Toon posts:

vmware view ... snelle installatie of de volledige install?

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 319589

Topicstarter
Op dit moment heb ik nog geen vmware servers draaien, vanuit het bedrijf is de vraag gekomen of ik wil kijken om 40 werkplekken te centraliseren/virtualiseren.

Nu heb ik zojuist een test licentie vmware view aangevraagd en de packages zijn nu aan het downloaden

de installatie van esx is vrij snel gebeurd, maar nu lees ik dat ik ook vcenter nodig heb...

vcenter is natuurlijk niet zo snel geinstalleerd, eerst een windows server installeren, vervolgens vcenter en de configuratie... niet heel snel / extra dag...

kan ik niet gewoon een installatie windows 7 op die esx bak zetten, de vmware agent installeren en met de client rechtstreeks connecten naar die machine? zodat ik wat performance tests kan uitvoeren (zeker m.b.t. video, presentaties, webcam voor videoconf. etc.?)

thanks

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:43
Je komt erg voorbereid voor........

Wat verwacht je precies te bereiken met VDI? Want je bent nu al aan het testen, zonder volgens ook maar iets uitgewerkt te hebben, wat je precies nodig hebt, wat wat de eisen zijn waaraan de oplossing moet voldoen.
40 werkplekken te centraliseren/virtualiseren.
Dat kan bv ook op basis van een Terminal server. VDI hoeft niet de oplossing te zijn, en kan wel eens een stuk goedkoper zijn.

Bij een paar puntjes
bij vdi moet je extra licenties voor het OS aanschaffen.
Wat is een acceptabele performance? Van multimedia?
Waarom ESX? Je bent daar nu al mee aan het testen, maar ESX kan ook heel duur zijn in zijn licenties..
Heb je bv iets van HA nodig? Immers als je server uitvalt, dan kan niemand weer werken.
Wat voor een applicaties gaan men er op draaien?
Behoud je gewoon fat clients om vanaf te connecten?
Is toegang vanaf Internet nodig?
Moet er iets van een broker tussen?

[Voor 57% gewijzigd door Rolfie op 12-05-2011 12:29]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Performance is ook grotendeels afhankelijk van je endpoint devices en de te gebruiken protocollen. Dat is niet puur afhankelijk van VMware View of je servers. Daarnaast, is er wel een goede business case voor VDI? Zo goedkoop is het niet en er zitten ook wel aardig wat nadelen aan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Topicstarter
aanvragen voor (grotere aantallen) nieuwe hardware moet ik via corp. in amerika laten lopen.

op dit moment hebben we een citrix farm (w2k3 servers, xen desktop en powerfuse) met +/- 40 thinclients, aangezien corp. citrix niet de juiste oplossing vindt, moet die omgeving zo-ie-zo uitgefaseerd worden (servers zijn nu 5 jaar oud en aan vervanging toe).

In eerste instantie wilde ik naar fat-clients gaan, investering (incl. monitoren) 40k dollars, dit is afgeketst door corp. omdat ik moet wachten op het rapport dat ze gaan presenteren eind van deze maand. Aangezien ik ze een beetje ken weet ik al welke kant ze op willen gaan....

op dit moment is de regel, als je je server farm virtualiseert doe je dat via vmware, backup van je vmware omgeving gaat via veaam naar het corp. datacenter... een tijdje terug had ik al een presentatie waar ze naar toe willen en daarin kwam een 5 jaren plan naar voren om over 5 jaar zoveel mogelijk servers op vmware te helpen... kort stonden ze stil bij virtual desktops en daarin kwam vmware view naar voren... zodoende wil ik vmware view testen voordat het rapport naar voren komt zodat ik uit eigen ervaring kan spreken over wat ze aan willen gaan bieden.... (1 van de ideeen is dat iedereen waar ook ter wereld op zijn eigen virtual desktop moet kunnen inloggen... aldanniet via vpn.. grootste probleem, onze data lijn is 2/2mbit.. wil ik dus testen voordat ze wat aan me proberen op te dringen).

in de setup die voorgesteld is voor een locatie ter groote van mijn locatie (100 werknemers, 10x engineering en 25 laptop gebruikers) hebben ze het over 3 physical servers en (vermoedelijk, eventueel FC) een iscsi storage voor zowel de clients als de servers.

mijn ervaringen met xendesktop en video/presentaties zijn slecht... daarom wil ik het o.a. testen

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 319589 op 12-05-2011 12:49]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Grappig dat de ervaring met XenDesktop zo slecht is, juist voor zaken zoals video is XenDesktop met HDX toch net wat volwassener van VMware View.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:43

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik ga er maar even vanuit dat je het over XenApp hebt, want XenDesktop is deVDI oplossing van Citrix.

Zoals Tsurany hierboven al meldt: XenApp / XenDesktop in combinatie met HDX over ICA is juist zeer interessant voor Video. Vooral op tragere lijnen. ICA is interessanter op WAN verbindingen dan VMWare View met het PCoIP protocol. Deze laatste presteert aardig, maar dan wel op LAN verbindingen.

Dat je wat wilt gaan testen begrijp ik, dat heet een PoC (Proof of Concept). Voor een PoC hoef je inweze geen volledige install te hebben, en kan vCenter dus achterwege blijven. Een PoC is belangrijk voor de functionaliteit, performance tests en usability.

Verplicht leesvoer wanneer je naar VDI gaat kijken: http://www.virtuall.eu/download-document/vdi-smackdown

[Voor 7% gewijzigd door Equator op 12-05-2011 14:34]

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

Topicstarter
@equator... je hebt gelijk, ik haalde xenapp en res powerfuse desktop door elkaar.

@iedereen
Thanks voor de informatie, ik ga het bekijken/doorlezen/testen...!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee