Toon posts:

Een aantal Airport Express vraagjes

Pagina: 1
Acties:

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-06 00:31

RoyK

Illustrator

Topicstarter
Oke, Situatie schets:

Op het moment van schrijven heb ik een 27" iMac (spring) in bestelling staan. Deze verwacht ik over een paar weken te mogen ontvangen. Ik ga met deze hele handel op zolder zitten (kantoor). Op zolder staat nu ook een wireless printer van HP.

Mijn router van Telfort staat beneden in de meterkast. Samen met een NAS (Qnap TS-210) en een BoxxeBox. De NAS heb ik aangekocht voor Timemachine, muziek en films. De films en muziek worden vooral door de BoxxeBox in de woonkamer afgespeeld.

Helaas is mijn router niet krachtig genoeg om het wifi signaal duidelijk naar zolder te krijgen. Op de iPod merk ik al wat weg vallend signaal wat soms weer terug komt en weer verdwijnt. De printer ziet zelfs helemaal niets en knippert braaf dat hij niet verbonden is, terwijl hij dat beneden prima functioneert. Ik denk dat het verstandig is dit signaal op te krikken naar een 802.11n.

Hier komt de Airport Express in beeld. Ik had er veel vragen over en die zijn voor een deel beantwoord door internet zelf. Maar ik heb nog wat vragen over. Ik hoop er hier wat duidelijkheid over te krijgen.

- De airport express prik ik in de meterkast in een stopcontact, zo dicht mogelijk bij de modem, right? Of is het verstandig de Airport in het midden van mijn huis te plaatsen (1e verdieping).

- Ik heb begrepen dat je 2 netwerken aanmaak. Een 5Ghz waar de iMac gebruik van gaat maken. En een 2,7Ghz waar de anderen gebruik van gaan maken zoals de printer, iPod en een laptop. Is dat correct?

- Als ik de airport express aansluit op mijn stereo installatie.. kan ik dan via mijn iPod, muziek van de NAS (itunes server) afspelen? Ik zou namelijk graag naar een situatie wil gaan dat ik de tv niet meer aan hoef te zetten als ik muziek wil afspelen.

De router van Telfort heeft 4 netwerk ingangen. Hier staan mijn NAS en Boxxebox op aangesloten. Deze krijgen dus ip adressen van de router. Als ik de Airport express aansluit en de iPod, iMac, laptop (windows) en printer wil voorzien van een draadloos netwerk.. gaat dat dan wel goed komen? Ik heb begrepen dat er maar 1 de ip adressen kan verdelen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

mvg

Roy

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• mph_rbi
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

1) De Airport kun je eigenlijk overal in het stopcontact prikken. Ik versterk ook het signaal van de begane grond op de 1ste verdieping op die manier en het werkt prima.

2) Een Airport Express kan maar 1 netwerk versterken dus OF de 2.4GHz band OF de 5GHz band. In mijn geval is dat simpelweg de 2.4GHz band vanwege het grotere bereik hiervan. Ook grote kans dat je printer niet werkt met 5GHz.

3) Zonder trucs lijkt me dit niet te kunnen. De iPod kan wel (met Airplay) muziek afspelen vanaf een remote iTunes, maar hier is altijd iTunes noodzakelijk. Direct afspelen van een NAS kan voor zover ik weet niet. De airport Express wordt gezien als wireless "speaker" dus zodra je wat af kan spelen op je iPod, kun je dit signaal ook doorzetten naar je airport Express. Dit werkt ook nog eens goed zelfs :)

dus ...

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
mph_rbi schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:08:
3) Zonder trucs lijkt me dit niet te kunnen. De iPod kan wel (met Airplay) muziek afspelen vanaf een remote iTunes, maar hier is altijd iTunes noodzakelijk. Direct afspelen van een NAS kan voor zover ik weet niet. De airport Express wordt gezien als wireless "speaker" dus zodra je wat af kan spelen op je iPod, kun je dit signaal ook doorzetten naar je airport Express. Dit werkt ook nog eens goed zelfs :)
Misschien kun je XBMC op de ipod zetten en daarmee vanaf de share spelen?

Het is maar een idee.. ik weet ook niet zeker of het werkt. Volgens mij moet je hem daarvoor ook jailbreaken.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• RoyK

RoyK

Illustrator

Topicstarter
Dank je mph_rbi voor je reactie!
mph_rbi schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:08:
2) Een Airport Express kan maar 1 netwerk versterken dus OF de 2.4GHz band OF de 5GHz band. In mijn geval is dat simpelweg de 2.4GHz band vanwege het grotere bereik hiervan. Ook grote kans dat je printer niet werkt met 5GHz.
Dat is een goeie. Ik weet niet of mijn printer 5Ghz kan ontvangen. Dat ga ik even natrekken.
Mijn NAS heeft een functie dat ik een iTunes server kan aanzetten. Is dat nog iets van waarde? Of moet ik de muziek op mijn iPod zetten, en zeg ik tegen mijn iPod dat hij hem via de airport moet afspelen? (wat dan uit eindelijk via mijn stereo installatie te horen is op AUX2)

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Mbt vraag 3: Als je NAS een synology is, dan heb je geluk. Synology heeft een iOS-app uitgebracht waarmee je muziek vanaf de NAS naar de Airport Express kunt sturen. Als je een iPod Touch hebt (wat ik wel een beetje opmaak) zou dat dus lukken. Zorg wel dat de iPod dan binnen bereik ligt, want alle muziek wordt over de iPod Touch verstuurd.

Wel heb ik een aantal vraagtekens bij je verhaal. Het signaal versterken (dat is wat je gaat doen) gaat ten koste van de snelheid. Realiseer je dat?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWp zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

• RoyK

RoyK

Illustrator

Topicstarter
Krisp schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:28:
Mbt vraag 3: Als je NAS een synology is, dan heb je geluk. Synology heeft een iOS-app uitgebracht waarmee je muziek vanaf de NAS naar de Airport Express kunt sturen. Als je een iPod Touch hebt (wat ik wel een beetje opmaak) zou dat dus lukken. Zorg wel dat de iPod dan binnen bereik ligt, want alle muziek wordt over de iPod Touch verstuurd.

Wel heb ik een aantal vraagtekens bij je verhaal. Het signaal versterken (dat is wat je gaat doen) gaat ten koste van de snelheid. Realiseer je dat?
Klopt. Ik zit straks op zolder met de nieuwe iMac. En de router die ik nu standaard van Telfort heb, is denk ik niet de sterkste. Mijn iPod heeft op de eerste verdieping al drops als ik bijvoorbeeld een beetje zit te surfen op youtube. Op zolder verliest hij constant de verbinding. Wellicht heeft de iMac betere antennes aan boord.. maar ik weet niet of hij dan het signaal beter op kan pakken.

http://www.9to5mac.com/65700/the-new-imac-does-450-mbs-wifi/

De grap met de airport is dat ik meteen iets met de muziek kan doen in huis. Ik heb een Qnap TS210

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

RoyK schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:32:
Mijn NAS heeft een functie dat ik een iTunes server kan aanzetten. Is dat nog iets van waarde? Of moet ik de muziek op mijn iPod zetten, en zeg ik tegen mijn iPod dat hij hem via de airport moet afspelen? (wat dan uit eindelijk via mijn stereo installatie te horen is op AUX2)
Dat is van waarde als de NAS het Home Sharing protocol ondersteunt. Helaas willen iOS devices dat gebruiken om van shared iTunes libraries gebruik te maken. Je kunt dus niet, zoals iTunes zelf, elke willekeurige share gebruiken.

Muziek eenmaal op een iPod spelend kan overigens prima naar een Airport Express gespeeld worden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• lexvo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:04
RoyK schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:32:

Voor je QNAP kun je de app QMobile downloaden (gratis). Hiermee kun je muziek op je NAS streamen naar een Airport Express, en dus naar je stereo. Ik gebruik QMobile op mijn iPhone en iPad, ik weet niet of ie ook draait op een iPod.

• RoyK

RoyK

Illustrator

Topicstarter
top, dank je lexvo!

ik heb een airport express van een collega mogen lenen en die heb ik zojuist ingesteld. hij is in bridge mode gegaan en heeft een N netwerk naast het G netwerk opgezet. Boven op zolder heb ik prima ontvangst. 4 van de 5 strepen. Als ik van de NAS een bestand naar de laptop stuur heeft hij ongeveer een snelheid rond de 1,5 mb p/s

is dat acceptabel?

Het enige wat nog niet gelukt is, is dat mijn printer in dezelfde ruimte op zolder signaal opvangt. hij blijft braaf knipperen dat hij het niet snapt. Moet ik iets doen somewhere dat de printer begrijpt dat hij een ander netwerk moet pakken?

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-04 16:06

Digistorm

tenax moderator pomorum

RoyK schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 21:00:
top, dank je lexvo!

ik heb een airport express van een collega mogen lenen en die heb ik zojuist ingesteld. hij is in bridge mode gegaan en heeft een N netwerk naast het G netwerk opgezet. Boven op zolder heb ik prima ontvangst. 4 van de 5 strepen. Als ik van de NAS een bestand naar de laptop stuur heeft hij ongeveer een snelheid rond de 1,5 mb p/s

is dat acceptabel?

Het enige wat nog niet gelukt is, is dat mijn printer in dezelfde ruimte op zolder signaal opvangt. hij blijft braaf knipperen dat hij het niet snapt. Moet ik iets doen somewhere dat de printer begrijpt dat hij een ander netwerk moet pakken?
Het lijkt me normaal dat je je printer moet vertellen op welk netwerk hij moet inloggen en met welk wachtwoord. Maar dat valt niet onder AppleTalk denk ik ;)

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-06 14:53
Het is ook mogelijk om met de AirportExpress het signaal van je router beneden te versterken. De Airport Express komt dan dus ergens op de 1e verdieping en op deze manier blijf je gewoon 1 netwerk houden. Als je op de airport express een nieuw netwerk maakt zit je met meerdere draadloze netwerken in je huis. Ik weet alleen niet of de express de telfort router kan extenden. Ik heb mijn printer op de USB port van de airport express aangesloten en op deze manier werkt dat ook prima :O

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Illustrator

Topicstarter
Digistorm schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 09:22:
[...]

Het lijkt me normaal dat je je printer moet vertellen op welk netwerk hij moet inloggen en met welk wachtwoord. Maar dat valt niet onder AppleTalk denk ik ;)
Ja, ik zat ook te denken dat ik tegen de printer moet zeggen dat hij op de 802.11N moet gaan zitten. dit wilde niet helemaal lukken en op een gegeven moment vroeg hij om de USB kabel. Morgenavond doe ik een nieuwe poging.
Nipje schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 10:00:
Het is ook mogelijk om met de AirportExpress het signaal van je router beneden te versterken. De Airport Express komt dan dus ergens op de 1e verdieping en op deze manier blijf je gewoon 1 netwerk houden. Als je op de airport express een nieuw netwerk maakt zit je met meerdere draadloze netwerken in je huis. Ik weet alleen niet of de express de telfort router kan extenden. Ik heb mijn printer op de USB port van de airport express aangesloten en op deze manier werkt dat ook prima :O
Het nadeel is als ik hem erbij zet, dat het wel weer op de 2.4GHz komt te zitten.. en dan heb ik een verbinding van nog geen 1mb per seconde naar mijn NAS. Dat wordt me wel te magertjes. Ik heb een wireless printer gekocht om van de kabels af te zijn. De printer staat op zolder en moet de express dus ook op zolder geplaatst worden. Dan zou ik 2 airport expressen moeten aanschaffen? 1 in de meterkast om het signaal te versterken, en 1 om de printer van signaal te leveren?

Mijn portfolio
Volg me op Instagram

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:01
Met een iPad kan je wel direct streamen naar een Airport Express lijkt me met een iPhone 4 / 3GS ook wel te moeten kunnen.

Why did the programmer quit his job? - He didn't get arrays.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee