Toon posts:

Debian/Ubuntu installatie probleem grote disken

Pagina: 1
Acties:

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-06 16:43
Op het moment zit ik met een probleem dat ik tijdens de installatie van Debian en Ubuntu grub niet geinstalleerd krijgt.

De setup geeft aan aan: Executing 'grub-install /dev/sda' failed

Het lijkt erop dat mijn schijven (2 TB WD's) door ubuntu onder een GPT indeling worden gezet waardoor ik EFI ondersteuning nodig heb (mijn mobo zou het moeten kunnen).

Nu heb ik op het internet al gezocht, en wordt er aangegeven dat je bios_grub partitie moet hebben (http://room118solutions.c...er-grub-gpt-partitions/). Ok no problem, dan maken we die toch?
Helaas, nog dezelfde melding...

Het enige OS wat ik er nu op krijgt is een Windows variant...

Heeft iemand nog een suggestie hoe ik dit zou kunnen oplossen?

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:05

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Hmm kan je niet grub op een aparte kleinere schijf om zo het GPT probleem te omzeilen. (Ben nog vrij nieuw in Linux maar dit is het eerste wat in me opkwam :) )

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Welke grub is dat, grub-legacy of grub (aka grub2)?

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• KennieNL
@AxzZzel, dat kan, maar dan moet ik nog een aparte disk erin hangen. Gaat niet mn voorkeur naar uit.

@0xDEADBEEF: volgens de ubuntu docs zou ergens in een 2009 versie grub2 erin moet zitten. Blijkbaar is er een aparte grub-efi package.

Deze heb ik ook proberen te installeren om na de installatie (dus waar grub failed) een chroot te doen in de nieuwe omgeving, apt-get install, en daarna een grub-install.

Helaas, hetzelfde probleem.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 01:36
Vorige maand stond hier een goed artikel over in de C'T misschien heb je er wat aan !

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
KennieNL schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:47:
@AxzZzel, dat kan, maar dan moet ik nog een aparte disk erin hangen. Gaat niet mn voorkeur naar uit.

@0xDEADBEEF: volgens de ubuntu docs zou ergens in een 2009 versie grub2 erin moet zitten. Blijkbaar is er een aparte grub-efi package.

Deze heb ik ook proberen te installeren om na de installatie (dus waar grub failed) een chroot te doen in de nieuwe omgeving, apt-get install, en daarna een grub-install.

Helaas, hetzelfde probleem.
Bugje misschien? https://bugs.launchpad.ne.../partman-base/+bug/506670

Heb je hier wat aan? https://wiki.archlinux.or...allation_for_UEFI_systems
De installatie-stap (pacman -S) kan je overslaan.

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KennieNL
@lamko: helaas geen C'T hier.. zal eens op mn werk kijken

@0xDEADBEEF:
die bug is oud

misschien dat ik iets aan die laatste stap heb

/EDIT:

lijkt erop dat het zonder MDADM wel werkt :/

[Voor 17% gewijzigd door KennieNL op 13-05-2011 19:45]

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
KennieNL schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 18:38:
@lamko: helaas geen C'T hier.. zal eens op mn werk kijken

@0xDEADBEEF:
die bug is oud

misschien dat ik iets aan die laatste stap heb

/EDIT:

lijkt erop dat het zonder MDADM wel werkt :/
Ah hey, dat je een software-RAID setup hebt stond niet in je TS ;) Welke metadata-versie van mdadm heb je geïnstalleerd, v0.n of v1.n?

• KennieNL
had er idd bij moeten vertellen

Versie van de array is 1.2

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:56
Er vanuit gaande dat je eerste partitie je /boot is, al eens /dev/sda1 geprobeerd?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• KennieNL
grub installeren op /dev/sda1 bedoel je ?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-06 11:33

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Als je RAID 1 draait moet je Grub wel op beide disks installeren?

• KennieNL
is wel verstandig ja, maar op beide failed het...

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
KennieNL schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:12:
Op het moment zit ik met een probleem dat ik tijdens de installatie van Debian en Ubuntu grub niet geinstalleerd krijgt.

De setup geeft aan aan: Executing 'grub-install /dev/sda' failed

Het lijkt erop dat mijn schijven (2 TB WD's) door ubuntu onder een GPT indeling worden gezet waardoor ik EFI ondersteuning nodig heb (mijn mobo zou het moeten kunnen).

Nu heb ik op het internet al gezocht, en wordt er aangegeven dat je bios_grub partitie moet hebben (http://room118solutions.c...er-grub-gpt-partitions/). Ok no problem, dan maken we die toch?
Helaas, nog dezelfde melding...

Het enige OS wat ik er nu op krijgt is een Windows variant...

Heeft iemand nog een suggestie hoe ik dit zou kunnen oplossen?
Kan je de uitvoer van 'grub-install /dev/sda' en van 'sfdisk -l /dev/sda' (sfdisk dash lowercase L /dev/sda) laten zien?
Q schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 18:13:
Als je RAID 1 draait moet je Grub wel op beide disks installeren?
Dat heb ik in ieder geval wel gedaan op mijn 1 TB software RAID1, grub geïnstalleerd op /dev/sda én op /dev/sdb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KennieNL
heb het probleem opgelost...

array moet een metadata 00.90 hebben, anders kan er geen grub icm gpt op.

tnx iedereen voor het meedenken :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
grub2 kan prima van een RAID-set (MBR, niet GPT) met metadata >0.90 booten, weet je zeker dat GPT de beperkende factor is? Zelfs met GPT zou je, IMHO, van een grub-installatie in /dev/sd[ab]1 ( /boot ) moeten kunnen booten.

Als je grub2 achteraf installeert, waarbij je opstart van een grub2 livecd?

Bij het installeren van ArchLinux op een software-RAID1-array met metadata v1.2 heb ik grub2 achteraf geinstalleerd.

0xDEADBEEF in "[dualboot] Linux+FreeBSD in software RAI..."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KennieNL
http://www.nick-andrew.net/news/20100416-gpt-grub-raid.html
GPT, Grub2 and RAID considerations

GPT partitions can be made with 'gdisk'. Some of the tools are still immature.

Grub2 can boot GPT partitioned disks, but it needs a so-called "BIOS Boot Partition" of at least 32 Mbytes. That's where Grub2 stores some of its low level boot code.

Grub2 cannot boot off a RAID partition which uses version 1.0, 1.1 or 1.2 metadata. The RAID must have been created using version 0.90 metadata.
Het was voor mij in ieder geval de oplossing... het lijkt dus echt een beperking met >0.90 en GPT.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Apart:

http://en.gentoo-wiki.com/wiki/RAID/Software#WARNING
1.x will work with Grub2 (>=1.98) in combination with the GPT partition table and the grub_bios partition
1.x didn't work for me with any of the Grub2 versions including the SVN one when trying to install into the MBR and using a classic msdos partition table!
If you choose 1.x, Grub2 and GPT, genkernel might have bugs that are only fixed in the most recent versions, perhaps even only in the SVN version (05.05.2011: it works just fine for me!)
Convert from MBR to GPT without data loss

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee