Toon posts:

Intel L440GX+ wil niet booten zonder PATA/IDE HDD?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• foxofinfinety
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-04 19:40
ik heb dit een tijdje geleden overgenomen: V&A aangeboden: Retro systeem
en het systeem werk, maar, enkel met PATA/IDE HD er in, zonder, wil hij niet booten.

hij start wel op dan, maar ziet geen enkel bootable media, ook niet de bootable Ubuntu CD die in de drive zat, en hij wel zag met IDE HD er in.
er zit nu een 80GB PATA/IDE HDD in, maar ik wil eigenlijk SCSI schijven gebruiken.

ik heb nu 1x 18GB 10k RPM en 1x 4GB 10k RPM SCSI.
dit systeem gebruik ik enkel als test servertje, en heeft genoeg aan die opslag ruimte.
ecther zonder die IDE HD vind hij de installatie CD niet eens en gaat gelijk door naar de Intel PXE startup agent, ofwel hij wil dan gelijk netbooten, en dat wil natuurlijk niet want ik heb geen PXE server....

ook met de IDE drive vind hij de SCSI schijven niet, omdat die niet eens beginnen met opstarten.
die hoor je normaal wel als die aan het op spinnen zijn, maar dat doen ze dus niet.
vreemd genoeg, doen ze het wel met een andere controller, ik denk daarom dat de controller hier in dus niet functioneert, maar hoe kan ik dat controleren?

Uit recent onderzoek is gebleken: treinen rijden NIET op tijd, ze rijden op rails.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:30
Heb je de p-ata apparaten goed gejumperd (master/slave), gebruik je bij SCSI de juiste scsi id's & terminatie en heb je de kabels al eens vervangen?

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:50
offtopic:
Ha, stuur ook eens een DM naar iichel ofzo. Misschien wil hij je wel helpen, als vorige eigenaar kent hij vast de kneepjes van dit ding, iichel is een prima gast volgens mij.

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 12:29
-Soms heb je in de bios welke apparaten mogen booten, hier ook alles verwijderen, en maar 1 kiezen
-En de boot volgorde wijzigen en maar 1 apparaat kiezen.
-(misschien hier weer in de bios gaan en alles checken en saven en rebooten).

Dan save en reboot.
Of pc uitzetten en dan booten proberen.
(Soms hebben biossen problemen, dus probeer eens verschillende manieren je bios te wijzigen).

Het is mogelijk dat je op ide 0 (de eerste hd aansluiting), dat er iets op aangesloten moet zijn, soms is dit mogelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:55
meer info over de HW is nodig.

Is je SCSI kaart Bootable? Goedkopere hebben niet altijd boot functionaliteit.
IRQ's assigned?, verschillende PCI slots geprobeerd?
Overclocked? SCSI PCI is niet echt tolerant met PCI snelheden boven 33MHz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• foxofinfinety
Zanac-ex schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 12:20:
meer info over de HW is nodig.

Is je SCSI kaart Bootable? Goedkopere hebben niet altijd boot functionaliteit.
IRQ's assigned?, verschillende PCI slots geprobeerd?
Overclocked? SCSI PCI is niet echt tolerant met PCI snelheden boven 33MHz
wat wil je nog weten dan?
de SCSI controller is een bootable onboard Adaptec 7896 Dual-Port Ultra2-SCSI/Ultra Wide-SCSI controller die is aangesloten via een onboard PCI-X bus.
maar dat had je ook kunnen zien als je het moederboard even opgezocht had, wat vaak wel handig is om te kunnen helpen.
Modbreak:Wat vriendelijker mag ook wel tegen iemand die je probeert te helpen :o

Het is jouw verantwoordelijkheid om alle relevante info in de topicstart te zetten - mensen helpen je sneller en effectiever als ze niet eerst van alles moeten opzoeken. Daarbij komt dat je nergens *zegt* dat je de onboard SCSI gebruikt en niet iets anders. Die vraag is gewoon terecht.

Barleone
mogelijk, maar toen ik zij dat er SCSI op zat kende hij dat niet dus denk niet dat hij weet waarom die niet werkt.

waarom hij de HD wou heb ik wel gevonden, dat kwam inderdaad door de jumpers, de DVD-RW was slave, en hij pikt het niet als er enkel een slave is.

[Voor 17% gewijzigd door dion_b op 13-05-2011 23:57]

Uit recent onderzoek is gebleken: treinen rijden NIET op tijd, ze rijden op rails.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:57

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
staat juiste bootdevice geselecteerd? en word ie in je scsi bios wel goed herkend? Wat voor kabel heb je? bij U2W devices heb je een LVD kabel nodig met active terminator.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoewel het kader hier een moederbord is, gaat dit over (SCSI en IDE) I/O controllers en bijbehorende opslagmedia, dus ik verplaats dit naar Opslagmedia & I/O Controllers

Move PMG -> OM

Verder inderdaad nuttig om wat gedetailleerder te zijn over je SCSI-setup. Normaliter heeft de (onboard) SCSI-adapter een eigen BootROM BIOS. Daarin kun je o.a. diagnostiek doen van je drives. Wat zegt die BootROM over de drives die niet verschijnen?

Als ze daar wel in te zien zijn moet je in de reguliere BIOS inderdaad kijken naar boot sequence e.d., als ze daar niet te zien zijn is bekabeling de eerste plek om te kijken. En als je die BootROM überhaupt niet voorbij ziet komen bij POST zit het er dik in dat de SCSI adapter in BIOS uitgeschakeld staat :o

Tenslotte: is je CD drive SCSI of IDE?

Soittakaa Paranoid!

• foxofinfinety
eerst even hierop terug komende:
foxofinfinety schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 20:40:
Wat vriendelijker mag ook wel tegen iemand die je probeert te helpen :o

Het is jouw verantwoordelijkheid om alle relevante info in de topicstart te zetten - mensen helpen je sneller en effectiever als ze niet eerst van alles moeten opzoeken. Daarbij komt dat je nergens *zegt* dat je de onboard SCSI gebruikt en niet iets anders. Die vraag is gewoon terecht.
mijn excuus, ik had nogal een rot dag, hoewel ik dan uiterraad niet gelijk anders moet reageren op mensen die proberen te helpen had ik daar even niet aan gedacht.
ook nog even los mijn excuus naar Zanac-ex, omdat hij hier de dupe van is geworden.

wat betreft de SCSI setup:
ik gebruik de onboard controller met LVD kabel en active terminator

hij is wel ingeschakeld, ik zie ook wel een melding van de controller
en dat is enkel dit:
Adaptec AIC-7896 SCSI BIOS v2.57S2B3
(c) 2000 Adaptec, Inc. All Rights Reserved.

SCSI BIOS Not installed!
de optishe drive is een PATA/IDE DVD-RW

ik ga overigens nog even een andere kabel proberen, want ik denk dat het wel eens kan zijn dat de SCSI kabel gewoon stuk is.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:57

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
foxofinfinety schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 19:55:
eerst even hierop terug komende:

[...]
Adaptec AIC-7896 SCSI BIOS v2.57S2B3
(c) 2000 Adaptec, Inc. All Rights Reserved.

SCSI BIOS Not installed!
Dat betekend dus dat ie niet bootable is op dit moment. SCSI bios moet succesfully installed geven, wil je er uberhaupt van booten.

Krijg je ook geen info verder? Normaal moet ie nl je devices herkennen, en dan pas wel of niet bios installed.
Als je handmatig een scan doet (CTRL-A uit mn hoofd voor menu), zie je dan wel de disks? of alleen maar je controller? En staat terminating op je controller en schijven ook goed?

Op welke ID's staan je disks nu?

• foxofinfinety
nee, verder krijg ik niks, na die tekst gaat hij door naar het booten.

van IDE dan wel, want van SCSI wil niet
maar ik zie vanaf de installatie de SCSI HD wel, dus ID's en terminating zou wel goed moeten zijn dan.
anders had hij hem volgens mij ook niet kunnen vinden en aanspreken, ik kan hem wel ook formatteren.

(installatie lukt niet overigens, maar dit vooral omdat hij dan een fout geeft dat ik de CD-ROM voor Ubuntu er in moet doen, die er al in zit..., dus niet vanwegen een HD fout)

maar de kabel was wel ook stuk, want daarvoor kon ik de HD dus helemaal niet vinden, nu wel, maar de tekst van de controller blijft gelijk, en de SCSI BIOS word niet geinstalleed.

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Hm, Intel 440GX. Helaas, coreboot is geen optie :/ (die northbridge wordt niet ondersteund).

http://www.coreboot.org/Supported_Chipsets_and_Devices
http://tracker.coreboot.o...nk/src/northbridge/intel/

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• foxofinfinety
hm, niet meer geloof ik, ik kan hem wel vinden onder de lijst van wat er is geport vanaf v1, staat 'no' dus hij is niet geport, maar was er dus wel, niet dat dat nu nog helpt...

ik zal een kijken of de installatie morgen wel wil slagen, het kan zijn dat hij de SCSI BIOS niet installeert omdat hij enkel nodig is voor booten, dus dat de controller gewoon geen verdere configuratie opties heeft, dan kan het zijn dat de controller controleert of de schijf wel bootable is, hoewel met dat wel erg sterk lijkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 269504

Oudere linux versie proberen of windows 98 ,een hoop oude hardware is gewoon niet compatible met moderne ossen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• foxofinfinety
ik probeer eerst even Windows 2000, 98 heb ik niet en 2k is de laatste verzie die nog officiële drivers heeft.

wil niet, ik kom tot het einde van de eerste installatie stap, vanaf de CD, maar dan herstarten om de installatie vanaf de HD voort te zetten wil dus niet.

[Voor 43% gewijzigd door foxofinfinety op 15-05-2011 20:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• foxofinfinety
ik heb hem net in een andere kast gezet, maar nu wil hij de Windows 2000 AS disk niet meer geheel starten.
hij start wel van de CD, ik krijg ook wel de meldingen dat hij alle bestanden aan het laden is, maar bij "Setup is starting Windows 2000" blijft hij hangen.

enige verandering is de toevoeging van een extra PATA/IDE HDD, maar die ziet hij wel netjes in de BIOS enz.
en het tijdelijk losmaken van die schijf (stroom en data kabels er af) helpt ook niks.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee