Toon posts:

stock koeler i3 of i5 voldoende stil?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 79702

Topicstarter
hallo,

voor in de huiskamer wil ik er een computer bij. Deze wordt gebruikt om te surfen, multitasken en af en toe een game.

Alles in de pc is stil, stille videokaart (vaporx) en fans van 20 en 14cm.

nu vraag ik mij af of ik, enkel voor stilte, op de i3 een koeler zou zetten? Kost toch direct 35 euro extra als je een goede neemt, en dan zit je in het i5 prijsgebied, en die zijn toch een serieus stuk sneller.

dus i3 met extra koeler (ninja 3 is superstil, en kan zelfs passief gebruikt worden) of i5 met stock koeler? Er zijn ook koelers van 25 euro die redelijk goed zijn, maar geef liever 10 euro meer uit voor een koeler die een heel pak beter is.

Momenteel staat er nog een vrij oude bak met zo'n 8cm stock fan op de processor, maakt zoveel geluid dat ik er gek van word. Gebruik daarom vaak de laptop, maar die vind ik toch niet echt snel...(zo'n atom mini ding en een iets oudere intel dual core)

Vind niet direct benchmarks over de stock koelers van de laatste generatie intel processors (enkel van de oude, en deze zouden vrij luid zijn)

merci!

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 79702 op 13-05-2011 00:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 16:36
Ik heb dan een i3-530, maar de stock-cooler daarvan klinkt echt als een stofzuiger met te weinig vermogen. Ik heb er een scythe ninja mini op gezet en nu is ie passief gekoeld, casefans houden hem koel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Dr.Z
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 16:42
Ligt er helemaal aan hoeveel TDP processor je neemt. Dit bepaald hoeveel kabaal de koeler gaat maken op hogere loads dan idle. Zonder OC is de koeler qua geluid "te doen" maar dit is uiteraard persoonlijk en moet afgestemd worden op de rest van de componenten in de systeemkast. Ik kan de Arctic-Cooling Freezer 7 Pro aanraden. Stille koeler voor een fatsoenlijk bedrag. Deze koeler kan je altijd nog als het geluid je niet bevalt later inbouwen. Werkt gewoon met een push-pin systeem (moederboard hoeft niet verwijderd te worden uit de kast).

Basically all electronics are powered by magical smoke. I know this because I've seen the smoke escape, and then things don't work anymore.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:22
Nou alle intel koelers zijn echte herriemakers. 3rd party koelers zijn echt aan te raden. Op silentpcreview.com vind je veel verschillende reviews van stille (of niet) CPU koelers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-05 15:51

Blord

Hello Kitty !

n0elite schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 01:03:
Nou alle intel koelers zijn echte herriemakers. 3rd party koelers zijn echt aan te raden. Op silentpcreview.com vind je veel verschillende reviews van stille (of niet) CPU koelers.
Daar moet ik hem gelijk geven. De stock koelers zijn zelfs op stock snelheid niet stil. Ze trillen en resoneren altijd. En als de cpu moet werken dan neemt het geluid van de fan meteen de toe.

Ik heb op mijn i3-530 de koeler Coolermaster TX3 met een Nexus fan. Zonder problemen op 4.0Ghz load en muisstil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor de tips,

overklokken kan je die i3 2100 niet, dus dat zal zowiezo niet van toepassing zijn.

Had gelezen dat de stock fans meevielen, maar Dan dus maar een i3 met een passieve Ninja erop. (mini bestaat jammer genoeg niet meer)

Stofzuigen, dat is iets dat mijn vriendin moet doen, niet mijn pc! :+

(al zal hij met die 20 en 14cm intake fans wel aardig de lucht zuiveren :P )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 22:17
De stockkoeler van mijn Core i5 750 is onhoorbaar, stiller dan mijn huidige Coolermaster V8 (maar een V8 mag dan ook geluid maken :) )

Mensen die klagen dat die stockkoelers van Intel lawaai maken, doen toch echt iets verkeerd, ik draai al jaren Intel, stockkoelers zijn bij mij altijd fluisterstil geweest (ook AMD stockkoelers trouwens)

@ hierboven, alles is over te clocken >:)

[Voor 22% gewijzigd door FastFred op 13-05-2011 09:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
grr jij zegt het is OK, anderen zeggen dat ze geluid maken als een opstijgende stofzuiger :(

i3 en i5 hebben toch +/- zelfde heatsink met relatief kleine fan?

Iemand die cijfers heeft om aan te tonen dat hij fluisterstil is? If so, dan is een i5 toch een stuk leuker (had toch al het budget voorzien van een 140 euro)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 22:17
Ik zou zeggen, Google er even op, ik kan zo snel even niks vinden. Ik zit nu op m'n werk, dus ga niet uitgebreid aan het zoeken :9

En stofzuigers vliegen niet, laat staan opstijgen ;)

[Voor 17% gewijzigd door FastFred op 13-05-2011 15:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-06 23:51
Ik heb hier een fan van een intel e7200 liggen, en op 12 volt met 0% PWM maakt 'ie alsnog een rotherrie - idioot om te zien dat intel dit acceptabel vindt. Volgens mij is dit dezelfde Delta-fan die ze nog steeds gebruiken, ook op de nieuwe i3-serie. Ik zou 'm lekker meteen vervangen door iets als dit:

pricewatch: Arctic Cooling Alpine 11 GT
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3

Arctic Cooling heeft aardig wat goedkope koelers - en de fans hebben een fluid dynamic bearing, heb er zelf ook één, en dat klinkt duizend keer beter dan zo'n intel ding. Veel koelvermogen ga je ook niet nodig hebben voor een i5.

Overigens zou ik nog even goed kijken naar die 14- en 20-cm-fans die je op het oog hebt, stille daarvan zijn bijzonder zeldzaam. Die van Fractal Design gaan nog wel, Scythe heeft ook goede van 14 cm doorsnede, die van 12 cm zijn echter stukken goedkoper:
pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12SL, 120mm

Topicstarter
bedankt voor de tips,

de 14cm is een scythe, de 20cm een thermaltake. Ze doen max 800rpm, lijkt me sterk dat ze dan veel geluid maken?

Ik zag ergens in dit forum een mod waarbij de luide fan van de intel stock cooler gewoon verwisseld werd met een stil exemplaar...lijkt mij ook een elegante oplossing!

Al denk ik toch voor die paar euro's extra een ninja te kopen...alleen is dat ding zo f*cking groooot...

• n0elite
  • Laatst online: 00:22
FastFred schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 09:30:
De stockkoeler van mijn Core i5 750 is onhoorbaar, stiller dan mijn huidige Coolermaster V8 (maar een V8 mag dan ook geluid maken :) )

Mensen die klagen dat die stockkoelers van Intel lawaai maken, doen toch echt iets verkeerd, ik draai al jaren Intel, stockkoelers zijn bij mij altijd fluisterstil geweest (ook AMD stockkoelers trouwens)

@ hierboven, alles is over te clocken >:)
Als jij vindt dat de stock Intel koelers stil zijn dan woon je zeker naast een bouwterrein :P
Daarnaast kun je Intel en AMD koelers niet vergelijken. AMD koelers zijn iets degelijker gebouwd, gebruiken meer koper en zitten gewoon beter in elkaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Random IT Man
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:20
Zelf heb ik een I7 wat net een iets grotere cooler geleverd krijgt dan die bij de I5 en I3 wordt geleverd. Deze maakt op de standaard instellingen behoorlijk wat lawaai. Zelfs op idle (40c) draait de fan op 60% wat behoorlijk overdreven is. Dit probleem ligt dus zuiver aan de fan controller in het BIOS wat weer verschilt per moederbord. Het ligt dus een beetje aan je moederbord en de fancontroller in je BIOS of de stock koeler 'stil' te noemen is.

Gelukkig zijn er genoeg utilities om de fan controller zelf te regelen via Windows. Hierdoor heb ik zelf de temperatuur op idle hetzelfde kunnen houden en de temperaturen onder max load (Prime 95 testje van 30 minuten) maximaal 69c.

Mijn advies: Probeer zelf eerst de stock koeler. Mocht die te veel herrie maken, probeer een utility te vinden waarmee je de fanspeed kan aanpassen. In het uiterste geval zou ik dan een andere koeler erop zetten. Je zegt dat je de computer alleen voor wat surfen op het internet gebruikt. Het kopen van een Ninja lijkt me dan zwaar overdreven. =P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-06 10:29

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Mijn harde schijven maken meer geluid dan de koeler van de i3-540 ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:28
Speedfan bijvoorbeeld.

Voorbeeld van mijn instellingen met een Hyper TX2 op een Q6600:
Minimum fanspeed een stukje boven het punt waar hij stilvalt of het punt waar je hem niet meer hoort (30% in mijn geval), maximum fanspeed op 80%. Desired temperature op 55 en een warning temperatuur van 75 graden. Boven de 55graden gaat de fan harder lopen (tot 80%) en boven de warning temp schiet de fan naar 100%. Delta value fan speeds heb ik op 2 staan (tabblad options), zo past hij de fanspeed aan met stapjes van 2% en niet gelijk een hoorbare 10%.

Met automatic fanspeed aan draait hij nu idle op 30 graden en 780rpm fan. Onder load (prime) worden de cores max 56 graden warm en gaat de fanspeed naar max 54%(1270rpm).

De standaard bios fanregeling stuurt de fan onnodig hoog uit, wat resulteert in veel meer geluid dan met Speedfan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-05 14:41
voor turbo 3,8GHz is de stock fan lastig hoor

[Voor 8% gewijzigd door MrFax op 24-05-2011 14:02]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• L702
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 11:10

L702

Eric #99

Een stock cooler zal altijd wel meer lawaai maken dan een aftermarket cooler. (tenzij je een cooler neem die puur voor performance gaat.)

Hoe efficienter de koeler, hoe minder convectie je nodig heb.
Hoe groter de fan, Hoe meer luchtverplaatsing per rpm.
Hoe hoger de RPM hoe meer lawaai ze maken.

(Over het algemeen gezien.)

Ik heb een Thermalright HR-02 en die kan passief op mijn I7 950 @ stock. In een Silverstone FT02 met alle fans op low. Maar de Thermalright HR-02 is dan wel een monster. :P

• Anoniem: 187449
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
hallo,

ben alle topics/artikelen aan het doorspitten op zoek naar een STILLE vervanger voor de stock koeler die bij de i3-540 zit en voor mij een p....e herrie maakt.
nou is mijn 'probleem dat ik niet veel hoogte heb ( 3u - norco 3216 kast) .. een kant en klaar waterkoelertje kan daarom ook niet.

iemand ervaring/een tip ?

tnx

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-06 23:51
Misschien deze:
pricewatch: Arctic Cooling Alpine 11 GT Rev. 2

Als je veel geld te besteden hebt, deze is beter:
pricewatch: Scythe Big Shuriken
Maar veel low-profile CPU-koelers zijn er inderdaad niet, misschien te weinig vraag naar :p

• Anoniem: 187449
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Pruimenvlaai schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 19:35:
Misschien deze:
pricewatch: Arctic Cooling Alpine 11 GT Rev. 2

Als je veel geld te besteden hebt, deze is beter:
pricewatch: Scythe Big Shuriken
Maar veel low-profile CPU-koelers zijn er inderdaad niet, misschien te weinig vraag naar :p
tnx.. nou zitten op mijn mobo (MSI H55M-ED55) de N/S bridge nogal dicht op de proc.. wordt lastig verhaal vrees ik
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee