Toon posts:

ESXi 4.x vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 26779
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik ben op dit moment bezig met het optuigen van een server waarop ESXi 4 op draait.
Ik heb hierover een aantal vragen.

ESXi boot vanaf een USB stick die rechtstreeks op het moederbord wordt geplaatst.
Er zit geen (HCL) hardware raid controller in de server en ik kan daarom geen gebruik maken van een RAID1 oplossing. Ik heb wel 2 500GB SATA disks ter beschikking.

De 2 SATA schijven zijn beschikbaar als datastores. Mijn idee is om 1 schijf te gebruiken als datastore en de 2e schijf als 'failover/backup' in geval de eerste schijf er om wat voor reden dan ook defect raakt. LET WEL: Dit zal niet de dagelijkse databackup zijn, slechts een redundante oplossing zodat de server weer snel weer in de lucht is met alle VM's en data.

Mijn eerste vraag: Hoe kan ik deze synchronisatie van de 2 schijven het best aanpakken, dusdanig dat er (bijvoorkeur) geen data verloren gaat bij falen van Disk1? Ideaal zou een hardware raid zijn en RAID1 implementeren, maar ik kan me op dit moment geen hardware raidkaart veroorloven.

Omdat de server geen CD/DVD speler heeft, heb ik ESXi via mijn laptop op een USB stick geinstalleerd. Dat ging met ESXi 4.0 heel eenvoudig. Exhter heb ik dat met ESXi 4.1U1 ook geprobeerd, maar dit lukte met geen mogelijkheid. Keer op keer krijg ik foutmeldingen, alsof de cd waarvan geïnstalleerd werd niet goed was, terwijl de ISO in VMWare Server wel gewoon installeerde.
Vraag: zijn er issues bekend met het installeren van ESXi4.1U1 op een USB stick? Ik heb me rot gezocht op internet maar ben er niet achter gekomen waarom ESXi4.0 wel normaal installeerde, en ESXi4.1U1 niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:23

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Als je geen hw raid controller hebt zul je idd nooit raid-1 voor je datastore kunnen gebruiken. Misschien iets als online backups moeten maken van je VM's? Zie bijvoorbeeld hier.

Voor je 2e vraag: Ik doe eigenlijk nooit een install naar USB maar schrijf direct de bootimage naar USB. Heb je dat ook geprobeerd?
In het kort:
- extract de imagedd.bz2 uit de iso en unpack zodat je het bestand imagedd over hebt
- schrijf met bijvoorbeeld winimage die image file direct naar je USB stick (eventueel kun je eerst een custom oem.tgz injecteren mocht dat nodig zijn).

Het kan zijn dat je de USB stick eerst moet schonen (esxi maakt een paar aparte volumes op je USB o.i.d. waarvan je er in windows maar 1 ziet). Dit kan je doen door met diskpart de usb te cleanen (opletten dat je wel je usb disk hebt geselecteerd).

Sys Specs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Als de aanschafkosten van een nieuwe RAID kaart die op de HCL lijst staat te hoog zijn voor het IT budget, dan kun je er ook eentje op eBay aanschaffen. Vooral de Dell PERC devices zijn voor een habbekrats te koop.

[Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 10-05-2011 12:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 26779
  • Niet online
Goede tip: ik heb net via ebay een PERC 5/i op de kop getikt voor 35 euro incl verzending.... :Y)

Blijft de vraag: ALS je zonder RAID1 controller toch een redundante oplossing wil maken mbv 2 schijven in ESXi, hoe kan je dan het beste de replicatie van de ene schijf naar de andere schijf regelen. Hoe krijg je voor elkaar om (zonder dataverlies?) zo snel mogelijk de ESXi omgeving en de VM's weer online te hebben?

[Voor 61% gewijzigd door 26779 op 10-05-2011 15:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:00
Niet

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 26779
  • Niet online
Dat klinkt een beetje als ERG kort door de bocht. Misschien is er een creatieve manier?

Zou het kunnen gaan werken door ESXi vanaf USBstick te booten, vervolgens een NAS VM (freenas of openfiler of iets dergelijks) aanmaken die gebruik maakt van de 2 SATA schijven als Softraid1 datastore? Als dit mogelijk is, hoe kan ik dan de schijfindeling het beste aanpakken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Jazeker. Je kunt met een software RAID gaan werken binnen je VM. Maar de performance daarvan zal erg slecht zijn en de disaster recovery is complex. Enige voordeel is het kostenplaatje, verder is vrijwel alles nadelig.

Wat je ook kunt doen is twee OS'en installeren op de twee schijven en daarop een DFSR draaien (Windows oplossing). Let er wel op dat je dan twee licenties nodig hebt. Als je nu al Windows Enterprise 2008 of 2008 R2 gebruikt dan kun je op de host de Hyper-V service (niet de standalone server) draaien en daarbinnen mag je 4x virtueel 2008 R2 draaien. Ook Enterprise kun je met een aanpassing in de registry flat booten vanaf USB. Maargoed, dat zijn Windows oplossing en die gaan uit van puur filesharing. Wat draait er precies op de server?

Let er overigens op dat ESXi performance op RAID-1 disks en controllers zonder memory vaak ondermaats is.

[Voor 13% gewijzigd door Trommelrem op 10-05-2011 17:54]

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:43

Ethirty

Who...me?

De gratis ESXi is qua backups erg gelimiteerd. Je zou met Veeam backups naar je 2e disk kunnen maken, maar daarvoor heb je ook een VMware licentie nodig. En aangezien je al geen budget heb voor een RAID controller gaat dat hem niet worden. Blijft over om een handmatige kopie te maken, maar hiervoor moet(en) je VM('s) down.

Maar om eerlijk te zijn begrijp ik sowieso de keuze voor ESXi met VM('s) op 1 SATA disk al niet. Waar verwacht je nu precies voordeel uit te halen?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• 26779
  • Niet online
Ik zou kunnen kiezen voor een OS op het systeem en dan voor VMWare server of Virtualbox gaan als virtuele omgeving. Dan kan ik in het OS wel een soft raid1 configureren zodat ik in ieder geval een redundante dataomgeving heb. Het voordeel van ESXi lijkt me de flexibiliteit. Ik wil op dezelfde hardware een aantal OSen kunnen draaien. Dat doe ik liever op een baremetal server dan binnen een host OS.

Om het mezelf makkelijker te maken heb ik toch maar gekozen om een hardware raid1 adapter aan te schaffen. Het geld schraap ik wel ergens vandaan... :)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:52

FireDrunk

BBG'er
Je kan ook gewoon de 2 disks via RDM aan een VM geven, en in de VM sofware RAID1 doen, en daarna deze weer via iSCSI of NFS aan je ESX host geven... kost je wel performance, maar het werkt prima...

Ubuntu 10.10 en 11.04 hebben beide ondersteuning voor de VMWare Paravirtual controller en VMXNET3, dat kost je dus maar weinig performance.

[Voor 26% gewijzigd door FireDrunk op 11-05-2011 10:57]

Even niets...

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:03
Er is wel een hele mooie backup methode voor esxi, gratis..
Het is een sh script genaamd ghettoVCB en biedt o.a. Backup rotation, diverse type backups, backup naar nfs en een uitgebreide log functie.. Gebruik het zelf sinds kort, werkt perfect! Zodra je esxi bak crasht, installeer je esxi opnieuw en zet je zo je vms terug...

• 26779
  • Niet online
Thnx voor de tip! Deze kende ik nog niet. Ik ga er zeker mee aan de slag.

Overigens ben ik niet zo bang voor ESXi. Die draait vanaf een USB stick en daar heb ik direct een 2e van klaarliggen die de boel kan overnemen.

De VM's staan op de Raid1 array en die vind ik veel belangrijker. Ik denk dat ik in eerste instantie een snapshot maak en vervolgens backup van snapshot naar externe disk. Door 2 disks afwisselend te gebruiken waarvan 1 offsite ligt kan ik altijd tot enige weken terug een snapshot (tijdelijk) terugzetten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee