Toon posts:

Onduidelijkheid over netwerk: nas+switch

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 391037

Topicstarter
Ik heb al een tijdje thuis een netwerk met daarin meerdere computers (mac) en een Synology nas. Alles is verbonden via een gb-switch. Werkt prima allemaal maar ik kwam nu iets tegen wat ik niet helemaal begrijp.

Als mijn switch ook verbonden is met de router dan zie ik de nas in de finder staan en krijg ik gewoon toegang. Maar als ik de kabel van de router uit de switch trek, zie ik de nas ook staan maar krijg ik géén toegang.
Nu vraag ik me af, was ik nou altijd data aan het overzetten via internet of toch via LAN?

En misschien kan iemand me iets meer uitleggen hoe dit dan werkt? De verbinding met de nas is op basis van een ip. Is dat de reden dat de router verbonden moet zijn? Waarom kan de computer de nas wel zien dan?

Ik ben geen leek maar ik snap het gewoon even niet. (mooie lijfspreuk trouwens)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als de NAS zelf geen statisch IP heeft, dan krijgt 'ie er dus eentje van de router.

Unplug router -> unplug NAS :)

/edit: dit was een heel simpele uitleg... Als je meer info geeft over je netwerk en IP-adressen en dergelijke?

[Voor 32% gewijzigd door MAX3400 op 11-05-2011 09:56]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat zou ook gewoon moeten werken zonder IP (met APIPA of IPv6 link-local addressing). Mogelijk kijk je gewoon tegen een bug in je NAS aan, of is die niet gemaakt om met de situatie 'geen echt IP-adres' om te gaan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Topicstarter
In de configuratie van de nas heb ik bij de LAN-instellingen handmatig een ip opgegeven (ip: 192.168.0.15).
Ik heb even snel een schema gemaakt van mijn netwerk.

Ik heb nog een optie "Tunnel inschakelen om het IPv6-protocol toe te staan een tunnel te maken over de bestaande IPv4-netwerkstructuur" met als invulmogelijkheden 'Serveradres', 'Anoniem / Bestaand account'. Kan ik daar iets mee?

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:00
Het kan zijn dat ik rare dingen zeg, maar volgens mij zit het zo:
De router is ook je DHCP server. Zoals MAX3400 aan geeft, geen router, geen ip. Er is dus niets bekent over wie welk ip heeft. Je zou kunnen proberen om elk apparaat in het netwerk een statisch ip te geven. Hierdoor zou het wel moeten blijven werken als je de router unplugged.

Zo niet, dan zit ik dus helemaal mis.

Vette shit!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:45
Je zou kunnen proberen om elk apparaat in het netwerk een statisch ip te geven. Hierdoor zou het wel moeten blijven werken als je de router unplugged.
Volgens mij zelfs dat niet, je moet nog altijd tot op een pc geraken, en dat doet de router adhv het IP. Geen router, geen routing...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:05

lier

MikroTik nerd

Cafe Del Mar schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:01:
Volgens mij zelfs dat niet, je moet nog altijd tot op een pc geraken, en dat doet de router adhv het IP. Geen router, geen routing...
Denk het wel (maar ik kom dan ook nog uit de wereld zonder Internet thuis...).
Je switch stuurt je echt wel door naar de juiste poort.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Cafe Del Mar schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:01:
[...]

routen doe je tussen subnets, de pc en het nas zitten beide in hetselfde subnet als het goed is. dus daar is geen router voor nodig.

In deze situatie werkt deze ook als dhcp server. zolang de pc en het nas een ip uit het hetzelfde hebben gekregen en er geen lease is verlopen, moeten ze via de switch kunnen communiceren zonder tussenkomst van de router.

alsje een lease van 5 minuten hebt en je hebt zin om de router uit te schakelen is dat niet handig. dan kun je beter de lease op een paar dagen zetten ofzo gelang je behoefte

[Voor 12% gewijzigd door Fish op 12-05-2011 08:59]

Iperf

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 16:07
Maar uw lease wordt toch geregeld via een router?

BTW: "Nu vraag ik me af, was ik nou altijd data aan het overzetten via internet of toch via LAN?" Het is niet omdat je router aangesloten is dat je daarom via internet overzet... Het is niet:
PC=>switch=>router=>internet=>router=>switch=>nas
wel:
PC=>switch=>nas maar je router is wel nodig om je adressen uit te delen...

No Gillette, No Minette

Anoniem: 191050

Ik vraag me alleen af wat die wireless verbinding daartussen moet. De router is aangesloten op de switch en de pc ook, dus het internet kan ook via de bedrade verbinding lopen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kerberos84 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:02:
Maar uw lease wordt toch geregeld via een router?

BTW: "Nu vraag ik me af, was ik nou altijd data aan het overzetten via internet of toch via LAN?" Het is niet omdat je router aangesloten is dat je daarom via internet overzet... Het is niet:
PC=>switch=>router=>internet=>router=>switch=>nas
wel:
PC=>switch=>nas maar je router is wel nodig om je adressen uit te delen...
nee een ip wordt verstrekt door een dhcp of bootp server niet door een router.
De thuis routers bevatten doorgaans ook een dhcp server voor het gemak

Het zijn 2 losse onderdelen die via 1 webinterface te benaderen zijn
Anoniem: 191050 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:08:
Ik vraag me alleen af wat die wireless verbinding daartussen moet. De router is aangesloten op de switch en de pc ook, dus het internet kan ook via de bedrade verbinding lopen.
kan, dat hangt af van de metriek (prioriteit) van ve verbinding. snellere vebindingen krijgen doorgaans een lagere metriek

[Voor 74% gewijzigd door Fish op 12-05-2011 09:11]

Iperf

• Kerberos84
fish schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:08:
[...]

nee een ip wordt verstrekt door een dhcp of bootp server niet door een router.
De thuis routers bevatten doorgaans ook een dhcp server voor het gemak

Het zijn 2 losse onderdelen die via 1 webinterface te benaderen zijn
OK, goed, maar de DHCPserver zit hier hoogstwaarschijnlijk in de router... Dus haal de router weg uit de situatie, dan haal je de DHCPserver ook weg...

[Voor 0% gewijzigd door Kerberos84 op 12-05-2011 09:13. Reden: typo]

No Gillette, No Minette

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:42
en werkt het overzetten wel als je draadloos op de PC uitzet?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

@kerebos
ja maar die heb je alleen nodig om een adres uit te delen. zie het als een soort vergunning om een bepaald adres te gebruiken. zolang die niet verlopen is heb je even geen dhcp server nodig.

als de lease erg kort is zal de nas alleen binnen deze korte periode te bereiken zijn wanneer de router uit is, als deze lease lang is, nou ja vul zelf maar in

Iperf

fish schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:08:
[...]
kan, dat hangt af van de metriek (prioriteit) van ve verbinding. snellere vebindingen krijgen doorgaans een lagere metriek
Dat ben ik met je eens, maar dan heeft die wireless verbinding nog steeds geen nut.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 191050 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:18:
[...]

Dat ben ik met je eens, maar dan heeft die wireless verbinding nog steeds geen nut.
Altijd makkelijk als je even op de bank wil zitten ipv bureau tafel oid. doe ik zo vaak
(eigenlijk is het andersom bij mij, soms heb ik wat meer bandbreedte nodig en dan sluit ik ff de kabel aan )

Iperf

• Kerberos84
fish schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:17:
@kerebos
ja maar die heb je alleen nodig om een adres uit te delen. zie het als een soort vergunning om een bepaald adres te gebruiken. zolang die niet verlopen is heb je even geen dhcp server nodig.

als de lease erg kort is zal de nas alleen binnen deze korte periode te bereiken zijn wanneer de router uit is, als deze lease lang is, nou ja vul zelf maar in
En als een PC (of nas) opnieuw opstart, vervalt zijn lease dan niet automatisch? (dat weet ik nu niet...) En wie beheert de lease? De DHCP-server toch? Als die uitvalt, valt dan de leasebeheerder ook niet uit? Volgens mij, als je opnieuw opstart, krijg je toch een nieuw ip-adres? of nieuwe lease???

No Gillette, No Minette

Dat hangt van je leasetime af.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en van je apparatuur, als die vergeten of niet kan onthouden (bij uitzetten ofzo) is dan vraagt ie gewoon om een nieuwe lease

(ip is onderdeel van de lease, deze bevat natuurlijk meer variabelen als subnet, gateway, dns, etc)
DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) Basics

[Voor 23% gewijzigd door Fish op 12-05-2011 09:46]

Iperf

Topicstarter
Ok, ik heb even wat dingen uitgezocht zodat we wat kunnen uitsluiten.

- Wanneer ik wireless uitzet en wel de kabels hou zoals ze zijn gaat het goed, als ik routerkabel weghaal niet
- Wireless én kabel ziet er inderdaad overbodig uit maar is wel handig zoals fish al zei. Het symboliseert ook dat ik meerdere computers sommige met kabel en sommige zonder
- De lease time staat op 7 dagen dus daar zal het 'm niet in zitten
- Computer en nas zitten op hetzelfde subnet

• Kerberos84
fish schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:43:
en van je apparatuur, als die vergeten of niet kan onthouden (bij uitzetten ofzo) is dan vraagt ie gewoon om een nieuwe lease

(ip is onderdeel van de lease, deze bevat natuurlijk meer variabelen als subnet, gateway, dns, etc)
DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) Basics
Dus het kan zijn dat bij het opstarten van PC (of nas) hij een nieuw IP vraagt, die niet krijgt (want DHCP-server in de router ontbreekt, want router ligt uit netwerk) en daardoor geen verbinding kan maken met de NAS (of PC)...

Nu kan je volgens mij 2 dingen doen,
- of de router niet afkoppelen (waarom zou je dit eigenlijk ook doen, want tenslotte ga je je gegevens niet overzetten via internet, wel via je LAN-netwerk, maakt dus geen r**t verschil uit)
- of al je apparaten een vast IP adres geven (wat voor je pc, als die op een ander netwerk gaat wel een probleem kan geven...)

No Gillette, No Minette

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 391037 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:55:
Ok, ik heb even wat dingen uitgezocht zodat we wat kunnen uitsluiten.

- Wanneer ik wireless uitzet en wel de kabels hou zoals ze zijn gaat het goed, als ik routerkabel weghaal niet
- Wireless én kabel ziet er inderdaad overbodig uit maar is wel handig zoals fish al zei. Het symboliseert ook dat ik meerdere computers sommige met kabel en sommige zonder
- De lease time staat op 7 dagen dus daar zal het 'm niet in zitten
- Computer en nas zitten op hetzelfde subnet
ik snap het al denk ik, je bedoelt dat je router niet uit gaat als je je router kabel lostrekt. (zo'n ding heeft 2 kabels he ;) )
Ja dan blijft de wireless mischien een hogere prioriteit krijgen en dan gaan je verzoeken naar de router die ze niet door kan sturen omdat jij de (netwerk kabel) los hebt gemaakt

heb je toevallig een 100Mbit snelheid op de lan en =>150 op je wlan

[Voor 47% gewijzigd door Fish op 12-05-2011 10:04]

Iperf

• nickv
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-05 13:05
Theoretisch zou het niet mogen uitmaken of je wifi gebruikt of niet.
Zolang de pc en de nas verbonden zijn en de netwerk kaart voor de kabel verbinding actief is is er een link.
Als je op de netwerk kaart en de nas een vast ip + subnet instelt (subnet moet het zelfde zijn) zouden ze moeten kunnen praten met elkaar.
Immers het systeem kijkt naar de mogelijke uitgangen. Niet naar maar 1 uitgang (internet)

als de switch los hangt van de router en de daarin aanwezige DHCP server moet je wel zorgen dat de pc en de nas een handmatig ip krijgen. anders gaat het sowieso niet werken.
Let er dan wel op dat je het handmatige ip op de netwerk kaart instelt en niet op de WIFI

Leef in het heden en nooit in het verleden. Carpa diem

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nickv schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:27:
Theoretisch zou het niet mogen uitmaken of je wifi gebruikt of niet.
Zolang de pc en de nas verbonden zijn en de netwerk kaart voor de kabel verbinding actief is is er een link.
Als je op de netwerk kaart en de nas een vast ip + subnet instelt (subnet moet het zelfde zijn) zouden ze moeten kunnen praten met elkaar.
Immers het systeem kijkt naar de mogelijke uitgangen. Niet naar maar 1 uitgang (internet)

als de switch los hangt van de router en de daarin aanwezige DHCP server moet je wel zorgen dat de pc en de nas een handmatig ip krijgen. anders gaat het sowieso niet werken.
Let er dan wel op dat je het handmatige ip op de netwerk kaart instelt en niet op de WIFI
2 kaarten (actief) in hetzelfde subnet, welke kaart kiest windows dan ? volgens mij de kaart met de laagste metriek

Iperf

• nickv
Windows kiest niet eerst de kaart
windows kijkt eerst naar availability en kijkt dan naar hey wacht ik kan het via route a wel en b niet dus word het route a.
Is route a en route b verbonden dan pas kijkt hij welke het snelste is en neemt die.

Dat staat totaal los van verbinding met internet/router etc
fish schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:35:
[...]

2 kaarten (actief) in hetzelfde subnet, welke kaart kiest windows dan ? volgens mij de kaart met de laagste metriek

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dat zeg ik, 2 kaarten aktief in het zelfde subnet. dus route a en b zijn beide verbonden toch ?

Iperf

• nickv
fish schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:57:
Dat zeg ik, 2 kaarten aktief in het zelfde subnet. dus route a en b zijn beide verbonden toch ?
Klopt maar dan kiest windows autmatisch degene die verbinding maakt met het gevraagde doel. In dit geval via de switch direct naar de nas ipv via wifi naar waar dan ook.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Via wifi is ook direct. windows kan het verschil niet zien. doe maar een tracert
er wordt niet geroute. het is gewoon een andere switch

Gewoon die kabel niet lostrekken lijkt me handiger

[Voor 41% gewijzigd door Fish op 12-05-2011 11:08]

Iperf

• nickv
Niet als je de kabel tussen wifi en de switch weg haalt....
fish schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:02:
Via wifi is ook direct. windows kan het verschil niet zien. doe maar een tracert
er wordt niet geroute. het is gewoon een andere switch

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

laat maar, we worden het niet helemaal eens. ik ben bereid om dat te accepteren

Om je een kans te geven, waarom werkt het dan nu niet volgens jou ? dan hebben we het over het lostrekken nadat een geldige lease is verstrekt

(7 dagen is lang genoeg)

[Voor 55% gewijzigd door Fish op 12-05-2011 11:14]

Iperf

• nickv
De gateway is niet meer benaderbaar via de normale weg.
Maar alleen nog via WIFI

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:58
Wifi uitzetten + kabel lostrekken proberen -> dan zou het eventueel hierboven geschetste probleem opgelost moeten zijn. Zo niet, dan ligt het niet aan de wifi verbinding met de router.

nickv schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:21:
De gateway is niet meer benaderbaar via de normale weg.
Maar alleen nog via WIFI
Binnen een subnet heb je geen gateway nodig.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Garyu schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:27:
Wifi uitzetten + kabel lostrekken proberen -> dan zou het eventueel hierboven geschetste probleem opgelost moeten zijn. Zo niet, dan ligt het niet aan de wifi verbinding met de router.
Dat zou het idd oplossen, gewoon wifi uitzetten
maar dan kom je niet op internet en je nas tegelijk (de kabel zat los)
Een betere oplossing zou zijn om de kabel gewoon te laten zitten

Eh ts waarom trek je die kabel eigelijk los :?

Iperf

• nickv
fish schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:36:
[...]

Dat zou het idd oplossen, gewoon wifi uitzetten
maar dan kom je niet op internet en je nas tegelijk (de kabel zat los)
Een betere oplossing zou zijn om de kabel gewoon te laten zitten

Eh ts waarom trek je die kabel eigelijk los :?
Waarom zou je zonder internet niet meer op je NAS komen met static ip's?
Dat zie ik dan even niet.
Zelfs als ze alle 2 nog een ip hebben van de DHCP zou het gewoon moeten werken.
Immers PC-Hub-Nas is er nog wel gewoon.

Maar idd waarom zou je de kabels los halen?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nickv schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:39:
[...]

Waarom zou je zonder internet niet meer op je NAS komen met static ip's?
Dat zie ik dan even niet.
Zelfs als ze alle 2 nog een ip hebben van de DHCP zou het gewoon moeten werken.
Immers PC-Hub-Nas is er nog wel gewoon.

Maar idd waarom zou je de kabels los halen?
Wifi uit en de kabel los, hoe wil je de router bereiken ?
(het is een reply op garyu text die moet je ook lezen)

[Voor 5% gewijzigd door Fish op 12-05-2011 11:42]

Iperf

• nickv
fish schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:41:
[...]

Wifi uit en de kabel los, hoe wil je de router bereiken ?
(het is een reply op garyu text die moet je ook lezen)
Tsja zonder enige verbinding zal het sowieso niet gaan werken. maar dat was de vraag niet.
Tenminste als ik de 1e post lees

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

@ ts het komt imho door je metriek

Hoe kom je daar achter? zet de metriek van je netwerkkaart iets lager dan de metriek van je wlan

Als het klopt dan kun je na het lostrekken van de kabel wel je nas bereiken en niet meer internetten
en heb je de hele tijd via de wifi je nas benaders (als wifi aanstond)

Iperf

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee