Toon posts:

Checksum error freeze

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aesculapius
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:33
Gisteren een hele avond zitten klooien... het begon allemaal bij een brakke netwerkkaart in mijn home servertje.

specs; Gigabyte GA78GM-S2H mobo, AMD X4290 (oid) cpu, 2x2GB DDR2 (Kingston KVR800D2N5k2/4G).

omdat er geen pci slot meer vrij was voor de nieuwe nic (ik gebruikte de onboard realtec maar die vertoonde kuren), heb ik de Addonics Sata-kaart (Sil3124 chip) eruit moeten halen - dat ging omdat ik de schijven van mijn externe sata-toren ook rechtstreeks op het mobo kon aansluiten.

Echter, toen ik opnieuw wilde opstarten, bleef hij hangen bij een checksum error (verwacht), en kon ik verder niets doen. Elke toets die ik indruk - del om naar de bios te gaan of F1 om de checksum te negeren - zorgt voor een freeze van het systeem.

Alles losgekoppeld, tot alleen een reepje geheugen nog erin zit (graphics is onboard). Zelfde probleem. Ander PS/2 keyboard geprobeerd, USB keyboard geprobeerd, ander reepje geheugen uit mijn workstation geprobeerd.... overal hetzelfde probleem - hij boot netjes, maar zodra ik een toets indruk blijft de boel hangen.

Ik kan dus de checksum niet negeren, en nog erger; de bios niet in (om de gedisablede sata-controllers weer aan te zetten want die heb ik nu wel nodig).

Komt iemand dit bekend voor? Ik heb de guide doorgenomen maar kom dit probleem niet tegen. Google vermeld wel enkele zaken, maar daar helpt het resetten van de cmos meestal. Heb de power eraf gehad en batterij eruit gehad voor een hele nacht maar nog steeds hetzelfde probleem....

Het ding heeft jarenlang gewoon prima gedraaid...

Specs | Canon 5Dmk2 | 24-105L | 50 f/1.8 | 70-200L f/4 IS | 135L | Speedlight 580EX | laurensdegroot.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 7055

ook al geprobeerd het naar je oude configuratie terug te zetten ? (dus Addonics Sata-kaart incl setup hd's)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aesculapius
yep, maar dan blijft de checksum error er staan (heb hem immers leeg gemaakt). Ik snep niet dat elk signaal van het keyboard de post onherroepelijk doet freezen... kan nu de hele bak niet gebruiken :(

Specs | Canon 5Dmk2 | 24-105L | 50 f/1.8 | 70-200L f/4 IS | 135L | Speedlight 580EX | laurensdegroot.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aesculapius
Moet ik uit de tegenvallende reacties concluderen dat er geen andere oorzaak kan zijn dan een kapot moederbord?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee