Momenteel is men in ons bedrijf bezig een migratie uit te voeren van mainframe naar Wintel platform. Hierin loop ik echter tegen een probleem aan. Op het mainframe genereert de applicatie *.DAT bestanden welke MIME inhoud hebben. Een dergelijke bestand ziet er als volgt uit:
HELO ***
MAIL FROM: <adres@domein.com>
RCPT TO:<adres@domein.com>
DATA
FROM: adres@domein.com
TO: adres@domein.com
DATE: 11 May 2011 16:04
SUBJECT: <subject>
MIME-Version: 1.0
Content-type: multipart/mixed; boundary="grens"
--grens
Beste heer/mevrouw,
.
: Body text
:
: Bijlage informatie
--grens
Content-type: text/plain; charset=us-ascii; name="*****.csv"
:
:
: /* REXX ***********************************************************************/
: /* */
: /* COPY */
: /* Parameters: FileVan, FileNaar */
: /* Omschrijving: */
: /* Maak copie van bestand */
: /* Wijzigingen: */
: /* Datum Door Omschrijving */
: /* ---------- ---------- -------------------------------------------------- */
: /* 2011/04/22 **** Overgehaald vanuit *************** */
: /* 2011/05/02 **** ***** */
: /******************************************************************************/
: arg file_van file_naar
: /* Bepaal bestandsinformatie **************************************************/
: ST = LISTDSI("'"file_van"'")
: /* Lees bestand ***************************************************************/
: "ALLOC DD(I1) DS('"file_van"') SHR REUSE"
: "EXECIO * DISKR I1 (STEM I1. FINIS)"
: "FREE DD(I1)"
: /* Verwijder mogelijke spaties uit recfm */
: /* Schrijf bestand ************************************************************/
: Parse Var sysrecfm p1 p2 p3 p4
: sysrecfm = p1||p2||p3||p4
: call owcdefds file_naar 'DSORG('SYSDSORG') LRECL('SYSLRECL') RECFM('SYSRECFM')',
: 'PROMPT(N) REPL(Y)'
: "ALLOC DD(O1) DS('"file_naar"') OLD REUSE"
: "EXECIO" i1.0 "DISKW O1 (STEM I1. FINIS)"
: "FREE DD(O1)"
: return 0
:
:
--grens--
Mijn mainframe kennis is heel klein. Van collega's heb ik begrepen dat op het mainframe deze bestanden vrij normaal zijn en er programma's zijn die dit kunnen verzenden.
Nu ben ik op zoek naar een programma die dit soort MIME bestanden kan verzenden, maar niet als bijlage (en dat kom ik eigenlijk alleen tegen op Google). Het bestand moet zeg maar gezien worden als een soort command file waarin de commando's staan die uitgevoerd dienen te worden. Het zijn de commando's die je ook zou invoeren wanneer je via telnet praat met een SMTP server.
Uiteraard ben ik op onderzoek uit geweest. Ik kwam programma's tegen als SendMail, BlatMail, en zo nog wel meer soort gelijke command line gebaseerde e-mail programma's. Geen van deze voldoet echter aan de eisen die er gesteld worden.
Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand een programma die aan deze wensen voldoet? Het komt de draaien op een Windows Server 2008 R2 64-bit systeem.
Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen.
Alvast bedankt.
HELO ***
MAIL FROM: <adres@domein.com>
RCPT TO:<adres@domein.com>
DATA
FROM: adres@domein.com
TO: adres@domein.com
DATE: 11 May 2011 16:04
SUBJECT: <subject>
MIME-Version: 1.0
Content-type: multipart/mixed; boundary="grens"
--grens
Beste heer/mevrouw,
.
: Body text
:
: Bijlage informatie
--grens
Content-type: text/plain; charset=us-ascii; name="*****.csv"
:
:
: /* REXX ***********************************************************************/
: /* COPY */
: /* Parameters: FileVan, FileNaar */
: /* Omschrijving: */
: /* Maak copie van bestand */
: /* Wijzigingen: */
: /* Datum Door Omschrijving */
: /* ---------- ---------- -------------------------------------------------- */
: /* 2011/04/22 **** Overgehaald vanuit *************** */
: /* 2011/05/02 **** ***** */
: /******************************************************************************/
: arg file_van file_naar
: /* Bepaal bestandsinformatie **************************************************/
: ST = LISTDSI("'"file_van"'")
: /* Lees bestand ***************************************************************/
: "ALLOC DD(I1) DS('"file_van"') SHR REUSE"
: "EXECIO * DISKR I1 (STEM I1. FINIS)"
: "FREE DD(I1)"
: /* Verwijder mogelijke spaties uit recfm */
: /* Schrijf bestand ************************************************************/
: Parse Var sysrecfm p1 p2 p3 p4
: sysrecfm = p1||p2||p3||p4
: call owcdefds file_naar 'DSORG('SYSDSORG') LRECL('SYSLRECL') RECFM('SYSRECFM')',
: 'PROMPT(N) REPL(Y)'
: "ALLOC DD(O1) DS('"file_naar"') OLD REUSE"
: "EXECIO" i1.0 "DISKW O1 (STEM I1. FINIS)"
: "FREE DD(O1)"
: return 0
:
:
--grens--
Mijn mainframe kennis is heel klein. Van collega's heb ik begrepen dat op het mainframe deze bestanden vrij normaal zijn en er programma's zijn die dit kunnen verzenden.
Nu ben ik op zoek naar een programma die dit soort MIME bestanden kan verzenden, maar niet als bijlage (en dat kom ik eigenlijk alleen tegen op Google). Het bestand moet zeg maar gezien worden als een soort command file waarin de commando's staan die uitgevoerd dienen te worden. Het zijn de commando's die je ook zou invoeren wanneer je via telnet praat met een SMTP server.
Uiteraard ben ik op onderzoek uit geweest. Ik kwam programma's tegen als SendMail, BlatMail, en zo nog wel meer soort gelijke command line gebaseerde e-mail programma's. Geen van deze voldoet echter aan de eisen die er gesteld worden.
Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand een programma die aan deze wensen voldoet? Het komt de draaien op een Windows Server 2008 R2 64-bit systeem.
Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen.
Alvast bedankt.