Toon posts:

BSOD - Zelfgebouwde computer

Pagina: 1
Acties:

• Vorfin
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:34
Hallo Tweakers.net,
ongeveer 2 weken geleden heb ik mijn eigen computer gebouwd. Windows 7 geïnstalleerd en alles ging goed, alleen de eerste keer met de setup van W7 crashte de hele boel (zelfde fout als hieronder beschreven wordt).
Na een reboot heb ik hier geen last meer van gehad, ook de weken daarna niet. Tot vandaag.

Bij de eerste paar pogingen om te booten kon ik even op mijn pc (ongeveer 10 minuten) en daarna kreeg ik een BSOD met de volgende error:

DRIVER IRQL_not_less_or_equal

Ik had geen tijd om de rest te lezen/over te schrijven van de error.
Na een aantal keer het geprobeerd te hebben om te kunnen booten en steeds die BSOD's krijgen, ging het van kwaad naar erger.

Soms start Windows gewoon niet eens op, ik hoor ook geen 'piep' die aan geeft dat er een OS is geladen/gedetecteerd. Soms krijg ik een error dat de DATE AND TIME IS NOT CONFIGURED, of iets wat daar op lijkt. Als ik deze error krijg staat er ook een logo linksboven van een Amerikaans bedrijf. In het ergste geval krijg ik gewoon helemaal geen beeld of helemaal niks, de computer start op, ik hoor geen 'piep' en krijg ook geen beeld.

Ik heb nog wel één keer kunnen overschrijven na een BSOD, wat Windows als error report gaf. Deze was:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7600.2.0.0.256.1
LOCALE ID: 1033

BBCode: d1
BCP1: 000000030100000C
BCP2: 0000000000000002
BCP3: 0000000000000000
BCP4: FFFFF880018921D3
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 256_1
"Files that help to describe the problem:"
C:\Windows\Minidump\051011-15366-01.dmp
C:\Users\User\Appdata\Local\Temp\WER-23400-0.sysdata.xml

(Einde van het rapport)

Toen ik Windows 7 had geïnstalleerd heb ik een driver geïnstalleerd voor mijn grafische kaart, ook voor mijn moederboard (ook al weet ik dit niet meer 100% zeker).
Een kennis die hetzelfde moederboard heeft als ik heb, had een soortgelijk probleem. Bij hem was de oplossing een ander merk/type RAM implementeren.

De specs van de pc in kwestie:

Bij voorbaat dank!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Je geeft zelf aan wat je allemaal hebt geconstateerd (hulde voor dat), maar wat heb je zelf allemaal al geprobeerd om het op te lossen?

Geheugen verwisselt
Memtest gedraaid
Geheugen vervangen
Minimaal opstarten
Bootable OS gebruiken (Ubuntu...)
Zoeken op foutmeldingen
enz...
offtopic:
De glazenbol ligt nog steeds bij de reparateur, want hij deed het vanaf het begin al niet dat ik em kocht ;)

CM 690 II Advanced, Corsair 520Watt, Gigabyte X48t-DQ6,C2Q 9450, Sapphire 6790, 2x2048MB G.Skill(DDR3,7-7-7-18), Creative X-Fi Extreme Gamer, Logitech MX510 + MS Curve 2000, Samsung 957MB+T240, WD 500+160+200+500GB

• Vorfin
Het enige wat ik van dat lijstje heb gedaan is zoeken op de foutmeldingen. Geheugen verwisselt/vervangen is vrij onmogelijk omdat ik hier geen ander geheugen heb liggen.

Memtest heb ik niet gedaan, moet ik dit ook op een cdtje branden?
Zou een bootable OS gebruiken helpen om mijn probleem op te lossen?

Dankjewel alvast.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-04 13:15
Vorfin schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 00:38:
Het enige wat ik van dat lijstje heb gedaan is zoeken op de foutmeldingen. Geheugen verwisselt/vervangen is vrij onmogelijk omdat ik hier geen ander geheugen heb liggen.

Memtest heb ik niet gedaan, moet ik dit ook op een cdtje branden?
Ja en vervolgens opstarten van dit cdtje.
Zou een bootable OS gebruiken helpen om mijn probleem op te lossen?
Niet helpen met oplossen maar het kan je wel helpen om de goede richting in te gaan zoeken ;) Als het probleem zich ook voordoet in Ubuntu weet je in ieder geval dat je het binnen de hardware moet zoeken omdat je dan zeker weet dat het niet door Windows (of windows drivers) veroorzaakt wordt. Als het probleem niet bestaat binnen Ubuntu zit het blijkbaar in Windows.
Vorfin schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 00:26:Soms krijg ik een error dat de DATE AND TIME IS NOT CONFIGURED
Die melding doet mij dan weer denken aan een probleem met je mobo eigenlijk. Dat is normaal een signaal dat je CMOS batterij wel eens leeg kan zijn. Een lege batterij zou je andere problemen niet verklaren als je het mij vraagt, of het zouden allemaal symptomen moeten zijn van een mobo wat niet lekker is.
Bij hem was de oplossing een ander merk/type RAM implementeren.
Je geheugen staat wel op de QVL van het mobo?

En tot slot wat huiswerk: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ;)

Desktop | Server | Laptop

• Vorfin
Die memtest zal ik dan zo maar eens gaan proberen.

Bootable OS ook maar via een cdtje doen dan? Ik heb alleen ervaring met de wubbi-installer, maar deze kan ik dus in dit geval niet gebruiken.

Ik weet trouwens niet 100% zeker of er echt DATE AND TIME NOT CONFIGURED stond, wel zo iets in die richting, maar niet meer zeker. Dit is maar 2 keer voorgekomen, en aangezien mijn geheugen niet zo goed is...

Mijn geheugen staat in principe wel op die lijst ja, alleen staat in de lijst de

KVR1066D3N7K2/2G
en ik heb de
KVR1066D3N7K2/4G
zou dat wat uitmaken?

Mijn huiswerk heb ik ook gedaan c:
Bedankt

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-05 15:17

SupremeRick

Muse Fan

heb je de voltage al is verhoogd van je memory, of de timings losser?

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

• Vorfin
Net Ubuntu geprobeerd, tijdens het 'installeren' van Ubuntu gaf hij een aantel errors en pixeleerde het beeld zoals het ook doet op Windows. Maar na een paar seconden herstelde Ubuntu zich en kon ik gewoon verder met opstarten/wat ik aan het doen was. Daarna heb ik geen last meer gehad van crashes of derglijke.

Ik draai op het moment van schrijven een memtest, tot nu toe 30% van de test is al passed, en nog geen errors.

En nee ik heb niet het voltage verhoogd of de timings losser veranderd. Kan ik dit ook in het BIOS doen?

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Pixeleerde? Bedoel je artifacts zoals in de volgende link? : http://www.overclock.net/...ter-freezing-dsc02462.jpg. Dat is niet goed en ligt als het mee zit aan de drivers van je videokaart of anders echt aan je videokaart. Dan zou ik gelijk terug gaan naar de winkel waar je de videokaart heb gekocht en em omruilen.

CM 690 II Advanced, Corsair 520Watt, Gigabyte X48t-DQ6,C2Q 9450, Sapphire 6790, 2x2048MB G.Skill(DDR3,7-7-7-18), Creative X-Fi Extreme Gamer, Logitech MX510 + MS Curve 2000, Samsung 957MB+T240, WD 500+160+200+500GB

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-05 15:17

SupremeRick

Muse Fan

Vorfin schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 16:24:
Net Ubuntu geprobeerd, tijdens het 'installeren' van Ubuntu gaf hij een aantel errors en pixeleerde het beeld zoals het ook doet op Windows. Maar na een paar seconden herstelde Ubuntu zich en kon ik gewoon verder met opstarten/wat ik aan het doen was. Daarna heb ik geen last meer gehad van crashes of derglijke.

Ik draai op het moment van schrijven een memtest, tot nu toe 30% van de test is al passed, en nog geen errors.

En nee ik heb niet het voltage verhoogd of de timings losser veranderd. Kan ik dit ook in het BIOS doen?
ja dat kan je doen in je bios.. maar deze bsod ligt dus duidelijk aan je grafische kaart, heb je de nieuwste drivers al geupdate? zo ja, wordt de grafische kaart heet en hoe heet? en als ie niet heet wordt kun je hem nog altijd terug sturen naar de fabrikant ;) als rmatje

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

• Vorfin
Ehm nou ik weet niet of het updaten van drivers nodig is, aangezien ik de drivers nog geen 2 weken geleden heb geïnstalleerd. De memtest (die nu inmiddels meer dan 3 uur bezig is) heeft 4x Pass en geen een keer Error.

De grafische kaart wordt niet erg warm, en daar zal het waarschijnlijk ook niet aan liggen, want als ik gewoon windows opstart dan crashed hij na 2 minuten al weer. @Ventrigo, ja zo iets, maar dan nog iets van 3x heftiger. En dan niet als ik een game speel of dergelijke, maar echt gewoon als ik puur en alleen Windows opstart krijg ik dit al.

Nogmaals bedankt c:

• Marvin-
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-04 13:27
Ik denk toch dat het aan je videokaart ligt, maar ik heb weleens gehad dat hij ook niet opstarte of soms dan wel maar het lag bij mij aan dat de BIOS incorrect was, dus batterijtje eruit gehaald voor 30 min en toen deed hij het weer.

• Vorfin
Hoe zou ik kunnen checken of het aan mijn videokaart ligt?
Ik ga morgen even nieuw RAM halen, kijken of dit verschil maakt.

Bring up my post.

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Je zou ook zelf even kunnen zoeken (wat hier namelijk wel een beetje wordt verwacht), maar zo direct één uit mijn hoofd is: BurnInTest

[Voor 16% gewijzigd door Ventrigo op 11-05-2011 23:45]

• Vorfin
Bedankt. Maar probleem is dat ik mijn computer niet kan opstarten.
Als ik mijn computer aan zet, dan geeft hij geen 'piep' en geeft hij ook geen beeld. Alle fans gaan wel aan.

Ik heb echt werkelijk geen idee wat ik nu zou moeten doen. Ik ga dus morgen nieuw RAM kopen en als dat niet werkt, ga ik mijn grafische kaart opsturen als rma. Of gewoon terug naar de winkel waar ik hem heb gekocht want ik heb nog mijn garantie natuurlijk.

Ik heb nog even verder gezocht, na zo'n crash zag mijn beeldscherm er ongeveer zo uit:

Maar dan nog iets erger. Voor zo'n crash weergeeft hij wel gewoon alles goed, zonder artifacts etc.

Bij de DATE AND TIME error, linksboven stond het logo van American Megatrends.

[Voor 27% gewijzigd door Vorfin op 12-05-2011 08:23]

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-05 16:07
Begin eens met je batterijtje te vervangen... Gewoon een CR2032 batterijtje, kost je mss 2 euro in winkel. Dat kan een aantal problemen oplossen, wrs niet alle, want bovenstaand beeld is meestal te wijten aan een graka waar het geheugen kapot/oververhit is...

[Voor 0% gewijzigd door Kerberos84 op 12-05-2011 09:05. Reden: typo]

No Gillette, No Minette

• Ventrigo
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Je videokaart is kapot! Op een videokaart zit ook een soort processor en geheugen. Voor een videokaart is het heel moeilijk om afzonderlijk de processor of geheugen te checken, maar bijna 10 van de 10 keer als je van die artifacten krijgt is je videokaart het probleem. Zolang je die niet vervangt kunnen we allerlei andere oplossingen voor je proberen te bedenken, maar die gaan niet helpen kan ik je zeggen.

• Vorfin
Batterij vervangen? Het gaat om een zelfgemaakte computer, hoe wil ik daar de batterij vervangen dan?

Dus Ventrigo, mijn videokaart er uit halen, opsturen als rma, en dan de nieuwe er in doen en kijken of het werkt?
Als mijn videokaart kapot is, dan kan het toch ook niet dat ik geen piep meer hoor? Of werkt alles niet als de videokaart niet werkt?

Heel heel erg bedankt. Ik ga nu even een mailtje sturen naar de winkel waar ik alles heb gekocht.

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:20
Vorfin schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:24:
Batterij vervangen? Het gaat om een zelfgemaakte computer, hoe wil ik daar de batterij vervangen dan?
[Voorkauwmodus]
Hoeft ook niet. Beetje onzinnige oplossing. Blauwe schermen zijn veelal te wijten aan defect RAM.
De blokjes die je op het screenshot ziet, hangt vaak samen met de videokaart.

Heb je om te beginnen al eens een verse windows installatie gedaan (ik neem aan dat je twee geleden een clean install hebt gedaan voor windows). Je kan dan uitsluiten of het misschien te maken heeft met de software. Als het probleem dan nog voordoet dan is het waarschijnlijk hardware gerelateerd.

Probeer dat het geheugen van die vriend (als dat ook DDR3 is) in jou systeem te testen. Als de problemen zijn verholpen is het de oplossing ander geheugen aan te schaffen.

Probeer ook jouw videokaart in een ander systeem te testen. Als de blokjes daar ook verschijnen is de kaart idd defect en moet deze RMA. Als de kaart daar prima werkt, dan is het geen probleem van de kaart.

Probeer dan de videokaart van iemand anders in jouw systeem op dezlfde pci-ex aansluiting. Als je dan nog steeds blokjes ziet, is het mobo defect.

Ik neem aan dat je wel de videokaart van een aparte voedingskabel hebt voorzien?

!! je weet dus nog niet zeker of het een defecte videokaart betreft. Eerst zelf testen voordat je de winkel gaat lastig vallen. jij wilde graag zelf een systeem bouwen, dan moet je ook zelf de problemen uitsluiten en oplossen !!

[/Voorkauwmodus]
Mijn huiswerk heb ik ook gedaan c:
Dat is natuurlijk niet waar. Al je vragen worden in dat topic beantwoord
één testrond zegt niets, en vooral niet als je nog maar op 30% bent. Een memtest kan je het beste een nachtje laten draaien..

[Voor 18% gewijzigd door mcsluis op 12-05-2011 15:46]

• Vorfin
Defect RAM lijkt me onwaarschijnlijk, want zoals gezegd heb ik een memtest gedaan en deze gaf geen errors (zelfs niet na 5 uur). Ook staat er in het boekje van mijn moederbord dat mijn RAM compitabel is met mijn moederbord.

Ik heb inderdaad een verse Windows 7 installatie gedaan.

Ik kan niet 'even' van iemand anders zijn videokaart er uit halen om die vervolgens in mijn eigen computer te stoppen, dus dat is geen optie. En ja ik heb een aparte voedingskabel voor de videokaart.

ik heb inmiddels de winkel lastig gevallen, ze gaan me waarschijnlijk nog allemaal dingen vertellen om te kijken of het echt ligt aan mijn videokaart, neem ik aan dan.

Sorry als ik niet alles meteen snap, ben nogal nieuw op dit gebied.

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:20
Vorfin schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:56:
Defect RAM lijkt me onwaarschijnlijk, want zoals gezegd heb ik een memtest gedaan en deze gaf geen errors (zelfs niet na 5 uur). Ook staat er in het boekje van mijn moederbord dat mijn RAM compitabel is met mijn moederbord.
Ik kan niet 'even' van iemand anders zijn videokaart er uit halen om die vervolgens in mijn eigen computer te stoppen, dus dat is geen optie. En ja ik heb een aparte voedingskabel voor de videokaar
Kan je niet de pc naast die van de kennis zetten een en andere even wisselen?
Ik heb inderdaad een verse Windows 7 installatie gedaan.
2 week geleden of nadat de problemen zich hebben voorgedaan?
ik heb inmiddels de winkel lastig gevallen, ze gaan me waarschijnlijk nog allemaal dingen vertellen om te kijken of het echt ligt aan mijn videokaart, neem ik aan dan.
Ik ben bang dat je het ding moet opsturen, het door de winkel getest gaat worden en dat je pas na 3 weken uitslag krijgt.
Sorry als ik niet alles meteen snap, ben nogal nieuw op dit gebied.
Welkom

• Vorfin
Zou in principe wel kunnen denk ik, kost alleen veel moeite en tijd. Maar dat heb ik er wel voor over. Ik heb 2 weken geleden die 'verse' installatie gedaan, niet nog een keer nadat de problemen zich hebben voorgedaan.

MAAR, het is me net gelukt om de computer op te starten, gaf deze keer wel beeld. System Repair gedaan, vroeg welk onderdeel ik van de system repair wilde selecteren. Ik koos voor de Windows Memory Diagnostics Tool. Deze is nu op 54%, en hij geeft nu al de volgende status door: "Hardware Problems were detected. To identify and repair those problems, you will need to contact the computer manufacturer."

Morgenavond ga ik dan met die vriend even alles proberen te ruilen, kijken of dat dan wel werkt. Hopelijk kom ik daar een stukje verder mee.

Bedankt c:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• soest009
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-05 12:20
Dag Vorfin,

In je eerste post gaf je aan dat je deze fout kreeg:
DRIVER IRQL_not_less_or_equal

Dit is doorgaans een driver fout.
Deze fout kan gegenereerd worden als je videokaart de fout in gaat en de driver laat crashen.
Later heb je ter kennis gesteld dat je artifacts krijgt en je hebt een screenshot geleverd met het beeld wat je krijgt.
Hieruit kan ik alleen maar opmaken dat er toch een fout zit in de videokaart.

Wat betreft je geheugen, dit is door kingston getest en 100% goedgekeurd.
zie ook wel :

http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search

[Voor 74% gewijzigd door soest009 op 13-05-2011 14:18. Reden: .]

ICue 465X | RM750x | Ryzen 7 5800x | H150i | 32Gb DDR4-3600 | MSI X570 gaming pro carbon | AMD RX 6900 XT | 2x Evo 970 1tb nvme + 500gb ssd | 2x LG 27G850 | K95 RGB Platinum | Ironclaw RGB Wireless | Virtuoso RGB Wireless SE

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mischa1972
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-05 23:02
Uhm, heb je al eens een andere voeding geprobeerd? Misschien is die te krap bemeten. Als dat het geval is, zakt je voedingsspanning te ver in en kun je ondefinieerbare fouten krijgen.

Bij mij was het de voeding toen het geheel zich vreemd begon te gedragen.

Succes!!

Groeten,
Mischa

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Huismus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-02 23:08
Hier wordt nu van alles gezegd, over kapotte videokaarten, geheugen, grafische kaarten en natuurlijk drivers (al kunnen die niet echt kapot), maar ik ben het met Rupie eens dat er waarschijnlijk IETS is met het moederbord.

Maar ik denk niet dat het kapot is, noch dat de BIOS-batterij leeg is, want een BSOD heeft niets met de datum/tijd instellingen te maken, de videokaart ook niet, en het geheugen ook niet.

Misschien komt het moederbord (zo nu en dan) wel tegen de backplate (achterzijde van de pc-kast) aan met verschillende delen. Gevolg;
- De BIOS batterij wordt zo nu en dan kortgesloten waardoor er voor enkele seconde geen electrischiteit naar de CMOS-chip loopt en deze de tijd 'vergeet'
- Het geheugen (kan vrijwel overal op het moederbord) wordt kortgesloten of (en) krijgt even geen energie, waardoor deze ook alles 'vergeet'.
- Hetzelfde met de videokaart.
Dus haal het moederbord eens uit de kast en probeer dan 'het probleem te repliceren'.

Succes!
Huismus

offtopic:
Is het nu grafische kaart of videokaart? Ik gebruik ze hierboven allerbeide

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 12:29
Je zegt dat je pc niet start, en de fans draaien, en je hoort geen piep geluid.
Misschien voeding niet goed, leen er eentje, en testen.

Geheugen kun je ook 1 reepje proberen en later de andere alleen testen. Dus kijken of de pc dan wel werkt.

Zoveel hardware als mogelijk eruit halen.
Probeer in veilige mode(werkt dit wel?) te gaan en je videokaart driver te verwijderen, en wat doet je pc zonder videokaart drivers.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee