Toon posts:

Ikea rolgordijn als projectiescherm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-06 14:56
Ik heb onlangs een Acer H5360 gekocht als nieuwe beamer. Nu ben ik alleen op zoek naar een goedkope oplossing voor een projectiescherm.

Ik las op verschillende forums dat sommigen een rolgordijn (verduisterend) van de Ikea gebruiken. Nu lijkt mij dit een ideale oplossing aangezien ik er niet veel aan uit wil geven.

heeft iemand hier ervaring mee en mogelijk foto's die een beetje weergeven hoe dat eruit ziet (kwaliteit)

Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-04 19:34
Ik heb er geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat je er aan denkt.
De achterkant is namelijk niet van stof maar een soort plastic wat het zonlicht tegenhoudt, dat zou volgens mij prima zijn om op te projecteren.

Trouwens ook prima geschikt als rolgordijn.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:37

lier

MikroTik nerd

Waarom ga je niet op zoek naar een tweedehands (dia)scherm? Denk persoonlijk dat de resultaten een stuk beter zijn...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-06 11:00

steffex

Dev nerd

ik zou persoonlijk ook voor een diascherm gaan. Die rolgordijnen kreukelen nogal, waardoor je geen mooi egaal oppervlakte hebt.

Freelance developer - Gadget freak - Motorrijder

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 22:58

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik heb een grote witte mdf plaat gehaald bij Praxis, op maat gezaagd, afgedekt met stof van de stofwinkel en vervolgens de randen afgeplakt met zwart vilt. zoiets doe je voor rond de 50/60 euro met een zeer net resultaat :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spawnkamikaze
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-04-2020
Dia schermen zijn niet perse beter, je hebt veel varianten die ietswat reflecteren en niet perse geschikt zijn voor video projectie. Ik zelf heb hier al jaren een ikea rolgordijn hangen (uit luiheid ook al jaren me nieuwere elektrische scherm niet opgehangen...) en het werkt echt prima. Ik raad je wel aan een andere iets zwaardere lat onderin te stoppen omdat die anders snel kreukelt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennuske1983
spawnkamikaze schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 12:22:
Dia schermen zijn niet perse beter, je hebt veel varianten die ietswat reflecteren en niet perse geschikt zijn voor video projectie. Ik zelf heb hier al jaren een ikea rolgordijn hangen (uit luiheid ook al jaren me nieuwere elektrische scherm niet opgehangen...) en het werkt echt prima. Ik raad je wel aan een andere iets zwaardere lat onderin te stoppen omdat die anders snel kreukelt.
Heb je toevallig foto's van je scherm. Als je de beamer aan hebt staan. (bij voorkeur 's avonds)

Thnx

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:29

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb ook een IKEA rolgordijn gebruikt als projectiescherm, werkte prima :)

Helaas geen foto's omdat ik geen werkende beamer heb op dit moment :P

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04 12:13
Een wit doek is niet zomaar een goede vervanger voor een projectie scherm.

Als een licht bundel loodrecht op een doek valt, word er een gedeelte van die intensiteit loodrecht gereflecteerd, maar ook een gedeelte word omni-directionaal in alle richtingen gescatterd.
Hoe hoger de "Screen Gain", bij een projector scherm, hoe groter de loodrechte gereflecteerde component is. Dus hoe minder je last hebt van omgevingslicht, en des te meer licht er naar de kijker word gereflecteerd. Nadeel er van is dat je viewing-angle kleiner word, maar dat is bij een grote kamer geen probleem.
Voor mooie zwart tinten kies je een grijs-scherm gecombineerd met een hoge screen-gain.
Zie ook : http://www.projectorreviews.com/projectorscreens/index.php

Kijk ook eens op ebay daar kunnen schermen erg goedkoop zijn.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

djexplo schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 12:28:
[...]
Kijk ook eens op ebay daar kunnen schermen erg goedkoop zijn.
Ik ben ook eerst begonnen met een wit laken. Na een week hebben we een MDF plaat wit geschilderd.
Nadien hebben we op eBay een prachtig scherm gevonden voor een zacht prijsje: klik

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-03 17:44
Volgens mij is dat de reden dat ze spreken van ikea verduisterende rolgordijnen. Het zou heel goed kunnen dat deze aan een zijde voorzien zijn van een gladde coating om goed te verduisteren. Er komt geen licht door wat je bij gewoon doek wel hebt. En die gladde coating zal vast heel goed het licht direct weerkaatsen.

👑

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennuske1983
Ik denk dat ik het gewoon ga proberen. Voor dat geld kun je geen bult vallen. Zal mijn ervaringen wel posten zodra ik alles netjes heb hangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 22:29
Hier ook ervaring met een rolgordijn, in mijn geval van de Gamma.

Werkt prima hoor, mij valt alleen op dat de ruimte beter verduisterd moet zijn dan bij een projectiescherm. Voor de rest mooi strak, als de ruimte waar het doek hangt donker is dan is zwart ook echt zwart. Het is een goedkoop alternatief wat prima bruikbaar is als je de beperkingen maar weet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennuske1983
Gezien het feit dat we op zolder de beamer neer gaan hangen (thuisbioscoop) en daar al twee verduisterende rolgordijnen van de Ikea hangen (en het is dan echt donker boven) durf ik het met een rolgordijn wel aan. Alleen even zorgen dat hij mooi strak hangt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joey6666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05-2022
ik heb jaren zo'n verduisterd ikea rolgordijn gebruikt met mijn beamer en dit is goed te doen.

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-03 21:07
Toch jammer dat je een 500+ beamer hebt en dan op een rolgordijntje van 50,- wilt projecteren....

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Kijk eens op 123dagaanbieding.nl/

Elektrische Projectieschermen - diverse formaten

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:33

m0nk

16-09-2003 15.15

Heb sinds een tijdje een eMachines V700, welke vrijwel identiek is aan jou beamer en heb 1 dag geprojecteerd op het Ikea rolgordijn. Ging op zich prima. Zorg er alleen wel voor dat het doek een beetje strak hangt. Je zou hem ook in een zelfgemaakt frame kunnen spannen als je er ruimte voor hebt. Ik heb er 1 film op gekeken en ben de dag erna een Beamax gaan halen. Als je eenmaal een "echt" projectiescherm hebt zie je wel het verschil..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:47
Neobahamuth schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 13:17:
Kijk eens op 123dagaanbieding.nl/

Elektrische Projectieschermen - diverse formaten
[afbeelding]
Dat is wel een flink verschil met een Ikea verduisterend rol gordijn van 150 cm voor € 25,-

De Ikea verduidterende rol gordijnen zijn inderdaad aan 1 kant gecoat en behoorlijk glad.

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee