Toon posts:

Ubuntu via VMware of Dualboot?

Pagina: 1
Acties:

• kefkef
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-04-2018
Hallo

Volgend jaar verander ik van schoolrichting en daar gebruiken ze tijdens de Informatica lessen Ubuntu om ons te stimuleren om met Ubuntu te werken etc etc

Echter zie ik er het nut niet van in (begrijp me niet verkeerd), maar ik ga dus op mijn laptop Ubuntu moeten gebruiken. Het enige wat ik gemerkt heb bij vrienden in dat Ubuntu vrij snel en een zeer minimalistische interface heeft. Ik zou Ubuntu dus eventueel kunnen gebruiken voor webbrowsing, documenten opmaken, ... maar dat kan ik evengoed op Windows zelf. Het echte technische werk en de POWER van de Terminal in Ubuntu ga ik enkel gebruiken in de Informatica lessen.

Tenzij iemand mij kan overtuigen waarom ik Ubuntu wel moet installeren ipv Ubuntu te gebruiken via VMware, ga ik waarschijnlijk Ubuntu gebruiken in die lessen via VMware. Ik sta dus zeker open voor Ubuntuu, maar als ik de speciale features op hun website bekijk, denk ik, windows heeft dit toch ook.

Bovendien zit ik met het probleem dat Linux het moeilijk heeft met de Optimus.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:44
het gaat er niet om 'windows heeft dit ook' het gaat erom dat je leert om met een andere operating system om te gaan :)

zie het als een stukje 'verder kijken dan je neus lang is'

maar je hebt wel gelijk: in VMware (workstation) of VirtualBox kan je ook prima ubuntu draaien zonder dat je het 'bare metal' installeerd op je laptop

A wise man's life is based around fuck you

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-05 13:25

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wil je met Ubuntu leren werken of wil je het vak halen?

Ik weet niet wat er in de hoofden van je docenten speelt, maar ik denk dat de bedoeling is om je blik op computers in het algemeen te verruimen. Mensen die maar 1 programma (of 1 OS) kennen hebben vaak moeite met onderscheid te maken tussen algemene principes en de zaken die specifiek voor dat programma zijn.
Je kent het wel, van die mensen die alleen Internet Explorer kennen en dan in paniek raken als ze een keertje Firefox moeten gebruiken.

Linux is niet het meest beginners-vriendelijk OS dusls je Linux in een VM draait denk ik dat je heel vaak de neiging zal hebben om je problemen onder Windows op te lossen, omdat je daar weet hoe alles werkt, terwijl het juist heel leerzaam zou zijn om je dagelijkse activiteiten eens onder Linux te proberen.

Overigens wat is een Optimus? Bedoel je zo'n NVidia geval? In dat geval, vers van de pers (en nog niet productieklaar): http://www.phoronix.com/s...?page=news_item&px=OTQxNg

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sowieso; als je zometeen in de kernel dingen gaat zitten aanpassen (al dan niet tijdens de les) waarvan je niet precies weet wat de uitwerking is, heb je zometeen een niet-meer-startende Ubuntu installatie op je PC staan.

VMware dus en regelmatig je snapshots in de gaten houden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• kefkef
Ik wil er ook wel mee leren werken, maar ik ben zo gewend met Windows, het zit er een beetje ingebakken.

@MAX3400
Ik denk niet dat de leerkrachten je expres van in't begin ingewikkelde dingen laten doen, zonder dat je weet wat je gaat doen en als er iets misgaat, herinstalleer je het toch?

Ja inderdaad, meerdere OS gebruiken kan handig zijn, maar ik denk dat als ik het ga installeren dat dit gewoon op mijn HD gaat wegrotten, omdat ik dit evengoed in Windows kan doen + ik kan op Windows recente spellen spelen.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Och, dan neem je toch een wubi installatie? Voor de TS; dat is een installatie vanuit Windows naar een image bestand op een van je partities in Windows. Vervolgens kan je vanuit het Windows bootmenu Ubuntu kiezen. Deinstallatie is dan ook erg makkelijk. En het is toch bijna net zo snel als 'native'.
Mocht je naderhand Ubuntu willen blijven gebruiken, kan je altijd nog omschakelen naar een normale dual-boot, of zelfs alleen Ubuntu.
Gebruik zelf al jaren Ubuntu als main OS, heb alleen een Windows installatie voor eventuele software bij bepaalde elektronisch apparatuur (gsm etc.). Het scheelt dat ik niet echt een pcgamer ben. En Office gebruik ik ook niet echt. Maak mn verslagen altijd in LaTeX.
Hoop dat het je bevalt! Wat ik vooral heel fijn vind; Nooit meer gedoe met licenties! Je kan je Ubuntu zo vaak en zo veel als je wil installeren, en de meeste software is met een simpel commando of een paar keer klikken geinstalleerd vanuit de package manager.
Het beste merk je dat wanneer je bijvoorbeeld naar een makkelijk programma zoekt om even een videobestand of zo om te zetten, of een geluidsbestand. In Windows typ je dan een passende zoekterm in google in, en je bevindt je in een oerwoud van shareware/freeware/malware. Voor Ubuntu doe je hetzelfde, je vindt een forumpost of blogpost met de naam van het programma. Intikken in je terminal of in je package manager en het is geinstalleerd!

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• kefkef
Wel die functie via de terminal wist ik zelfs niet dat dit kan onder Ubuntu. Zoiets raar. Dus basically is dat vanuit de Command Line programma's installeren? :P nice

Ik denk dat ik dan maar voor een Dual-Boot ga, op mijn laptop heb ik zo'n 500GB aan schijfruimte en mijn films en muziek worden opgeslaan op een externe schijf.

Hoe groot zou ik de partitie maken als ik Ubuntu installeer?
Wetende dat ik het niet echt veel ga gebruiken? maar enkel om de omgeving wat te verkennen en wat te surfen?

• MAX3400

MAX3400

10GB meer dan genoeg, zeker als je geen GUI wil gaan gebruiken.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Jep, om bv inkscape te installeren typ je in: sudo apt-get install inkscape.

Ik zou als ik jou was voor de wubi install gaan. Dan krijg je dus een image file installatie. Tja, ga voor 100 GB of zo? Dan moet je zeker genoeg hebben. Mocht je ooit een 'echte' installatie doen dan zou ik meteen gaan voor een losse /home partitie. Maar daar moet je je maar een beetje in verdiepen.

Edit: Haha, flink verschil :p 10 vs 100 GB. Ligt er dus idd aan wat TS allemaal wil doen. Als je met grote bestanden aan het werk wil?

[Voor 15% gewijzigd door MaximusTG op 12-05-2011 18:14]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• kefkef
@Maximus
Kan je in LaTeX ook "excel" files maken? Tabellen, dus?

@MAX3400
Wat bedoel je met GUI. Elke OS heeft toch een GUI? Ubuntu ook?

@MaximusTG (post hierboven)
Wubi install, hiervoor moet je dus eerste Windows7 opgestart hebben en dan die file laden om op te starten in Ubuntu?
Ben je dan niet gewoon beter af met een dual-boot?

Neen, niet met grote bestanden. Het gaat meer verkennen zijn en toepassingen uitproberen...

[Voor 53% gewijzigd door kefkef op 12-05-2011 18:17]

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Je kan wel tabellen maken ja, maar dat is heel anders dan in Excel. Niet automatisch rekenen en zo. Daar is Openoffice.org/Libreoffice voor. LaTeX is een soort programmeertaal voor opmaak. Je typt je teksten zoals normaal, en geeft kopjes aan, secties, hoofdstukken en zo. En plaatjes link je erin, je hoeft ze er niet in te plakken. Het heeft zeker zn voordelen, vooral bij wetenschappelijke artikelen. Ook zeker nadelen, maar probeer het eens zou ik zeggen.

Edit: Nee, je kan als je wil direct naar Ubuntu opstarten. Zie hier: http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/windows-installer

[Voor 12% gewijzigd door MaximusTG op 12-05-2011 18:17]

• kefkef
Ik ken het omdat ik het ooit eens heb geprobeerd ivm wetenschappelijke formules, maar ik moest teveel leren, waardoor ik niets van vrije tijd had en ik kan er dus ook niet verder aan "oefenen". Volgend jaar gaat dit hopelijk anders zijn ^^

Wat is dan het verschil tussen die Wubi installer en een Dual-Boot. Dat de Wubi vanuit een windows partitie laadt en de gewone vanuit zijn eigen partitie? Das't enige?

[Voor 26% gewijzigd door kefkef op 12-05-2011 18:22]

• MAX3400

MAX3400

kefkef schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 18:13:
@MAX3400
Wat bedoel je met GUI. Elke OS heeft toch een GUI? Ubuntu ook?
Commandline-beheer is geen GUI... Doelde meer op GNOME of KDE ofzo...

Ja, een GUI (zoals Windows dus) is misschien handiger maar ik ben er heeel snel vanaf gestapt en meer tutorials/man-pages gaan volgen en doe alles via de commandline. Dan onthou je namelijk waar/wat je aanpast terwijl de GUI vaak een vinkje zetten is en onder water worden er 10 files aangepast.

• kefkef
Ja, maar ik bedoel, een OS gebruikt toch een GUI om het startup, achtergrondafbeelding etc weer te geven?

Ik heb juist wat meer gelezen over die Wubi installer en wat ik eruit opmaak is dat de Wubi installer helemaal hetzelfde is als een dualboot met het verschil dat het vanop dezelfde partitie geladen wordt.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Klopt wat betreft Wubi, met het voordeel dat je je windows partitie niet hoeft te verkleinen en zo.
Wat betreft commandline; Je kan een server-install doen waardoor je Ubuntu direct naar een commandline boot. Je kan ook het programma 'Terminal' gebruiken vanuit een van de desktop environments (Gnome, KDE, XFCE) en vanuit daar je pc beheren. Als nieuwe gebruiker zal je eerst beginnen via de GUI, en gaandeweg ontdekken welke dingen voor jou makkelijker zijn om via de GUI of via de commandline uit te voeren.

• kefkef
Ah zo, ik lees het nu ook.
GNOME en KDE zijn 'tool' de GUI's van Ubuntu, dus als ik GNOME en KDE niet installeer boot hij onmiddelijk in de command line?

Dan prefereer ik mijn partitie (als ik die zou maken) groter te maken dan 10GB om er dan GNOME bij te zetten...

EDIT:
Stel dat er iets in Windows crashed, kan je dan nog altijd op Ubuntu als je het via de Wubi installer hebt gedaan?
Of heb je hiervoor expliciet een dual-boot nodig?

Wat ik ook kan doen is USB flashen met Ubuntu erop?

[Voor 29% gewijzigd door kefkef op 12-05-2011 18:38]

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Euh ja, nou ja, toevallig heeft Ubuntu met de laatste versie, 11.04 Gnome ingeruild voor Unity. Maar het is nog steeds mogelijk om Gnome te installeren. Ubuntu-desktop is de versie die voorheen standaard met Gnome kwam, Kubuntu met KDE en Xubuntu met XFCE (zie je het patroon al?). Om zonder een desktop environment te installeren moet je de server install cd downloaden. Maar ga nu maar gewoon voor de laatste Ubuntu versie om mee te beginnen. En ik weet niet hoe groot een clean install is van Ubuntu, maar dat red je volgens mij nog wel met 10 GB. Ook met Gnome. Neem anders 50 of zo. Het boeit echt niet zo.
En of je nog naar Ubuntu kan als Windows crasht; tja, dat is zeer afhankelijk wat er dan mis is waarom Windows crasht. In de meeste gevallen zul je nog gewoon naar Ubuntu kunnen ja.
Probeer het toch gewoon even, met Wubi heb je het er ook zo weer af (vanuit Windows te deinstalleren).

• kefkef
Ok, bedankt, en die Wubi installer.
Daar kan ik ook gewoon extra programma's in installeren hé?

Ik ga dat direct nekeer downloaden dan. Ideaal om te oefenen, denk ik dan.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Bij ons hebben ze het eerste deel van Informatica 1, met ansi C, ook met Ubuntu gedaan.
Het 2e stuk gaat met Qt 4 (het idee is dat het cross platform is)

Het voordeel van Ubuntu was dat er geen IDE om de compiler heen zat en je dus zelf alles moet doen. Zo leer je hoe een compiler een beetje werkt. En moet je alle fouten in de code zelf oplossen.
Geen "spellingscontrole" features en sleur-en-pleur omgevingen zoals Visual of Qt.

Er werd een VMware image met Ubuntu 9 geprepareerd uitgedeeld, dat is sneller klaar dan DualBoot.
Uiteindelijk zijn er wel een aantal met Dual Boot ubuntu begonnen, dit is dan sneller in gebruik. Maar voor een beetje kladblok en "gcc" voldeed ubuntu ook.

Met Dual boot heb ik maar 1 advies, heb een GRUB herstel procedure. Als dat stuk gaat kan je ook niet meer naar Windows.

[Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 12-05-2011 19:01]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 14:52

deadinspace

The what goes where now?

kefkef schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 18:30:
Ja, maar ik bedoel, een OS gebruikt toch een GUI om het startup, achtergrondafbeelding etc weer te geven?
Hoeft niet, het kan ook zo (mijn server):

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 00:05
GUI is niet een OS. Windows is vrij nutteloos zonder GUI om dat het achterliggende systeem vrijwel onbereikbaar is. Het enige inzicht is dan ook via GUI's te verkrijgen, en alles gaat ook via pipes en threads, IPC's en vergelijkbare meuk.

Het probleem is wat je zelf al zegt: windows zit bij je ingebakken. En dat moet je nou juist niet hebben. Prima als iemand een voorkeur heeft, maar leer tenminste wat een computer is, wat een OS is en hoe het ding in elkaar steekt. Het stomme aan windows is dat zelfs de mensen die zich dan IT'er noemen of Expert, slechts alleen binnen windows GUI applicaties kunnen bedienen. Zelfs met veel programmeurs is het op die manier. Je kan er prima geld mee verdienen, dat is het ook niet, maar daar gaat het natuurlijk niet om bij dit soort lessen :) Als je niet weet waar je nou eigelijk mee bezig bent zal je dus altijd inside the box denken met een dikke vendor lock-in en bovenop. Dat soort afhankelijkheid is in zo goed als alle gevallen ongewenst.

Om je vraag te beantwoorden: begin met Ubuntu in een VM, bijvoorbeeld VMWare of VirtualBox. Als je dan een beetje doorhebt hoe het systeem werkt kan je leren hoe een computer boot (en nee, booten is niet snel POST en dan 'ntloader/winload' starten of BCD code uitvoeren) en dingen als boot managers/loaders verkennen. Als je de tijd/moeite wil nemen een systeem te leren kennen en je kennis te verbreden is dat het makkelijkste. In een VM heb je een beetje sandbox veiligheid, wat beperkend is, maar als je wat meer ervaring hebt en je er wat zekerder over bent met wat je kan doen zou je alsnog een multiboot kunnen doen.

Offtopic: Is het niet tijd dat op t.net ergens een verzameltopic komt waar misconcepties en oogkleppen overkomen worden? Ik zie overal rare verschijnselen van mensen die op IT opleidingen zitten en/of in de IT branche werken maar niet echt weten hoe dingen werken... je hoeft natuurlijk niet alles te weten, maar globale systeemwerking en glossary is toch wel normaal om te kennen? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kefkef
Ik moet toegeven dat ik beter zaken onthou als ik ze eerst eens gehoord heb en ze dan toepas in de praktijk.
De opleiding waar ik nu inzit spitst zich toe op de ingenieurs en de theorie achter alles, toch hebben we nooit een deftige theorie gezien van OS. We hebben kort met de Terminal gewerkt in Linux, maar dat was enkel om een partitie aan te maken.

Ze zeiden gewoon doe dit, doe dat en al die kleine woorden sda2 sda1 enzo, werden allemaal niet uitgelegd. Heel spijtig, want nu weet ik er niets meer van. Het zou beter geweest zijn om alle woorden die je gebruikt te verklaren en hun functie uit te leggen. De richting waar ik nu in zit vind dat niet interessant genoeg, omdat er interessantere dingen zijn om te leren, terwijl ik denk dat het essentieel is als ingenieur dat je weet hoe bepaalde commando's zijn opgebouwd.

De opleiding die ik volgend jaar volg, is meer prakijkgerichter. Daar is de Informatica ook praktijkgericher en ga ja leren beveiligen, netwerken opstellen, waarom servers meestal in Linux zijn, verschillen tussen allemaal OS'en, theorie omtrent de Linux kernell, leren werken met de Terminal, zodat je alles via de Terminal kan doen.
Voor ingenieurs is dat "nutteloos" en daarom geven ze hier ook geen aandacht aan, spijtg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 12:52

Ace

Happy Happy Joy Joy

Ik vind het erg vreemd dat je niet weet dat een OS niet per defenitie een GUI heeft, zeker voor iemand die een IT gerichte opleiding volgt.

Lijkt me zeer goed voor je om met een ander OS aan de slag te gaan. Ik vind zelf dat je van een Ubuntu install eigenlijk nog te weinig leert vergeleken met bv Arch of Gentoo.

o/~ hey, I don't wanna go to work today, wanna stay home and play all my video games, on the 1up show o/~ 2006-2009 :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kefkef
Ik voel me zelf meer thuis in Elektronica-gerichte zaken (guitarAMP, mods,...) ipv ICT-gerichte zaken. Dat mag wel geen excuus zijn om niet van die ICT-gerichte zaken te proeven of zelfs beter te beheersen.

Jullie hebben alleszins mijn interesse in ICT enigszins verhoogd, aangezien ik wat van Ubuntu wil proeven.

EDIT:
Ik heb wat leuke info verzameld en een PDF van 160 pg's over Ubuntu, van basis tot al meer diepgaandere zaken, zoals het meesteren van de command line en waar de kracht van de command line zit.

PS: Ik lees overal dat de kracht van Linux de command line is, maar Windows heeft deze toch ook? cmd?
Of is het eerder dat Linux de ideale tool is om de command line en hoe je pc werkt te beheersen. Zodat je onafhankelijk van de OS en GUI weet wat te doen?

[Voor 60% gewijzigd door kefkef op 13-05-2011 02:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Bij linux is de GUI om de command line heen gebouwd en bij Windows is dat andersom. In Linux kun je dus ook alles doen en veranderen vanaf de CLI en nieuwe software projecten hebben vaak eerst alleen maar een CLI. Powershell in windows zou hetzelfde moeten kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-07-2021
Ik ga helemaal met johnkeates mee, aangezien je dan op die manier ook sneller van andere linux distro's en os'se kan uitproberen, meerdere besturingsystemen tegelijk naast elkaar draaien en internet tijdens de installatie als referentie kan gebruiken, wat je met een multiple boot niet kan doen.
Ik vertrouw WUBI niet, omdat, zelfs onder een vm, de installatie niet goed ging. En ook overal dezelfde negatieve ervaringen lees.

Wil als je gratis en legaal wil werken, raad ik je streng virtualbox aan. Omdat de gratis vmware player niet de mogelijkheid biedt om snapshots te maken (work-around: maak een backup van je virtuele hardeschijf).

En dan zit je nog met de GUI. Persoonlijk vind ik Unity best wel redelijk, maar ben ik helemaal niet gek op gnomeshell. Na een paar uur ermee gewerkt te hebben, kan ik nog steeds niet aan wennen. Nee, dan adviseer ik je een oude versie van ubuntu of kubuntu. Maar dit is meer een kwestie van smaak.

Ennuh, Ubuntu? Kijk ook eens naar Opensuse (de kde versie) met zijn yast (waar je veel belangrijke os-onderdelen en applicaties via een gui, zowel grafisch en textbased, kan configuren) en one-click install.

Powershell is stukken beter dan de oude cmd. Maar je kan niet alles met powershell besturen en biedt het nog geen debug optie voor slecht lopende applicaties (zover ik het weet).

[Voor 14% gewijzigd door freyk op 13-05-2011 22:57]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee