Toon posts:

Developmentprogramma's voor Linux gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 1.004 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheDarkstar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-02-2022
Onlangs ben ik weer de nieuwste versie van Ubuntu (11.04) aan het uit proberen echter loop ik weer tegen hetzelfde probleem aan wat mij tegen houd om het fulltime te gebruiken en te kunnen afstappen van Windows.

Hoewel ik al vele vervangende programma's heb gevonden zoek ik nog onderstaande en zou ik graag medetweakers om hulp en ervaring willen raadplegen.

! Liefst gebruik ik geen Wine maar programma's voor linux !
! Alles moet installeerbaar zijn met SUDO (dus niet als root) !

* Tegenhanger Dreamweaver
- Met autocomplete functie voor PHP/MySQL
- Moet FTP connecte hebben
Geprobeerd; Gedit met plugins, Bluefish, aptana.

* Tegenhanger USB Webserver
- PHP, MySQL, PHP Myadmin
- Liefst werken onder zowel windows als linux
Geprobeerd; Lammp(Xammp)

*Disk clone / image
Een simpel programma wat simpel op USB of CD te zetten is en waarmee ik naar een externe schijf een image van het huidige systeem kan bewaren en terug zetten. Dus zelfs als er een andere schijf in mijn laptop komt het een kwestie is van; cd insteken, hdd aansluiten en aanzetten.
Geprobeerd; Clonezilla, Norton ghost, partimage, acronis. (momenteel met HD Clone 3.9.x bezig en deze lijkt in dusverre veelbelovend)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Misschien handig om te vermelden wat er aan de reeds geteste programma's niet bevalt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-05 17:39
TheDarkstar schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 16:58:
Euhm, met sudo doe je toch juist dingen als root?

[Voor 71% gewijzigd door Cidolfas op 10-05-2011 17:02]

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]
[...]
Wat is het verschil? Doe maar eens `sudo whoami` ;)

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat betreft de webserver, wat is er mis met gewoon Apache, PHP, MySQL Server en phpmyadmin installeren?

Wat betreft de diskimage, een krachtige tool hiervoor dit standaard in Ubuntu zit is dd, is wel commandline maar werkt prima. Waarschijnlijk zijn er ook wel grafische schillen te vinden die op basis daarvan werken.

En als laatste als je een commando met sudo uitvoert dan is dat als root.

[Voor 10% gewijzigd door ik222 op 10-05-2011 17:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Japius
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 11:50
Dreamweaver tegenhangers:
- eclipse PDT (wat zwaarder)
- Kate (lichter, maar werkt goed)

LAMPP:
code:
1
sudo apt-get install apache2 php5 libapache2-mod-php5 etc...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Voor je webdevelopment dingen en andere programmeer benodigdheden:
Geany

Lekker snel en licht editortje, met verder alles wat je zou willen hebben. FTP (en andere protocollen) worden niet door Geany zelf gedaan, maar daar GNOME: Open Nautilus (file manager), en zorg ervoor dat je locatie kan in typen (ctrl+L), typ in de nieuw tevoorschijn gekomen balk:
ftp://ftp.hostname.nl

Vul je username in etc, en je kan door je mappen bladeren.

Het mooie is, omdat het voor Geany er uitziet als een gewone map, je dus heel simpel bestanden kan openen op je FTP, gewoon zoals je ook met andere bestanden zou doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheDarkstar
Eclipse PDT, Kate en Geany heb ik nog niet geprobeerd.

Hebben deze echter wel autocomplete?

" Alles moet installeerbaar zijn met SUDO (dus niet als root) "

Hiermee bedoel ik dat ik neit moeilijk wil doen om als root in te moeten loggen en dan de premisies weer moet wijzigen naar mijn gebruikeraccount.

- Wat betreft de webserver, wat is er mis met gewoon Apache, PHP, MySQL Server en phpmyadmin installeren?
Het moet portable zijn voor op een USB stick.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-05 16:49

jelly

Arch Linux

php eclipse , kompozer? http://kompozer.net/

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheDarkstar
Kompozer heb ik in Ubuntu 8.04 ofzow een keer getest, maar is inderdaad wel een idee om eens in te duiken.

Zal vanavond eens even wat aftesten.

Meer reacties blijven welkom!

Edit:
Ook nog even iets niet te vergeten. Hoe kun je een netwerkprinter toevoegen in Ubuntu? nevermind..

[Voor 26% gewijzigd door TheDarkstar op 10-05-2011 18:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-06 21:09
TheDarkstar schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 17:23:
- Wat betreft de webserver, wat is er mis met gewoon Apache, PHP, MySQL Server en phpmyadmin installeren?
Je wil het op een andere Ubuntu machine ook kunnen gebruiken? Dan vrees ik dat je toch echt zelf zal moeten gaan compileren...
*Disk clone / image
Een simpel programma wat simpel op USB of CD te zetten is en waarmee ik naar een externe schijf een image van het huidige systeem kan bewaren en terug zetten. Dus zelfs als er een andere schijf in mijn laptop komt het een kwestie is van; cd insteken, hdd aansluiten en aanzetten.
Geprobeerd; Clonezilla, Norton ghost, partimage, acronis. (momenteel met HD Clone 3.9.x bezig en deze lijkt in dusverre veelbelovend)
Moet het per se een grafisch tooltje zijn? Op de command line is dd hier namelijk perfect voor (bijv. vanuit een Ubuntu Live CD).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:19

mace

Sapere Aude

Hiermee bedoel ik dat ik neit moeilijk wil doen om als root in te moeten loggen en dan de premisies weer moet wijzigen naar mijn gebruikeraccount.
Als je het bij standaard pakketten in de repository houdt hoef je je daar geen zorgen over te maken, maar zo niet, tja. Je draait Linux, soms moet er iets in de shell gebeuren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07-2022

smokalot

titel onder

kun je een use case aangeven? Aangezien linux, OSX, windows, *BSD allemaal verschillende binary formaten gebruiken, zelfs als het dezelfde architectuur is, wordt het erg lastig een universele package te maken die zomaar werkt waar je die usb stick ook inprikt. Je zou kunnen kijken naar Java programmaas, maar ik betwijfel of iemand daar een mooi pakket van heeft gemaakt.

Ik ken dat USB webserver niet, maar wellicht kun je dat gebruiken, en dan tegen de apache en mysql op je linuxbak vertellen dat ie de bestanden moet lezen/schrijven van/naar de juiste dir op die usb stick.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheDarkstar
@hostname, grafish hoeft niet. Als het maar gemakkelijk te gebruiken is en betrouwbaar natuurlijk. dd zal ik ook eens even induiken.

[Voor 0% gewijzigd door TheDarkstar op 10-05-2011 18:55. Reden: typo]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Btw een erg goede site om alternatieven voor een bepaalt stuk software te vinden is:

http://alternativeto.net

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 289377

Netbeans vind ik altijd wel fijn. Iig een stuk fijner dan Eclipse. Verise 7 (moet je dan dus niet uit de repo halen) heeft support voor veel PHP frameworks. Autocompletion voor PHP heeft hij ook.

Verder is dd gewoon de tool voor images:
dd if=/dev/sda of=image.img bs=1M

En die USB webserver zie ik ook niet helemaal voor me. Je kunt Apache e.d. static compilen en hem op een unprivileged poort (> 1024) zetten + users instellen, dat zou werken. Maar echt handig is het niet.

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 289377 op 10-05-2011 19:50]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-05 13:25

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

sudo geeft je root-rechten, deze opmerking is dus overbodig ;)

Geprobeerd; Lammp(Xammp)

*Disk clone / image
Wat is er mis met de programma's die je geprobeerd hebt?

Wat betreft 'portable', dat is niet echt gebruikelijk onder Linux, daarvoor zit er te veel verschil tussen linux-systemen. Er zijn twee goede oplossingen. Het eerste is zelf een package bouwen met al je instellingen. Dat is echter niet echt eenvoudig.
Een andere oplossing is een virtuele machine gebruiken. Ofwel een 'echte' virtuele machine (KVM, vmWare, Xen) of een lichtgewicht alternatief zoals LXC of chroot.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:55
Ik gebruik met volle tevredenheid Eclipse PDT, zowel op Windows als op Ubuntu. Al mijn projecten staan remote en dat gaat allemaal heel prima over SSH via de Remote System Explorer plugin voor Eclipse.
Eclipse heeft autocomplete voor PHP, HTML, CSS en nog veel meer. Verder zijn er tonnen plugins beschikbaar.

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-06 21:17

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Ik gebruik hier phpstorm (http://www.jetbrains.com/phpstorm/) bevalt prima. FTP zuigt kamelenharenballen overigens, je kan net zo goed sftp gebruiken, en nog beter is om gewoon de ssh/ftp mounts in ubuntu te gebruiken, dan valt die requirement al af en kun je ook gewoon met je eigen filebrowser de bestanden bekijken alsof je lokaal bezig bent.
In principe kun je zelf zoiets maken.. Werken onder windows/linux gaat niet echt werken, tenzij je twee verschillende environments erop zet die beide uit dezelfde sourcedir lezen.
*Disk clone / image
backup: dd if=/dev/$partitie-of-disk of=/media/externe-schijf/file bs=1M
restore: dd if=/media/externe-schijf/file of=/dev/$partitie-of-disk bs=1M

[Voor 9% gewijzigd door Kees op 11-05-2011 14:50]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• TheDarkstar
*Disk clone / image
Voor deze heb ik nu HDClone gevonden wat precies doet wat ik wou en erg simpel is in gebruik. Gewoon CDtje maken en hiervan booten en dan kiezen voor een image maken of restoren. Zelfs mogelijk op een andere schijf dus hiermee ben ik geholpen.

Ik ben momenteel bezig met Netbeans. Deze lijkt zoverre alles te bieden alleen de PHP mogelijkheden dienen apart geinstaleerd te worden dus hier duik ik vanavond/vanacht verder in. Ook de autocomplete functie heb ik nog niet gezien (moet deze nog eerst ergens aangezet worden?). Anders ga toch weer eens eclipse proberen.

Zoals ik van jullie begrijp is een USB versie niet bepaald een optie dus ik houd het hierbij toch maar bij Lammp. Misschien dat ik in combinatie met Xammp toch tussen Windows OS en Linux OS kan wisselen door wat zaaktjes aan te passen maar dat zal ik later wel uitzoeken wat hierin mogelijk is.

In zoverre alleemaal bedankt voor de input. Verdere reacties, discussies en vragen blijven welkom!

• 26779
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
TheDarkstar schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 18:24:
Kompozer heb ik in Ubuntu 8.04 ofzow een keer getest, maar is inderdaad wel een idee om eens in te duiken.

Zal vanavond eens even wat aftesten.

Meer reacties blijven welkom!

Edit:
Ook nog even iets niet te vergeten. Hoe kun je een netwerkprinter toevoegen in Ubuntu? nevermind..
Een doorontwikkeling van kompozer (of eigenlijk Nvu) is BlueGriffon.
Ik geloof dat het (net als Kompozer) lang niet de functionaliteit heeft die Dreamweaver heeft. Het zou wel eens prettig zijn als er ECHT uitgebreide webdev software onder linux beschikbaar komt.

MBT diskclone software: Wat bevalt niet aan Clonezilla? Ik vind dat juist een prima programma om disks of partities mee te clonen. Werkt goed, snel en simpel.

Anoniem: 289377

TheDarkstar schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 17:28:
Ik ben momenteel bezig met Netbeans. Deze lijkt zoverre alles te bieden alleen de PHP mogelijkheden dienen apart geinstaleerd te worden dus hier duik ik vanavond/vanacht verder in. Ook de autocomplete functie heb ik nog niet gezien (moet deze nog eerst ergens aangezet worden?). Anders ga toch weer eens eclipse proberen.
In zoverre alleemaal bedankt voor de input. Verdere reacties, discussies en vragen blijven welkom!
Je moet of de PHP omgeving nog aanzetten (Tools->Plugins->Installed->PHP->Activate). Of de plugin even installeren (Tools->Plugins->Available Plugins->PHP->Install). Dan werkt code completion ook.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:29
TheDarkstar schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 17:28:
Zoals ik van jullie begrijp is een USB versie niet bepaald een optie dus ik houd het hierbij toch maar bij Lammp. Misschien dat ik in combinatie met Xammp toch tussen Windows OS en Linux OS kan wisselen door wat zaaktjes aan te passen maar dat zal ik later wel uitzoeken wat hierin mogelijk is.
Mja het _kan_ wel alleen je zal de commandline in moeten duiken als je zulke specifieke dingen wilt.. zoals hier bijv. http://www.splitbrain.org...portable_apache_for_linux

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Onlangs ben ik weer de nieuwste versie van Ubuntu (11.04) aan het uit proberen echter loop ik weer tegen hetzelfde probleem aan wat mij tegen houd om het fulltime te gebruiken en te kunnen afstappen van Windows.

Hoewel ik al vele vervangende programma's heb gevonden zoek ik nog onderstaande en zou ik graag medetweakers om hulp en ervaring willen raadplegen.

quanta of anders eclipse
Geprobeerd; Lammp(Xammp)
neem aan dat deze packages wel in de repo staan :)
als het portable moet zijn gewoon de tarballs van het net ap halen en uitpakken op je usb stick als gebruiker.
*Disk clone / image
ghost4linux

dat zijn de tools die ik gebruik :)

[Voor 3% gewijzigd door Bastiaan V op 11-05-2011 20:21]

• TheDarkstar
Met de laatste tip van Kamoze heb ik NetBeans aans de praat gekregen met PHP incl. autocmpletion. Heb het tot heden nog niet praktish gebruikt maar het prgromma lijkt me veelbelovend en heb er dus de volste vertrouwen in dat dit een blijvertje is (Mijn dank!).

Xampp instalatie ging voor de eerste keer in een linux distro vlekkeloos en makkelijk en werkt ook prima dus ik kan vooruit en ik zie in de nabije toekomst geen Windows distro meer verschijnen op mijn laptop. *O*

Nu ga ik beginnen aan mijn PC waar iets meer op aangesloten is en zien of daar ook de definitieve stap mogelijk is.

Ik wil wel nog even 1 open vraag kwijt om mijn kennis van linux software uit te breiden;

- Welke software (meervoud) gebruik jij veelvuldig op je Linux Distro en waarom heb je deze gekozen en niet voor alternative?
Waarschijnlijk dat ik maar ook veel andere hier wat meer informatie kunnen winnen van wat er bestaat. (ga echter niet flamen of bep. software de grond in stampen)

• mace

mace

Sapere Aude

Bastiaan V schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 20:19:
als het portable moet zijn gewoon de tarballs van het net ap halen en uitpakken op je usb stick als gebruiker.
Ja dat is handig want je hebt zoveel aan source files. 8)7

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

tot voor kort werden ook binaries aangeboden, zie http://archive.apache.org/dist/httpd/binaries/linux/ :)

• mace

mace

Sapere Aude

Kijk eens, dat wist ik niet.

Alhoewel je definitie van "tot voor kort" iets anders is dan de mijne. :P (8 tot 6 jaar oude releases 8)7 )

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-05 13:25

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

TheDarkstar schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:42:
Ik wil wel nog even 1 open vraag kwijt om mijn kennis van linux software uit te breiden;

- Welke software (meervoud) gebruik jij veelvuldig op je Linux Distro en waarom heb je deze gekozen en niet voor alternative?
Deze vraag is wel erg open en maakt dit topic wel erg breed, er is veel te veel software Ik stel voor dat we hier maar verder niet op in gaan. Er zijn al genoeg lijstjes met "De 10 beste ... programma's voor Linux" op internet te vinden. Als je nog gerichte vragen hebt maak daar dan een nieuw topic voor aan.

CAPSLOCK2000 - Moderator NOS

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee