Toon posts:

Mini PC voor op de boot

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Het is al weer een tijdje terug dat ik op tweakers.net ben geweest, maar sinds kort is mijn interesse terug en heb ik mijn eerdere plan om een PC voor op mijn boot te bouwen weer opgepakt.

Mijn idee is om een portable box te bouwen met een klein touchscreen als besturing. Op deze PC moet een gestripte versie van linux komen met alleen een filemanager en mediaspeler. Het doel is namelijk om muziek te kunnen spelen, voor de rest hoeft het ding niets te doen.

De hardware die ik heb is een MSI laptop waarvan het beeldscherm kapot is. De rest is allemaal te gebruiken. Aangezien ik geen stroom op mijn bootje heb zal het geheel moeten draaien op de accu van de laptop. Deze moet ik kunnen verwijderen om thuis op te laden.

Als layout dacht ik aan een vierkante doos met twee niveau's. In de bovenste komen alle onderdelen en de onderste is leeg. Aan de zijkanten van het onderste niveau komen dan fans die die het compartiment koelen. De onderdelen in het bovenste deel worden met heatpipes door het onderste gedeelte geleid om ze te koelen. Op die manier blijft het bovenste gedeelte dicht voor het water (nee geen bakken, maar vooral spatwater en misschien een keer een flinke scheut)

De accu komt in een uitsparing in het bovenste gedeelte. En wordt dan weer afgesloten met een afdekkap.

Ik zit alleen nog met een paar dingen die ik niet zeker weet. Ik vraag me af of de koeling sterk genoeg is op deze manier? Hoeveel stroom vreet een 7" touchscreentje, is dit te vergelijken met een laptop scherm of is het veel minder/meer? Zijn er speciale dingen waar je aan moet denken als je een laptop als donor neemt? Is er iemand die weet of een dergelijk OS al bestaat? (mag uiteraard ook niet linux zijn)

Er zijn vast meer dingen waar ik tegenaan ga lopen, maar dit zijn mijn vraagtekens voordat ik uberhaupt wil gaan beginnen. Ik kan na het weekend (misschien morgen al) wat schetsen maken en hier posten zodat het wat duidelijker word. Hopelijk weet iemand antwoord op mijn vragen, of is er andere feedback. Graag hoor ik het!

JB

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-05 09:09
Hoe heb je de audio-installatie op de boot geregeld? Is het niet mogelijk om via die weg een 12V aansluiting te realiseren en op die manier geen accu nodig te hebben?

Accu+laptop+touchscreen is een slechte oplossing denk ik...

• Rieverst
  • Laatst online: 26-05 22:42
Er zijn voor veel laptops autoadapters.

• Shivs
  • Niet online
Ik heb zelfs geen 12V aansluiting op de boot, de boxen moeten in dit geheel worden gebouwd. Gewone simpele PC boxen voldoen al. Als voorbeeld mijn bootje:

Nu zou je zeggen, waarom daarin een muziekdoos? Vooral voor de momenten van windstilte en 's avonds in de haven.

Ik snap dat ik waarschijnlijk te ambitieus ben en dat ik te veel verwacht van een laptop accu. Mijn redenatie is dat als ik alles uit de laptop haal wat ik nodig heb en de rest weglaat (DVD-speler, kaartlezer, uitbreidingsslots, enz) dat hij de extra spanning van een setje boxen wel aankan. Een accu duur van 2/3 uur is namelijk al genoeg.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:12
JelkeBart schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:34:
Mijn idee is om een portable box te bouwen met een klein touchscreen als besturing. Op deze PC moet een gestripte versie van linux komen met alleen een filemanager en mediaspeler. Het doel is namelijk om muziek te kunnen spelen, voor de rest hoeft het ding niets te doen
[..]
Aangezien ik geen stroom op mijn bootje heb zal het geheel moeten draaien op de accu van de laptop. Deze moet ik kunnen verwijderen om thuis op te laden.JB
Wil je ook de speakers van de laptop gebruiken, want dat zal niet echt hard gaan en kwaliteit is meestal ook niet denderend. Verder als je alleen muziek wilt spelen maak je het jezelf denk ik vrij moeilijk om daar een complete laptop voor te pakken, een los beeldscherm op te monteren en een speciaal os + software bij te zoeken. Is het niet makkelijker om een goedkope mp3 speler te pakken plus een kleine versterker? Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 12]

• Shivs
  • Niet online
Dat topic wat je linkt is inderdaad al genoeg voor wat ik zoek. Ik ga dat eens goed uitpluizen. Thank!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Tijdens vissen of strand nam ik altijd een MP4 speler mee, plus een setje boxen dat op accu spanning werkt.
Maar nam ook altijd een zonne energie oplader mee.

Geluid was daardoor ook altijd wel prima :). en kon zo toch een dag uithouden.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
Darts🎯

Anoniem: 260522

is een pc niet een beetje overkill & inefficient?
ik kan je als alternatief deze actie aanbevelen (nee geen reclame voor mezelf, het is niet mijn actie) hier heb je een leuk versterkertje, en met die mp3 speler erbij is het prima in te bouwen in je kistje!
ik denk dat je dan precies hebt wat je nodig hebt inclusief afstandsbediening!
voor een accu moet je gewoon langs een beetje garage gaan en vragen voor een afgedankte accu (het kost hen geld om die af te voeren, dus meestal kan je er gratis een meenemen) of je neemt een boormachineaccu.
de ta2020 van een vriend van mij blaast iets van 5 uur op 1 opgeladen makita accu

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 16:28
Is dit niet iets om mee te beginnen?

V&A aangeboden: Nagasaki MS-2100 / Openbrick miniPC

Lijkt me wel een makkelijk dingetje, en redelijk energiezuinig!

Eigenaar van:https://www.feestlijstjes.nl | https://www.vakantie-check.nl | http://www.dereuverwebbeheer.nl/ | https://5top.nl

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-05 11:53

Geckoo

Good news, everyone!

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:37
Is er niet iets wat je in de vorm van groene stroom kan gebruiken? Een klein waterrad onder je boot hangen oid? Zonnepanelen erbij, en je hebt stroom :) Genoeg? Idk!

80D | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED

Anoniem: 354516

Niet dat ik het niet leuk vind dat je zelf iets gaat maken, maar is het niet veel handiger om iets bestaands te nemen.
Als je deze neemt, heb je je geluidsinstallatie al voor elkaar. http://www.harmankardon.n...oduct-detail/goplay2.html Maat van mij had zo'n ding en het geluid is beter dan geweldig! daar kan je geen kist tegen bouwen. Staat wel bij de mediamarkt als je eens wilt uitproberen. Dan een mp3 spelertje er bij en je bent de man!

• BBotman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:11
Anoniem: 354516 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 18:29:
Niet dat ik het niet leuk vind dat je zelf iets gaat maken, maar is het niet veel handiger om iets bestaands te nemen.
Als je deze neemt, heb je je geluidsinstallatie al voor elkaar. http://www.harmankardon.n...oduct-detail/goplay2.html Maat van mij had zo'n ding en het geluid is beter dan geweldig! daar kan je geen kist tegen bouwen. Staat wel bij de mediamarkt als je eens wilt uitproberen. Dan een mp3 spelertje er bij en je bent de man!
Voor die prijs kan je heel wat kisten bouwen, en ik ben zomaar bang dat mijn kist het qua geluidskwaliteit wint van dat HK setje. Daarnaast is het natuurlijk ook de sport om nieuwe dingetjes te proberen en om de kist zelf te bouwen.

Edit: dacht dat ik in 't kistradio topic zat.

Natuurlijk is iets soortgelijks ook een goede optie, alleen op de speakers van de laptop zal je het niet redden.

[Voor 9% gewijzigd door BBotman op 12-05-2011 19:17]

Anoniem: 354516

pricewatch: Harman Kardon Go + Play 2.0 Zwart
dat scheelt alvast de eerste honderd euro

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Shivs
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties, ik heb besloten om er een kistradio voor te bouwen. Voornamelijk omdat de meeste dingen niet waterdicht zijn en ik een kistradio zelf redelijk tot totaal waterdicht kan maken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee