Toon posts:

6950 Crossfire Freeze :|

Pagina: 1
Acties:

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Probleem opgelost, met het nieuwe Gigabyte GA-990FXA-D3 moederbord werkt alles naar behoren.
Voor de rest zitten al mn oude/eerste onderdelen er weer/nog in.

Setup:
inventaris: game pc
Na lang wachten op mn SSD (had eerst vertex 3 in bestelling) vorige week eindelijk de hele pc 'afgebouwd' en opnieuw geinstalleerd:

Probleem:
Wanneer ik enable crossfire aanvink loopt ie binnen 2-3 seconden vast zodra de kaartjes 3D moeten laten zien.
Het maakt niet uit of dit dan 3dmark of ingame is.
Bij COD MW2 loopt ie zelfs al vast tijdens het eerste infinity ward logo, COD4 laad ie wel en loopt ie pas vast als ik een level laad.

Zonder crossfire enabled kan ik gewoon de volledige 3dmark11 bench aflopen (P4600 en X1600 met een kleine OC), echter een enkele keer in Xtreme zegt ie dan: 'display window lost focus'.
Ook COD4 kan ik dan opstarten en spelen (1920x1200 en 6048x1200), echter loopt ie een enkele keer na een tijdje (minuten) alsnog vast.
COD MW2 doet het eveneens niet (menu laad nu wel, maar na het laden van een level zit ie vast binnen 0-3 seconden).

Hardware:
Ik heb beide kaarten los en in verschillende pcie sloten getest (alle mogelijke opstellingen met enkele en beide kaarten), geen verschil (3dmark loopt zonder CF prima, COD4 loopt meestal goed, soms vast na een tijdje).
CPU en GPU's beiden stock en overclocked getest, geen verschil.
Ik heb met beide crossfire bruggen en met een enkele brug getest, moet overigens niet uitmaken dacht ik.
In mijn oude pc doet een enkele kaart het prima, dus ik denk niet dat er een probleem met de msi kaartjes is.

Software:
In HW monitor, GPU-Z en MSI afterburner is niks geks te zien.
Het verschil in clockspeed tussen GPU1 en GPU2 is normaal geloof ik.
Temps zijn normaal.
Load is normaal.
Fanspeed is normaal.

De windows 7 (64b ultimate) installatie is vers, en ik heb al verschillende amd driver versies geprobeerd (die van de msi cd en de nieuwste van de amd site (11.4)).
Tevens ook een keer amd software verwijderd, in safe mode opgestart, driver sweeper gedraaid en opnieuw 11.4 geinstalleerd, geen verschil.

Iemand een idee waar ik verder kan gaan met zoeken?

[Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 26-07-2011 22:08. Reden: solved]

• Intr3pid
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-04 16:16
Kan een voedingsprobleem zijn, wat voor voeding zit er in het systeem?

• mitsumark
  • Nu online
Een nieuwe XFX PRO 850W, zou het met gemak moeten trekken.
Zitten 2x PCIE 6 pins stekkers op en 2x PCIE 6+2 pins (heb er dus 2 per kaart aangesloten).

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 09:18
Probeer eens eerst 1 kaart, met daarbij behorende drivers installeren
-rebooten
-pc afsluiten

-2e kaart inbouwen
-crossfire bridge aansluiten

-in windows de drivers weer installeren
-rebooten
-in windows evt crossfire aanzetten in CCC

als je de 6950 geflashed hebt naar 6970 evt terug flashen naar orgineel

Gebruik voor nu stock/default speeds als je cfx draait.

[Voor 8% gewijzigd door Bullus op 11-05-2011 14:14]

|2600k|Asus 290|

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:41

Nemesizz

Untouchable

mitsumark schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:31:
Een nieuwe XFX PRO 850W, zou het met gemak moeten trekken.
Zitten 2x PCIE 6 pins stekkers op en 2x PCIE 6+2 pins (heb er dus 2 per kaart aangesloten).
Een nieuwe voeding kan ook kuren hebben (helaas zelf een paar keer meegemaakt).
Indien mogelijk zou ik toch een andere voeding testen (puur om het uit te sluiten).

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:14
Probeer eens een BIOS flash van je mobo. Op de website staan je kaarten niet op de supported list, maar er is wel te zien dat bij een nieuwere BIOS nieuwere videokaarten in CF worden ondersteund.
Maar het zou kunnen dat deze setup niet wordt ondersteund. Na een tijd op Google te hebben gezocht heb ik geen dergelijke setup kunnen vinden. Wat je zou kunnen proberen is vragen of http://gathering.tweakers...find/poster/235290/topics op een DM wil reageren. Hij heeft namelijk 2x 6850 in CF op dat bord draaien.

[Voor 34% gewijzigd door The__Virus op 11-05-2011 16:59]

• mitsumark
  • Nu online
Bullus schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:11:
Probeer eens eerst 1 kaart, met daarbij behorende drivers installeren
-rebooten
-pc afsluiten

-2e kaart inbouwen
-crossfire bridge aansluiten

-in windows de drivers weer installeren
-rebooten
-in windows evt crossfire aanzetten in CCC

als je de 6950 geflashed hebt naar 6970 evt terug flashen naar orgineel

Gebruik voor nu stock/default speeds als je cfx draait.
Ik draaide in eerste instantie sowieso alles stock aangezien dit mn eerste cfx ervaring is.
Ik zal deze manier eens proberen vanavond.
Nemesizz schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:48:
[...]

Een nieuwe voeding kan ook kuren hebben (helaas zelf een paar keer meegemaakt).
Indien mogelijk zou ik toch een andere voeding testen (puur om het uit te sluiten).
Ik heb helaas alleen een Zalman ZM500-HP met 432W op de 12V lijnen ter beschikking, hier durf ik het niet mee aan.
Kan ik anders de Zalman gebruiken voor de 2 gpu's en de xfx850 gewoon de rest van de pc laten voeden?
Zou het wel lukken met de powertune op -20%?

Is er een (kostenloze) manier om de voeding te checken (op load / stabiliteit / etc)?
The__Virus schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 16:51:
Probeer eens een BIOS flash van je mobo. Op de website staan je kaarten niet op de supported list, maar er is wel te zien dat bij een nieuwere BIOS nieuwere videokaarten in CF worden ondersteund.
Maar het zou kunnen dat deze setup niet wordt ondersteund. Na een tijd op Google te hebben gezocht heb ik geen dergelijke setup kunnen vinden. Wat je zou kunnen proberen is vragen of http://gathering.tweakers...find/poster/235290/topics op een DM wil reageren. Hij heeft namelijk 2x 6850 in CF op dat bord draaien.
Ik heb nog nooit iets geflashed, ik heb momenteel ook geen FAT drive/stick, maar ik zal er eens naar kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Ik heb inmiddels de bios van de asrock 870 extreme3 R1 geflashed van v1.40 naar v1.60, gaf echter geen verschil.
Ik heb ook de drivers geinstalleerd op de manier van Bullus, gaf eveneens geen verschil.
Toen heb ik beide kaarten op -20% powertune gezet, en verdraaid, het draait veel stabieler.
In 3dmark11 heb ik inmiddels X2800 (stock phenom II X4 955 en 2x stock 6950 op -20%), wat redelijk lijkt te kloppen vergeleken resultaten van anderen.
Ook op 6048x1200 kan ik COD4 gewoon een tijdje (5 min) spelen, zonder vastlopers.

Mijn vermoeden is dus inderdaad dat Nemesizz gelijk heeft en de voeding problemen geeft, iemand een manier om hier 100% zeker van te zijn voor ik hem RMA stuur?

ps: in HWmonitor geeft ie de +12V als ~1 tot ~5V, schijnt een HW monitor probleem te zijn...?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De Zalman is goed beveiligt tegen overbelasting dus je zou hem kunnen proberen, zelf denk ik trouwens dat je het in de videokaart(en) moet zoeken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Ik heb 1 van deze 6950's in mijn oude computer gehad (E6750 + die zalman voeding), omdat de rest van de nieuwe pc nog niet binnen was.
Ondanks wat lage fps op 6048x1200 verder geen problemen ondervonden.

Ik kan bv wel 1 van de videokaartjes even op de zalman voeding aansluiten die ik er dan los naast zet.

Zou het kunnen dat 1 van beiden (of per toeval allebei) pas problemen gaat geven bij CFX?

[Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 13-05-2011 16:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The__Virus
Je test met de Zalman gaat niet zomaar werken, dan heb je een speciale kabel nodig om het signaal wat het moederbord geeft aan de voeding om stroom te leveren moeten splitsen. Wat je wel kunt doen is met een multimeter de spanning meten aan een molex-connector (12V) en kijken of deze niet inzakt onder zware belasting.
CFX kan voor problemen zorgen, maar ik denk niet dat dat specifiek aan CFX te wijten valt, i.e. dat andere kaarten hier geen last van zullen hebben in CFX. Er zit wel een chipje op die kaarten om CFX te draaien, maar als die al kapot zou zijn, dan zou je niet eens de mogelijkheid moeten hebben om CFX te enablen in Windows.

[Voor 33% gewijzigd door The__Virus op 15-05-2011 12:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Laat het moederbord aan de pcie stekker ook weten of het load is of niet?
Anders kan ik er een volledige pc naast zetten en alleen de pcie stekkers overbruggen naar de 6950's.
Multimetertje heb ik hier ook wel liggen.
Ik ga morgenavond weer even wat dingen testen, bedankt zover.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The__Virus
Ook dat laatste is i.v.m. aarding etc. niet aan te raden. Maar wellicht is het wel mogelijk, dat zul je even op dit forum of op Google moeten zoeken. Succes vanavond! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
12V output lijkt me goed en stabiel.
In idle zo'n 12,17-12,19V, bij load een tikkie meer 12,20-12,23V.

Het rare is dat ik 3dmark op xtreme 1920x1200 gewoon kan draaien (wederom ~X2800), maar op entry en performance loopt de pc weer vast.

Ik zal nog even kijken naar het wattage dat uit de muur getrokken wordt (ik heb zo'n cheapo hema verbruiksmetertje).

Als dat binnen de perken blijft probeer ik toch mn zalman 500W er eens in te zetten.
Als ie dan nog vastloopt (zonder dat het wattage te hoog oploopt of de 12V onstabiel wordt) zet ik mn 5850 er eens in.

Edit:
Hij trekt in worst case scenario (3dmark combined CPU/GPU test) zo'n 465W uit de muur, waarvan +/-50W voor de monitor.
Rekening houdend met de efficiëntie en de 5V/7V apparatuur zou de Zalman met 432W op 12V de overgebleven 375-400W aan moeten kunnen lijkt me?
(ook al heb ik niet meer echt het idee dat de voeding niet goed is)

[Voor 24% gewijzigd door mitsumark op 16-05-2011 23:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Had al gezegt dat je de Zalman wel kon gebruiken. ;) Ook dat het waarschijnlijk niet de voeding is trouwens. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• The__Virus
Ik sluit me aan bij The_Mask. Probeer eens je geheugen een tikkie meer spanning te geven, 0.1V ofzo.

• mitsumark
  • Nu online
Zo, inmiddels 2 weken verder en heel wat haren uitgetrokken..

Het freeze probleem lijkt inmiddels iets verbeterd, maar wilde wat meer eyefinity real life (games) tests doen.
Heb momenteel de x4 955 op 4,1Ghz lopen en de 6950's op max CCC mogelijkheden (840/1325/+20%)
3Dmark11 ~X3100 (performance mode nog steeds freeze :? )

Nieuw probleem echter: eyefinity werkt niet (meer) naar behoren.
Het lijkt erop alsof het derde scherm een lagere resolutie laat zien (640x480 ofzo).
Het maakt niet uit welke aansluitingen ik gebruik (DP/HDMI/DVI), er is altijd 1 scherm wat niet de juiste resolutie laat zien.
Normaal gesproken heb ik 2x DP en 1x DVI (de middelste DP geeft verkeerde beeld)
Kabels ook omgedraaid, het slechte beeld ging met de middelste DP kabel mee.
Ik heb getest met mn 3 HP schermen en mn TV, ook dan geen juist beeld.
(met TV: 1x DP, 1x HDMI, 1x DVI waarbij de HDMI op de TV dus het verkeerde beeld gaf)

Ik heb ook de videokaartjes weer eens omgedraaid, zelfde probleem.

Het lijkt me dan ook in de software te zitten..
Een printscreen van mn desktop laat zien dat het wel goed lijkt.

Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden: http://imageshack.us/g/39/dscn4122w.jpg/
1. zonder eyefinity, 3x goed beeld
2. met eyefinity, rechter scherm rare resolutie uitgerekt, middelste scherm met 3e stuk bureaublad
3. detail van 2
4. zelfde als 2, maar dan opeens niet uitgerekt :?
5. printscreen bureablad (waar het dus wel klopt)

Met de TV heb ik geen foto gemaakt, die staat wat verder en snapte helemaal niks van die rare resolutie (zelfde verhaal, raar beeld op 3 scherm, met 3x los 1920x1080 was het beeld wel goed)

Anoniem: 291053

ik had vroeger crossfire problemen met 2 monitors (omdat ik ergens eyefinity tegenkwam in de vorige post)
probeer eens te gamen op 1 monitor? ( de overige loskoppelen ;-) ) bij mij leverde dit geen problemen meer op (vooral getest met crysis benchmark)
een nieuwe installatie en de laatste drivers losten dat probleem op (hd5970)

• Scorpei
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-03-2022
Probeer catalyst A.I. uit te zetten. Vriend van me had dan structureel vastlopers (heb dat zelf met zijn setup nog niet gehad eigenlijk... heb zijn 3870x2 nu samen met nog een x2).

Owner of http://scorpei.com/

• ikheetkoen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-04-2022
Ik had eerst ook problemen met mijn crossfire opstelling: zou een clean install van windows de PC geen goed doen? Sowieso eerst met 1 videokaart doen.

• mitsumark
  • Nu online
Ik heb al geprobeerd op 1 monitor (met maar 1 displayport stekker aangesloten).
Ook met maar 1 videokaart in de PC doet ie het prima.
Met 2 videokaarten in het systeem maar zonder crossfire eneabled doet ie het ook prima.
Pas met crossfire enabled geeft ie problemen bij games en 3dmark11 performance.

Catalyst is vervangen door AMD VISION Engine Control Center, waar kan ik de A.I vinden?

PC is in elkaar gezet met een clean install, misschien nog maar eens proberen...

Probleem met de rare eyefinity resolutie op het 3e scherm was trouwens even weg na een AMD reinstall, maar is nu alweer terug.

Als iemand zich geroepen voelt het probleem op te lossen tegen vergoeding, bijvoorbeeld door hardware uit te wisselen met een werkend systeem, graag melden via mail/DM.
V&A gevraagd: crossfire problemen

• Anoniem: 151407
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
MW2 staat er bekend om met crossfire dat de peformance crap is. kijk eens naar de ati crossfire profiles, is een apart download/installatie met crossfire profiel updates.

• mitsumark
  • Nu online
Maar het probleem beperkt zich niet tot MW2.
Het is ook niet echt een performance probleem, op het moment dat het werkt zijn de prestaties gewoon goed.
Ik heb ook nog 3dmark vantage performance geprobeerd, liep ongeveer 1 minuut en toen ook vast tijdens eerste GPU test (jane nash).

Ik zag net in een ander topic nog iets over moederbord drivers, deze heb ik volgens mij wel geïnstalleerd.
Misschien toch nog een keer clean install zonder de mobo cd te gebruiken.

Verschillende CAP's heb ik in ieder geval al wel geprobeerd.

Niemand met een soortgelijk systeem die een dagje wil knutselen?

• mitsumark
  • Nu online
Iedereen bedankt tot zover.
Inmiddels weer een maand verder en ik heb de nodige dingen geprobeerd:

- Videokaarten vervangen door 2 Sapphire 6950's, exact dezelfde problemen.
- Videokaarten vervangen door 2 6850's, meerdere malen volledige 3dmark11 run doorgelopen.
- 6850's met (lichte) overclock (850/1100), weer freezes, maar niet gelijk binnen 3 seconde.
Resultaat: met mijn 6950's is waarschijnlijk niks mis.

- Voeding vervangen voor een XFX 650W exemplaar, meerdere malen volledige 3dmark11 performance run doorgelopen met mijn éigen MSI 6950's mét overklok. Eureka!
- Nieuwe XFX 750W voeding gekocht, weer freezes 8)7
Heb ik gewoon een dagje geluk gehad met de 650?

Naast dit probleem heb ik nog een ander probleem:
Aangezien mn spinpoint F1 niet meer werd herkend in de bios heb ik deze RMA gestuurd, hier is echter gebleken dat er met de schijf niks mis is. http://i.imgur.com/iY6YE.jpg
Tegelijkertijd heb ik nog een nieuwe spinpoint F1 besteld (om evt in Raid te draaien, maar zover ben ik nog niet), deze nieuwe schijf werkt prima in mn systeem.
Zelfs als ik de power en sata stekker uit de nieuwe trek en op de oude zet, wordt deze niet herkend :?
Wat kan er mis zijn?

Ook de cpu temp is niet meer beschikbaar in windows (OCCT en Coretemp), beiden zeggen ? of 0 graden.
In de bios staat ie wel gewoon (net na idle 35 graden, na stressen en reboot 45).

Ik begin nu dus steeds meer het moederbord te verdenken...
Iemand een moederbord te leen?

Nog meer suggesties blijven ook welkom trouwens.

[Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 16-07-2011 01:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:52
Wow wat een drama zeg.
Toen ik begon met lezen vermoedde ik dat de voeding de boos doener was, maar lijkt nu dus zo goed als zeker mobo te zijn.

Misschien stomme vraag? Maar weet je zeker dat met de cfx bridges niets mis is? :p

7600X (PBO -25), 64GB DDR5-6000, ASUS TUF X670 PLUS, Gigabyte 4080 OC (UV@0.995mV)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Ik heb er twee geprobeerd, dus ik denk het niet.
Daarnaast heeft ie 3Dmark11 in extreme mode meerdere malen succesvol gedaan, tegenwoordig krijg ik ook dat niet meer voor elkaar overigens.

Heb nu een 990FXA mobo besteld, hopelijk komt die van de week binnen.

• mitsumark
  • Nu online
Probleem opgelost, met het nieuwe Gigabyte GA-990FXA-D3 moederbord werkt alles naar behoren.
Voor de rest zitten al mn oude/eerste onderdelen er weer/nog in.

Alle meedenkers bedankt voor de input.

[Voor 14% gewijzigd door mitsumark op 26-07-2011 22:11]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee