Toon posts:

Domein op eigen nameservers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 392906

Topicstarter
Beste Tweakers, ik heb een probleem met de DNS van mijn domeinen. Ik heb 3 dezelfde domeinen met andere TLD's, laten we ze voor het gemak als volgt noemen:
  • mijndomein.es
  • mijndomein.eu
  • mijndomein.com
Nu wil ik deze op hun eigen nameservers krijgen, of de .ES ook de nameservers ns*.mijndomein.ES krijgt, of dat dit ns*.mijndomein.EU voor de .ES moet zijn, maakt me niet uit, als ik maar niet de nameservers van mijn host moet instellen.

Nu heb ik momenteel de volgende configuratie:

ns1.mijndomein.es. A 91.*.*.248
ns2.mijndomein.es. A 91.*.*.249
mijndomein.es. NS ns1.mijndomein.eu.
mijndomein.es. NS ns2.mijndomein.eu.

ns1.mijndomein.eu. A 91.*.*.248
ns2.mijndomein.eu. A 91.*.*.249
mijndomein.eu. NS ns1.mijndomein.es.
mijndomein.eu. NS ns2.mijndomein.es.

Ook bij mijn domein registrar heb ik de nameservers voor de .eu op ns*.*.ES ingesteld en andersom. De .com is hetzelfde ingesteld als de .eu dus die configuratie hoef ik hier niet te posten. De IP's zijn van mij en zijn dedicated.

Tests op internet zoals intoDNS geven tegenstrijdige resultaten. Deze zeggen bijv. dat ik geen NS, noch A records heb voor de nameservers - maar aangezien hij de nameserver die ingesteld staat al niet kan resolven lijkt het me logisch dat zo'n test geen NS records kan zien.

Ik heb simpelweg geen flauw idee meer wat ik nu fout doe, kan iemand mij in de juiste richting sturen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:16

Foamy

Fulltime prutser

Staan de nameservers ook wel ingesteld bij de domeinen zelf als zijnde authorative? Of heb je alles enkel in de DNS ingesteld?

blub

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 392906

Topicstarter
Ik heb alleen op mijn server de DNS instellingen aangepast, en daarna bij mijn domeinregistrar het .ES domein op de ns*.mijndomein.EU nameserver ingesteld en vice versa. Bij mijn domeinregistrar is er geen optie om de nameservers als "authorative" in te stellen.

Overigens lijkt het mij ook dat ik een handeling mis, want als ik bijv. het .ES domein op nameservers van zichzelf wil instellen, zou hij ns*.mijndomein.ES moeten raadplegen om het domein te resolven - maar als het domein al niet resolved, bestaat ns*.mijndomein.ES imers niet.

Ik heb deze vraag ook al bij mijn host neergelegd, en deze komt nu met het antwoord dat ik het DNS beheer beter bij de domein registrar kan onderbrengen, hier 2 A records voor ns1 en ns2 kan instellen maar om deze A records te maken moet ik dus de DNS servers van 1&1 gebruiken, wat ook te zien zal zijn in de WHOIS. Verander ik ze daarna weer terug naar de mijne, ben ik weer terug bij af.

De domeinregistrar is overigens 1&1.

Edit: Ik ben erachter denk ik. Ik moet 2 glue records opgeven om ns1 en ns2 statisch naar ons IP te verwijzen. Pas dan kan ik mijdomein.es instellen op ns1.mijndomein.es en ns2.mijndomein.es. Kan iemand dit bevestigen?

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 392906 op 10-05-2011 14:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat zal wel zo zijn ja. Anders kan het top-level domein natuurlijk nooit de ipadressen van de nameservers teruggeven.

Wat ik wel raar vind is dat je de EU domeinen met een ES nameserver wil doen en de ES domeinen met een EU nameserver. Ik zou gewoon de nameservers maar 1 naam geven (degene die je het mooist vind) en dan voor alle domeinen verwijzen naar die servers. Je hebt dan maar 1 set glue-records nodig.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee