Toon posts:

Sapphire USB 3.0 Controller + Lacie Rikiki 1 tb usb 3.0

Pagina: 1
Acties:

• Artuzzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-03 19:53
Hoi,

Gisteren ontving ik de sapphire usb 3.0 controller en de lacie 3.0 rikiki.
Ik heb ze besteld ook omdat ik benieuwd was naar het verschil met de usb 3.0

Ik heb van mijn systeem circa 10 gb verhuist naar de LaCie via de usb 3.0 controller port met een snelheid van 16 megabyte per sec. Ik vroeg me af of dat normaal is?

In het doos van de controller staan de volgende snelheden:

Low speed 1.5 Mbps
Full Speed 12 Mbps
High speed 480 Mbps
Super Speed 5 Gbps

Waarom haal ik maar 32 Mbps? Ligt aan het externe harde schijf of ligt aan iets anders?

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:33
Ik mag hopen dat je 32 megabyte per seconde bedoelt (i.p.v. 32 megabit)?

Dit is niet normaal, het lijkt erop dat je nog op usb 2.0-snelheden zit. Ik haal thuis met een mybook usb 3.0 i.c.m met een usb 3.0-poort op het moederbord snelheden tussen de 100 en 120 MB/s bij grote bestanden.

Volgens hier moet de schijf rond de 75-85 MB/s halen bij grote bestanden. Uit hoeveel bestanden bestond die 10 GB die je gisteren gekopieerd had?

[Voor 29% gewijzigd door sewer op 12-05-2011 09:08]

• Artuzzo
sewer schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:05:
Ik mag hopen dat je 32 megabyte per seconde bedoelt (i.p.v. 32 megabit)?

Dit is niet normaal, het lijkt erop dat je nog op usb 2.0-snelheden zit. Ik haal thuis met een mybook usb 3.0 i.c.m met een usb 3.0-poort op het moederbord snelheden tussen de 100 en 120 MB/s bij grote bestanden.

Volgens hier moet de schijf rond de 75-85 MB/s halen bij grote bestanden.
bedankt voor je antwoord.
Ik ben nu een bestaand van 5gb aan het kopiëren met een snelheid van 17 MB/s... ik snap er niets van.. :(

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:22

Umbrah

The Incredible MapMan

Je haalt wat dingen door elkaar: bit en byte. High speed USB doet 480 mbit/sec, wat vertaald in ongeveer 48 mbyte/sec, iets wat met inefficiëntie in achting genomen al snel neerkomt op zo'n 26mbyte/sec. Jij zit met je 32mbyte/sec daar overheen, je kunt eens vergelijkend testen met een USB2.0 poort.

Natuurlijk is een filecopy test een redelijke test (hoewel je goed moet weten wat voor file het is, als het al één file is wat ik betwijfel), maar wat theoretische benchmarks draaien zoals Atto is ook zeker niet verkeerd. Die test testen naast "grote file copy" ook "heel veel kleine files" en "willekeur". Doorgaans is één grote file veel sneller.

Tot je test met theoretische tools, ook op andere poorten en het bit/byte verhaal verduidelijkt vrees ik dat je twee vragen (waarom maar zo snel, waar ligt het aan) niet te beantwoorden zijn.

32mbyte/sec voor random kleine files over USB vind ik vrij redelijk.

Oh: en noem wat over de rest van je systeem; USB is nogal CPU-afhankelijk.

• Artuzzo
Umbrah schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:08:
Je haalt wat dingen door elkaar: bit en byte. High speed USB doet 480 mbit/sec, wat vertaald in ongeveer 48 mbyte/sec, iets wat met inefficiëntie in achting genomen al snel neerkomt op zo'n 26mbyte/sec. Jij zit met je 32mbyte/sec daar overheen, je kunt eens vergelijkend testen met een USB2.0 poort.

Natuurlijk is een filecopy test een redelijke test (hoewel je goed moet weten wat voor file het is, als het al één file is wat ik betwijfel), maar wat theoretische benchmarks draaien zoals Atto is ook zeker niet verkeerd. Die test testen naast "grote file copy" ook "heel veel kleine files" en "willekeur". Doorgaans is één grote file veel sneller.

Tot je test met theoretische tools, ook op andere poorten en het bit/byte verhaal verduidelijkt vrees ik dat je twee vragen (waarom maar zo snel, waar ligt het aan) niet te beantwoorden zijn.

32mbyte/sec voor random kleine files over USB vind ik vrij redelijk.

Oh: en noem wat over de rest van je systeem; USB is nogal CPU-afhankelijk.
Natuurlijk

Intel E8500
asus p5q pro
OCZ reapher 4 gb
2x velociraptor
1x 1tb WD caviar black

Mijn bestanden heb ik gekopieerd van een van de velociraptors.

• Artuzzo
De snelheid is erg wisselden. Het hangt inderdaad van de file af.

Soms stopt die een paar seconden en dan begin die opnieuw...Meestal is schrijft met een snelheid van 18/20 mbyte s.

[Voor 84% gewijzigd door Artuzzo op 12-05-2011 09:27]

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05 17:03

EMP

Krulloos!

Zoals eerder gezegd in dit topic: hang je schijf eens aan een USB2.0 poort (je schijf kan dat gewoon aan), en kijk dan naar de snelheid. Als deze exact het zelfde is als wat je nu haalt, dan draait je schijf blijkbaar niet op USB3.0.

Dit is (helaas) geen uniek probleem: USB3.0 is een vrij nieuwe techniek en nog niet zo bewezen en vanzelfsprekend als de oudere USB2.0. Vaak is het met nieuwere drivers voor je USB3.0 kaart op te lossen.

Maar, test dus eens op USB2.0 en vertel ons het resultaat :)

Verbouwblog van ons Schrootjespaleis uit 1925.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-06 13:55
Die Lacie schijf zou bijvoorbeeld ook gewoon met een goedkope controller gemaakt kunnen zijn waardoor aan de kant van de schijf de snelheid gewoon niet hoger kan. Probeer het eens met een 3.0 apparaat waarvan het bij een ander wel een betere snelheid werkt.

[Voor 27% gewijzigd door MicGlou op 12-05-2011 21:29]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nee dat zal het niet zijn zie http://www.expertreviews....80737/lacie-rikki-usb-3-0
Je moet minstens 70MB/s kunnen halen.

Krijg je bij het aanpluggen van de LaCie ook een popup "dit apparaat kan sneller werken" van Windows?

Dit zegt de helpdesk van LaCie tegen een Sony Vaio usb3 eigenaar (ofwel hele schijf formatteren e.d.)
http://www.techsupportfor...hdd-usb-3-0-a-544972.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-06 13:55
Dat is een review van afgelopen november, er vanuit gaande dat die schijf al eerder bij die reviewer dan november is geweest, is die geteste schijf alweer een stukje ouder. Dan hoef je er echt niet gek van op te kijken dat de huidige modellen misschien al met een ander chipje worden gebouwd. Dergelijke dingen worden wel vaker veranderd in producten als de fabrikant ergens een goedkoper chippie kan krijgen.

Maar sowieso, nooit dingen op voorhand al uitsluiten zonder dat je het eerst even test... you'll never know. Het kan bijvoorbeeld ook een maandagmorgen-product zijn oid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Artuzzo
Ik ga zometeen dezelfde test draaien maar dan met een WD MyPassport 1tb USB 3.0

ff kijken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Artuzzo
Gianni Rombios schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:45:
Nee dat zal het niet zijn zie http://www.expertreviews....80737/lacie-rikki-usb-3-0
Je moet minstens 70MB/s kunnen halen.

Krijg je bij het aanpluggen van de LaCie ook een popup "dit apparaat kan sneller werken" van Windows?
Ja het is wel 1 keer gebeurd. Daarna niet meer.

De driver van de sapphire usb 3.0 kaart zijn goed geïnstalleerd.
Windows "system" geeft geen foutmeldingen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Mogelijk heeft Windows besloten hem na die melding maar op usb2 snelheid te blijven aansturen.
Ben benieuwd wat dieWD doet?
Ik neem aan dat de usb3 kaart twee poorten heeft, probeer ook de andere poort eens?

Heb je trouwens in het begin wel geprobeerd om gewoon zonder drivers van de cd? Kon Windows zonder, of vroeg die om de cd? Welke Windows heb je, en 32 of 64 bit?

• Artuzzo
Hallo allemaal,
Ja ik gebruik namelijk nooit drivers die in de meegeleverde CD zitten. Ik download liever de laatste versie via internet. Zo heb ik dit keer ook gedaan.

Het probleem ligt helaas niet aan de driver, niet aan het Schijf niet aan de USB 3 kabel.
Het probleem ligt hoogstwaarschijnlijk aan de frequentie van de PCIe op de moederboard die je kan instellen (bij mijn asus P5Q) door de OC gedeelde in de BIOS op manual te zetten.

Mijn systeem is OC dus ik dacht misschien heeft het mee te maken. Nadat ik mijn OC profile uitzette en de pc weer ging starten zag ik meteen het verschil. Geen melding meer dat de harde schijf sneller op usb 3 kon.

Ik kon bestanden opslaan met een snelheid van circa 200 mbyte/s.

Omdat ik koppig ben en ook omdat ik niet echt snap waarom het zo is eerlijk gezegd, heb ik het systeem weer teruggezet naar mijn OC profile.

Ik krijg nu weer dat bericht dat mijn harde schijf (LaCie Rikiki 1 tb) sneller kan op usb 3.
Maar...na het testen zag ik ineens geen verschil qua snelheid meer!
Hij draait nu snel. Vooral als ik video bestanden wil opslaan vanaf de desktop draait die tot op 220 mbyte/s.

Wat vinden jullie ervan? Heeft iemand van jullie ook een USB 3.0 controller (of dezelfde model)?
Ps: de laatste drivers voor deze controller zijn hier te vinden:

http://iturl.nl/sn5Je

• Gianni Rombios
  • Niet online
Het best is om bij overkklokken gewoon PCI-E Frequency op 100 vast te zetten. Pas dat gewoon aan in je profiel. Mooi dat het gelukt is. Meer dan 120MB/s zul je niet halen overigens. Windows geeft in venstertjes wel hogere waardes maar dat zijn gecachte getallen.

• Artuzzo
Mijn PCI-E stond op 101 en nu staat weer op 101. Ik zal het morgen op 100 zetten en kijken of het uit maakt! Bedankt voor je tip dat wist ik niet!

Iig snel snel dat is lekker. Nu heb ik ten minste niet meer het gevoel dat het iets meer geld uitgeven hiervoor zonde is geweest. Ik maak ontzettend vaak gebruik van meerdere externe harde schijf. Als je bv. s avonds op bed een paar afleveringen van een serie wilt bekijken en heb je dat nog niet opgeslagen dan is het ideaal!

Gr

• Gianni Rombios
  • Niet online
101 is waarschijnlijk geen probleem, het had kunnen zijn dat hij op auto stond en daardoor flink hoger uitkwam. Locken op 100 is altijd een goed uitgangspunt, maar ik doe al jaren niet meer aan overklokken... Het is zeker handig zo'n snelle externe schijf.Ik gebruik zelf op mijn laptop een SSD intern en via e-sata een dataschijf. USB2 is me ook te langzaam.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee