Toon posts:

2.5" notebook HDD op ddesktop aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:09
Mogelijk dat dit beschouwd wordt als een noob vraag, maar vooralsnog kan ik het antwoord niet vinden hier.

Mijn vriendin haar laptop is naar de vaantjes, gevallen en beeldscherm werkt niet meer. Aangezien er data op de HDD staat die ze graag wil hebben, heb ik die uit haar laptop geschroefd.

Het is een 2.5" WD Scorpio Blue 120 GB schijfje.

Er zit een SATA aansluiting op en een kleine aansluiting ernaast, met 4 uitstekende pinnetjes. Ik neem aan dat die voor de voeding bedoeld zijn maar zie zo niet direct iets waarmee ik dat kan verbinden.

Moet ik een verloop scoren om die HDD van stroom te voorzien? De data is niet super belangrijk, maar mocht het lukken dan is het mooi meegenomen :)

In mijn desktop heb ik een http://tweakers.net/price.../seasonic-m12ii-520w.html voeding zitten.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-05 23:08
normaal als je enkel SATA insteekt werkt dit gewoon..
maar je hebt normaal SATA power
http://www.qvs.com/images/sata-power.JPG
bedoel je dat?

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Op een 2.5" zit dacht ik ook gewoon sata-power, sata en dan 8 pinnen voor jumpersettings, zou gewoon moeten kunnen.

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:27

naaitsab

Si vis pacem, para bellum

4 pennetjes is hoogstwaarschijnlijk ide schijf met molex:

En anders een sata schijf:
Die moet je zo aan kunnen sluiten aan elke normale voeding en moederbord.

Zoek anders even op sata en of ide als je hier geen verstand van hebt hoe de stroom en data kabels eruit zien.

Om hier nou een heel topic over te openen is ook een beetje té, maargoed

if (!coffee) {
Work = false; }

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:50
partyondude schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 21:10:
Moet ik een verloop scoren om die HDD van stroom te voorzien? De data is niet super belangrijk, maar mocht het lukken dan is het mooi meegenomen :)
Nee. sata is sata, ook bij laptops.
Daar past dus de normale sata datacable en sata powercable op. Precies hetzelfde als bij een gewone HD, leg ze maar eens naast elkaar.

Die vier puntjes moet je vanaf blijven, dat is alleen voor gebruik van de fabrikant.

edit: even een plaatje van de wd scorpio blue

links is dus voor de stroom, in het midden de data en rechts die vier puntjes waar je niets mee van doen hebt.

Een willekeurige desktop HD:

links stroom, daarnaast data, in het groen weer allerlei pinnen die je kan negeren... en als extra nog de oude molex aansluiting.

[Voor 40% gewijzigd door job op 11-05-2011 21:35]

• partyondude
Ik heb gelijk gekregen, dit is echt een verschrikkelijke noob vraag 8)7 Ik heb me wat af laten leiden door die 4 pinnetjes denk ik.

Heb gewoon m'n DVD afgekoppeld en daar de HDD op aangesloten, werd meteen in de BIOS herkend, werkt nog en ben nu bezig met kopiëren :)

Lekker trouwens, meerdere GB vanaf zo'n 5400 rpm schijfje overzetten :+

[Voor 12% gewijzigd door partyondude op 11-05-2011 21:46]

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-05 00:18
Overigens kan je bij laptops gewoon zelf een nieuw beeldscherm plaatsen. Misschien een optie als de rest nog werkt via extern scherm? Mocht je je hieraan willen wagen dan ken ik nog wel goede locaties om een scherm te bestellen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• partyondude
Is een optie, maar dat Asusje is echt extreem traag, bizar gewoon. Dan sla ik liever een zakje met geld stuk op een nieuwere. Kan ik deze mooi uit elkaar schroeven om wat mee te klooien :P

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

partyondude schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:06:
Is een optie, maar dat Asusje is echt extreem traag, bizar gewoon. Dan sla ik liever een zakje met geld stuk op een nieuwere. Kan ik deze mooi uit elkaar schroeven om wat mee te klooien :P
Mja zo bizar traag mag het niet wezen als er een sata schijfje inzit. denk je niet dat een herinstall dingen weer lekkerder kan laten lopen ? kan gewoon geld schelen

Aan de andere kant als je gewoon een nieuwe wil, sja. soms heb je gewoon een reden nodig. Weet je zeker dat ze hem heeft laten vallen :P

Iperf

• partyondude
Dat weet ik heel zeker :P Zit een barst in het scherm, de HDD lijkt nog goed.

Ik zou bijna mijn WA verzekering inschakelen :P

• Anoniem: 286128
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Terror schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 22:59:
Mocht je je hieraan willen wagen dan ken ik nog wel goede locaties om een scherm te bestellen.
Heb je die dan? Ik fix zelf af- en toe ook schermen, maar word altijd zo moe van die wachttijden in de
VS (bij bestellen van LCD schermen aldaar), dat ik mij er de laatste tijd al niet eens meer aan waag.

En TS betreffende het uitlezen van je schijf, ik koop meestal een paar van dit soort dingen tegelijk,
voor als er weer eens eentje doorgebrand is :), maar cheap zijn ze (@ eBay ed):

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 286128 op 11-05-2011 23:44]

• partyondude
Goeie tip, erg makkelijk! Scheelt me een kast open schroeven en stekkers los trekken :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

maar wel langzamer max 30Mbyte/seconde ongeveer

Iperf

• Niet online
partyondude schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:59:
Goeie tip, erg makkelijk! Scheelt me een kast open schroeven en stekkers los trekken :)
Jep, gebruik het érg vaak. Die bijgeleverde AC Adapter gaat wel 'snel' stuk, maar
meestal is het dan enkel even de stroom 'uit je kast' pakken en dan kun je 'm als-
nog gebruiken. Vind dit altijd wel een handig iets. Zit ook altijd in mijn tas. En dat
voor 7 dollar oid.
fish schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 00:02:
maar wel langzamer max 30Mbyte/seconde ongeveer
Klopt, maar voor mensen die geen desktop hebben of geen zin hebben om alles
los te trekken een primá vervanger.

[Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 286128 op 12-05-2011 00:03]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

yup,

veel laptops hebben gelukkig al (e)sata

[Voor 88% gewijzigd door Fish op 12-05-2011 00:09]

Iperf

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-05 00:18
Anoniem: 286128 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:43:
[...]

Heb je die dan? Ik fix zelf af- en toe ook schermen, maar word altijd zo moe van die wachttijden in de
VS (bij bestellen van LCD schermen aldaar), dat ik mij er de laatste tijd al niet eens meer aan waag.
Ik heb zeer goede ervaringen met screentek: http://www.screentekinc.com
  • WO avond 19:00 nederlandse tijd live chat met werknemer (zeer behulpzaam)
  • WO avond 19:30 besteld
  • WO 16:00 lokale tijd in VS order verwerkt
  • WO 17:00 lokale tijd in VS opgepikt door UPS
  • DO tripje naar Europe
  • VRIJ voor 12:00 ontvangen
Effectief eigenlijk maar 1 dag echt gewacht :) Verder compenseert de dollarkoers voor de import kosten en transportkosten.

Het beste is trouwens om je scherm eruit te halen, en het serienummer op de achterkant door te geven aan hun medewerkers op de chat. Zij vertellen dan precies wat je nodig hebt.

[Voor 9% gewijzigd door Terror op 12-05-2011 00:20]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Niet online
Terror schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 00:18:
[...]
Ik heb zeer goede ervaringen met screentek: http://www.screentekinc.com

[list]
• WO avond 19:00 nederlandse tijd live chat met werknemer (zeer behulpzaam)
• WO avond 19:30 besteld
• WO 16:00 lokale tijd in VS order verwerkt
• WO 17:00 lokale tijd in VS opgepikt door UPS
• DO tripje naar Europe
• VRIJ voor 12:00 ontvangen

Handige tip thanks! Zeker even kijken. Meestal bestel ik backlights daar, LCD van dat merk
dáár, iets anders weer daar, puur om de snelheid erin te houden. Dit klinkt goed (voor LCD's
dan).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee