Toon posts:

KPN past deep packet inspection toe op mobiel internetverkee

Pagina: 1
Acties:

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Onderwerp is dit artikel.

Hoewel ik de verontwaardiging rondom dit onderwerp snap en ondersteun vind ik het vreemd om op tweakers een artikel te lezen dat spreekt over de omstreden afluistermethode deep packet inspection.

DPI is een netwerkmanagement toepassing die al tijden o.a. in firewalls wordt gebruikt, tbv QoS beslissingen en om een beeld te krijgen van verkeersstromen die zoal door een netwerk gaan (hoewel het dan vaak ook om een sampling van packets gaat, dat levert genoeg info op en scheelt in de benodigde netwerkhardware. DPI is geen afluistermethode.

Dat je veel meer kan met DPI dan alleen netwerkmanagementdingen is helder, van een technische site als tweakers verwacht ik echter dat er op een meer neutrale manier over de techniek wordt gesproken en daarna het privacygevaar aan de orde wordt gebracht.

Dit neigt naar een telegraafkop, dat verwacht ik hier niet ;)

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-11-2022
fail van mij :F

[Voor 166% gewijzigd door OK13 op 12-05-2011 16:55]

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Jheroun schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:53:
Onderwerp is dit artikel.

Hoewel ik de verontwaardiging rondom dit onderwerp snap en ondersteun vind ik het vreemd om op tweakers een artikel te lezen dat spreekt over de omstreden afluistermethode deep packet inspection.

DPI is een netwerkmanagement toepassing die al tijden o.a. in firewalls wordt gebruikt, tbv QoS beslissingen en om een beeld te krijgen van verkeersstromen die zoal door een netwerk gaan (hoewel het dan vaak ook om een sampling van packets gaat, dat levert genoeg info op en scheelt in de benodigde netwerkhardware. DPI is geen afluistermethode.

Dat je veel meer kan met DPI dan alleen netwerkmanagementdingen is helder, van een technische site als tweakers verwacht ik echter dat er op een meer neutrale manier over de techniek wordt gesproken en daarna het privacygevaar aan de orde wordt gebracht.

Dit neigt naar een telegraafkop, dat verwacht ik hier niet ;)
firewalling en qos is precies wat er omstreden is bij isp's, lijkt mij prima zo :)

• Jheroun
  • Niet online
Om op dat voorbeeld door te gaan:

Je zou kunnen stellen: De techniek QoS is omstreden is omdat sommigen daarmee bittorrent weg drukken.

Je kan mijns insziens niet stellen: QoS is een bittorrent wegdruk techniek.

Ik val niet over de omstredenheid, ik val over het bestempelen van DPI als afluistermethode.

• Jheroun
  • Niet online
Wel behulpzaam, ik had hem nog niet gevonden ;)

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Jheroun schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 17:16:
Om op dat voorbeeld door te gaan:

Je zou kunnen stellen: De techniek QoS is omstreden is omdat sommigen daarmee bittorrent weg drukken.

Je kan mijns insziens niet stellen: QoS is een bittorrent wegdruk techniek.

Ik val niet over de omstredenheid, ik val over het bestempelen van DPI als afluistermethode.
ah right, daar heb je een punt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Begrijp ik nou goed dat het bezwaar is dat het lijkt dat dpi alleen maar een afluistermethode is? Of vind je dat dpi niet als afluistermethode gebruikt kan worden? Voor het eerste geval is namelijk een eenvoudige (en inmiddels doorgevoerde) oplossing :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
DPI is uberhaupt primair geen afluistermethode, het is een methode om efficienter pakketjes te analyseren dan het bekijken van die pakketjes dmv een span port op een router ofzo. Ik snap de noodzaak van het gebruik van de term "afluistermethode" in het artikel niet, naast het nut als wat populistische term om meer gewicht aan het issue te geven. Ik hou van neutrale berichtgeving over technologie, vandaar mijn opmerking.

Nu staat er in een van de eerste zinnen van het artikel "omstreden afluistermethode" dat lijkt mij ook wat raar, ik ken geen niet omstreden afluistermethoden ;)

DPI is een analysemethode geen afluistermethode. Je kan het wel gebruiken om mee af te luisteren maar daarmee wordt DPI niet meer een afluistermethode dan, zoals ik eerder noemde, QoS een bittorrentwegdruktechniek is. Het is uiteraard een nuanceverschil.

[Voor 13% gewijzigd door Jheroun op 13-05-2011 11:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik denk dat de crux in het woordje 'primair' zit. Dpi is primair geen afluistermethode, maar wordt wel als zodanig toegepast, net zo goed als dat ik mijn koffie wel 'ns met een schroevendraaier omroer. Ik heb het nu zo aangepast dat er geen 1:1-relatie meer tussen beide wordt (dan wel lijkt te worden) gelegd, ik neem aan dat het principiële probleem daarmee is opgelost :)
Jheroun schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 11:08:
k ken geen niet omstreden afluistermethoden ;)
Babyfoon :P

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redstorm
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online

redstorm

Carpe Diem

Ik vind het artikel op de FP na de update eigenlijk teveel aangepast waardoor de reacties die er nu staan niet helemaal meer overeenkomen met het artikel.

Misschien beter om een nieuw artikel te maken ipv de update?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 16536
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hej komop:
shallow packet inspection gebruikt. Bij sdp wordt alleen naar de source, destination en tcp/udp-poort gekeken. Tweakers.net heeft hierover donderdag al vragen gesteld aan KPN, maar nog geen officiële reactie gehad.

Update 13.00 uur - Informatie over sdi toegevoegd
Shallow Packet Inspection wordt afgekort als SDP en SDI maar moet toch gewoon SPI zijn?

SDP = Source Destination Port
SDI = Source Destination Inspection?
SPI = Shallow Packet Inspection.

Gok ik? :P

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 16536 op 13-05-2011 13:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-03 10:17
Fixed Fallen Angel

@redstorm: we gaan dit artikel natuurlijk niet terugtrekken vanwege een enkel Twitterbericht van iemand. KPN zou vandaag meer duidelijkheid bieden over de methode. Waarschijnlijk gaat dat wel een nieuw artikel opleveren met nu hopelijk eens de officiële details.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-05 22:34

Booster

Superuser

Mijn complimenten over het laatste artikel, nieuws: KPN blijkt deep packet inspection uit te besteden - update

In-depth maar ook duidelijk voor users die nog niet weten hoe het werkt.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 16536
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Booster schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 14:14:
Mijn complimenten over het laatste artikel, nieuws: KPN blijkt deep packet inspection uit te besteden - update

In-depth maar ook duidelijk voor users die nog niet weten hoe het werkt.
Eens trouwens :)

Ik zou nog wel opteren om SDP niet als afkorting zonder verklaring te gebruiken. In de tekst staat shallow packet inspection, dat zou je kunnen vertalen door oppervlakkige inspectie van pakketjes. Als er geen afkorting voor is (SPI) dan is het w.s. in het engelse ook maar een verzonnen term en hoef je het anglicisme dus niet te gebruiken :) Dan zou je er nog voor kunnen kiezen om bij SDP de volledige naam even te vermelden. Vooral omdat er nu Source / Destination en dan in het Nederlands Poort staat komt het raar over. Vind ik althans.

Fixed, nice :)

[Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 16536 op 13-05-2011 15:03]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee