Acties:
  • 0Henk 'm!

• leejohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-03-2022
Hallo Allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn Asus Striker Extreme icm OCZ Vertex 3.
Ik heb een Benchmark gedraait en kom uit op lees en schrijfsnelheid van 140MB.
Dit zou 275 moeten zijn. Moederbord ondersteunt maar Sata300.
Ik heb mijn BIOS geflashed naar de laatste versie en gekeken of er iets aanwezig is van AHCI mode.
Echter kan ik hier niks over vinden.

EDIT:

Even om mijn Post wat aan te vullen. Mijn PC ziet er als volgt uit:
Q6600, 4GB DDR2, ASUS HD3760TOP, OCZ Vertex 3
Windows 7 x64 Enterpris

Ik heb een benchmark gedraaid met Atto. Hierbij de instellingen standaard gelaten.

De volgende linkjes gevonden:
http://www.tomshardware.c...g-trouble-striker-extreme
http://www.ocztechnologyf...-so-where-is-AHCI-support

[Voor 37% gewijzigd door leejohn op 10-05-2011 12:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoezo "kan je er niks over vinden". Volgens mij staat AHCI gewoon onder de SATA-config in je BIOS.

Daarbij, een uitgebreidere startpost, met bijvoorbeeld een volledige system-spec, je OS, wat je hebt gevonden (linkjes) maar niet werkt, hoe je benchmarkt en dergelijke; zou allemaal helpen om ons te laten begrijpen hoe ver je al bent en hoe wij kunnen meedenken over een oplossing.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

MAX3400: Niet in elke BIOS wordt het beestje bij z'n naam genoemd. Het kan ook iets als een switch tussen advanced mode of compatible mode zijn. Die schakelt dan effectief AHCI aan/uit.

En waarmee benchmarkt de TS?
Het kan zomaar dat de resultaten minder uitvallen als de specificaties, als de test tool b.v. uncompressable data gebruikt.

Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda Magna V30 '85

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leejohn
Ik heb nog even de bios instellingen nagekeken. De enige instellingen bij Sata Configuration zijn:
Sata enabled/disabled
Raid enabled/disabled

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

leejohn schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 12:13:
Ik heb nog even de bios instellingen nagekeken. De enige instellingen bij Sata Configuration zijn:
Sata enabled/disabled
Raid enabled/disabled
Het linkje naar OCZ; meerdere mensen zeggen dat je RAID moet aanzetten in de BIOS... Of ik lees verkeerd :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-03 18:03

Marando

Muziekje?

leejohn schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 12:13:
Sata enabled/disabled
Raid enabled/disabled
Ik ken er helemaal naast zitten, maar volgens mij heb ik ergens gelezen dat Raid mode er voor zorgt dat AHCI enabled is. Iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten?

edit: Max3400 was me voor zo te zien.

Met andere woorden: Probeer Raid mode aan te zetten!

[Voor 10% gewijzigd door Marando op 10-05-2011 12:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leejohn
Ik had al geprobeerd een spanning raid aan te maken, helaas dezelfde snelheden.

Wat ik nu ga proberen is een raid aan te maken op de Silicon Controller. Dit was eerst op de Nvidia :S.
Misschien helpt dat nog?

[Voor 45% gewijzigd door leejohn op 10-05-2011 12:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leejohn
Ik zie dat de silicon controller alleen voor eSata is.
Dus helaas krijg de SSD niet sneller :(

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

140 MB/s klinkt alsof de SSD een SATA1 link van 150 MB/s heeft met het moederbord?

• leejohn
Dat lijkt er inderdaad op, maar het zou toch SATA 2 moeten zijn. Ik denk dat ik volgende maand een Asus Sabertooth ga kopen. Die striker extreme heeft ook zijn beste tijd gehad.
In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal :)

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-05 17:56
leejohn schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 12:28:
Ik had al geprobeerd een spanning raid aan te maken, helaas dezelfde snelheden.

Wat ik nu ga proberen is een raid aan te maken op de Silicon Controller. Dit was eerst op de Nvidia :S.
Misschien helpt dat nog?
Je moet helemaal geen raid aanmaken, je moet enkel RAID modus aanzetten in de bios.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 16:07

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dit topic kwam recent nog voorbij... getallen lijken wel veel op TS:

Supersnelle Vertex 3 .... of toch niet ?
GtaDomii schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 20:37:

Hij is aangesloten op een Sata 600 poort die op mijn moederbord zit, wat kan het probleem zijn dat mijn SSD 'maar' 150MB/S leest :( ? (hij moet dik 500MB/S+ aankunnen..)

[Voor 50% gewijzigd door leuk_he op 12-05-2011 10:57]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-05 14:06
aval0ne schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:52:
[...]

Je moet helemaal geen raid aanmaken, je moet enkel RAID modus aanzetten in de bios.
Klopt, gewoon raid aanzetten dan of een regfix doen of een fresh install doen.

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-05 23:04
Koop anders voor een paar tientjes een PCI-E Raid controller net SATA 3 / III / 6Gbps ondersteuning. Maar niet de addonics, die heb ik en die zuigt.

• leejohn
En wat bedoel je met een regfix, want als ik Raid aanzet start hij inderdaad niet meer door, want hij verwacht dat je een array aanmaakt.

• 330d
leejohn schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 11:10:
En wat bedoel je met een regfix, want als ik Raid aanzet start hij inderdaad niet meer door, want hij verwacht dat je een array aanmaakt.
Nee klopt, omdat je tijdens installeren immers geen raid in je bios aan had staan.
Misschien helpt dit: Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"
Anders even googlen op enable ahci/raid after installing windows 7.
jantje.vlaam schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 12:13:
Koop anders voor een paar tientjes een PCI-E Raid controller net SATA 3 / III / 6Gbps ondersteuning. Maar niet de addonics, die heb ik en die zuigt.
Zal ik ook niet doen. Voorzover ik het kan zien zijn de meeste goedkope controllers van Addonics en Highpoint leverbaar voor SATA3. Hierop zit de Marvell SE9128 chip die onstabiel is en waardeloos is onder raid config. Nieuwe FW schijnt wat stabiliteit te bieden, maar alsnog haal je niet de max snelheid vergeleken met een Sandy Bridge. Plus nog ondersteund de Marvell nog geen trim, althans, heb op de crucial forum gelezen dat ze beweren dat het wel lukt met de nieuwe FW, maar is nog steeds heel vaag en onofficieel.

[Voor 37% gewijzigd door 330d op 14-05-2011 13:41]

• leejohn
Heel erg bedankt voor je advies :)

• leejohn
Ik heb het truukje geprobeerd.
Eerst mijn Sata config op Raid gezet en daarbij geen schijven in raidmodus gezet.
Register waarde doorgevoerd:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci --> Start op 0 gezet.

Hij boot gewoon, maar kwa performance niks beter.

Binnen Device Manager zie ik wel dat het een SCSI disk is. Is dit normaal?

• 330d
De Intel Rapid Storage ook gedownload&geinstalleerd?

• leejohn
Not supported to install on this system.
Is geen Intel Chipset, maar van Nvidea, 680

[Voor 36% gewijzigd door leejohn op 14-05-2011 19:16]

• leejohn
Ik heb nu wat websites bekeken, en het lijkt er gewoon echt op de een nvidia 680i chip geen AHCI ondersteunt.
Zal een Asus Sabertooth dit wel doen?

• 330d
Ah stupid, niet vreemd dat de intel drivers niet werken :P
Ben niet bekend met nvidia chipsets, maar volgens dit moet ahci wel opzitten
http://www.tomshardware.c...VEL-MIGRATION,1594-7.html

En de Asus Sabertooth heeft een X58/ICH10R chip, die werkt sowieso:
http://www.asus.com/Mothe...TOOTH_X58/#specifications

[Voor 26% gewijzigd door 330d op 14-05-2011 19:41]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee