Toon posts:

Ati radeon HD 6850 last van mijn ogen..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 406022

Topicstarter
Beste Tweakers,

Al geruime tijd heb ik een nieuwe pc staan die ik nog niet ten volle benut omdat ik na kort gebruik
last van mn ogen krijg. Ik werk al 10 jaar als webdesigner. en heb altijd prima met windows xp en een radeon 128pci kaartje gewerkt, nooit ergens last van, ook niet na vele uren werken.

Mijn nieuwe pc heb ik zelf samengesteld en is een
Core i-5 760 2.8 met een 64bit windows 7 professional, 8gb werkgeheugen met een ati radeon HD 6850
MB gigabyte p55-usb3

Met veel finetuning qua color / gamma / brighntness,contrast en driver test lukt het me niet om het probleem te verhelpen. Ik blijf last van mn ogen houden..

Mogelijke Oorzaak is
OF - Windows 7 (te fel wit ten opzichte van windows xp? iemand hier ervaringen/klachten mee?..)
OF - De ati video kaart in combinatie met mijn Lacie 120 , een 20inch lacie beeldscherm dat native 1600x1200 draaid met een max refresh rate van 60Hz (accepteerd geen hogere refrash rates..)

Ik sta op het punt om xp 32bit op het systeem te zetten om te kijken of dit wel goed uitpakt..
echter halveer ik hiermee mijn system performance wat ik doodzonde zou vinden..

Graag verneem ik jullie feedback/tips/advies/ervaringen...

Mvg

A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:23

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ook de ClearType-settings al eens getuned? Imho levert dat eerder problemen op met last van de ogen dan color/gamma/brightness e.d.

[Voor 24% gewijzigd door Mad Marty op 10-05-2011 12:59]

Rail Away!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik begrijp dat de videokaart nieuw is maar is de monitor ook gelijk met de PC vernieuwd of gebruikte je die ook met je oude PC?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:03

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mad Marty schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 12:58:
Ook de ClearType-settings al eens getuned? Imho levert dat eerder problemen op met last van de ogen dan color/gamma/brightness e.d.

Ik denk inderdaad ook dat je last hebt van ClearType.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 14:47
32-bit en 64-bit heeft puur en alleen betrekking op hardwaresupport; met name geheugenmanagement. Hierdoor veranderd niets op grafisch gebied.

De GPU produceert alleen maar de gegevens voor beeld, als ik me niet vergis. Je zult dus softwarematig instelling moeten veranderen of een ander beeldscherm halen.

*knip*

[Voor 40% gewijzigd door Kid Jansen op 12-05-2011 13:11. Reden: topicstarter heeft foutje in startpost al aangepast]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:34
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:03:
Ik begrijp dat de videokaart nieuw is maar is de monitor ook gelijk met de PC vernieuwd of gebruikte je die ook met je oude PC?
Ik zou het inderdaad eerder bij de monitor en/of instellingen zoeken.
Of misschien toch bij jezelf? Al bij een dokter/opticien geweest?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-04 19:45

Big Womly

Live forever, or die trying

Anoniem: 406022 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 12:26:
een 20inch lacie beeldscherm dat native 1600x1200 draaid met een max refresh rate van 60Hz (accepteerd geen hogere refrash rates..)
Die 60Hz is geen probleem. In tegenstelling tot de CRT's van vroeger blijft een LCD pixel zijn kleur en intensiteit behouden.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Beste Tweakers,

Bedankt voor jullie feedback (cpu is idd een Core i-5)

Ik gebruik idd de "oudere" lacie TFT in combinatie met het nieuwe systeem..

Cleartype:
1 van de eerste dingen die me echt tegenstonden van windows 7, ik heb het er met veel moeite uit weten te halen, dmv een aantal reg edits (de xp font display vindt ik persoonlijk
echt veel beter, met cleartype aan krijg ik pas echt hoofdpijn ik heb 20/20 vision dus de xp look is clear genoeg voor mij.. )

Blij dat ik cleartype eruit had gehaald, bleek ik nog steeds last van mn ogen houden..
Het lijkt wel of ik het wit als erg fel ervaar..op xp leek dit wat softer allemaal..
maw brightness en contrast lijken bij windows 7 veel harder,
de migratie van xp naar windows 7 verloopt niet zo soepel als verwacht..

Als ik het goed lees heeft niemand in het begin vergelijkende problemen ondervonden..

ik ga eens kijken of ik ergens tijdelijk een andere GPU kan uithalen om te checken of het
mogelijk aan de kaart ligt..

Ik zet er tevens eens een schrijf in met XP erop..

Mvg

A

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 406022 op 10-05-2011 16:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 399892

Als je alles te fel ervaart, kijk dan eens even naar je backlight instellingen van je scherm.
Windows 7 is volgens mij niks feller dan Xp.

en
mitsumark schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 13:08:
[...]
Of misschien toch bij jezelf? Al bij een dokter/opticien geweest?
Ben je al eens bij de opticien geweest? Want zelfs met een kleine afwijking, kan je al last hebben, vooral als er een kleine afwijking in je cilinder zit (zoals bij mij), dan knijp je namelijk voortdurend met je ogen (zonder dat je je er bewust van bent).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Gebruikte je op de oude computer dezelfde resolutie en refresh-rate als op de nieuwe? En beide dezelfde aansluiting (VGA of DVI) of misschien de oude VGA en de nieuwe DVI?

Je kunt het kleurenschema van Windows aanpassen zodat het standaard 'wit' van vensters wat zachter van kleur is. Dat doe ik gewoonlijk ook.

Daarnaast zou je evt. iets als f.lux kunnen proberen.

En oh ja. Draag je bril of contactlenzen en is daar toevallig iets in veranderd?

[Voor 9% gewijzigd door CaptJackSparrow op 10-05-2011 17:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-06 17:50

Swordlord

Act first, think never

Je hebt een nieuw systeem, nieuw OS...
kleurprofielen zijn waarschijnlijk veranderd in de tijd.

Ga daar maar eens mee werken, als jij de kleuren niet prettig ervaart, dan ga je dat toch aanpassen?
Of op je monitor zelf de helderheid/contrast aanpassen, of je gaan in de videokaart driver de verhoudingen veranderen, tot je komt hij een gewenst resultaat.
En jah, je hebt al geprobeerd...

maar meer verschil zal er waarschijnlijk niet zijn tussen XP en Win7

Edit: zijn er op de support site van lacie geen kleurprofielen beschikbaar voor jouw model monitor? dit kan een hoop werkt uit handen nemen.

[Voor 27% gewijzigd door Swordlord op 10-05-2011 17:14]

Topicstarter
Ik denk dat ik (zo te lezen ) toch behoorlijk aan het finetunen kom mbt calibratie en een eventueel bijpassend icc profiel.

Momenteel werk ik weer op de oude xp machine...uren achterelkaar..nergens last van,
zodra ik van systeem wissel duurt het hooguit een kwartier, voordat ik last van mn ogen krijg..
Ik draag overigens geen bril of lenzen, Aan mn ogen zal het niet liggen, mogelijk zijn ze wel gevoelig voor
een fractioneel te felle lichtbron....gezien jullie er geen last van hebben..

In ieder geval bedankt vooor jullie feedback..

Mvg

A

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 406022 op 11-05-2011 10:10]

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-05 01:00
Ik had pijn aan mijn ogen maar dan wel met een 6870, na een korte game sessie (3-4uur) altijd gehad op een resolutie van 1920x1080, scherm is 32" zit er op een halve meter tot meter vanaf, sinds ik nu 2 x 6870 heb ( = hogere fps ) heb ik er helemaal geen last meer van.

Dus misschien moet je een hoger refreshrate nemen/kijkhoek helpt veel :)

Ooit ga ik het bezuren om zo kort op zoeen scherm te gamen :+

[Voor 10% gewijzigd door yzx op 11-05-2011 21:03]

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik heb het topic even een beetje opgeschoond. Er waren drie posts die absoluut niks toevoegde, dus die heb ik getrashed.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee