Toon posts:

[Context] Probleem met contextdiagram

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sloeber
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-03 21:28

Sloeber

Audiofiel met beperkt Budget

Topicstarter
Beste Tweakers,

Voor een PO moet ik o.a. een contextdiagram maken over deze tekst:

overzicht nog beschikbare kamers; te wijzigen als kamers vanwege onderhoud niet verhuurd kunnen worden.
overzicht reserveringen met bijbehorende klantgegevens.
bericht aan de klant (bevestiging/annulering) met automatisch briefhoofd en adresgegevens.
overzicht door de klant te betalen extra services (de aard van de service, prijs, datum, tijdstip).
gespecificeerde factuur per klant.
overzicht omzet per seizoen.

Ik heb dan zeg maar nu dit:

Nu vraag ik me af, moet ik nog een tweede database maken om de omzet te berekenen: Dus administratie stuurt gegevens van verhuurde kamers en de databse maakt er de opbrengst van? Die database hoort dan toch al in het vakje administratie te zitten?

Weten jullie raad hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Things are cheaper for a reason

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sloeber schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 11:44:

Weten jullie raad hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Laat eerst een zien wat je zelf al bedacht/geprobeerd/geprogrammeerd hebt...

Ik denk dat je op de goede weg "denkt" maar zonder jouw uitgeschreven ideeen, kan ik er in ieder geval weinig over zeggen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sloeber

Sloeber

Topicstarter
MAX3400 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 11:46:
[...]

Laat eerst een zien wat je zelf al bedacht/geprobeerd/geprogrammeerd hebt...

Ik denk dat je op de goede weg "denkt" maar zonder jouw uitgeschreven ideeen, kan ik er in ieder geval weinig over zeggen.
Ik dacht dat ik het goed had uitgelegd? We zijn nog niet zo ver dat we het daadwerkelijk moeten programmeren, we zitten op dit moment dus nog alleen met het contextdiagram. Ik wilde dus graag even een goede aanvulling, of een goede tip hoe je dan het beste zo'n onerdeel kunt invoegen daarin en wat de beste aanpak is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrBucket
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-10-2022
Sloeber schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 11:44:
Voor een PO moet ik o.a. een contextdiagram maken over deze tekst:
<knip>
Ik heb dan zeg maar nu dit:
Ik weet niet wat de exacte omschrijving van de casus is, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat dit een redelijk context diagram hiervoor is. Ik denk alleen dat de administratie de brief en bevestiging stuurt en de klant de reservering en annulering doet, en niet vice versa ;)
Die database hoort dan toch al in het vakje administratie te zitten?
Dat kun je zo niet stellen. Misschien kan de receptie zelf ook wel direct met het systeem werken?

Een context diagram beschouwt het te bouwen systeem als een black box - het toont geen losse onderdelen van je systeem, alleen maar "het systeem" en alle actoren die ermee te maken hebben. Het doel van het context diagram is dan ook om te inventariseren welk soort 'gebruikers' jouw systeem kent, niet hoe je systeem zelf eruit gaat zien.
En de database is een onderdeel van je systeem, deze hoef (mag) je dus nog niet benoemen in je context diagram.

Daarnaast is het natuurlijk een beetje raar als je onderdelen van je systeem (de database, de client-applicatie, ...?) gaat verdelen over je actoren - meestal hebben alle actoren toegang tot het complete systeem, alleen doet elke actor verschillende dingen met het systeem. ;)
Nu vraag ik me af, moet ik nog een tweede database maken om de omzet te berekenen: Dus administratie stuurt gegevens van verhuurde kamers en de databse maakt er de opbrengst van?
Als je je systeem straks verder gaat ontwerpen (waarbij je het systeem niet langer als black box beschouwt, maar als een oplossing bestaande uit een database, een invoerapplicatie, en misschien nog wel meer?) , dan zul je hoogstwaarschijnlijk tot de conclusie komen dat je systeem kan volstaan met 1 enkele database waarin al de door jouw genoemde gegevens worden vastgelegd.

Want als je de gegevens van welke kamers wanneer verhuurd zijn tegen welk bedrag gestructureerd hebt vastgelegd in je database (samen met evt, extra diensten), dan heb je toch al voldoende informatie om de omzet te kunnen bepalen (lees: uit de database te kunnen queryen)?

[Voor 9% gewijzigd door MrBucket op 10-05-2011 21:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sloeber

Sloeber

Topicstarter
nevermind

[Voor 82% gewijzigd door Sloeber op 17-05-2011 11:21]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee