Welke buigbare arm voor afzuiging soldeerrook?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-04 04:08
Vreemde topic titel maar toch.. Hier gaat ie.
Ik wil een tafel afzuiger maken voor de rook van mijn soldeerwerk.
Heb al gegoogled maar kom er niet echt uit.

Iedereen kent vast wel van die buigbare armen van sommige lampen die kun je bijna eindeloos buigen en het blijft dan in die positie, maar dat spul heeft een veel te kleine diamter voor mijn doel. Het moet een diameter hebben van ongeveer ten grote van een stofzuiger slang.

Ik wil dus het volgende maken. een tafel met een kastje, in het kastje zit de afzuiger. Dan wil ik een slang uit de tafel omhoog laten lopen en dan naar beneden buigen naar mijn "werkstuk". Deze slang is gekoppeld aan de afzuiger in de kast. Moet op het einde ook een flens op kunnen, dit omdat ik in de buis ook nog een stroomdraad wil laten lopen. De stroomdraad komt op het uiteinde (dus waar hij de lucht opzuigd zeg maar) uit op een armatuurtje (denk gewoon zo'n halogeen spotje armatuur) . Op het einde van de buis wil ik namelijk ook gelijk een lampje hebben zodat mijn werkstuk goed wordt belicht en tegelijkertijd de rook wordt afgezogen, vandaar de flexibele slang , die kan ik dus precies richten en heb ik gelijk goed licht!

Ow ja die flens waar ik het net over had moet conisch lopen zodat je een soort van ouderwets spotje krijgt.
Weet wel dat die slangen gewikkeld zijn en van RVS waarschijnlijk ik moet dus wel zorgen voor goede bedrading en aarding, zodat ik niet onder stroom kom te staan als ik de slang buig haha!!!!

Ik hoop dat deze tekst een beetje begrijpelijk is!

Wie weet waar je deze slang kunt kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Is het voor thuis of op je werk? Op je werk zou ik voor een profi installatie investeren.

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=588318 Voor thuis is naar mijn idee zoiets meer dan genoeg.

En anders is deze iets meer naar jouw idee, dus op hoogte: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=800219

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
oa weller heeft er mooie buis voor..., maar dat is voor hun eigen systeem. je zou kunnen kijken of je die buis ook los kan krijgen. of zoiets.

dat zijn een soort rubber ringen net als het buigstuk van een rietje. die buizen kun je in elke gewenste richting vouwen en dan blijft hij zo staan.

ik heb het wel eens geprobeerd met gewone buis, maar daar is niet echt goed wat op te maken dat net zo werkt.

je kan het ook op een andere manier doen (dat hebben we op school). over de bout heen loopt een dun stalen pijpje tot net voor de punt. na de bout gaat het verder met een stuk rubberen flexibele slang naar een pomp. die zuigt de rook direct van de punt af ipv een dikke buis voor je kop.

doordat je bij de punt zit hoef je niet zoveel af te zuigen om alle rook mee te krijgen

edit
dat ziet er overigens zo uit:
http://www.cooperhandtool...images/Tip_Extraction.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door timberleek op 12-05-2011 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Het is gewoon voor thuis.
Heb trouwens het filter enzo al klaar moet alleen nog de slang hebben.
Heb de koolstoffilter al ingebouwd enzo. Het gaat me er ook om dat er dus direct licht op staat en daar ook gelijk afzuigt. Daarbij is het leuker om zelf te maken , dan 1 te kopen haha.

De meeste mensen die solderen zullen wel weten dat de familieleden het niet zo prettig vinden dat het hele huis naar soldeer stinkt! lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
timberleek schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 23:28:
oa weller heeft er mooie buis voor..., maar dat is voor hun eigen systeem. je zou kunnen kijken of je die buis ook los kan krijgen. of zoiets.

dat zijn een soort rubber ringen net als het buigstuk van een rietje. die buizen kun je in elke gewenste richting vouwen en dan blijft hij zo staan.

ik heb het wel eens geprobeerd met gewone buis, maar daar is niet echt goed wat op te maken dat net zo werkt.

je kan het ook op een andere manier doen (dat hebben we op school). over de bout heen loopt een dun stalen pijpje tot net voor de punt. na de bout gaat het verder met een stuk rubberen flexibele slang naar een pomp. die zuigt de rook direct van de punt af ipv een dikke buis voor je kop.

doordat je bij de punt zit hoef je niet zoveel af te zuigen om alle rook mee te krijgen

edit
dat ziet er overigens zo uit:
http://www.cooperhandtool...images/Tip_Extraction.jpg
Woow das wel cool! Maar ik wil het echt zoals ik mij het voorstel doen, mede omdat ik het al bijna af heb en omdat ik dan dus ook direct licht heb en dus toch dat ding daar heb hangen dus daar ook gelijk afzuigen! Super handig dacht ik......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Bij die wellers hoort ook een filter systeem soort grote koffipad, als je veel soldeerd moet je kijken wat er in zit na een week :X

werken goed btw

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 12-05-2011 23:34 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
daarom heb ik een knutselhok in het bedrijfspand aan huis (oa opslagloods). enorme ruimte waar ik oa dit in hebt zitten:
Afbeeldingslocatie: http://i17.photobucket.com/albums/b94/timberleek/DSC03027.jpg

er zit inderdaad een filtersysteem in die weller. dat is ook wel nodig.
ik heb een keer een simpel dingetje gemaakt met een hele sterke radiale fan.
daar een soort van watten voor. ik weet niet meer hoe het heette

en dan een buis

na niet zo lang was dat materiaal helemaal geel

[ Voor 41% gewijzigd door timberleek op 12-05-2011 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
timberleek schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 23:34:
daarom heb ik een knutselhok in het bedrijfspand aan huis (oa opslagloods). enorme ruimte waar ik oa dit in hebt zitten:
[afbeelding]
NICE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
ja daar ben ik wel content mee.
overigens staat er nu een stuk meer apparatuur en de haspel is weg vanwege de wcd's tegen de muur.

zoals je kan zien is mijn hobby meer elektronica dan computers (al vind ik dat ook wel leuk spul)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Waarom koop je niet gewoon zo'n spotje waar je het over hebt draai er een ledlamp in (scheel warmte) en knoop je de slang er bovenop ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
timberleek schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 23:37:
ja daar ben ik wel content mee.
overigens staat er nu een stuk meer apparatuur en de haspel is weg vanwege de wcd's tegen de muur.

zoals je kan zien is mijn hobby meer elektronica dan computers (al vind ik dat ook wel leuk spul)
Ik zie het idd.. Ook oscilators zo te zien (ben er niet zo meer in thuis hoor, gewoon wat hobby pruts sulderen :P)

Overigens heb ik precies mijn idee gevonden op internet tis echter wel voor een heel ander doel haha..
check dit ->

[ Voor 9% gewijzigd door arievh op 12-05-2011 23:44 . Reden: link fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
gaaf systeem inderdaad.

op vet met die ventilator in tafel. alleen niet zo handig als je daar van alles op heb liggen.
maar die buis werkt inderdaad wel mooi. als je aan zo'n mooie verstelbare buis kan komen tenminste

en ik denk dat je oscilloscopen bedoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
timberleek schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 23:44:
gaaf systeem inderdaad.

op vet met die ventilator in tafel. alleen niet zo handig als je daar van alles op heb liggen.
maar die buis werkt inderdaad wel mooi. als je aan zo'n mooie verstelbare buis kan komen tenminste

en ik denk dat je oscilloscopen bedoelt
whahah ja idd osciloscopen LOL lang geleden mee gespeeld op school! Maar toen bliezen we altijd van alles op! Elco's laten knallen enzo...ach ja..

Maar ja ik bedoel dus die buis werkt super zo te zien...Die in de tafel lijkt me idd niet zo handig, dan ben je al je spulletjes snel kwijt! (weerstandjes enz.. zuigt ie dan allemaal op) vandaar ook zuigen van boven af... incl lamp.. precies wat ik nog moet maken.. alleen.. waar koop je die slang! haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
tja ik heb ook al zitten zoeken, ik ben er ook wel in geinteresseerd, maar ik kwam alleen uit op een site met weller onderdelen. dat was een buis van ruim 100 dollar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
timberleek schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 00:01:
tja ik heb ook al zitten zoeken, ik ben er ook wel in geinteresseerd, maar ik kwam alleen uit op een site met weller onderdelen. dat was een buis van ruim 100 dollar....
100 dollar? damn.. das wel duur ja..
Moet toch wel ergens zijn , maar ja hoe heet het enzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-02 16:17
Hier kost de goedkoopste losse afzuigslang €69,- ex. BTW: http://www.printtec.nl/contents/nl/d208.html

Ik zoek ook al een tijd naar andere/goedkopere, tot nu toe heb ik niets gevonden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Laatst online: 01-05 18:55
Die buis die je zoekt: http://www.mcmaster.com/#duct-hose/=ca6586 en dan de bend-and-stay types.
Alternatief zou een flexibele slang kunnen zijn die je aan zo'n bureaulamp arm vastmaakt. (Zo'n lamp als in het pixar filmpje).

[ Voor 8% gewijzigd door Springuin op 13-05-2011 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat je ook zou kunnen gebruiken als het goedkoop moet, PVC pijp. Als je daarin een bocht gebruikt die je niet verlijmt, kun je hem ook altijd heen en weer draaien. Dan een ventilator er op aansluiten, voila.
Zelf gebruik ik een dikke PVC pijp (20cm ofzo) met een afzuigventilator, maakt redelijk wat geluid, das jammer, maar ik gebruik hem dan ook met name voor verven/airbrushen.
Voor solderen zit ik vaak gewoon de rook weg te blazen :+ Ook omdat die afzuiging op een afstand hangt, terwijl die rook zowat recht omhoog stijgt richting gezicht. Al zou ik wat van een slang kunnen maken die op bovenstaand systeem aanluit bedenk ik me net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Op mijn werk gebruiken we rechte buizen met een kniksysteem werkt ook prettig en ziet er niet bijzonder duur uit.

Afbeeldingslocatie: http://img854.imageshack.us/img854/3017/dsc00006kl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Op de website van farnell kwam ik o.a. dit tegen: http://nl.farnell.com/wel...-kit-sloped-60/dp/1676542
Ventilator en evt filter erbij en dan ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
ja dat is de buis die ik bedoel. alleen 160 moderne guldens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
Ja duur allemaal..
Vreemde zaak. Moet toch ergens goedkoper zijn....
ALs je ziet wat lampjes kosten met ook die buigbare armen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
ik denk dat het vooral zo duur is doordat men het niet veel gebruikt. de gemiddelde consument heeft het niet nodig.
bedrijven die het wel nodig hebben kopen zo'n systeem.

en voor dat groepje hobbyisten is het dan een hele dure slang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 23:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als je van zoiets:
http://adjustablecoolanthose.com/
een flinke diameter kan vinden is dat misschien goedkoper en ook geschikt
Pagina: 1