• robkamp
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:31
Is er iemand die weet of de Marvell controller op het Asus P8Z68-V PRO moederbord werkt met raid modi, en zo ja welke?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Support Raid 0, 1, 5, 10
Kan me niet voorstellen dat je bovenstaand niet hebt kunnen vinden? Gewoon zoeken op Asus P8Z68-V PRO raid, bovenste link pakken (Tweakers.net) en dan productinformatie van de fabrikant.

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Hij heeft het over de extra controller die op het mb zit de info die jij post gaat vrijwel zeker over het raid systeem in de intel chipset

Intel® Z68 chipset :
2 x SATA 6Gb/s port(s), gray
4 x SATA 3Gb/s port(s), blue
Support Raid 0, 1, 5, 10
Support Intel® Smart Response Technology

Marvell® PCIe SATA 6Gb/s controller : *2
2 x SATA 6Gb/s port(s), navy blue
JMicron® JMB362 controller : *2
1 x eSATA 3G port(s), red

[Voor 51% gewijzigd door stamp op 12-05-2011 11:59]

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://www.asus.com/Mothe...1155/P8Z68V_PRO/#download

wordt niet genoemd in de manual van de bios, dus nee. Uiteraard kun je met software raid werken, maar dat is vast niet je vraag.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reijndert
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09-2021
Ik heb deze week een p8z68-v pro systeem gebouwd met een 2Tb harddisk en 60Gb SSD.
Na lang zoeken ( ik wilde de SSD als cache gebruiken, dus een hybride disk maken ) kwam ik erachter dat het pas werkt NADAT je in de bios het opgegeven RAID te willen gebruiken.

Dit moet dus VOORDAT je het OS installeeert !!!
Daana de SSD aansluiten. Vervolgens kun je met de intel de SSD aanwijzen als cache-disk.
Na configuratie is de SSD niet meer zichtbaar voor windows.

Het werkt dus alleen maar als je de schijven op de intel controller aansluitingen koppelt.
Werkt nu als een zonnetje ( Win7 64, Core-i7 2600k en 4Gb geheugen )

[Voor 11% gewijzigd door reijndert op 26-06-2011 21:57]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:38
Waar zijn de 2 x SATA 6Gb/s donkerblauwe poorten met de Marvell Controller eigenlijk voor bedoeld? Ik lees dat je een SSD beter op een grijze SATA 6Gb/s poort (met Intel Controller) kunt aansluiten. Ook kun je geen ATAPI apparaten aansluiten op de 2 x SATA 6Gb/s donkerblauwe poorten.

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 17:47

Roger_Rabbit

PC-Freak

Dit bord heeft de Marvell 9172 controller en heeft raid 0 en 1 support.

http://www.hardwaresecret...68-V-PRO-Motherboard/1321

Een SSD kan je beter aansluiten op de Intel 6 GB/s poorten, deze zijn sneller dan die van de Marvell.

[Voor 201% gewijzigd door Roger_Rabbit op 24-08-2011 20:19]

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
h40d schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 19:30:
Waar zijn de 2 x SATA 6Gb/s donkerblauwe poorten met de Marvell Controller eigenlijk voor bedoeld? Ik lees dat je een SSD beter op een grijze SATA 6Gb/s poort (met Intel Controller) kunt aansluiten. Ook kun je geen ATAPI apparaten aansluiten op de 2 x SATA 6Gb/s donkerblauwe poorten.
Die zitten er voor de sier op. Bij de eerste SATA600 borden met die chip zaten ze erop zodat fabrikanten SATA600 konden claimen, bij de huidige generatie waarbij ook al een Intel chipset met SATA600 aanwezig is zitten ze erop zodat fabrikanten kunnen claimen dat er meer dan 2 SATA600 poorten op zitten.
Die Marvell controller presteert zwaar ondermaats, heeft gedoe met veel SSDs en wordt daarnaast ook nog eens geknepen door de PCIe-1x verbinding waarmee ie aan de chipset is geplakt.

• hansvk
  • Laatst online: 21:38
Ok, bedankt voor de antwoorden. Ga die twee poorten dan maar uitschakelen (totdat ze misschien een keer nodig zijn voor extra hdd's). SSD sluit ik aan op de grijze SATA600 poort.

• commanderxp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 07:43
Ik denk dat je dan beter een goede controller kunt aanschaffen voor RAID, die Marvell chips zijn 3x niks icm RAID.. Daarmee haal je bij lange na niet de max uit je SSD.

[Voor 18% gewijzigd door commanderxp op 25-08-2011 14:04]

• Anoniem: 399807
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Kun je Vista ook gebruiken i.c.m. een SSD als cache?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat zou moeten werken als je de Intel drivers installeert en je SATA controller in RAID mode instelt. Enige wat je pret dan nog kan bederven is een BIOS met een verouderde option ROM waardoor dat SSD cache vinkje niet beschikbaar komt in de Intel storage manager.

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:03
Mijn plan is het om een ssd te gebruiken als bootdisk en 2 normale sata schijven in raid 0 te zetten, maar als ik het zo lees gaat dat niet lukken als je de ssd beter niet op de marvell aan kunt sluiten. Ik wil de ssd dus niet als cache, maar gewoon als echte c schijf.

Gaat dat lukken of niet?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zou dat niet lukken? Je kunt die SSD toch gewoon gebruiken om je OS op te zetten. Dat staat helemaal los van het SRTverhaal van Intel.

• JeroenV_
Maar voor een ssd moet je de bios toch in ahci mode zetten, waardoor je geen raid meer kunt kiezen?

• haarbal
  • Laatst online: 21:12
Je kan het spul op AHCI zetten en dan in windows een software raid maken.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:08
JeroenV_ schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:41:
Maar voor een ssd moet je de bios toch in ahci mode zetten, waardoor je geen raid meer kunt kiezen?
Hoeft helemaal niet, een ssd kan zowel met ide, ahci als raid mode werken. Ahci zal iets sneller zijn dan ide, oa door functies als ncq. In raid mode zijn dezelfde functies als in ahci beschikbaar, dus welke van de twee je gebruikt maakt niet zoveel uit.

• JeroenV_
Oke duidelijk, thnx

Anoniem: 418895

Ik zou die Marvell controller sowiezo niet voor Raid gebruiken. Zoals hierboven al gezegd is valt de prestatie echt tegen. Ik gebruik de Marvell zelf voor front e-sata alleen dat gebruik ik praktisch nooit.

Beter een goede controller aanschaffen of gewoon bij de Intel blijven als je genoeg poorten over hebt.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Enigste wat ik wel weet is dat de P8Z68 DELUXE board wel een Marvell controller met RAID ondersteuning heeft namelijk de 9128 die ik zelf momenteel gebruik. Alleen kan ik niet echt zeggen dat de snelheid onder raid 0 met die Marvell controller nu zo gigantisch veel hoger is dan zonder raid.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee