• supergrover
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-04 10:58
Hoi

Ik ben voor mijn werk op zoek naar een nieuwe laptop. Ik heb nu een Lenovo T500 met een P9600 processor.
Voor mij is een programma heel belangrijk. Dit is een single threaded programma en is zeer CPU intensief en staat soms 8 uur te stampen op 1 core voor één berekening. Maar vele tussenberekeneningen van 5 minuten zouden ook profiteren bij een snelheidswinst. Iedere tijdswinst is meegenomen. 20% - 30% moet haalbaar zijn denk ik. Daarnaast zoek ik ook naar andere hulpmiddelen om zaken te versnellen, zoals een SSD om de laadtijden te verkorten maar daar gaat deze vraag niet over. Ik zit vast aan een laptop omdat ik de programma's soms bij klanten moet demonstreren en/of in de trein wil kunnen werken.

De vraag:
Als ik de keus heb uit de volgende mobiele processoren, in welke volgorde zouden jullie deze dan plaatsen, gezien mijn gebruik zoals geschetst hierboven? Ik heb gezocht naar single threaded benchmarks, maar kom er niet helemaal uit.

2620M
2630QM
2720QM
2820QM
2920XM

Zelf dacht ik dat de 2620M de beste keuze was omdat deze de hoogste turbo modus kent, maar hoe langer ik er over nadenk, hoe onzekerder ik wordt. Er worden nogal wat achtergrond programmas gedraaid door onze IT-afdeling (verzorgd door IBM), hoewel die niet zorgen voor een hoge CPU belasting ben ik bang dat ze wel voorkomen dat de turbo volledig benut wordt.

Nog een vraag
De bovenstaande processoren worden nog niet geleverd op mijn werk, dus het is een beetje voorwerk wat ik aan het doen ben. Ze bieden al wel een 840QM aan, maar aangezien dat een 1e generatie core i7 is heb ik aangegeven dat ik liever even wil wachten tot de sandy bridge processoren beschikbaar komen (op mijn werk). Ik heb ze er natuurlijk wel op gewezen dat Lenovo deze laptops al wel levert! Wat vinden jullie? wachten op de sandy bridge processoren of gaan voor de 840QM.

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
:? Volgens mij bedoel je 840QM De snelste 45W arrandale die er bestaat.

Arrandale: alle core-i cpu's bestaande uit 3 getallen. De quadcores uit diezelfde serie heten eigenlijk clarcksdale maar presteren per klok vrijwel identiek: ze gebruiken alleen veel meer omdat ze op 45mn zijn gebakken in plaats van 32nm.

Anyway, de snelste mobiele singlecore* is uit het hoofd de i7-2620M. Deze op 3.4GHz lopende dualcore 3.2GHz indien er 2 threads actief zijn zou significant snelller moeten zijn.

Als ik even snel reken. Een Sandy bridge is 19% sneller per klok dan een arrandale, welke weer 12% sneller per clock dan jouw C2D. Dan zou je dus, quick 'n dirty op een snelheidswinst van 70% moeten komen. Volgens anandtech klopt dat aardig:

Jouw huidige CPU is 10% sneller dan de P8600 in de macbook pro op deze lijst. De i7-2620M is even snel singlethreaded als de bovenste CPU hierin: de i7-2820QM. Multithreaded (>4 threads) neemt laatstgenoemde een voorsprong van zeker 50%.

*De i7-2920XM is inderdaad 100mhz sneller, maar die is dan ook letterlijk 3x zo duur. Dat is het niet waard.

Voor een handig overzicht van de laatste processoren: http://www.anandtech.com/...l-in-the-mobile-landscape. Met dezelfde architectuur kun je min of meer clocks 1:1 vergelijken. Dan ga ik er voor het gemak vanuit dat de hoeveelheid cache geen bottleneck vormt.

Edit: en nog een ding: je kan altijd nog een vpn opzetten naar een zware desktop thuis, maar dat levert eigenlijk niet zoveel winst op: De desktopprocessoren gaan zonder overclock ook niet veel hoger dan de mobiele processoren. Daar zou ik niet aan beginnen.

[Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 11-05-2011 23:40]

• supergrover
Bedankt voor de snelle reactie. Je verhaal klopt dus aardig met mijn gevoel.

Ik bedoel inderdaad de 840QM en niet de 480QM... 't was laat, "slip of the keyboard" zullen we maar zeggen. Zal het aanpassen in de TS.

Applicatie werkt niet via een VPN. Dus dat gaat sowieso niet lukken.

Volgens mij kloppen je getallen bij de 2620 niet. Die is volgens mij (ook uit het hoofd) 2,7GHz standaard met een turbo naar 3,4GHz. Of bedoelde je dat ook?

[Voor 13% gewijzigd door supergrover op 12-05-2011 00:25]

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
De turbo is in principe altijd actief tenzij de temperatuur te hoog word. Bij verreweg de meeste laptops blijft de temperatuur laag genoeg om de turbo constant actief te laten.
Het breekpunt met temperatuur ligt volgens mij rond de 95° graden. Ik verwacht niet dat de workstation notebook die je hier ongetwijfeld voor gaat aanschaffen problemen heeft om de CPU ver onder die temperatuur te houden.

• supergrover
Tnx . Zat aan de T520 te denken, maar kan ook een W520 worden. Gaat met name om de processor. Ik programmeer geen graka's.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee