Toon posts:

Pc start niet meer op met Dual Channel geheugen

Pagina: 1
Acties:

• DutchElite
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 20:31
Hallo Allemaal,

Ik heb net een aantal topic's op dit forum bekeken maar kon niet precies mijn probleem vinden. een tijd gelede heb ik mijn stock amd cooler vervangen door een artic cooling freezer 13 dat is volgens mij allemaal goed gegaan alleen na nog wat kabels en fans te regelen in de computer, startte de computer niet meer op. Ik heb dus wat getest met het ram geheugen en kwam tot de conclusie dat mijn dual channel geheugen niet meer goed werkt.
in slot 1 en 2 (zelfde kleur dus voor dual channel ook gecheckt in de manual) start de computer niet op. hij gaat wel aan maar er blijft een zwart beeld. dit is het zelfde bij slot 3 en 4.
Nu heb ik mijn 2 geheugen bankjes dus in slot 1 en 3 zitten en dan start de computer wel goed op en werkt alles goed maar op internet heb ik wel gelezen dat dual channel veel sneller is dus het liefst zou ik dat wel gebruiken. Weten julie misschien wat er aan de hand is en kunnen julie mij helpen..

hier is nog een link naar mijn pc onderdelen een half jaar geleden gekocht bij alternate: wenslijst: pc

Alvast bedankt

Anoniem: 399892

Wat in sommige (vreemde) gevallen voorkomt, is dat het helpt om de modules om te wisselen, die je normaal in slot 1 hebt in slot 2 en die van slot 2 in slot 1, dit schijnt in sommige gevallen uit te maken, ben het tijdens mijn stage een keer of 3 tegen gekomen (weliswaar bij Dell pc's maar dat maakt denk ik niet heel veel uit).

EDIT: dit gaat dus alleen op als je elke keer de zelfde volgorde aanhoud.

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 399892 op 11-05-2011 18:40]

• DutchElite
Anoniem: 399892 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 18:39:
Wat in sommige (vreemde) gevallen voorkomt, is dat het helpt om de modules om te wisselen, die je normaal in slot 1 hebt in slot 2 en die van slot 2 in slot 1, dit schijnt in sommige gevallen uit te maken, ben het tijdens mijn stage een keer of 3 tegen gekomen (weliswaar bij Dell pc's maar dat maakt denk ik niet heel veel uit).

EDIT: dit gaat dus alleen op als je elke keer de zelfde volgorde aanhoud.
ik heb het in alle 4 de sloten geprobeerd maar zonder suc6 :(
Edit: nu ook nog geprobeert met 1 ram module slot 1 en 3 werkt gewoon maar bij 2 en 4 krijg ik een zwart scherm Geen POST en bios dus..

[Voor 10% gewijzigd door DutchElite op 11-05-2011 19:28]

• Marvin-
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-04 13:27
Voor nu zou ik toch even de Dimmetjes in slot 1 en 3 houden, misschien ligt het aan je mobo, enig idee of je andere geheugen modules kan testen?

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:34
lees je handleiding goed, daarin staat welke sloten je per setup moet gebruiken. Meestal is dit inderdaad 1 en 3 of 2 en 4.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:13
^dat en je kunt natuurlijk gewoon in de bios kijken als hij opstart met bankjes in 1 en 3 of ze dual channel draaien.

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:40

ride277

Cooled by Noctua

DutchElite schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 18:25:
Hallo Allemaal,

Ik heb net een aantal topic's op dit forum bekeken maar kon niet precies mijn probleem vinden. een tijd gelede heb ik mijn stock amd cooler vervangen door een artic cooling freezer 13 dat is volgens mij allemaal goed gegaan alleen na nog wat kabels en fans te regelen in de computer, startte de computer niet meer op. Ik heb dus wat getest met het ram geheugen en kwam tot de conclusie dat mijn dual channel geheugen niet meer goed werkt.
in slot 1 en 2 (zelfde kleur dus voor dual channel ook gecheckt in de manual) start de computer niet op. hij gaat wel aan maar er blijft een zwart beeld. dit is het zelfde bij slot 3 en 4.
Nu heb ik mijn 2 geheugen bankjes dus in slot 1 en 3 zitten en dan start de computer wel goed op en werkt alles goed maar op internet heb ik wel gelezen dat dual channel veel sneller is dus het liefst zou ik dat wel gebruiken. Weten julie misschien wat er aan de hand is en kunnen julie mij helpen..

hier is nog een link naar mijn pc onderdelen een half jaar geleden gekocht bij alternate: wenslijst: pc

Alvast bedankt
Volgens mij heerst hier op de fora een ziekte die ervoor zorgt dat posters hun kennis van de Nederlandse taal verliezen, wat een onsamenhangend verhaal zonder enige vorm van interpunctie. :/ :|

Kan je eerst even duidelijk de situatie beschrijven, dit gaat nergens over. Beter het uit te leggen in stappen, nu snap ik er in ieder geval de ballen van. Waarom? Hierom;

Je geeft aan de je de koeling voor je processor heb vervangen, en een of ander vaag verhaal met koelers en fans, waar compleet niet uit te herleiden valt wat je nu precies gedaan heb. Daarna startte de pc niet meer, maar ZONDER dat je in de bios of in windows kan komen concludeer jij dat je geheugen het probleem is? Hoe kom je dan tot die conclusie? Hoe heb je dit dan getest? Heb je aan het geheugen gevraagd of het stuk is ofzo?

Dit lijkt er meer op dat je een kabel bent vergeten aan te sluiten, of dat er iets mis is gegaan met het vervangen van je CPU koeler.

| system specs |

• DutchElite
Reactie op hier boven

sorry voor het verhaal en spelling ben nog jong. ik ga het nu in stapjes uit leggen.

- half jaar gelede pc in elkaar gezet samen met mijn pa. alles werkte goed alleen stock koeler maakte veel lawaai.
-koeler is vervangen door mij zelf. en ik heb het idee dat tijdens het vervangen er iets is misgegaan. waarschijnlijk slordig gewerkt of zo.
- computer startte niet meer op met het geheugen in dual channel.
- na wat op internet gezocht te hebben had ik het idee dat het probleem bij het geheugen lag
- getest maar pc start wel op in de combinatie 1 werkbank in slot 1 of 3 of 2 werkbanken in 1 en 3.
- pc werkt nu met 4 GB geheugen maar zonder dual channel
- nu ben ik opzoek naar een oplossing omdat ik weet dat dual channel geheugen veel sneller is en dat ik daar dus prestatie winst uit kan krijgen bij games en andere zaken.

overige informatie
- als ik de pc aanzet met één werkbank in slot 2 of 4 start de pc niet op alles gaat aan maar er blijft een zwart scherm. zelfde bij dual channel combinatie in slot 1en2 en 3en4
- zelf denk ik nu dat een deel van het moederbord kapot is. toch stel ik hier mijn vraag want eigenlijk weet ik niet zo veel van computers (wel voor mijn leeftijd denk ik)

ik hoop dat het zo duidelijk is en dat ik niks vergeten ben.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Je hebt een AMD Phenom, met een geheugencontroller in de CPU. Deze communiceert met het geheugen via de socket. Aangezien je aan de CPU gezeten hebt tijdens het vervangen van de koeler, en het probleem daarna ontstaan is zou ik in die hoek gaan zoeken, verwijder de CPU en plaats hem opnieuw.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:56
Memtest al gedraaid?

Computer says no

• DutchElite
Zer0 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:18:
Je hebt een AMD Phenom, met een geheugencontroller in de CPU. Deze communiceert met het geheugen via de socket. Aangezien je aan de CPU gezeten hebt tijdens het vervangen van de koeler, en het probleem daarna ontstaan is zou ik in die hoek gaan zoeken, verwijder de CPU en plaats hem opnieuw.
weet iemand anders of dit erg zin vol is want volgens mij zijn de cpu en de koeler goed geplaatst. veder heb ik de standaard koelpasta gebruikt. en er is veder ook niks in huis.
wel bedankt voor de reactie.

ik ga morgen overdag wel memtest wel draaien. ik ken het programma alleen niet echt heeft iemand nog tips.

• Daniel0416
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-10-2018
DutchElite schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:36:
[...]

weet iemand anders of dit erg zin vol is want volgens mij zijn de cpu en de koeler goed geplaatst. veder heb ik de standaard koelpasta gebruikt. en er is veder ook niks in huis.

ik ga morgen overdag wel memtest wel draaien. ik ken het programma alleen niet echt heeft iemand nog tips.
Dit is altijd zinvol!Omdat je een andere koeler hebt geplaats ben je aan je cpu bezig geweest!kan zijn dat er iets niet helemaal lekker zit!Dus haal je koeler eraf en je cpu eruit!En monteer alles opnieuw!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06 13:29
DutchElite schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:36:
[...]

Als de koeler er nog maar net op zit is de koelpasta nog wel vers genoeg om gewoon opnieuw erop te zetten...

[quote]Meekoh schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:48:
Memtest al gedraaid?
[/quote]
offtopic: OMG jij hebt zo'n schattige pic...

[Voor 1% gewijzigd door Kerberos84 op 12-05-2011 11:44. Reden: typo]

No Gillette, No Minette

• DutchElite
Kerberos84 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:44:
[...]

Als de koeler er nog maar net op zit is de koelpasta nog wel vers genoeg om gewoon opnieuw erop te zetten...

Memtest al gedraaid?
[/quote]
koeler zit er al 3 weken op :(
maar als ik nieuwe pasta koop en de koeler opnieuw monteer en het probleem is er dan nog steeds wat zou ik dan nog kunnen doen?

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-02 05:30
Kerberos84 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:44:
[...]

Memtest al gedraaid?
[/quote]
noooo! wrong. the pasta moet ervoor zorgen dat er geen lucht tussen zit, en juist daarom moet je elke keer weer nieuwe pasta erop doen. heb je al geprobeerd het geheugen in een andere PC te testen? misschien ligt het probleem elders.

gametag: estruqiarixs

Anoniem: 399892

[quote]Kerberos84 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:44:
[...]

[small][quote]Meekoh schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:48:
Memtest al gedraaid?
[/quote]
offtopic: OMG jij hebt zo'n schattige pic...[/small]
[/quote]

Huh????? Koelpasta nooit 2x gebruiken. Als je de koeler van je CPU afhaalt moet je ook weer nieuwe koelpasta gebruiken als je de koeler of een nieuwe koeler weer terug plaatst, anders krijg je luchtbelletjes waar door er geen goed contact is en je dus oververhitting krijgt.

EDIT: Harm30 was me voor

Daarnaast is de koelpasta van AMD troep, na verloop van tijd smelt dit namelijk en krijg je de koeler nog amper van de CPU en is de kans groot dat je zowel de CPU als de socket kapot trekt.

Verder kan het idd geen kwaad op je koeler+cpu er weer uit te halen en weer terug te plaatsen
DutchElite schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 08:21:
overige informatie
- als ik de pc aanzet met één werkbank in slot 2 of 4 start de pc niet op alles gaat aan maar er blijft een zwart scherm. zelfde bij dual channel combinatie in slot 1en2 en 3en4
- zelf denk ik nu dat een deel van het moederbord kapot is. toch stel ik hier mijn vraag want eigenlijk weet ik niet zo veel van computers (wel voor mijn leeftijd denk ik)

ik hoop dat het zo duidelijk is en dat ik niks vergeten ben.
Juist ja, Gebruikt je pc wel beide geheugenmodelus als je ze in 1 en 3 doet?
Kan ook zijn dat slot 1,2 en 4 niet werken, de reden dat hij dan met slot 3-4 werkt dan idd niet i.v.m dual-channel.

Een mobo kan je eigenlijk maar op een manier troubleshooten: testen met een nieuwe.
Aangezien dat zonde geld is als dat het probleem niet oplost is het vaak beter om eerst je andere hardware uit te sluiten.

het valt me op dat nog niemand je heeft verwezen naar de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter dus bij deze :)

[quote]DutchElite schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 08:21:
toch stel ik hier mijn vraag want eigenlijk weet ik niet zo veel van computers (wel voor mijn leeftijd denk ik)
[/quote]
offtopic: het zal ons een worst wezen hoe oud je bent, als je maar een geheugenmodule van een harde schijf kan onderscheiden, en volgens mij heb je daar geen problemen mee.

• DutchElite
ik heb het ff getest als ik prime 95 aanzet zie ik in mijn taakbeheer dat er 2.8 GB geheugen wordt gebruikt dus neem aan dat wel all het geheugen wordt gebruikt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee