Toon posts:

Garantiebewijs/bonnen inscannen - rechtsgeldig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:53

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Ik zit al een tijdje t denken om alle bonnen/garantiebewijzen van spullen die ik gekocht heb in te scannen.
Eenderzijds omdat bonnen op thermisch papier, zoals bekend, vervagen na een tijde en anderzijds omdat ik lichtelijk paranoïde ben ivm. brand enzo :+
Maar serieus ik ben een redelijke backup strategie dus dan kan een paar MB aan ingescande bonnen er ook nog wel bij.

Nou was mijn vraag of een ingescande bon rechtsgeldig is. Dus als mijn nieuwe tv/camera/wasmachine/ect. er mee uitscheid en ik ga met een printje van een gescande bon naar de winkel geld zo'n bewijs dan gewoon of mogen ze dat weigeren.

Ik weet ook dat ik emt een bankafschrift naar de winkel kan gaan, maar dat is en hels karwei om nét die ene transactie te vinden.

Natuurlijk heb ik gezocht op google en in de GoT search maar ik kom ontwijkende en verschillende antwoorden tegen :?

Kan iemand met een juridische achtergrond of ervaring hiermee meer zeggen hierover ?

Gabriël ITX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-06 11:06
Dit is gewoon geldig. Facturen worden ook gewoon gekopieerd. Zolang de informatie erop duidelijk zichtbaar is kan het geen kwaad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een kopieermachine is tegenwoordig een combinatie van een scanner en een printer...

Voor bonnen lijkt me er geen probleem.

Als je garantiebewijs een watermerk bevat of andere speciale kenmerken zoals bankbiljetten die ook hebben dan zou je wel kunnen twijfelen aan de rechtsgeldigheid van een kopie daarvan. Dat zal dan ook in de kleine letters vermeld staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AlbertTCB
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-05 19:28

AlbertTCB

swing it baby

Ik doe dat al een lange tijd: scan alle post, facturen, polissen, garantiebewijzen, etc in en gooi de originelen weg. Scheelt weer een hoop ordners (én je kan makkelijker zoeken, omdat het scanprogramma netjes een pdf maakt met selecteerbare tekst dankzij de automatische OCR functie)

Ik heb voordat ik dit deed een artikel gelezen over de rechtsgeldigheid. Kan deze helaas niet meer vinden.

[Voor 16% gewijzigd door AlbertTCB op 13-05-2011 13:07]

I'm just taking care of business

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

mr. TCB schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 13:06:
Ik doe dat al een lange tijd: scan alle post, facturen, polissen, garantiebewijzen, etc in en gooi de originelen weg. Scheelt weer een hoop ordners (én je kan makkelijker zoeken, omdat het scanprogramma netjes een pdf maakt met selecteerbare tekst dankzij de automatische OCR functie)
Dan plopt bij mij nu de vraag op hoe goed OCR tegenwoordig is? Vroeger liet de OCR namelijk nog eens te wensen over, veel spelfouten achterlatend. Is een bon / factuur dan nog wel rechtsgeldig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:53

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Nee het gaat me echt om die vervelende thermische bonnen en in de winkel uitgeprinte A4 bonnen.

Ik heb nu namelijk een hele stapel bonnen van vanalles en nogwat en komende maanden gaat daar nog verschrikkelijk veel bijkomen.

Papieren als diploma's en polissen was ik niet van plan in te scannen.

Gabriël ITX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:02
CptChaos schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 13:09:
[...]
Dan plopt bij mij nu de vraag op hoe goed OCR tegenwoordig is? Vroeger liet de OCR namelijk nog eens te wensen over, veel spelfouten achterlatend. Is een bon / factuur dan nog wel rechtsgeldig?
Bewaar gewoon ook een echte afbeelding er van, dat is een stuk handiger.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

djluc schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 13:12:
Bewaar gewoon ook een echte afbeelding er van, dat is een stuk handiger.
Ja dat snap ik, al heb je dan niet meer het voordeel dat je makkelijk kan zoeken, dan moet je het in het bestandsnaam doen. ;) Zoeken IN het document kan soms ook handig zijn, dan heb je er OCR voor nodig, vandaar mijn vraag erover aan mr. TCB. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:21

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Mijn vriendin scant ca. al 3 jaar al onze bonnen en facturen in. Het is niet alleen handig omdat het middels een excelsheet heel erg snel te raardplegen is maar in deze ook nog eens veilig.

Jouw angst voor wat er gebeurt met het papier kan ik inkomen.
Bij ons wordt er gewoon ingescand en het papier gaat voor archief de kelder in, die is koel en droog en als iets tot de grond af brand is er altijd nog de kelder.

En zoals hierboven aangegeven die rechtsgeldigheid is dus geen issue.

discogs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
CptChaos schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 13:09:
[...]
Een PDF document kan bestaan uit een combinatie van een grafische bitmap *en* een ge-OCRde tekst.

Je kijkt dan naar de bitmap, maar 'onderhuids' is de tekst ook beschikbaar / selecteerbaar / doorzoekbaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-06 19:09

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
joopv schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 15:04:
[...]

Een PDF document kan bestaan uit een combinatie van een grafische bitmap *en* een ge-OCRde tekst.

Je kijkt dan naar de bitmap, maar 'onderhuids' is de tekst ook beschikbaar / selecteerbaar / doorzoekbaar.
Dat doe ik dus ook. Ik scan al jaren alles in. Ik heb zelf nog nooit de zoekfunctie hoeven te gebruiken, met een beetje logische structuur en bestandsnamen ben je er in 99% van de gevallen ook al.

Maar goed, worst-case kan ik ook PDFjes doorzoeken, of gewoon copy-pasten hieruit.

Voorbeeldje van zo'n pdf: http://www.djsmiley.com/got/pics/pdfocr.pdf
Dit is dus gewoon een scan-as-image pdf ding, dus lettertypes en layout blijft behouden, maar met een ocr op de achtergrond dus je kan ook zoeken en copy/pasten.

OCR gaat tegenwoordig aardig goed is mijn ervaring. Wel is de scankwaliteit belangrijk, ik merkte een behoorlijk verschil tussen een simpele flatbatscanner met een CCFL en mn huidige LIDE scanner. De LIDE dingen zijn een aanrader wat dat betreft, lekker snel, niet opwarmen en compact.

Een echte documentscanner (met ADF) is natuurlijk mooier.. maar als je het een beetje bijhoud is een flatbat al voldoende.

Lees ook eens de andere topics over dit onderwerp, staat ook een hoop info in
Documenten inscannen, origineel vernieten, rechtsgeldig ? (zelfde onderwerp als dit topic)
Brieven van de Postbank, Belasting, e.d. archiveren

Ik scan zelf al jaren alles in. Ideaal, nooit meer door 80 mappen bladeren met 2000 verschillende papiermaten, en alles overzichtelijk zo op het scherm, ook van voorgaande jaren. Na het scannen gaat alles op 1 grote hoop. Nooit meer klooien met perforators en mappen, gewoon stapelen. En als ik ECHT een origineel nodig zou hebben... pdf zoeken, datum ervan bekijken en gaan graven.. stapelen gebeurt tenslotte 'automatisch' toch wel enigszins op datumvolgorde

[Voor 40% gewijzigd door DJSmiley op 15-05-2011 14:23]

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 19:15
Maaruh inscannen en lokaal bewaren heeft nog steeds geen zin natuurlijk in geval van brand. Wel handig om een backupje in 'the cloud' te maken...

• DC_Vincent
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Tip: Evernote
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee