• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-06 13:30
Hallo mensen,

Ik ben me al enige tijd aan het oriënteren op een systeem ter vervanging van onze Lacie NetworkSpace 2 die nu voor de tweede keer kapot is. (binnen garantie 0.o, waarschijnlijk softwarematig probleem, Lacie kan niets vinden...)

Nu leek het mij handig om storage en een HTPC te combineren, lijkt me niet te moeilijk... Op het internet zijn echter zoveel benamingen te vinden voor de verschillende mogelijkheden voor thuisnetwerkopslag, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Van Google wordt ik niet direct wijzer. Ik zou graag het verschil kennen tussen een NAS, home server en misschien SAS. Ik verwacht dat de combinatie HTPC/server het meest voor de hand ligt, maar toch.

Ook is mijn vraag wat voor OS het beste zou zijn op een HTPC/server combinatie, Windows Home Server, Windows 7 of Server 2008?

NinjaTuna

PS: als dit topic niet binnen de policy van dit board valt verplaats het dan aub

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 237905

Wikipedia is your friend:
SAS: Wikipedia: Serial attached SCSI
NAS: Wikipedia: Network-attached storage
HTPC: Wikipedia: Home theater PC
SMB: Wikipedia: Server Message Block
Home Server: Wikipedia: Home server
Window Home Server: Wikipedia: Windows Home Server en Wikipedia: Windows Home Server 2011

Dus SAS is een aansluiting van harde schijf, en wordt gebruikt in bedrijven die rekken met servers hebben staan. Over het algemeen is dat niet bedoeld voor thuisgebruik.
NAS is een harde schijf die via het netwerk te benaderen is.

Als je alleen films en foto's op die server wilt zetten, dan kan een media speler voldoende zijn.
Als je op die computer niet wilt computeren, dan kun je het als home server instellen.
Als je ook echt op die computer wilt computeren, internetten, films afspelen en noem maar op, dan is een HTPC de juiste keuze.

Wil je alleen bestanden delen, zodat je bestanden ook op andere computers kunt gebruiken, dan zou Windows 7 met een thuisnetwerk voldoende zijn. Je zet de bestanden in het openbare gedeelte en je stelt je thuisnetwerk in, en het werkt.

Wil je vanaf andere computers werken op de HTPC of iets anders speciaals, dan is de Home Server misschien iets.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lees alle topics hiervoor aangaande in het Opslag forum, daar ga je veel wijzer worden (zuinig server,10+ tb show, home build nas, esxi virt , esxi zuinig topic, ... )

[Voor 31% gewijzigd door analog_ op 13-05-2011 02:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-06 13:30
Bedankt mensen :)

Ik denk dat het een HTPC met Win7 wordt met 2 schijven in RAID 1. Remote Desktop lijkt me handig.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee