Toon posts:

[C#] XNA of Silverlight voor 2D game WP 7

Pagina: 1
Acties:

• MarluXiaXl
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-06 15:34
Hallo medetweakers.

Binnenkort wil ik beginnen aan een windows phone 7 2D game. Ik heb de afgelopen maanden video series bekeken over silverlight en C# programmeren voor WP 7 met behulp van visual studio 2010 express.
Ik zit nu met de vraag of ik voor mijn game beter het XNA framework kan gebruiken of Silverlight. Het gaat om een soort physics simulation game, zie http://dan-ball.jp/en/javagame/dust/
Deze vraag is er omdat ik zelf silverlight fijn vind programmeren en deze ook 2d beelden op het scherm kan toveren, maar kan de gpu niet aanspreken. XNA kan dit dus wel, maar hier moet ik anders gaan progammeren en vind het zelf veel minder fijn werken, en het leren kost me weer extra tijd :P
Op Internet heb ik al naar deze vraagstelling gezocht en kon niet veel vinden. Wel de uitleg van microsoft zelf of ik Silverlight of XNA moest kiezen. Helaas heeft dit niet veel geholpen.
Mocht iemand zeggen dat XNA de juiste keuze is, zou je dan zo vriendelijk willen zijn om een linkje mee te geven naar een uitgebreide tutorial voor XNA? Die van microsoft zelf is niet erg fijn. En heb niets iets beters kunnen vinden helaas.
Hartstikke bedankt :)

• Dominique
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06-2018
De keuze is aan jezelf, maar ik vermoed dat via Silverlight 'gemakkelijker' is. XNA is in principe vergelijkbaar met DirectX.

Hier je denk ik wel wat aan.

Misschien dat ik het morgen wel weet.....

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-05 11:23
(Wat betreft de link van Dominique, aan Riemer's tutorials ga je niet heel veel hebben, veel is nog XNA2 (we zijn nu bij 4) en riemers legt vooral goed uit hoe shaders werken e.d. en die heb je niet onder WP7)

Tjs XNA is gewoon een stuk sneller in het tekenen sprites naar het scherm, dat is eigenlijk het grootste voordeel. Had je echt niets aan dit overzicht MSDN: The Silverlight and XNA Frameworks for Windows Phone ? Daar staat echt precies het verschil in.

Voor een physics simulatie zou ik in ieder geval XNA gebruiken, je kunt sneller tekenen (meer elementen op het scherm) je defineert je elementen niet als XAML op een canvas maar je schrijft je eigen sprite classe, rotaties, scaling, collisions e.d. worden daar allemaal een stuk makkelijker van. Verder zijn er al een paar goede gratis physics engines voor XNA die je kunt gebruiken op WP7 dus dat scheelt al een hoop werk.

Silverlight is dan weer veel beter in het creeren van GUIs, en interactie met internet e.d.

~ Mijn prog blog! ~ @RoyTries

Anoniem: 187672

Je zou ook gebruik kunnen maken van WP7.5 wanneer die uit is.
Je kunt dan gebruik maken van XNA en Silverlight binnen één applicatie om zo het beste te gebruiken van twee werelden!
Meer informatie hierover is te vinden in enkele DevDays video's.

• MarluXiaXl
Bedankt iedereen, nu is het voor mij ook wat duidelijker :)

@Roy-t
Ik zit eerder met het probleem dat ik dan als het ware volgens dat tabel beide wil gebruiken. Ik heb al een concept en later wou ik dus de mogelijkheid creëren om levels online te zetten, en om de GUI via updates te verbeteren. Aangezien Silverlight hier voor is weet ik dus niet of ik vanaf Silverlight of XNA moet opbouwen.

@Crashoverraid
Wow dat is dan wel eigenlijk de oplossing :P Dan hoop ik dat de developers snel toegang krijgen tot deze optie.

Edit: Gelukkig heb ik hier al wel een XNA tutorial gevonden.

[Voor 13% gewijzigd door MarluXiaXl op 11-05-2011 12:06]

• roy-t
spoiler:
Nee XNA tutorials vind je hier :+

Je kunt in XNA ook gewoon GUIs maken, er zijn meerdere GUI frameworks, hoewel de meeste natuurlijk lang niet zo uitgebreid zijn als WPF. Een van de beste XNA GUIs is trouwens http://neoforce.codeplex.com/

Als je voor XNA gaat is een van de beste nieuws/tutorials sites trouwens http://www.sgtconker.com[/] Ook is er altijd een groep van +- 100 behulpzame mensen op efnet in #XNA (IRC)

• MarluXiaXl
Haha dankje voor je tutorials :D Ik zal later nog eens gaan uitvinden hoe ik de GUI's en physics engines erin krijg. Eerst de basis onder de knie krijgen. Raad je zo'n physics engine aan? Of zal het ook lukken zonder?

En heb ook even gezocht en blijkt dat Collision Detection een moeilijk onderwerp is, dat zal leuk worden :+

• roy-t
Een goede physics engine schrijven is echt ontzettend moeilijk, en heel erg veel werk, dus ik zou echt aanraden om iets als Farseer Physics te gebruiken, een goede 2D physics engine die makkelijk te gebruiken is.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het is natuurlijk afhankelijk van wat je wil bereiken. Wil je zo snel mogelijk een goed en mooi resultaat? Dan kun je inderdaad beter een van de bestaande engines gebruiken, en aanpassen. Is het gewoon voor de hobby en vind je het leuk om uit te zoeken hoe iets dergelijks werkt? Dan kun je natuurlijk best zelf het een en ander in elkaar proberen te sleutelen, en misschien wat dingetjes afkijken bij een bestaande engine.

Een groot verschil tussen XNA en WPF is vooral ook de opbouw van de applicatie. In XNA werkt dat d.m.v. een game-loop, in WPF is het meer message/event based

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• MarluXiaXl
Een ding is zeker; ik ben nog niet ver genoeg om mijn eigen physics engine te schrijven, maar zou leuk zijn als ik het zelf wel zou kunnen. Dus ik denk dat ik daar dan mee aan de slag ga :)
Ik heb de Farseer Physics bekeken en het is erg indrukwekkend! Maar nu zou ik zelf niet weten hoe ik dat zou moeten gebruiken, en in een game implenteren. Zelf kan ik al wel een simpele collision detection schrijven met behulp van de Pixel-Perfect method, maar dit is niet geschikt voor de game die ik wil maken.

Ik zal gewoon ontzettend veel met XNA moeten oefenen en onder de knie zien te krijgen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee