens ik naar de hoofd-vraag over ga, eerst wat achtergrond informatie.
Sinds een lange tijd zit ik in mijn hoofd met de drang om nieuwe speakers te kopen. In het begin had ik mijn Sony stereoset aangesloten (2x 100Watt RMS) tot grote ongenoegen van de buren én mijn bureau want met 2 van zo'n lompe dingen staat je bureau al snel vol en blijft er weinig plaats over voor de doorgewinterde student waar ik mezelf ook toe mag rekenen.
Toen dus voor kleinere speakers gekeken. Op een rommelmarkt heb ik voor 2 tientjes 50Watt Kenwood speakers gekocht. Hier heb ik aardig wat tijd mee doorgebracht maar je merkt toch dat het niet je-van-het is (begrijpelijk). Daarnaast had ik ook nog het probleem van het constant, heel zachtjes, krakend geluid wat uit de speakers kwam. In het begin nam ik dit voor lief maar na verloop van tijd is dit me zo gaan irriteren dat ik ze liever het raam uit wou gooien dan op de zolder wou opbergen.
Goed, toen opnieuw geprobeerd met de Logitech Z2300. Kan ik kort over zijn; ik was er niet over te spreken, evenals de buren. De bass is gewoon niet uit te draaien en zelfs met de equalizer het laag wegdraaien in iTunes wordt nog niet het gevraagde resultaat bewezen. Leuk voor de R&B freak zonder buren maar voor mij, nee.
Toen de Creative Gigaworks T20 geprobeerd. In de winkel klonken ze wel erg lekker maar na een weekje heb ik ze helaas weer moeten doorverkopen omdat er toch echt te weinig bass uit kwam.
Naast deze speakers heb ik ook nog een setje Logitech X230 voor aan mijn TV. Omdat ik toch de laatste tijd weinig tv kijk, heb ik besloten om deze dan maar zolang aan de pc te hangen, for the time being. Lekker setje, klinkt lekker, goede prijs/kwaliteit verhouding. Alleen jammer dat de bass wederom wat overheerst en het is wel leuk maar ook niet je-van-het.

We komen inmiddels steeds dichter bij de uiteindelijke vraag. Omdat ik al een tijdje met de KRK Rokit RP5 en RP6 in mijn hoofd zit, heb ik gisteren besloten om nog eens wat informatie op te zoeken over de speakers. Ik heb afgelopen week een leuke financiële meevaller gehad waardoor dit wel een goed moment was om eindelijk tot aankoop over te gaan. Maar wat schetste mijn verbazing toen ik gisteren wat fora afstruinde om wat meer te weten te komen over de KRK's; het zijn echt studio monitoren geschikt voor editing, alle geluidjes kun je kraakhelder horen met deze speakers, echter voor de gewonen luisteraar kan het geluid uit de speakers als saai worden ervaren. Dit las ik niet op een forum maar op meerdere fora en meerdere reacties.
Dus toen maar gekeken naar alternatieven. Toevallig zag ik hier op GOT wat topics over andere mensen welke ook KRK's wilden gaan kopen maar toch geadviseerd werden om bijvoorbeeld eens naar de Audioengine A2 of A5 te kijken omdat dit toch meer -ik vind het gewoon leuk om muziek te luisteren-
speakers waren. Toen wat meer informatie opgezocht over beiden en uiteindelijk (laat in de avond) over gegaan tot aankoop van de Audioengine A5's. Moet zeggen, ben erg benieuwd.

Ok, nu komen we over tot de hamvraag; de A5's lijken me echt super speakers, en ik kan jammer genoeg niet teveel bass produceren in mijn kamer vanwege de buren maar als ze een keertje weg zijn, vind ik het wel leuk om het setje eens flink open te draaien en dan heb ik toch graag wat meer bass.
Dus zat ik te kijken naar een bijbehorende subwoofer. Nu heeft Audioengine de S8. Ik heb dan wel een financiële meevaller maar iets zegt mij dat in totaal 600 euro voor een speakersetje toch wat veel van het goeie is. Daarom was ik op zoek naar goedkopere subwoofers welke ik kan aansluiten op de A5's.
Ik zag dat de sub aangesloten kan worden met gewone tulp stekkers en volgens mij is dit wel een gangbare aansluiting voor subwoofers dus de keuze zal er wel zijn.
Alleen heb ik totaal geen verstand van waar ik moet zijn voor subwoofers. Ik heb ook totaal geen behoefte aan een diepe bass maar ik moet gewoon soms het ding lekker kunnen open zetten en dan net wat meer tonen in de lage frequentie range kunnen horen.

Mijn budget ligt rond de 150 euro.

edit: en moet ik dan gaan voor een passieve of actieve subwoofer?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Zowieso een actieve woofer omdat de A5 geen versterker heeft voor een subwoofer.
Maar als je echt alleen maar wilt knallen kan je dan niet beter een setje ala Z2300 nemen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• injectx
Ok dat is duidelijk, actief dus.

En nee, zo'n Z2300 setje dat heb ik wel een beetje gehad. Zit nu ook nog met het euvel dat er uit mijn mp3 speler beter geluid komt dan uit mijn speakers en dat vind ik dan toch wel jammer. Daarnaast ben ik niet zo van het "als er maar bass in zit vind ik het goed". Ik wil gewoon een heel goede geluidservaring hebben en af en toe (als de buren er niet zijn) de knop even wat hoger zetten. En dan is het gewoon leuk om nét wat meer bass te hebben dan er standaard uit de A5's komen. Misschien moet ik ook wel even wachten tot de A5's binnen zijn. Wie weet vind ik de bass toereikend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 16328

Een Final S220 voor 299 euro? Of zijn kleinere broertje de S110 voor 199 euro wellicht een optie. Deze zaak heeft er nog wat te koop staan: http://www.audiotvcentrum.nl/aanbiedingen.html . Helaas is de fabrikant Final Sound wel failliet.

Je kunt hier eens kijken (Koopjeskelder Correct): http://www.correct.nl/ak_...ASSEOMS=Hi-Fi&DIV=special en hun normale assortiment: http://www.correct.nl/kla...OORRAADSOORT=A&SOORT=9614

[Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 13-05-2011 14:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voor een sub in jouw prijsklasse zou ik het toch zoeken op marktplaats. Een tweedehands REL (aktieve sub, zonder baspoort) zou er best eens voor kunnen zorgen dat je je muziek altijd met sub kunt afspelen, zonder dat deze gaat doordreunen naar de buren.

Wil je perse een nieuwe dan is een Infinity Beta SW-10 een zeer goede en goedkope keus. In de Koopjeskelder van Correct.nl te koop (Afgeprijsd van 499 voor 149 euro, incl verzending) Dit is echt een veel te goede sub voor deze prijs, ondanks dat de Beta serie end of life is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• injectx
@ChicaneBT: Hmm, vind ik toch nog wat duur eigenlijk.

@EdGnoj: Interessant. Alleen wat jammer dat het kersenhout is. Past niet zo heel goed bij de inrichting. Niet dat je de subwoofer snel zult zien want die staat onder het bureau maar toch..

Wat vind je van deze?

Wel lekker goedkoop.

Maar als je echt te spreken bent over de Infinity dan wil ik de stap wel wagen en het design voor lief nemen.

[Voor 6% gewijzigd door injectx op 13-05-2011 16:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 16328

injectx schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:15:

@EdGnoj: Interessant. Alleen wat jammer dat het kersenhout is. Past niet zo heel goed bij de inrichting. Niet dat je de subwoofer snel zult zien want die staat onder het bureau maar toch..

Wat vind je van deze?
[afbeelding]
Wel lekker goedkoop.

Maar als je echt te spreken bent over de Infinity dan wil ik de stap wel wagen en het design voor lief nemen.
Als je die Yamaha overweegt dan kun je hem bij BCC nog goedkoper krijgen (89 euro inc. verzendkosten): http://www.bcc.nl/product/yamaha-yst-sw-012

Ik weet overigens niets over deze subwoofer, maar wil je alleen even wijzen op het feit dat het nog goedkoper kan :).

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 16328 op 13-05-2011 16:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
injectx schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:15:

Wat vind je van deze?
[afbeelding]
Wel lekker goedkoop.

Als je nieuw wilt voor dit budget kun je niets beters krijgen. Gesloten sub, dus geen gedreun, maar een lekkere strakke, muzikale bas. Alleen de 150 watt maakt dat hij niet je ramen doet trillen bij films, dat zou je als nadeel kunnen noemen. Maar voor muziek is het een uitstekende keus.
Hij was volgens mij ook in zwart en maple verkrijgbaar, maar dan zal je waarschijnlijk op marktplaats of ebay moeten kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• injectx
Met het oog op de toekomst ben ik voor de Infinity Beta SW-10 gegaan. De Yamaha had volgens mij ook wel goed voldaan alleen denk ik dat het na verloop van tijd wel zou gaan jeuken als ik uit huis ben en de speakers in de woonkamer wil gebruiken.

Ervaringen met beide producten, zeer binnenkort :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• injectx
Zo, gisteren de Audioengine A5's binnen gekregen. Kon ze gisteravond niet uitgebreid testen want ik was nogal laat thuis van werk. Dus vanmorgen eens even goed aan de tand gevoeld. Moet zeggen dat ik ze nog wat meer moet gaan luisteren voordat ik echt een goede conclusie kan maken maar tot nu toe vind ik het echt super speakers. Dingen die ik voorheen nooit hoorde, valleen nu opeens op, wat een detail! Daarnaast komt er ook nog eens best lekker laag uit. Toch nog net niet genoeg voor mijn eisen maar daarom komt er ook nog een subwoofer bij.

Maar tot nu toe alleen maar lof over deze speakers.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee