Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmokveld
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-02 09:23
Deze week twee presentaties gegeven voor 60 geinteresseerden in zonnepanelen. Erg leuk maar met de vragen over de meetproblemen met moderne meters weet ik me geen raad. Men beweert, soms gestaafd met meetgegevens van 25 jaar lang dat sinds de installatie van zonnepanelen en nieuwe digitale meters het totale energieverbruik en de rekening van het elektriciteitsbedrijf omhoog gegaan is. Andere mens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Dat is heel goed mogelijk, een paar redenen (ik ga er vanuit dat de oude meter een mechanische ferrarismeter was):

1. Teruggeleverde energie werd eerder 1 op 1 eraf gehaald, 1 kWh geleverd telde de meter 1 kWh terug, bij nieuwe meters wordt dit appart bijgehouden en in een ander tarief verrekend.

2. De ferrarismeters deden niet aan power factor correctie.
In veel situaties lopen de stroom en spanning niet gelijk op (bijv bij spaarlampen, grote motoren, (oudere)geschakelde voedingen). Dit is een afwijking in de power factor.
Dit is het verschil tussen watt verbruik (effectief gebruikte energie) en VA verbruik (geproduceerde energie)
Door de opbouw van de oude meters word dit verkeerd gecorrigeerd waardoor bij een slechte power factor de meter langzamer gaat lopen.
Electronische meters compenseren dit verschil door de spanning en stroom weer gelijk te trekken voordat het verbruik wordt berekend, waardoor deze afwijking verdwijnt.

Als je in je installatie een slechte power factor hebt betekend dat je verbruik hoger ligt bij een electronische meter. Dit is vaak het geval omdat veel van de verbruikers geen goede power factor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-10 20:51

Baggeraar

Wat een gebagger..

De power factor die SA007 bedoelt, wordt ook wel de cosinus fi genoemt
iets meer daarover: Wikipedia: Voltampère
en Wikipedia: Voltampère reactief