Toon posts:

Random Blue screens

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-06 13:18
Mijn systeem heb ik inmiddels al een aardige tijd, een jaartje of 2 zown beetje.
In die tijd heb ik altijd last gehad van blue screens. In eerste instantie had ik deze bijna altijd wanneer de computer uit hypernate stand kwam. Echter de laatste tijd komen ze ook voor bij een koude start of als ik de pc uit de slaapstand haal.

Echter, ze komen ook alleen hierbij voor!
Ik heb nog geen enkel blue screen voorbij zien komen tijdens bijvoorbeeld het gamen. Het gebeurd tijdens het opstarten, of binnen 2minuten na het systeem uit de standby te halen. (Bv bij het openen van een nieuw tabblad in IE)

Hiero de specificaties
Giga-Byte MA790FXt-UD5P
DDR3 G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ
AMD 955
Intel Postville 160GB
Velociraptor 150GB
Samsung F3 1TB
Pioneer brander
Asus Xonar PCI D2 (echter die ligt er momenteel naast)
Gigabyte GTX460
Enermax Modu82+ 625 watt voeding

In het verleden veel gezeur gehad met OCZ geheugen, niet stabiel te krijgen op 1600.
Uiteindelijk het OCZ geheugen verkocht en verruilt voor G.Skill. Deze staan op de QVL lijst.

Uiteraard verdacht ik als allereerste het geheugen, echter memtest heeft al zeker 5x 12-14 uur lopen draaien, zonder enige problemen te geven

In eerste instantie dacht ik dacht het aan mijn intel ssd lag. Toen had ik nog een 80GB geval.
Echter deze is vervangen door een 160GB versie en de problemen zijn nog steeds hetzelfde.

Ook een biosupdate heeft niets upgehaald, ik draai de laatste versie die te vinden op de site van gigabyte is.

De videokaart is ook inmiddels vernieuwd, van een GTX 260 naar een GTX 460. Ook hiermee zijn de problemen niet verholpen helaas.

Daarna heb ik mijn geluidskaart verdacht, een Asus Xonar D2, waarom? Deze geeft bij het opstarten elke keer een luide klik, een relais dat aanspringt. Als ik een blue screen kreeg, was dit 9 van de 10 keer na deze klik. Kaart uit het systeem gehaald en het probleem leek te verdwijnen.
Echter naar een week of 3 bam, weer een blue screen. Nu zonder deze kaart.

Daarna in de kast de voedingskabels van mijn voeding eens goed aangeduwd en waarempel, weer een week of 2-3 zonder problemen. Echter van de ene op de andere dag weer een blauw scherm. Na een leenvoeding van het werk te hebben getest, (twee weken, een HKC geval) geen blue screen meer gehad. Daarna toch de oude voeding ook weer aangesloten en geen problemen meer gehad.

Echter sinds een week of twee geleden (eind april) wederom bam een blue screen. Afgelopen weekend kon ik goedkoop een goede voeding van een collega overnemen,(Croshair 650 watt) er bijna zeker van dat mijn problemen dan verholpen zouden zijn... niet dus. Gisterochtend hup bam weer een blue screen...

Uiteraard is er in de tussentijd ook de nodige keren opnieuw geinstalleerd. Bijvoorbeeld nadat ik het nieuwe geheugen had, ik dacht misschien is er wel iets corrupt weggeschreven een keer.
Echter tot nu toe heeft niets mogen baten..

Waar moet ik mijn probleem nu zoeken?

Als laatste een screenshot van deBluescreenview, waarbij er moet worden gezegd, dat niet alle dumps lukken. Regelmatig heb ik een blue screen te pakken, die vervolgens blijft hangen op "dump naar hdd schrijven"
Zoals te zien is, zijn het bijna iedere keer andere blue screens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-06 02:36
Het is maar een gokje hoor maar vink eens in msconfig onder het tabje opstarten alles wat mee opstart uit behalve 'systray' and 'scanregistry'.

i5 10400F GTX 1660 Super

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-11-2022
Nouja, zo te horen heb je alles vervangen zo ongeveer... Behalve je moederbord. Heb je niet gewoon een maandag-morgen-model Mobo te pakken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zou bijna zeggen: non-WHQL driver "cmudaxp"... Maar ja, welk OS je hebt, is even aan me voorbij gegaan...

Ennuh, maar test dat even: vmnet staat aan; geen idee of je dus ook VMware op de achtergrond hebt draaien als je een BSOD krijgt maar je zou eens kunnen testen zonder VM?

[Voor 45% gewijzigd door MAX3400 op 10-05-2011 23:17]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Pittie
MAX3400 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 23:14:
Zou bijna zeggen: non-WHQL driver "cmudaxp"... Maar ja, welk OS je hebt, is even aan me voorbij gegaan...

Ennuh, maar test dat even: vmnet staat aan; geen idee of je dus ook VMware op de achtergrond hebt draaien als je een BSOD krijgt maar je zou eens kunnen testen zonder VM?
Ik zie dat die cmudaxp behoord bij de XOnar van Asus. Kan een driver dan alsnog de problemen veroorzaken als deze niet gebruikt wordt? (De kaart zit er momenteel niet in?)

Ik draai overigens Windows 7 Professional 64 bit (SP1)

VMware heb ik inderdaad op een gegeven moment ook als de veroorzaker verdacht. Deze start dus tegenwoordig ook niet meer mee op en draait ook niet meer in de achtergrond.

• Pittie
Nou, vele weken later, lijk ik dan toch het probleem gevonden te hebben.

Ik was de blauwe schermen meer dan zat, dus ben alles gaan uitsluiten, zoals gezegd de xonar verwijderd, dvd brander losgehaald, alle schijven, behalve mijn ssd.

En je raad het al, bam weer een bluescreen binnen een week.
Oorzaak moet dan toch in mobo / processor / geheugen zitten.

Vervolgens toch maar eens prime95 (quad core) versie gedownload en aangezet.
Toen ik terug van mijn stage kwam, stond er een mooi blauw scherm op de computer.

Dus toch processor of geheugen. Daarna weer prime95 aangezet, en binnen 20 minuten een hang.

Volgende stap, 2 reepjes geheugen geleend en hiermee getest.
Pc na een dag (8uur) stressen geen enkel probleem :o

Dus toch het geheugen!? Wat ik vreemd vind, wat het heeft iets van 36 uur in memtest+ gedraaid zonder error.

Nou ja, toch 2 reepjes eruit gehaald en wederom de pc een dag laten stressen. Ook dit keer bleef de pc gewoon draaien. Volgende dag hetzelfde geprobeerd met de andere twee reepjes en ook dit ging prima.

's Avonds toch weer alle 4 de repen erin gezet en hoppa, binnen 20 minuten weer een blue screen 8)7

Het lijkt er dus toch op dat mijn moederbord / processor 4x DDR3 @ 1600 niet wilt draaien.
Dat terwijl het geheugen zelfs op de QVL lijst staat :(

Maar goed, nu dus het geheugen in de bios op 1333 gezet en uiteraard weer laten stressen.
Ook dit keer heeft de pc de hele dag staan draaien zonder problemen.

Het lijkt er dus op dat ik het probleem eindelijk, eindelijk gevonden heb!
Dit is tevens ook de laatste keer dat ik van dat "fancy" geheugen koop. In het vervolg wordt het gewoon simpel kingston!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee