Toon posts:

Wat voor XLR kabel gebruiken voor DMX

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 23:14
ik weet dat je in de xlr wereld De kabels balanced en unbalanced kan maken (echter is de bedoeling van xlr altijd balanced geweest).

Nu ligt bij mijn werk (horecagelegenheid) het dmx circuit eruit door zeer waarschijnlijk een defecte kabel.

ik heb dus een kabeltester gehaald (VELLEMAN VTTEST14) en wil dus de kabels gaan testen.

Nu hebben ze het in de gebruiksaanwijzing echter over:
GROUNDEDLED: deze led ligt op als er aansluiting is tussen de overeenkomstige contacten die u test en de behuizing.

Dat de shielding van de kabel/buitenkant van de connector dus met pin 1 verbonden is of niet?

Als ik de connector op het test apparaatje openschroef zie ik maar 3 draardjes verbonden met de pinnen, en voor de body/buitenkant van de connector is geen voelertje of ijzertje beschikbaar.. echt alleen die 3 pinnen..

En is dat dan juist wel goed of juist niet??

Het gaat btw over 3 pin xlr kabels

[Voor 75% gewijzigd door Speeddragon op 10-05-2011 19:15]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:17
DMX512 on XLR 3 pin

The 3 pin XLR is used mostly by moving lights. Of course, as the XLR3 was never standardised as a "proper" DMX512 connector, there is no "proper" pinout, so of course, both variations are used.......
Pin High End Systems
(Cyberlight, Intellabeam) Martin Professional
(RoboScan) Notes
1 Interference screen, and ground reference [Note 1]
2 DMX512 Data -ve DMX512 Data +ve
3 DMX512 Date +ve DMX512 Date -ve
Notes

The body of the connectors is not connected to the screen. This is very important. If they were, and if you were to pickup two DMX connectors that have different earth potentials you could get a very nasty (or fatal) shock.

Your time as a student is the best time of your life

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speeddragon
hmmm, de in en out connectoren op de VTTEST14 hebben ook geen voelertje voor de body van de connector maar dat terzijde.

Als ik het goed heb betekent dit dat de shielding inderdaad met pin 1 verbonden is. maar niet met de body :)

En dat ground lampje gaat dus branden wanneer er een van de pinnen met de ground/massa aansluiting in verbinding staat, en dat is in dit geval dus pin 1. OF bedoelen ze dat wanneer de body van de connector in verbinding staat met een andere pin. (wat deze tester dus niet kan checken op zijn xlr plugs)

En dat moeten we in dit geval niet hebben want dat is korstluiting :P

[Voor 110% gewijzigd door Speeddragon op 10-05-2011 19:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speeddragon
In het engels staat op het apparaat:

Ground LED illuminated indicates connection (short circuit) from pin to shell.

Dus idd wanneer de shielding van de kabel kortsluiting maakt met een pin.

maar dit gaat naar mijn idee meer over buitenkant behuizing met een pin dan groundpin naar pin.

kortom mijn 2 vragen zijn:

1: Ik snap dat de shielding niet van body naar body verbonden moet zijn bij een dmx xlr kabel om een schok te voorkomen. Maar moet de shielding dan wel met pin 1 verbonden worden (buiten de ground die zoiezo al van pin 1 naar pin 1 loopt)

2: wanneer hoort dat lampje nou te gaan branden:
Kortsluiting body met een pin, of kortsluiting groundpin met een pin?

[Voor 140% gewijzigd door Speeddragon op 10-05-2011 19:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:00

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ground en shield zijn vrijwel altijd hetzelfde, slechts in heel zeldzame gevallen, zijn het gescheiden draden. Bij een DMX-kabel met XLR-connectors geldt dat ze in ieder geval gelijk zijn.

DMX met XLR-connectoren worden aangesloten met gebalanceerde microfoon-kabels. Die hebben 2 signaal-draden en een mantel. Die mantel moet dus op pin 1 zitten, de signaaldraden op 2 en 3. Welke draad op welke pin (2 of 3) zit, maakt niet uit, zolang het aan beide kanten maar gelijk is.

Verder, bij je test-apparaatje gaat de GROUNDEDLED branden als er verbinding is tussen pin 1 en de behuizing van de XLR-connector. Deze mag dus niet gaan branden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speeddragon
hmm

--Ik dacht dus dat er ALTIJD 3 draden inzaten en dan nog een mantel, maar verkeerd begrepen dus!

Het is dus zo dat de ground/shielding vaak 1 ding is en dat deze dan verbonden is met pin 1 naar pin 1 of met pin 1 naar pin 1+ buitenkant connector naar buitenkant connecto? Waarvan ik het laatste niet moet hebben met mijn DMX setup?

En soms dat dit dan apart is (dus pin 1 naar pin 1 en buitenkant connector naar buitenkantconnector)

Snap het:D.

--En dit zeg je dus:

-Verder, bij je test-apparaatje gaat de GROUNDEDLED branden als er verbinding is tussen pin 1 en de behuizing van de XLR-connector. Deze mag dus niet gaan branden.

Omdat je bij een dmx kabel niet wil dat die ground/shield ook is verbonden met de behuizing van de connector:).
Als dit lampje gaat branden icm een andere pin als pin 1 is natuurlijk ook niet goed toch? Hij meet namelijk gewoon of er verbinding is met een pin en de buitenkant van de connector,

Echter vind ik het raar dat er zegmaar geen ijzertje in de connectoren tegen de buitenkant van de connectoren aankomt bij de xlr aansluitingen op dit kastje. Bij de din aansluiting is dit weer wel zo..

Bij de behringer CT100 is dit wel zo ;).

(Als de pin 1 wel met de buitenmantel aankomt dan werkt de zooi dus wel maar dan kan je een schok krijgen?, ben namelijk bang dat ik dat met dit kastje niet kan testen of dit het geval is..)

[Voor 19% gewijzigd door Speeddragon op 10-05-2011 20:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-05 23:53
Ik ben misschien raar, maar is het niet makkelijker om gewoon één voor één de xlr's eruit te trekken (je dmx-lijn kleiner maken) en dan wachten tot je de kapotte kabel/aansluitingen hebt gevonden en dan gewoon een nieuwe xlr er tussen te stoppen?

Wat voor problemen heb je eigenlijk? Knipperende lampen, helemaal niks, ...?

[Voor 13% gewijzigd door ImmortalSoul op 10-05-2011 20:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speeddragon
probleem is bij onze dmx controller

dat als je op 1 plek de dmx lijn ertussenuit werkt dat niets meer werkt..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:00

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dat is normaal. In de DMX-keten heeft het laatste apparaat een terminator. Die is noodzakelijk, zeker bij lange ketens. Als die terminator niet aanwezig is, kunnen er rare, onvoorspelbare problemen optreden.

Op zich is zo'n kabeltester makkelijk als je veel en vaak kabels moet testen, maar persoonlijk zou ik sneller een multimeter pakken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speeddragon
multimeter neem ik ook mee ;)

maar tis maar voor de handigheid.

Echter kun je me uitsluitsel geven of dat grounded lampje echt alleen kijkt of de buitenkant van de connector verbinding maakt met een andere pin (wat in mijn geval dus niet gaat want hij voelt niets aan de buitenkant)

of dat het ook kan zijn dat hij checkt of er niet met pin 1 wordt kortgesloten?

EDIT:

heb het even geprobeert

als ik bij de DIN aansluiting pin 2 naar pin 2, of pin 1 naar 1/ 3 naar3 en hier de buitenkant van de connector ook bij betrek dan gaat het ground lampje aan, bij xlr kan dit niet want er is geen lipje voor de buitenkant van de connector

En als ik van de XLR connectoren pin 2 naar pin 2 verbind en kortsluiting maak met 1 dan gaat ground niet aan, is dus echt alleen voor buitenkant van de connector icm een pin..

zal dus zoiezo moeten kijken met een multimeter of de buitenkant van de mantel geen kortsluiting maakt met pin 1(verkeerde soort kabel, want dan is shield met pin 1+buitenkant connector verbonden) of met een andere pin (kortsluiting?),

-Het werkt toch wel als de buitenkant van de connector met pin 1 is verbonden? het is echter alleen niet handig als je het vastpakt oid?? En maakt het voor de werking ook uit of de buitenkant met een andere pin is verbonden, of maakt dit dan alleen weer uit als pin 1 met de buitenkant is verbonden+ een andere pin (dan maakt pin 1 natuurlijk kortsluiting met een andere pin en dat moeten we niet hebben:))

[Voor 83% gewijzigd door Speeddragon op 10-05-2011 22:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speeddragon
Trouwens bij wat voor soort toepassingen moet dan de buitenkant van de connectoren wel verbonden zijn met pin 1? Of met elkaar met gescheiden draden?

Bij dmx niet, bij gebalanceerde microfoonlijnen niet? waarbij wel dan :),

Of worden de buitenkanten van de connector eigenlijk nooit met elkaar/met pin 1 verbonden??(meest waarschijnlijk;), vandaar dat de functie er ook niet opzit :)

Edit:

Je zegt trouwens ook dat bij dmx je inderdaad de terminator nodig hebt.
Maar stel: normaal zit de terminator op het laatsta apparaat ( nummer 10 zullen we maar zeggen)
En de laatste 5 lampen haal je los en je stopt de terminator op lamp nummer 5, dan horen deze lampen het toch gwn nog te doen, en hoef je niet alle kanalen opnieuw toe te wijzen?

Ik zeur misschien wat, maar wil er wat van opsteken:)

[Voor 60% gewijzigd door Speeddragon op 10-05-2011 22:52]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee