Toon posts:

Twee computer, statische elektriciteit, geeft tik

Pagina: 1
Acties:

• jayjey
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik heb twee computers vlak naast elkaar staan, alles aangesloten, kabels (heleboel!) daarna zo netjes mogelijk geordend en met tie rips samengebonden.

Als ik achteraan de kast iets van kaal metaal aanraak voel ik niks, bij geen van beide computers.

Echter, als ik beide TEGELIJK aanraak krijg ik een tik, niet heel erg groot, maar goed te merken, zoiets als schrikdraad. Beide computers staan daarbij uit.

Helaas heb ik geen geaarde stopcontacten in de kamer.

Heb ik nu steeds een potentiaalverschil, een spanning, van 10-30 V of zo tussen beide kasten?
Kan dit het verschil tussen de twee nuldraden zijn? Aardingsdraden zijn er immers niet.
Is de kast op de een of andere manier met de nuldraad verbonden?
Moet ik beide kasten met elkaar elektrisch verbinden en met de verwarming?

Ik heb de kabels van 1 computer alle naar een 6 voudige stekkerdoos geleid en van de 2e computer naar een 2e doos. Beide dozen zitten dan weer op 1 dubbele wandcontact doos, die dus niet geaard is.

Ik heb beide computers al heel lang hier staan, ik heb ze alleen anders neergezet en dit toen pas gemerkt.

TWEEDE VRAAG:
Ik merk nu ook een flinke brom in de luidspreker? Komt dit door het samenbinden van kabels? :?

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:22

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

dit is een aarde probleem! Met de verwarming verbinden is een optie alleen geen goede/verantwoorde optie. Verder de brom welke je hoort over je speakers is waarschijnlijk ook door de aarde te herlijden.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• jayjey
  • Niet online
ja ok, maar kun je het verklaren?

Ik heb het waarschijnlijk altijd al gehad, maar omdat beide kasten nu toevallig naast elkaar staan opgesteld is het me opgevallen. Hoewel, ik had toen geen brom in de luidspreker....

Er zullen toch wel meer mensen zijn die in hun slaap/werkkamer geen geaard stopcontact hebben?
Hoe kunnen die dat dan oplossen?

Of zou het komen door het samenbinden van alle stoom en andere kabels wat ik nu net heb gedaan.

Zal ik beter ALLES gaan loshalen en een voor een weer aansluiten???
Ik heb hoe dan ook geen geaard stopcontact...

[Voor 17% gewijzigd door jayjey op 12-05-2011 00:47]

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Er zit in die voedingen van die PC's vaak een netfilter die de aarde "verzint" als je deze niet aanbiedt. Die hangt dan via wat componenten ergens tussen de fase en de nul. Het spanningsverschil wat je voelt is dus de niet exact gelijke "aarde" van beide PC's. Als je beide PC's op je audio hebt aangesloten dan gaat er dus stroom lopen tussen beide PC's over de afscherming van je audio kabel. Dit is wisselspanning van pakweg 50 hertz. Deze hoor je als brom. Het best kun je beide PC's met een dikke aarddraad met elkaar verbinden en deze aarddraad ook aan je verwarming hangen. Zo kiest de lekstroom de weg van de minste weerstand en zal je hem niet horen via je audio. Tevens is hierbij de "aarde" gedefinieerd op iets anders dan ongeveer de helft van fase en nul.
Hoop dat het bij deze verklaard is..
Ik vond deze link nog voor je waarbij wel een waarschuwing wordt gegeven bij het gebruik van de kachel als aardpunt http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html

[Voor 16% gewijzigd door TjardE op 12-05-2011 02:19]

• jayjey
  • Niet online
http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html heb ik ondertussen gelezen en http://oswaldshomepage.tr...eid/aardepc.htm#scheiding ook.

Het HOORT dus dat de kast op spanning staat?!............
Iets tussen nul en fasedraad zoals je zegt, en zou door het netfilter op 115 V moeten uitkomen?

Is dat ook zo als de beide computers uitstaan?

Ik heb nog een aan/uit knop op de stekkerdozen ook, beide op UIT staan, dus dan kan niks wat daaraan hangt toch op spanning staan? Toch een tik...

[Voor 34% gewijzigd door jayjey op 13-05-2011 13:27]

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:14

darkrain

Moderator Tweakers Discord

Geniet

Wat je ook doet, NOOIT aarden via verwarming of iets dergelijks.
Aarden moet je doen volgens de voorgeschreven methoden, dus gewoon een geaard stopcontact nemen.

Tweakers Discord

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:34
Je hebt beide voedingsstekkers dus in hetzelfde stekkerblok met randaarde (hoewel zelf niet aangesloten op een randaarde wcd) zitten? Wat gebeurt er als je één van de twee stekkers 180° draait?

[Voor 23% gewijzigd door Nielson op 12-05-2011 23:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
Beide stekkerdozen staan uit en beide computers ook.
Als je dan 1 computer aanraakt voel je niks. Te grote weerstand.
Als je beide computers tegelijk aanraakt achterop voel je duidelijk wat. Dan loop er dus stroom door mijn heen. De stroom hoeft dan alleen door je lichaam.

Elke computer schijnt een netfilter in de voeding te hebben die via condensatoren met de kast is verbonden, dus als die condensatoren opgeladen zijn, dan zal er toch een spanning op die kast moeten staan lijkt me? Het zijn 2 verschillende voedingen dus 2 verschillende potentialen, dus ik voel een tik als ik ze tegelijk aanraak. Dit is eigenlijk wat TjardE schrijft.

Overigens, de brom in de luidspreker was meteen weg toen ik de audio kabel niet meer samen had gebonden met de voedingskabels.

[Voor 45% gewijzigd door jayjey op 15-05-2011 15:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-05 22:42
jayjey schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 02:50:...Het HOORT dus dat de kast op spanning staat?!............
Nee, dat hoort absoluut niet. Maar het is het resultaat van het aansluiten op een ongeaard stopcontact. Enige oplossing is aarden. Ook bij het onderling verbinden met een aarddraad, zoals gesuggereerd word, blijft het probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:32

Cheezus

Luiaard

Alle apparatuur op een geaard stekkerblok aansluiten, het is dan wel niet echt geaard maar het potentiaal van de behuizingen is dan wel gelijk.
Het is ook niet nodig om een dikke draad te gebruiken, er gaat ook geen dikke stroom lopen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
darkrain schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:37:
Wat je ook doet, NOOIT aarden via verwarming of iets dergelijks.
Aarden moet je doen volgens de voorgeschreven methoden, dus gewoon een geaard stopcontact nemen.
Ik heb een geaard stopcontact nu.

De elektrische schokjes voel je niet meer achterop als je beide computers vastpakt. Als je de fasedraad verbind met de aarddraad springt de aardlek er meteen uit (uiteraard).

[Voor 26% gewijzigd door jayjey op 15-05-2011 15:01]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee