Toon posts:

[domotica] touchless light dimmer

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 340112

Topicstarter
In een domotica discussie kwam ik op het ideetje om een touchless lichtschakelaar te gaan maken.

Nou is een aan/uit schakelaar natuurlijk het gemakkelijkst, maar een dimmer leuker.

requirements zijn:
* goedkoop te maken
* laag / bijna geen stroom verbruik
* intuïtief in gebruik
* netjes af te werken / weg te werken

Dit forum wil ik gebruiken als brainstorm platform voor intuïtief te gebruiken ideeën, maar ook voor uiteindelijke uitwerking.

Mijn eerste idee was om 2 capacitieve sensoren boven elkaar te plaatsen.
Ga je snel langs te touchless sensor, dan bedien je de aan / uit functie
blijf je boven de 2 sensoren hangen, dan gaat de lamp harder branden en als je er onder hangt gaat ie zachter
Wat zien jullie als nadelen in dit gebruik?
Welke andere andere ideeën hebben jullie qua touchless dimmer bediening?

Als ik google vind ik deze demo: anigmo.com/touchless-dimmer-demo.html
Maar het blijven hooveren totdat ie goed gedimd is lijkt mij niet echt prettig persoonlijk.

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 18:09
over capacitieve sensoren, weet jij waar die te krijgen zijn in nederland? ik ben namelijk op zoek naar zo'n sensor voor een case mod.

Topicstarter
bij farnell bijv:
http://nl.farnell.com/jsp...+sensor&Ntx=mode+matchall

Maar ik zie dat ze 60+ euro zijn :S
Dat is niet mijn bedoeling, ik zat aan onder de 6 euro te denken :S

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:33
Een msp430 heeft speciale features om capacitive sensoren te maken.

http://focus.ti.com/mcu/d...CategoryId=1&familyId=911

Onder de 6 euro en low energy

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04 12:13
Je kan ook een simpele "Ultrasonic sensor" gebruiken. Het idee is dat je met 1 klein speakertje een ultrasoon geluids pulsje geeft, en dan de tijd meet tot dat deze is ontvangen op een microfoontje.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-05 13:56
TS02N pakken, als je daar de juiste PCB voor maakt en de goede condensatoren bij neemt is die ook touchless. Alleen niet tot 10cm ofso...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 23:58

SA007

Moderator Tweaking
Touchless (capacitive) sensoren kan je zelf maken, maar er zijn zat chips voor.
Sommige nieuwe PIC's hebben het ook erin zitten, kan je meteen de dimmer mee aansturen.

Klok is stuk :(

Topicstarter
een eigen naderingssensor maken :S
mmm, klinkt moeilijk.

basis kennis van elektronica heb ik wel, daar niet van.

iets van een soort naderingssensor kopen hoeft toch niet zo duur te zijn, toch?
ik bedoel onder de 10 euro per stuk.

een bereik van 50 mm lijkt me ruim voldoende toch

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 20:28
capacitieve schakelaars kun je makkelijk maken met een stukjes printplaat/metaal.

twee platen in de schakelaar zetten. als je je hand erboven houdt krijg je een dubbele condensator (plaat-hand-plaat). hoge frequentie erop en dan is het prima te meten.

het kan ook met aanraking
dan krijg je zoiets:

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:11

Stoney3K

Flatsehats!

timberleek schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:19:
het kan ook met aanraking
dan krijg je zoiets:
[afbeelding]
Hee, dat schakelingetje staat *precies* zo in de service-manual van mijn Bang & Olufsen receiver. Oscillator links, detector rechts. Noemden ze in '83 Sensitouch ;)

Toch maar een keer een poging doen om hem zelf ook te bouwen. Voordeel is dat je geen geleidend vlak nodig hebt aan de buitenkant, het werkt ook dóór een bovenlaag van plexiglas heen. (Mooi voorbeeld zijn de frontplaat-knoppen op een Samsung TFT).

In hoeverre verhoudt de frequentie van de oscillator zich met het bereik? Wat ik zelf nog wil bouwen zijn sensoren die detecteren als ik in de kamer aanwezig ben, dus dan heb je meer bereik nodig zonder dat het false positives oplevert.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• timberleek
deze versie werkt met aanraakvlak (het stuk koper aan de bovenkant).
dit is een ontwerp van Pros, een lid van CO.

voor de frequentie zou je er een keer mee moeten spelen. de oscillator is makkelijk op een andere frequentie te zetten.

verder is het gewoon een omhullende detector met een tor erachter. daar moet je misschien even spelen met de waardes voor de juiste gevoeligheid, maar dat is niet heel bijzonder

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03 20:01

morphje

let's all love lain

en wat dacht je van de ddrmat van sprite_tm?
Is deze wellicht voor wat kleinere oppervlakken geschikt te maken? Goedkoop is het in ieder geval wel met een trimmerpot en een avr :)

http://spritesmods.com/?art=ddrmat

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je kunt ook LED's gebruiken als naderingssensor. Doordat ze ook als lichtdetector fungeren. vrij eenvoudig te maken. En als je er meerdere gebruikt kun je een soort van intensiteitbalk van maken. En uiteraard zijn de leds dan ook weer te gebruiken als visuele feedback.
Zie bijv. http://blog.makezine.com/.../06/led-touch-sensor.html
of

[Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 12-05-2011 22:46]

• timberleek
hoe bedoel je dat ze ook als naderingssensor kunt gebruiken?

hebben ze ook fotodiode eigenschappen

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-05 13:56
Volgens mij wel een klein beetje. Net zoals dat je motoren ook vaak kunt gebruiken als dynamo, en zonnecellen ook licht kunt laten geven :9

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Met de Quantum QT110 (1sensor) of de QT160 (6 sensoren) zou je moeten kunnen maken wat je wil en de sensor is onzichtbaar weg te werken omdat je geen geleidend oppervlak meer nodig hebt om te schakelen.
Dit IC wordt ook in de 'ddrmat' gebruikt die hierboven wordt genoemd.

• timberleek
zonnecellen licht laten geven heb ik nog nooit geprobeerd

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:08

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Enige tijd geleden ontwikkeld:
Een touch wheel zonder drukknoppen, verlichting achter de knoppen zodat je verlichting in de kamer van kleur kan laten veranderen en een dim functie. Print alles ligt klaar maar helaas geen tijd gehad om werkelijk te bouwen :P

Appeltaart is lekker!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee