Toon posts:

Overclocken van Q9550 op Gigabyte P35-DS3R

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rebel8319
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 09:22
Ik wil dus mijn pc lichtelijk gaan overclocken zodat ik toch iets meer eruit haal dan wat hij nu doet.

De Specs van mijn PC :

Intel Q9550 , Moederbord Gigabyte P35-DS3R en heb er 6gb mem van Team Xtreem DDR 2 800mhz waarvan 3x2gb.
Er zit momenteel nog een Ati 4890 in maar die word binnenkort vervangen.

Ik heb zelf al via forums gezocht na wat een beetje de instellingen kunnen zijn en zelf ook al veel geprobeerd , maar aangezien ik niet precies welke waarde wat doet is het toch vrij lastig.

Maar als ik bijv de Multiplayer op 425x8 Multiplier doe kom je dus op 3,4ghz.En dan heb ik ook zitten spelen met de Vcore en had gelezen dat je die het beste zo rond de 1,2750 kon zetten.En ook heb ik zitten spelen met de timings van het geheugen 6-6-6-12. Maar elke keer als ik dan bios verlaate en de pc opnieuw opstarte zag hij wel die 3,4ghz , maar bleef elke keer hangen bij het geheugen en reboote de pc opnieuw op met de Default settings.

Nou is hier mijn vraag. Wat zijn de beste instellingen om deze PC toch dat kleine beetje extra te geven.
Er zit een goeie Processor koeler in en de Airflow in de kast is echt goed en altijd lage temps, dus het moet makkelijk mogelijk zijn om deze PC toch iets sneller te maken !

https://www.instagram.com/indigobeatz_rebelchild/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smitmartijn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03-2017
het is niet meteen de bedoeling dat je al met je Vcore en je geheugen timings aan de slag gaat. Begin gewoon met het verhogen van je FSB met stapjes van 5 a 10, start je pc op en kijk of hij stabiel is. Doe dit net zo lang totdat de pc niet meer stabiel is. Vanaf dat moment ga je licht je Vcore verhogen en herhaal je bovenstaande proces weer. Dit doe je net zolang totdat je voor jou een acceptabele snelheid behaalt hebt, de cpu te warm wordt of de cpu simpelweg niet verder wil.

Als je dit alles gedaan hebt ga je kijken hoe snel je geheugen wil lopen. Begin dus met timings van bijvoorbeeld 8-8-8-20 oid. Als je overclock stabiel is kun je dit bijstellen zodat je bij het overclocken van je CPU geen last hebt van geheugen wat te strak staat.

Edit: domme typo (multiplier moest FSB zijn)

[Voor 3% gewijzigd door Smitmartijn op 11-05-2011 09:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sk0Ne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-06 13:00
Dat lijken me redelijk lage timings voor het geheugen, allesinds, probeer eens te booten enkel met overclockte CPU, als dat lukt, probeer eens de timings van het geheugen te veranderen. Dan zie je wel waar de fout zit (dat had je toch zelf ook wel kunnen bedenken?)
Hoe dan ook, elke CPU is anders, en die 3.4 GHz die jij gelezen hebt is dan ook enkel een REFERENTIE. probeer eens te beginnen met 3.2 ofzo, en zet je multiplier stap voor stap hoger tot het niet meer gaat, en verhoog dan eventueel je Vcore. Of lees gewoon een OC guide, daar bestaan er genoeg van :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rebel8319
Oke dat ga ik proberen , nou het gekke is dat ik net geprobeerd heb om hem gewoon zonder andere settings te gebruiken , op 3.0 ghz te zetten , maar toen kreeg ik weer dat hij ging rebooten.

Ik heb btw al mn bios net geflashed naar de laatste die beschikbaar was.Want had gelezen dat het daar ook aan kon liggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:46
het is altijd belangrijk om bij overclocked hele kleine stapjes te nemen met je fsb (dus niet je multiplier) en zo geleidelijk tot een performance boost te komen. Alle hardware is namelijk anders en geeft andere resultaten, als je met kleine stappen overklocked is het makkelijker om te vinden waar het probleem zit ipv direct naar 20% te gaan.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:51
Dubbel check dat je geheugen multiplier op * 2 staat.
Mijn Gigabyte X-48 gaat default naar * 2 1/2.

Mogelijk raak je een FSB wall.
Nu bezit ik ook een Q9550 met de FSB op 420, dit is de limiet van mijn bord,
Mijn CPU heeft 1.38 nodig om op 3600Mhz te werken.
In de praktijk valt voltage lager uit door Vdroop.

Begin maar eens met een FSB van 400, geheugen multiplier op 2.

[Voor 25% gewijzigd door Zanac-ex op 12-05-2011 11:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rebel8319
Ja ik ga vanaf vandaag weer verder kijken.

Ik zal straks hier mijn bevinden en probereersel droppen !

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rebel8319
Het is zo gek ! met elk kleine dingetje wat ik doe start hij gewoon niet meer door.

Standaard clock is 2,83 , en als ik hem al op 2,93 zet dan start hij ook niet meer door.
Hij gaat dan in het opstart scherm en ik zie wel die overlock Zoals 3,4mhz staan maar dan elke keer bij het scherm van de mem(geheugen) dan schakelt de pc uit en reset hij de boel.

Maar het vreemde is dat ik hier vorig jaar nog settings heb doorgekregen van een medetweaker , en dat liep toen prima !

Dat was

CPU = 400
PCI = 100
Mem Mulitpier - 2.00
Cpu v.core 1,275
rest auto

En dan kon ik nog wat met de timing van mn geheugen spelen , maar hij liep toen gewoon een langere tijd stabiel.

Maar nu dus elke keer al maak ik een hele lichte verandering , start ie dus niet door.

Waar kan dat dan aan liggen ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
reset je bios eens naar cmos defaults en probeer het dan opnieuw, heb je de laatste bios er op staan?

ben je overigens op de hoogte van het feit dat je geheugen met 3 modules maar in single channel draait en je dus behoorlijk performance inlevert?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rebel8319
Ja ik heb recent nog , een paar dagen geleden de bios geupdate.
Ja er staat altijd "memory runs at flex ..nog wat"

Is dat erg dan ? en kan ik dan beter een reepie eruit halen zodat ie dan sneller werkt ?

En die cmos default moet ik op de moederbord zelf doen toch ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
flex mode staat er... komt neer op single channel, als je de 6 GB niet echt nodig hebt ben je beter af met 4 GB in dual channel.. is de hoeveelheid belangrijker, dan niet..

cmos doe je idd in de bios ja..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lomp
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-05 19:53
Je moet je PCIE frequency ook locken op 100mhz, ander klok je namelijk je hele systeem over en dat gaat niet werken.

Edit: overheen gelezen dat je het wel hebt vaststaan.

[Voor 19% gewijzigd door Lomp op 17-05-2011 18:09]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee