Toon posts:

Tweedehands macbook kopen, waar moet ik op letten?

Pagina: 1
Acties:

• Arnevld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-06 09:22
Goedendag,

Ik kan van een collega een tweedehands macbook pro 2010 15 inch core i5 overnemen.
Hij vraagt er een super mooi prijsje voor tegenover mij, maar ik heb nog nooit een mac in bezit gehad.
Ik heb laatst zitten googlen om te kijken hoe ik deze factory restored kan krijgen en dat is me al gelukt.
Hij ziet er nog helemaal gaaf uit op een krasje na, maar ik weet niet hoe het intern is.
Het scherm is nog helemaal netjes , geen kapotte pixels of plekker oid.
De macbook is uit oktober 2010, en hij wilt meer een gaming laptop aan gaan schaffen.
Hij heeft hem af en toe gebruikt voor wat world of warcraft en standaard internetten.

Maar heeft een mac diagnostische software?
Hoe kan ik er achterkomen of deze intern nog helemaal goed presteerd?

Heeft apple een moeilijke garantie dat de orginele koper met de machine terug moet als er alsnog iets gebeurt?

Met voorbaat dank :)

Warhammer en PC games amateur wallstreet better.bouwt soms lego

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als je hem overneemt van een bekende ga ik ervanuit dat hij je op de hoogte zou stellen als er rare defecten mee zijn (geweest). Ik zou het op basis van goed vertrouwen dus ook gewoon doen. Vraag anders of het goed is dat je hem een paar dagen op proef hebt, voor het geval je tegen rare dingen aanloopt maar eigenlijk is dat al een garantie die je bij tweedehandsspullen natuurlijk niet krijgt.

• Anoniem: 63975
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
AHT Apple Hardware Test
http://support.apple.com/kb/ht1509

Google al gebruikt?

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Vraag ook of hij CoconutBattery een keer voor je wil draaien ( i.v.m het aantal laad cycles van de accu ) en natuurlijk de originele factuur. Kijk ook met behulp van het serienummer hoelang er nog garantie op zit.

[Voor 33% gewijzigd door Greatsword op 11-05-2011 17:26]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Arnevld
Toevallig had ik die ook gezien, maar die disk is pleitos, wel de andere instal disk :)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Hoe wil je bij een computer kijken of het intern nog goed is :? Het is geen auto.
Enige punten vaan aandacht zijn het scherm, accu en de harde schijf.
Een ander puntje zou de koeling kunnen zijn, maar als die slecht presteert volstaat een schoonmaak beurt van de fan

• Arnevld
Ja, ik had in gedachte zoiets als een memtest, of een dxdiag zoals je in windhoos hebt :)

Edit : Is het makkelijk intern schoonmaken met die unibody?

[Voor 26% gewijzigd door Arnevld op 11-05-2011 17:32]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:26
koop de macbook niet als er een Nvidia 8600 in zit, dan gaat die namelijk nog wel is kapot ;)

• Arnevld
Hij heeft een Core i5 480 en een GT330 en 4 Gb ram
Hij is late 2010 en amper gebruikt, het is de 15 inch uitvoering met een hoog resolutie scherm.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

je kan er een stress test op draaien en kijken wat de temps doen en of hij stabiel blijft. Maar ik zou niet weten waarom hij stuk zou zijn ?

• Arnevld
@brilsmurfffje Ik ook niet maar ik wil wel zeker zijn :)

Als je een auto koopt wil je toch ook eerst proefrijden?

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:21
Wat moet 'ie eigenlijk kosten?

• Arnevld
Hij vraagt er zo'n --- euro voor, daarom is mijn intresse ook zo hoog.
Ik wou al tijden een mac, maar dit is een mooie kans.

Maar aangezien ik hem al een keer goed heb kunnen bekijken vind ik het nogsteeds een goede deal.
Er is niks mee gerommeld oid, en god weet waarom die gast zo veel geld laat vallen.

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Nou, voor 500 euro kan je hem beter snel meenemen, voordat hij er meer voor gaat vragen. Je kent hem toch goed zeg je dus als er binnen 1 dag al bekend is dat de laptop brak is kan je altijd nog teruggaan..

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 16:10

Melkaz

Melkazar

500 euro? Meteen doen als je er echt allang eentje wilde. Ik heb zelf ook een i5 Macbook Pro maar die ga ik echt niet voor z'n bedrag de deur uit doen. Achteraf had ik hem nooit moeten kopen, ik zit nog steeds 10 x zoveel achter mijn workstation en IPAD dan de Macbook maar voor 500 euro gaat ie echt de deur niet uit :)

PSN: Melkazar | Xbox Live: Melkaz

• Arnevld
Is het wel een beetje redelijke machine om bijvoorbeeld starcraft 2 op te spelen?

Ik hoor bijna nooit mensen over gamen op hun macs.

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:40

Releases

Ja maar!

Draait prima hoor, moet geen probleem zijn.
Gewoon snel aanschaffen, 500 is een schijntje, je kan hem nog makkelijk voor het dubbele slijten via marktplaats oid. als je het echt niet meer ziet zitten.

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:55

Sorbo

Uw hulp in huis!

Arnevld schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:43:
Is het wel een beetje redelijke machine om bijvoorbeeld starcraft 2 op te spelen?

Dat komt omdat het gameaanbod op de mac nogal beperkt is. Qua hardware heb je echter een hele nette laptop, en de paar games die er voor OSX zijn zul je allemaal vlekkeloos kunnen draaien, waaronder dus ook Starcraft 2. Mocht je nou meer games willen, dan kun je altijd nog via Bootcamp windows installeren :)

• Philflow
  • Laatst online: 02-12-2022

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

500 euro? die kennis van jou is of heel erg aardig of slecht op de hoogte. Ik denk het laatste.

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 10:11
Ik speel Starcraft 2 op een macbook unibody mid 2009 (schatting) met een 9600m. Dit is net acceptabel om op low settings te kunnen spelen. Ik vermoed dat deze een stukje sneller is, dus starcraft2 moet er wel mee lukken.

• Arnevld
Of parralels :)

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-03 14:39
Ik zou goede afspraken maken. Apple bezitter weten doorgaans donders goed wat hun spullen nog waard zijn op de tweede hands markt. Er lijkt me hier een addertje onder het gras te zitten.

• evadnl
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:15
Arnevld schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:43:

Draait prima, heb een mid 2010 i5 15 inch, welliswaar mn ram ge-upgrade naar 8gb, hdd binnenkort doen, maar draait allemaal prima. Niet alles op high maar toch :) Geen lag of iets :).

Overtime! 8)7

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
PeterPan schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:08:
Ik zou goede afspraken maken. Apple bezitter weten doorgaans donders goed wat hun spullen nog waard zijn op de tweede hands markt. Er lijkt me hier een addertje onder het gras te zitten.
Ja het eeuwenoude gezegde gaat hier wel een beetje op, if it sounds too good to be true, it isn't.

Tenzij die van de vrachtwagen af is gevallen ;)

[Voor 7% gewijzigd door The Great HooD op 12-05-2011 12:38]

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-06 15:47
PeterPan schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:08:
Niet alle Apple bezitters zijn tweakers ;) Misschien gebruikt deze persoon voor de rest bij alles wel gewoon windows en wil hij er vanaf?

Beetje slecht dat hij niet op de hoogte is van de waarde, maar als het echt een goede bekende is zou ik niet voor 500 euro die laptop kopen, want dan naai je die persoon best wel. Behalve als hij het uit aardigheid doet natuurlijk, dan wel. :P

• Anoniem: 406339
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Klinkt dat die van de vrachtwagen afkomt, maar de huidige eigenaar kan ook een leek zijn als ik het goed begrijp.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-06 17:15
Zelfs een leek kijkt even op marktplaats wat die 2e hands waard is. Als daar de vraagprijzen ongeveer 1000 euro is, is het een goede prijs om te verkopen voor 800 euro aan een goede kennis/vriend. Niet 500 euro!

Als je vriend een miljonair is, of een loterij heeft geworden dan zou het wel eens kunnen, maar dan kan hij je het ook best wel geven als een gift.

Anoniem: 81330

Anoniem: 406339 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:00:
Klinkt dat die van de vrachtwagen afkomt, maar de huidige eigenaar kan ook een leek zijn als ik het goed begrijp.
I second this.. Ik zou toch wel vragen naar eventueele garantie/aankoop bonnen. 500,- da's +-700,- minder dan normaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arnevld
Ik heb coconut battery gedraait, hij geeft aan 97% health te zijn en maar 49 loadcycles.
Hij is 7 maand oud en dat is het zo'n beetje hij ziet er ook nog behoorlijk goed uit geen beschadigingen oid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:21
Als je die collega van je enigszins vertrouwt, zou ik het gewoon doen. Niet iedereen hoeft immers alrijd het onderste uit de kan te hebben. Als hij het financieel kan lijden en geen zin heeft in allemaal telefoontje en mailtjes die bij de verkoop via bv. Marktplaats horen; prima deal!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• proeleveld
  • Laatst online: 20-05-2015
500 euro is belachelijk laag. Ik dacht zelf al een enorme meevaller te hebben, toen ik mijn 17" macbook pro van net 1 jaar oud kon overnemen voor € 1.000,-, maar zoiets komt niet veel voor.
Als de macbook van oktober 2010 is, kom je nog in aanmerking voor uitbreiding van de garantie (dat heet volgens mij Apple Care en dan krijg je 3 jaar lang garantie (ipv de standaard 1 jaar)). Apple is binnen de garantie best makkelijk (is mijn ervaring).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arnevld
Is het bevordelijk als ik extra garantie ga aanvragen?
Werkt dit via apple zelf of moet je dat bij de apple store halen?

En de prijs vind ik super op het moment omdat de goedkoopste op marktplaats al 1300 eu was.

Made my day!

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 81330

Arnevld schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 10:15:
Is het bevordelijk als ik extra garantie ga aanvragen?
Werkt dit via apple zelf of moet je dat bij de apple store halen?

En de prijs vind ik super op het moment omdat de goedkoopste op marktplaats al 1300 eu was.

Made my day!
En dit roept geen vragen bij jou op?? Wat ik eerder al aan gaf, heeft die "vriend" van jou de laptop wel op een eerlijke wijze verkregen?

- Zo ja, als het een erg goede vriend zou zijn zou ik me toch een beetje opgelaten voelen door niks te zeggen over het feit dat hij je zonder dat ie het zelf weet 800,- cadeau geeft.

- Zo nee/twijfelachtig vraag gewoon om de aankoops papieren/garantie bewijs. Kan hij die niet weerleggen dan zou ik op m'n hoede zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Je zou het serie nummer eens online kunnen registreren om zodoende te controleren of Apple er inderdaad garantie op geeft. Dat kan hier: https://supportprofile.apple.com/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arnevld
Hij zit er nog in tot eind oktober 2011

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:12

Pixeltje

Woo-woohoo!

Arnevld schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 10:39:
Als de kerel in kwestie zegt dat het appraat goed functioneert, en je hebt vertrouwen in hem zou ik deze deal niet laten liggen.

500 euro voor zo'n machine is geen geld. Je hebt het serienummer gecontroleerd en gezien dat er nog garantie op zit. Verder niet moeilijk doen. Pinnen>fietsen>kopen!

En andere wil ik zijn telefoonnummer, want kan er zelf nog wel een gebruiken ;)

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Arnevld schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 10:39:
Bedoel je dat je het online hebt gecontroleerd? Doen dan en gauw ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arnevld

[Voor 18% gewijzigd door Arnevld op 13-05-2011 11:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Dat zegt niets. Als je het serienummer invoert bij de pagine die ik eerder linkte kun je uitvinden of Apple nog garantie geeft en wellicht ook of het om een gestolen MBP gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arnevld
Er zit geen Apple ID op en geen mobile me, is dat nodig ?

[Voor 73% gewijzigd door Arnevld op 13-05-2011 11:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 261479
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Meteen kopen, evt nog AppleCare erop, dan heb je nog 2 jaar extra garantie!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• proeleveld
Tja, ik zou hem al gekocht hebben.... :-)
Als je het doet: veel plezier ermee!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Keeper
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Keeper

<3 Ruby

Arnevld schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 11:14:
Er zit geen Apple ID op en geen mobile me, is dat nodig ?
Nee. Apple ID is gewoon je iTunes account, kan je zelf aanmaken. MobileMe is een (betaalde) cloud service van Apple waar je goed zonder kan, zeker als je maar 1 Mac hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arnevld
Bij de supportprofile moet je ook een account invoeren zie ik

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Philflow

Philflow

kan je zelf aanmaken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik snap niet dat er zoveel mensen van het ergste uitgaan enkel en alleen omdat de prijs zo laag is.

Wellicht is de verkoper blij met 500 euro?
Wellicht kan hij goed omgaan met de TS/koper?
Wellicht wil hij liever een bekende er blij mee maken met een zacht prijsje itt het rompslomp van marktplaats?

Beetje vertrouwen in de medemens mag je wel hebben, dat betekend echter niet dat je iig wat checks kan doen zoals in dit topic al meerdere malen aangegeven :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Notna schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 12:40:
Ik snap niet dat er zoveel mensen van het ergste uitgaan enkel en alleen omdat de prijs zo laag is.

Wellicht is de verkoper blij met 500 euro?
Wellicht kan hij goed omgaan met de TS/koper?
Wellicht wil hij liever een bekende er blij mee maken met een zacht prijsje itt het rompslomp van marktplaats?

Beetje vertrouwen in de medemens mag je wel hebben, dat betekend echter niet dat je iig wat checks kan doen zoals in dit topic al meerdere malen aangegeven :)
Zou jij een product dat 1300 euro waard is voor 500 euro verkopen om iemand blij te maken? Dan behoor je tot een zeer kleine minderheid van de mensen.

De kans lijkt me veel groter dat de verkoper niet op de hoogte is van de werkelijke waarde van zijn tweede hands Apple. Leken onderschatten die namelijk weleens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Philflow schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 12:54:
[...]

Zou jij een product dat 1300 euro waard is voor 500 euro verkopen om iemand blij te maken? Dan behoor je tot een zeer kleine minderheid van de mensen.

De kans lijkt me veel groter dat de verkoper niet op de hoogte is van de werkelijke waarde van zijn tweede hands Apple. Leken onderschatten die namelijk weleens.
Uiteraard is die optie er ook, maar wat ik vreemd vind is dat men over het algmeen meteen van het slechtste uitgaan. soms hebben mensen gewoon mazzel en moet jij je kans grijpen :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0Henk 'm!

• proeleveld
Notna schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 13:33:
[...]

Uiteraard is die optie er ook, maar wat ik vreemd vind is dat men over het algmeen meteen van het slechtste uitgaan. soms hebben mensen gewoon mazzel en moet jij je kans grijpen :)
Zoals al eerder is aangehaald "If it's too good to be true, it probably is". Nu is het zo dat de poster hem van een collega kan overnemen, dus hij kent degene van wie hij hem koopt (enigszins), maar anders zou het een twijfelachtige deal zijn. Ik heb (voor mijn gevoel) ook mazzel gehad met mijn aankoop. Echter zijn er veel oplichters actief (vooral op MP) en daar wil je een mede-tweaker voor waarschuwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arnevld
Ik heb hem in real life zo'n 5 dagen per week naast me lopen op kantoor :)
Geen reden om hem te wantrouwen tot dusver.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-05 17:37
Arnevld schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:17:
Ik heb hem in real life zo'n 5 dagen per week naast me lopen op kantoor :)
Geen reden om hem te wantrouwen tot dusver.
Als jij hem niet gaat kopen, mag ik dan het telefoon nummer van hem?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pepio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:44
Of anders ik.... :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb nog wel een mooie MacBook Pro van begin 2011 te koop! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-05 17:37
DennusB schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 17:32:
[...]

Ook voor zo mooie prijs?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]

Je bent weer Apple hater geworden? :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-05 10:18
Ik koop hem over van je voor 750 euro :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arnevld
[...]

Haiiiii Dennus :D

Groetjes aan Faab :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee