Stapelen met fans, heeft het nut?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Goingin
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 13:19
Ik heb 2 12 x 12 cm Sunon fans die je op netstroom (230 V) aan moet sluiten.

Nou wil ik weten of je echt zoveel zuig/blaas capaciteit meer/minder hebt als je ze op elkaar stapelt/achter elkaar zet of gewoon los plaatst ¿¿¡¡

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Los plaatsen is beter. Stapelen levert meer luchtverplaatsing, maar nooit twee keer zoveel, hoeveel wel laat ik liever in het midden, ontstaan alleen maar discussies over.
Stapelen geeft meer herrie, en de lagers van de onderste fan zullen eerder versleten zijn door hogere toerentallen dan de fabrikant verwachtte.

Hierover is een draad geweest, nog niet zo lang geleden, maar die is verloren gegaan in de brakke search functie (snik). Dit was echter zo'n beetje de eindconclusie.

Heb je plek voor fans naast elkaar: doen.
Geen plek voor twee fans? In dat geval is stapelen een overweging. levert meer herrie en slijtage, maar ook (iets tot 50%) meer luchtstroom

• Goingin
  • Laatst online: 07-09 13:19
Naast elkaar lukt niet

Ik wil ze in mijn nieuwe kast zetten en dat word een fulltower.
Ik zet ze boven elkaar denk ik.
Beetje zagen en dan moet het lukken.

FF een schakelaartje extra maken zodat ik niet steeds de stekker van de fans eruit hoef te halen en erin te pluggen als ik me pc opstart.

Verwijderd

Ik heb nu een 120*120mm fan boven mijn voeding hangen, gewoon op de voeding aangesloten (dat kon). Deze blaast lucht naar binnen. Dat ding maakt mijn 2 brackets en writer en speler lekker koel. Zodat ik zonder problems alles kan blijven doen. Onder in mijn full tower zit ook een leuke constructie, helaas nog niet af, maar het blijft zo'n 28graden Cel466@585mhz
Loopt allemaal stabiel

• Jag
  • Laatst online: 19:39

Jag

Het ligt er een beetje aan wat het max toerental is van de fan die onderop zit. Stel je hebt fan A en B, en B zit achter A, en ze zijn identiek. Fan A draait op max rpm, dan zal fan B weerstandsloos (afgezien weerstand door langs elkaar bewegende delen) draaien op dezelfde rpm, dan heeft het dus geen nut. Maar als B een hogere max rpm heeft dan de rpm waarop A draait, dan heeft het wel zin. Dus het zal in jouw geval waarschijnlijk wel een beetje zin hebben, maar of het de herrie waard is?

Jag

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Jag heeft gelijk!
Het zal NIET meer CFm verplaatsen maar heeft wel meer kracht door bv filters te gaan.

ReseT

ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

Verwijderd

Een ander voordeel van stapelen: mocht er 1 fan doodgaan heb je altijd nog een tweede die zorgt dat de boel een beetje koel blijft. Op die manier heb ik mijn Celeron ook heftig overklokt omdat ie zonder koeling echt zou opfikken als mijn enige fan ermee zou kappen. Moet je natuurlijk wel af en toe controleren of ze allebei nog draaien.
Pagina: 1