Toon posts:

[iMac 27 inch] Erg traag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 276498

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb begin dit jaar een nieuwe Imac27 I5 1 TB 4 gig gekocht. Erg blij mee, overstap van windows naar Apple vanwege niet functionerende en trage computers. Nu is mijn Mac tijdje in gebruik en ontzettend traag geworden. Ik heb met interval dat hij moet denken. Al wat dingen geprobeerd, opstartschijf, diagnostic, etc maar niets werkt!!! Erg frusterend. Het geheugen zit lang niet vol, heb ruim 800 gig over.

Kan het zijn met de installatie van Office 2011? Help plz!!!!!!!

Koenfu

• Florissant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-04 17:40
Ik gebruik zelf iStat Pro, dat is een widget voor mac en daar kan je precies mee zien hoeveel RAM je iMac gebruikt, welke processen open staan enz. Een soort van task manager maar dan voor Mac!

Misschien dat dat de oplossing geeft!

http://www.islayer.com/apps/istatpro/

• mykene
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 10:19
ga naar je finder en zoek het programma 'activiteitenweergave' op

zoek de programma's die veel CPU % verbruiken. Als je deze hier post kunnen we je verder helpen of je kan het misschien dan zelf oplossen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-05 17:25

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Dit is een topicstart waar we erg weinig mee kunnen. Opmerkingen als 'maar niets werkt' klinken leuk, maar geven absoluut geen informatie. Met de huidige informatie kunnen we enkel wat gokjes gaan wagen.

Omdat ik het topic niet direct op slot wil gooien, wil ik je 24 uur de tijd geven om 2 dingen te doen:
1. Geef duidelijke informatie. Dit houdt onder andere in dat productnamen moeten kloppen, maar ook dat je in plaats van te zeggen 'maar niets werkt', aangeeft wat je precies gedaan hebt, en wat het resultaat daarvan was. (ik kan me namelijk niet voorstellen dat de Apple Hardware Test niet werkt ;) ).
2. Ga, zoals rubenverboon en Florissant al aangeven, eens uitzoeken welke applicaties veel CPU of RAM gebruiken. Kijk tevens eens naar de hoeveelheid Disk I/O. Dit is allemaal te zien met de Acitivity Monitor (Activiteitenweergave in de Nederlandse versie).

Succes!

Launching containers into space

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-05 17:43
Bekijk mijn imac 27 i5 review. Zowel in de review als in de comments staan enkele tips om je imac weer snel te krijgen. Zeker als het gaat over langzaam opstarten staan er enkele dingen die je kunt doen.

• 33999
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik heb hetzelfde gehad, zelfde config maar dan i3 en hardeschijf blijk stuk. Smart status mort je evn controleren voor de zekerheid.

Topicstarter
Whieee schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 11:44:
Dit is een topicstart waar we erg weinig mee kunnen. Opmerkingen als 'maar niets werkt' klinken leuk, maar geven absoluut geen informatie. Met de huidige informatie kunnen we enkel wat gokjes gaan wagen.

Omdat ik het topic niet direct op slot wil gooien, wil ik je 24 uur de tijd geven om 2 dingen te doen:
1. Geef duidelijke informatie. Dit houdt onder andere in dat productnamen moeten kloppen, maar ook dat je in plaats van te zeggen 'maar niets werkt', aangeeft wat je precies gedaan hebt, en wat het resultaat daarvan was. (ik kan me namelijk niet voorstellen dat de Apple Hardware Test niet werkt ;) ).
2. Ga, zoals rubenverboon en Florissant al aangeven, eens uitzoeken welke applicaties veel CPU of RAM gebruiken. Kijk tevens eens naar de hoeveelheid Disk I/O. Dit is allemaal te zien met de Acitivity Monitor (Activiteitenweergave in de Nederlandse versie).

Succes!
Ik ben nog op tijd, dus hierbij de extra informatie:

- Apple Hardware Test uitgevoerd, alles ok
- Via ander topic appcleaner gevonden en geinstalleerd, daarbij een aantal apps die ik weinig gebruikte weggehaald
- Imac 2,66 GHZ I5 4 GB 1067 DDR3
- 1 Tb harde schijf, waarvan 112 GIG gebruikt
- via AM gekeken en Kernel_task is grootverbruiker, Safari, MDS en windowServer (wat doet die???)

Het lijkt wel of een programma met een interval zorgt voor vertraging, toch laat AM niets zien. Heb al gekeken naar programma's die automatisch backup maken, ook niet.

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-05 15:55
offtopic:
Erg blij mee, overstap van windows naar Apple vanwege niet functionerende en trage computers. Nu is mijn Mac tijdje in gebruik en ontzettend traag geworden. Redelijk ironisch...

Topicstarter
SMART geeft aan dat het een schijffout is. Ga deze nu herstellen, dit moet het zijn.

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Het is ook handig om aan te geven *wat* er precies traag is. Ik kan wel honderd verschillende dingen bedenken die "traagheid" tot gevolg heeft.

Meten = weten. Een SMART error hoeft nog niet te beteken dat de schijf kapot is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Enige vervelende is wel dat je bij een iMac de harddisk niet makkelijk kunt vervangen.

Gelukkig kan dit bij de macbook's wel en wordt dit ook ondersteund door Apple. Ik vind het jammer dat de hd niet user servicable is bij de iMacs. Het is toch 1 van de eerste dingen die sneuvelen altijd bij computers, naast het RAM geheugen.

Hoe lang duurt het eigenlijk als je daarmee terug naar de winkel gaat? Ben je je iMac dan lang kwijt of niet? Of vervangen ze dat meteen voor je?

[Voor 18% gewijzigd door Lethalis op 15-05-2011 11:16]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-05 15:55
Lethalis schreef op zondag 15 mei 2011 @ 11:13:
Enige vervelende is wel dat je bij een iMac de harddisk niet makkelijk kunt vervangen.

Gelukkig kan dit bij de macbook's wel en wordt dit ook ondersteund door Apple. Ik vind het jammer dat de hd niet user servicable is bij de iMacs. Het is toch 1 van de eerste dingen die sneuvelen altijd bij computers, naast het RAM geheugen.

Hoe lang duurt het eigenlijk als je daarmee terug naar de winkel gaat? Ben je je iMac dan lang kwijt of niet? Of vervangen ze dat meteen voor je?
Is toch wel te doen? Je moet alleen voorzichtig te werk gaan.

Zie bijv. YouTube: How to change the Hard Drive - 21.5 & 27 - Apple iMac

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-05 07:18
Gisteren ook de hdd uit mijn iMac gehaald (27 inch) en een ssd er voor in de plaats gezet , goed te doen , het meeste werk is het stof tussen scherm en het glas weer weg krijgen

De beste upgrade op computer gebied ooit voor mij !

PSN: Cardwizard

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjanssen15
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 00:01
Om te kijken naar je HD zou je deze download eens kunnen proberen

http://www.macupdate.com/app/mac/14825/smartreporter

Die site heeft btw ook nog meer software voor je Mac ;) Succes!

A church is a place in which gentlemen who have never been to heaven brag about it to persons who will never get there.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 31-05 09:55

Nitai

Feels good man

Heb je usb schijven in gebruik? Of heb je een netwerkshare gemount staan?

Waar en wanneer ervaar je de traagheid (tijdens welke programma's bijvoorbeeld)?

Vinnu#2173 | Thats all folks!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
hmmmmmmmmmpffff schreef op zondag 15 mei 2011 @ 13:16:
[...]
Is toch wel te doen? Je moet alleen voorzichtig te werk gaan.

Zie bijv. YouTube: How to change the Hard Drive - 21.5 & 27 - Apple iMac
Ten eerste wordt het niet ondersteund door Apple en ben je je garantie kwijt.

Ten tweede is het bij de nieuwe sandy bridge iMacs moeilijker gemaakt (de fans gaan voluit draaien, er is een custom aansluiting met temperatuursensor etc).

Voor een beetje tweaker zijn dit uiteraard geen obstakels, maar toch :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-05 07:18
Lethalis schreef op zondag 15 mei 2011 @ 18:23:
[...]
Ten eerste wordt het niet ondersteund door Apple en ben je je garantie kwijt.
Als je het netjes doet , en de originele hdd weer terug plaatst als je garantie nodig hebt dan kunnen ze niet zien dat een iMac open geweest is

PSN: Cardwizard

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 10:59

Bosmonster

*zucht*

Wat zegt je activity monitor als alles traag is/wordt? Geheugen vol? Paar websites met Flash open? etc.

Met je activity monitor kun je in ieder geval zien wat je systeem bezig houdt op zo'n moment.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nightw4lker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-08-2022
je kan ook altijd het volgende commando gebruiken om te zien welke HDD activiteit er is.
sudo fs_usage -w (dacht ik), het lukt ook zonder de -w parameter. voor meer info kan je best de man fs_usage raadplegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Was dus een defecte harde schijf, is gratis vervangen. Toch 125 e betaald voor recovery van data :(

Had Time Machine nog niet aanstaan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee