Toon posts:

Boot probleem - duurt minuten voor hij opstart

Pagina: 1
Acties:

• Ralistic
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05-2011
Beste allemaal,

Ik zal maar beginnen met de specificaties van mijn computer;

AMD Phenom II X6 1090T
4GB Kingston DDR3 1600mhz
Asus M4A785TD-V EVO
Radeon HD 5870
Zalman 600W (deze is inmiddels ~4 jaar oud)

Mijn probleem begon ongeveer een jaar geleden. Ik had een computer welke behoorlijk oud begon te worden en ik was op zoek naar vervangende onderdelen. Omdat ik bijvoorbeeld mijn harde schijven, voeding en behuizing wilde behouden koos ik ervoor om losse onderdelen te kopen en deze door een kennis in te laten bouwen in mijn oude kast. De onderdelen waren identiek aan de bovenstaande configuratie, op 1 uitzondering na, het moederbord. Waarom ik deze uiteindelijk heb vervangen zal ik later uiteenzetten, maar in de eerste configuratie zat een Asrock 890GX Extreme3.

Vanaf het begin deed de computer raar als hij koud was. Ik drukte de computer aan, maar er gebeurde weinig. De fans gingen draaien, de lichtjes van de fans gingen aan, maar er kwam verder geen geluid uit de computer. Het lukte vaak wel om de computer op te starten door op het reset knopje te drukken op het moederbord. Ik heb toen meerdere keren geprobeerd een bios update uit te voeren, maar dit verhielp het probleem niet. Misschien is het waardevol om te vermelden dat zodra de computer eenmaal aan is er weinig tot geen problemen waren in het gebruik.

Uiteindelijk kreeg ik heel de pc niet meer aan. Ik ben toen hulp gaan zoeken bij Alternate en na de mededeling van mijn kant dat ik geen bliepjes hoorde gaven zij me het advies om een nieuwe moederbord te proberen. Ik kocht het bovenstaande ASUS moederbord en deze heb ik er zelf ingezet. In het begin leek het alsof mijn probleem was opgelost, maar als gauw kwam het oude probleem terug. Als ik de aan-knop inruk gaan de lichtjes branden en de fans branden, maar ik hoor verder alleen een soort getik. Ik weet niet precies of er iets fout gaat in de elektrische bedrading of dat ik een beetje vuil hoor in de fans. Na enkele minuten hoor ik dat de harde schijven beginnen te draaien en na een wat hardere tik start de computer eindelijk op.

Buiten dit probleem werkt de computer uitstekend. Zodra hij aan is heb ik weinig tot geen problemen, maar het blijft erg vervelend. Ik heb afgelopen week uiteindelijk nieuwe harde schijven gekocht, inclusief een SSD.
(ik dacht dat het misschien aan mijn harde schijven kon liggen) maar het probleem blijft.

Aangezien mijn voeding als enige relikwie nog overgebleven uit mijn oude systeem, zou het daar misschien aan kunnen liggen? Zou het kunnen dat mijn moederbord (opnieuw) langzaam kapot aan het gaan is? Waardoor zou dit kunnen? Zou dit iets te maken kunnen hebben met de oude voeding? Zou een BIOS update misschien kunnen helpen? Zou het nog iets anders kunnen zijn?

Ik ben werkelijk ten einde raad en hoop er heel erg op dat jullie misschien een oplossing weten.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:54
Ik zou even proberen de bron van dat geklik te achterhalen.
Ergens vermoed ik dat die uit je voeding komt.

Computer says no

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-05 23:50

InFamous

excommunicado

Probeer het is zonder videokaart, de zalman voedingen hebben weinig ampere op de 12 volt lijn misschien te weinig voor je videokaart. Zalman staat ook niet bekend als de beste voeding.

Formerly known as Ragdoll

• Ralistic
Het geklik komt inderdaad uit mijn voeding. Zodra de pc opstart houdt ook het geklik in de voeding op. Ik heb de videokaart er even uitgehaald en toen geprobeerd hem op te starten. Ik heb gezien dat er wel een lampje gaat branden op het moederbord. Toch startte de pc niet gelijk op. De fannetjes gingen een voor een branden en uiteindelijk startte hij op. Het ging niet gelijk, maar wel beduidend sneller dan met videokaart.
Wat zou ik hieruit kunnen concluderen?

• Meekoh
Ik denk dat je een nieuwe voeding moet scoren.

Computer says no

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-05 14:25
Zoals Meekoh al aangeeft, waarschijnlijk is het je voeding.

Wat bekenede (goede) merken zijn: Be Quiet!, CoolerMaster, OCZ.
Het is een goed idee om ongeveer per 100 Watt 10 euro aan te houden, voedingen van 700 Watt die 30 euro kosten zijn meestal (als het niet altijd is) slecht en leveren geen 700 Watt maar soms maar 60% van het totaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ralistic
Ik ben gisteren gelijk naar Alternate gereden om een nieuwe voeding aan te schaffen. Deze heb ik gelijk ingebouwd en nu doet alles het perfect!
Ik wilde bij deze iedereen die me heeft geholpen ontzettend graag bedanken. Ik kan niet uitleggen hoe blij ik ben dat alles het weer naar behoren doet.
Dank jullie wel!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Meekoh
Your welcome d:)b

Computer says no

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-05 14:25
Ralistic schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 10:05:
Ik ben gisteren gelijk naar Alternate gereden om een nieuwe voeding aan te schaffen. Deze heb ik gelijk ingebouwd en nu doet alles het perfect!
Ik wilde bij deze iedereen die me heeft geholpen ontzettend graag bedanken. Ik kan niet uitleggen hoe blij ik ben dat alles het weer naar behoren doet.
Dank jullie wel!!
d:)b
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee