Toon posts:

Vastloopprobleem met Asus-laptop

Pagina: 1
Acties:

• patrickvdweide
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 23:08
Ik heb mijn laptop in Duitsland gekocht (Cyberport.de); het modelnummer is U30JC-QX101V. De laptop zit nog binnen garantie en ik heb een probleem.

De computer slaat per 10-15 uur activiteit gemiddeld één keer vast, ook mede afhankelijk van welke taken de pc uitvoert.

Ik heb dit ervaren tijdens de originele fabrieksinstallatie, maar ook na de installatie van een clean Windows 7 64 bits OEM SP1 legitieme installatie (originele mdsn/technet versie) waarna ik zelf alle drivers (zie hierboven) handmatig heb geïnstalleerd. Het vastslaan gebeurt voornamelijk maar niet uitsluitend wanneer de computer bestanden downloadt. De interval is dus onregelmatig; het gebeurt niet specifiek bij het opstarten of bij het uitvoeren van een specifiek programma. Als ik muziek afspeel, dan gaat dat geluid over op een hard zoemgeluid. De pc doet helemaal niets en de muis blijft hangen. Er volgt nooit blauw scherm; alles blijft gewoon hangen. Na het herstarten (ingedrukt houden aan/uit knop) van de laptop functioneert alles weer prima.
Ik moet voor mijn werk (webdesign/ict) met grote regelmaat grote bestanden binnenhalen en het valt mij op dat juist op die momenten de laptop vaker vastslaat. Het is mij ook opgevallen dat het niet gebeurt bij specifieke programma's, maar wel bij een specifiek type programma's: namelijk die hdd-activiteit veroorzaken (zoals downloaden uit nieuwsgroepen, via Google Chrome, ftp e.d.)

Ik heb het geheugen getest op fouten (Windows Geheugencontrole) maar deze vindt geen inconsistentie of problemen. In de bios kon ik geen utilities vinden om e.e.a. te testen.
Ik heb het probleem absoluut al sinds de aanschaf van de laptop, maar wilde uitsluiten dat het aan drivers en/of de Windows installatie en/of andere programma's lag. En dat is dus niet het geval omdat het bij inmiddels 3 Windows installaties steeds is voorgekomen.

Ik plaats mijn probleem hier omdat ik graag van jullie kennis gebruik zou willen maken voor het uitsluiten van de oorzaak van het probleem (hdd/mb/geheugen?). Ik heb al contact opgenomen met de Asus support, maar die zijn niet echt behulpzaam, omdat het natuurlijk het simpelst is om te zeggen: 'gebruik de recovery dvd en kijk of het probleem zich dan ook voor doet, want vermoedelijk is dit een softwareprobleem'. Echter gezien ik 3 verschillende Windows installaties met steeds weer alle drivers heb gebruikt, vind ik dat nogal een aparte redenering. Bovendien heb ik de recoverypartitie verwijderd en geen hersteldvd en ben ik er op tegen om een fabrieksinstallatie te gebruiken (verouderd, bloatware).

Ik wil het onderdeel dat stuk is gewoon (zelf) vervangen maar kan niet echt goed uitsluiten wat er precies stuk zou kunnen zijn. En tja, op Google zoeken heeft voor dit specifieke probleem niet veel zin, omdat tegenwoordig iedereen zegt dat zijn pc 'vastslaat'.

Ik los zelf dagelijks computerproblemen van anderen op maar kan dit niet echt duiden. Ik was benieuwd of er hier mensen zijn met soortgelijke ervaringen en die misschien tips hebben of uit mijn bevindingen bepaalde conclusies kunnen trekken.

Mocht hiervoor nog meer informatie nodig zijn, schroom niet ernaar te vragen!

En last, but absolutely not least, bedankt voor je tijd en moeite! _/-\o_

p.s. Ik heb van de volgende drivers de volgende, meest actuele, versies geïnstalleerd:
ATKDrv_V104321575_Win7_64
ATKPackage_WIN7_32_WIN7_64_z100006
Audio_WIN7_32_64_z6016029
Bluetooth_Azurewave_Vista_Win7_625500
CardReader_Alcor_WIN7_32_64_151725482
Chipset_Intel_XP32_Vista_Win7_9111023
IMSM_WIN7_64_8921002
KBFilter_WIN7_64_1003
LAN_WIN7_64_z100017
MEI_Intel_XP32_Vista_Win7_6001179
TouchPad_WIN7_64_z70510
VGA_nVidia_N11X_N12X_R260_Win7_64_Z817126643
WinFlash_WIN7_32_64_z2303
U30JcAS217 (bios)

Ten slotte, ik hoop dat ik mijn bericht hier op de juiste plek heb geplaatst. Ik heb gezien dat meer mensen hier een nieuwe topic openen voor hun specifieke probleem.

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik vermoed een geheugenprobleem.

Je kan het beste testen met memtest86+. Windows gebruikt namelijk geheugen, geheugen dat al word gebruikt kan je niet testen.

Misschien staat er ook iets in de logboeken van windows.

• patrickvdweide
Dat programma memtest86+ kende ik nog niet, heb het uitgevoerd:

Dus fout in het geheugen. Aan de ene kant wel blij mee. Zelf maar nieuw geheugen kopen denk ik dan. Kan hem geen week missen en als ik hem opstuur gaan ze waarschijnlijk alsnog zeuren over de Windows installatie. Moet ik alsnog een recovery dvd kopen.

Anyway thanks for the tip :-)

• Niet online
Een goed moment om naar 6GB te upgraden :)

• patrickvdweide
Ja dat zat ik ook al te overwegen :+ Alleen er kan maar maximaal 4 GB in, staat althans overal in de specs. Ik heb niet zo veel ervaring met 'uitbreiden', lijkt me dat ik daar wel gebonden aan ben..

En mijn huidige geheugen is 1066 Mhz en 1333 Mhz is goedkoper. Buiten dat het goedkoper is heeft het niet veel zin om aan te schaffen toch - en wordt je systeem daar trouwens niet instabieler van?

Ik wil er eigenlijk ook al een tijdje een SSD in knallen, misschien is dit wel het moment. :9~

[Voor 10% gewijzigd door patrickvdweide op 12-05-2011 19:05]

• Niet online
De u30jc kan maximaal 8GB aan, dat is met alle arrandale laptops het geval met uitzondering van de quadcores.

En natuurlijk kan er 1333mhz in, als je het in een moederbord steekt wat maximaal 1066 ondersteunt, zoals jouw bord, is hij enkel iets lager geclockt. Dat heeft geen negatief effect.

• patrickvdweide
Hé, wat apart. Ik dacht bij aanschaf ook zoiets gelezen te hebben hoor. Dat ik het nu overal bij de specs lees, is wel vreemd dan.

Anyway, dat moesten we dan maar eens doen. Bedankt voor je hulp hè! ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee