Toon posts:

iOS programmeren: waar is het begin?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 20:38
Beste Tweakers,

Ik ben op het moment 16 jaar, en vind het erg interessant om te leren programmeren voor iOS.
Ik heb veel ervaring met HTML/CSS. Een beetje ervaring met Java & PHP.

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?
Ik ben maar eens begonnen met 'Essential-C'. Om het OOP weer wat op te frissen, als basis voor mijn 'iOS-studie'.

Wat raden jullie mij voor hierna aan? Kan ik nadat ik de Essential C studie doorgenomen heb al beginnen aan Stanford's iOS vodcast? of raden jullie me aan om eerst nog een tussenstap te nemen?

Als jullie tips hebben voor betere methoden dan bovenstaande genoemde vodcast, goede boeken bijvoorbeeld, dan hoor ik dat ook erg graag :)

Bedankt!
Torrentus

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 96523

Ik ben me op dit moment ook aan het inlezen op het gebied van mobile applicaties (zowel iOS als Android) en voor beide is de officiële documentatie (voor mij) duidelijk genoeg om de eerste stappen te kunnen zetten.

Voor iOS kun je deze vinden in de iOS Dev Center.

Hier staan simpele tutorials in code en als vodcasts, met als voordeel dat je ook direct een uitgebreide SDK handleiding ernaast hebt liggen.

Door gewoon met simpele dingen te beginnen (inclusief "Hello World") en dan een klein project voor jezelf bedenken die je dan stap voor stap probeert uit te werken, kun je binnen korte tijd een hoop leren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Essential-C is zeker leerzaam, maar let er wel op dat het over C gaat, niet over Objective-C wat je zal moeten schrijven voor iOS.

Ik raad je dan ook aan eerst een kleine tutorial Objective-C te doen voor je aan de iOS vodcast begint.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vdevos
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-11-2019
Een goede kennis van OO programmeren en het MVC design pattern is een grote pré. Daarnaast zal je in Objective-C verantwoordelijk zijn voor je eigen memory-management, maar dit wordt in de Standford video's prima uitgelegd.

Als je denkt deze te beheersen zou ik gewoon beginnen met het bekijken van de Standford video's en aan de slag te gaan. Laat je vooral niet ontmoedigen door de grote leercurve en neem er dus je tijd voor (het zijn flink wat video's en oefeningen namelijk).

Een basis tutorial over Object-C en zijn iet-wat apparte syntax kan ook geen kwaad ;-)

Let me hit you with some knowledge

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:23
Zo ver ik weet kan je ook gewoon C of C++ voor iOS gebruiken hoor :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-05 20:38
Bedankt voor jullie tips!

Ik voltooi eerst Essential-C, als basis voor het leren van ObjC, wat weer een basis is voor Cocoa (iOS).
Voor dat laatste vraag ik me af of er al goede boeken bestaan voor Xcode 4? De meeste boeken blijven hangen bij Xcode 3.2.. Of raden jullie me aan om gewoon een 3.2 boek te kopen?

''Sams Teach Yourself iPhone Application Development in 24 Hours'' schijnt goed te zijn?:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:59
Torrentus schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 16:02:

Ik voltooi eerst Essential-C, als basis voor het leren van ObjC, wat weer een basis is voor Cocoa (iOS).
Voor dat laatste vraag ik me af of er al goede boeken bestaan voor Xcode 4? De meeste boeken blijven hangen bij Xcode 3.2.. Of raden jullie me aan om gewoon een 3.2 boek te kopen?

''Sams Teach Yourself iPhone Application Development in 24 Hours'' schijnt goed te zijn?:)
Ik merk niet heel veel verschil tussen 3.2 en 4, zal onderliggend wel helemaal gewijzigd zijn maar om te beginnen als iOS programmeur maakt het voor zover ik weet niet heel veel uit. Sommige knoppen e.d. zitten op andere posities. Ik heb iOS geleerd in Xcode 3.x en kon probleemloos overstappen op 4.0.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-05 23:26
Torrentus schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 16:02:

Gewoon een 3.2 boek kopen en met gezond verstand en de zoekfunctie (onder help) vind je dan je weg wel. In ieder geval geen tijd in XCode 3.2 steken, want in 4 zitten wel heel erg veel prettige verbeteringen en als je later moet switchen kost je dat weer tijd. Overigens zijn de (WWDC) vodcasts van Apple erg leerzaam en nuttig, daar kun je gratis bij als je een Developer account hebt!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:24

pposthoorn

Constructeur

Als aanvulling op de goede tips hierboven: Heb je een (specifieke) vraag? Zoek hem op op http://stackoverflow.com/ Daar staat zeker over de basis dingen erg veel handige informatie.

Ik zelf heb iOS development geleerd door eerst een Minor Software Ontwikkelen te doen (EWI TU delft, dat is allemaal Java). En daarna ben ik gewoon begonnen met dingen maken in Xcode, gaandeweg zoeken hoe alles in Objective-C werkt en wat voor mogelijkheden je hebt met iOS. Zorg wel dat je een beetje weet hoe het memory management werkt voordat je begint in Xcode.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:46
Op Avans, Den Bosch heb ik een minor Middleware gedaan, wat tegenwoordig Mobile Application Development heet geloof ik. Hier heb ik ook iOS programming in gehad en onze docent raadde het boek 'iOS Programming - The Big Nerd Ranch Guide' aan. Hier staan veel voorbeelden en kun je dus ook als naslagwerk/referentie gebruiken.

In de lessen hebben we vooral veel overgenomen uit het boek, wat eigenlijk saai en dooddoenend werk was. Echter ben ik op eigen houtje een beetje met de voorbeelden gaan spelen wat erg goed werkte voor me. Ik had hiervoor nog geen kennis met C-talen (behalve C#) en het hele boek heeft me gruwelijk goed geholpen Objective C onder de knie te krijgen. Dus ik vind het een aanrader.

Zelf heb ik overigens geprogrammeerd in Xcode 4, alhoewel in onze editie van het boek Xcode 3 werd gebruikt. Dit is echter geen probleem als je dingen durft uit te zoeken en niet vies bent van Stack Overflow :P.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:25

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Download de SDK en ga een tutorial doen. Het is niet zo moeilijk. C is niet echt nodig, Objective C is echt een andere taal. Zelfs als je C kunt zul je nog Apple's standaarden moeten leren.

Zorg dat je een app bouwt, dan leer je het meeste. Je kan bijvoorbeeld je eigen idee uitwerken of een app nabouwen. OO pik je wel op. Nadat je klaar bent, kijk hoe dingen beter kunnen, bijvoorbeeld door naar sample code van Apple te kijken (staan veel voorbeeldprojecten op de Dev Center).

Je moet uiteindelijk goed begrijpen wat 't verschil is tussen Model, View en Controller (maar in het begin is dat niet zo erg). Het helpt ook om design-ervaring op te doen.

(Bouw iOS apps als m'n werk sinds een paar jaar).

Anoniem: 100952

Als je een nog een boek zoekt om te lezen kan ik je "Beginning iPhone 4 Development: Exploring the iOS SDK" aanraden. Het is een dikke pil maar het leest makkelijk. Het laat zien hoe Cocoa in elkaar zit zonder dat je direct heel veel kennis van Objective-C nodig hebt.

Ik vanuit mijn studie in app-development gerold en had toen vooral een achtergrond in PHP en Java. De opzet van Objective-C is even wennen als je van die talen komt, maar het werkt erg fijn.

Op dit moment ben ik zelf ook bezig in "Beginning iPhone Games Development", maar dat zou ik je pas willen aanraden als je iets meer bedreven bent in iOS/Cocoa, omdat het wat minder goed geschreven is. Daarnaast gaat het vooral in op het grafische systeem en niet de zozeer op wat allemaal mogelijk is in het hele platform.

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:31
Ikzelf heb objective-C en iPhone development geleerd door de zeer goede documentatie op http://developer.apple.com/, daar hebben ze een Objective-C cursus en een iOS development cursus, evenals documentatie over eigenlijk alle relevante onderwerpen. Boeken zijn slechts een andere manier om dezelfde informatie te herhalen, imho.

En het beste wat je kunt doen: Gewoon beginnen. Bouw een triviale app en je weet al een belangrijk deel van wat je moet weten om voor iOS te ontwikkelen.

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-05 23:00
Waarschijnlijk kan 'Head First iPhone and iPad Development' je wel een heel eind op weg helpen. Alles wordt heel erg simpel uitgelegd en veel voorkomende rariteiten worden ook goed behandeld. Zoals de rest van de Head First serie leest dit boek zich heel erg snel, binnen no time ben je erdoor heen en heb je een redelijke basis om zelf te gaan spelen.

Everything is possible if you really want it.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:04
YopY schreef op zondag 09 oktober 2011 @ 10:35:
En het beste wat je kunt doen: Gewoon beginnen. Bouw een triviale app en je weet al een belangrijk deel van wat je moet weten om voor iOS te ontwikkelen.
Eerst even offtopic: schitterende app die jullie hebben gemaakt YopY.

Maar ik ben ook nu bezig met iOS development. Alleen probleem is dat ik nooit iets weet om te maken "triviale app". Iemand tips voor me & anderen?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:43

Boss

+1 Overgewaardeerd

Triviale app idee: client/server boodschappenlijstje (inloggen, regels toevoegen uit historie, ook toegang via web-client). En vervolgens net zoveel extra's erbij gaan bedenken dat het een onwerkbaar programma is geworden maar je wel een hoop concepten hebt kunnen proberen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:50
Als ik een boek aan mag raden: http://www.bignerdranch.c...d_ranch_guide_nd_edition_

Een van de leukste boeken die ik over programmeren gelezen heb tot nu, en erg leerzaam.

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:31
GoTCoast schreef op zondag 30 oktober 2011 @ 21:56:
[...]

Eerst even offtopic: schitterende app die jullie hebben gemaakt YopY.
Dank :)
Maar ik ben ook nu bezig met iOS development. Alleen probleem is dat ik nooit iets weet om te maken "triviale app". Iemand tips voor me & anderen?
Je zou eens kunnen kijken naar de NS API (shameless plug): http://www.ns.nl/api/api. Dan kun je gelijk ervaring opdoen met:

* Ophalen van gegevens
* XML parsen
* Geolocatie
* Natuurlijk informatie tonen in een view
* Evt. animaties en dergelijke

Je moet (zo te zien) wel toegang aanvragen, maar ik geloof niet dat ze er moeilijk over doen. Als je dat niet interresant vind zijn er ook nog andere API's waar je iets mee zou kunnen doen - de Twitter API is bijvoorbeeld ook best wel populair om dingen mee te bouwen.

Anoniem: 37864

Boss schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 09:26:
Triviale app idee: client/server boodschappenlijstje (inloggen, regels toevoegen uit historie, ook toegang via web-client). En vervolgens net zoveel extra's erbij gaan bedenken dat het een onwerkbaar programma is geworden maar je wel een hoop concepten hebt kunnen proberen.
Haha, iets meer dan een half jaar geleden is zo'n app mijn dagelijkse werk geworden. Mijn werkgever maakt de app van Albert Heijn en ik werk aan dat project. Het was mijn eerste echte grote iOS applicatie; voor die tijd was ik al wel als hobby bezig met iOS programmeren. Hoe ik het heb geleerd? Niet, bewust eigenlijk... ik heb ooit een boek gekocht over Mac OSX programmering en met een paar tutorials Objective C een beetje onder de knie gekregen. Als je de Mac kent, is iOS heel veel meer van hetzelfde, alleen heten een boel classes anders.

Belangrijk om mee te beginnen is inderdaad het onder de knie krijgen van Objective C en al z'n eigenaardigheden. Als je wat googled op de kernwoorden in dit stukje vind je al snel tutorials die je daarbij op weg kunnen helpen. Eerst C leren helpt, maar is niet heel nodig, omdat objective C in combinatie met Apple's libraries maar nauwelijks 'echte' C code bevat. Memory management moet je inderdaad zelf doen en is één van de eerste dingen die je onder de knie moet gaan krijgen. Toch is dat ook niet echt moeilijk, bij elke retain hoort een release, en de rest gaat via een autorelease pool redelijk vanzelf. Een ander onderwerp waarin objective C anders is dan andere talen is selectors, een soort functie-aanroep/callback systeem in 'normale' talen, en erg belangrijk bij de interactie met de cocoa touch libraries. Ook leuk om een beetje onder de knie te krijgen en wat heel erg helpt bij het lezen van vooral Apple's recentere programmavoorbeelden is blocks en de wat vreemde syntax die daarbij hoort. Als je deze basiskennis hebt kan je echt stappen maken in het iOS programmeren.

Om daarna verder te komen wil je je gaan verdiepen in de iOS libraries en de manier waarop iOS applicaties graag ziet. De libraries zijn echt enorm uitgebreid, en als je denkt iets heel moeilijks te willen is er vaak al een standaard constructie voorhanden. Het goed kennen van de frameworks is wel essentieel voor het maken van een geweldige app, in plaats van gewoon een goede app.

Het is niet moeilijk om op iOS heel snel en soepel reagerende apps te maken, maar de kennis die je er voor nodig hebt kan je alleen op doen door ervaring op te bouwen en zelf te experimenteren. Als ik nu terug kijk naar mijn eerste experimenten dan klopt daar ook weinig van en zou ik het tegenwoordig compleet anders doen, maar dat is niet erg; al doende leert men. Ik leer nog steeds dagelijks dingen bij, en wellicht moet ik over een jaar al weer hard lachen om de code die ik vandaag de dag produceer :)

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-05 08:16

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Wat mij betreft is dé manier om te beginnen, het volgen en doen van het huiswerk zoals opgegeven in Stanford's iOS Development Course. Gratis te vinden in iTunes U.

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-05 13:01
Ik ben er zelf ook mee bezig en zoals eerder genoemd is The Big Nerd Ranch Guide erg fijn en ook Xcode 4 updated. Helaas nog niet Xcode 4.2 ....
Maar sinds ik voornamelijk bezig moet zijn met Core Data heb ik even verder gekeken en vind Pro Core Data (http://www.apress.com/9781430233558) een erg fijn boek :) Helaas Xcode 3 >_<

Success verder!

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:24
Scott schreef op donderdag 17 november 2011 @ 22:00:
Wat mij betreft is dé manier om te beginnen, het volgen en doen van het huiswerk zoals opgegeven in Stanford's iOS Development Course. Gratis te vinden in iTunes U.
vind je dat echt? Ik heb ze ook even bekeken, en ik moet zeggen dat ik na 2 slides al afgehaakt ben. Al was het alleen maar vanwege het 'lollige' fontje waarin die slides staan. Helaas lukt het mij niet om daar serieus door heen te kijken.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-05 08:16

Scott

Ik ben, dus ik tweak

kwaakvaak_v2 schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 08:45:
[...]

vind je dat echt? Ik heb ze ook even bekeken, en ik moet zeggen dat ik na 2 slides al afgehaakt ben. Al was het alleen maar vanwege het 'lollige' fontje waarin die slides staan. Helaas lukt het mij niet om daar serieus door heen te kijken.
Hehe ja, ff doorheen kijken :P Die kerel weet gewoon echt waar hij het over heeft en kan het uitleggen op een manier waardoor het gewoon wel echt duidelijk wordt. Veel demo's waarin hij een app bouwt en uitlegt wat hij doet en waarom hij het (op die manier) doet. Had vanmiddag de lecture van 6 oktober, een dag na het overlijden van Steve Jobs, gevolgd en daarin vertelt hij dat hij persoonlijk door Steve was gevraagd te werken voor NeXT en daar werkzaam was tot het door Apple overgenomen werd (hij zegt niet of hij daarna ook voor Apple heeft gewerkt, maar dat zou me absoluut niet verbazen).

Ik begon die van vorig jaar te kijken toen ik al enige kennis had van iOS programmeren (omdat ik op dat moment hetzelfde vak op een andere universiteit volgde), en ik leerde zoveel nieuwe dingen in die lectures. Ik ben er van overtuigd dat dit een van de beste manieren is om te beginnen.

[Voor 6% gewijzigd door Scott op 18-11-2011 08:55]

Scott schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 08:54:
[...]

Hehe ja, ff doorheen kijken :P Die kerel weet gewoon echt waar hij het over heeft en kan het uitleggen op een manier waardoor het gewoon wel echt duidelijk wordt. Veel demo's waarin hij een app bouwt en uitlegt wat hij doet en waarom hij het (op die manier) doet.
Wat dat betreft zijn ook Apple's eigen introductievideo's (te vinden in iTunes) goud waard, en niet gedrukt in een of ander lollig fontje :) Als je al een developer account hebt zijn ook de WWDC 2011 (en 2010) video's echt heel interessant. Apple gaat er uiteraard van uit dat je de basis al beheerst, maar gaat dan ook best wel diep in op geavanceerde onderwerpen.
Ik denk dat ik van die video's nog het meeste heb geleerd...

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 37864 op 18-11-2011 10:36]

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:15

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Naast de stanford 'Developing Apps for iOS' kan ik zelf het boek van Erica Sadun ten zeerste aanraden, zeker wanneer je nog niet veel programmeerervaring hebt.

Het is belangrijk dat je de concepten van de iOS SDK leert kennen.

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Ben op het moment ook die Standford Courses aan het downloaden. Gewoon van de introduction beginnen, en verdergaan. Op een gegeven moment ga je het allemaal vanzelf onder de knie krijgen, en krijg je steeds meer ideetjes over een eigen app te ontwikkelen!

BTW: zijn er mensen uit de buurt van Leiden/Oegstgeest die aan IOS development doen. Misschien leuk om dan eens gezamelijk hierover te praten?

[Voor 22% gewijzigd door Recon24 op 19-11-2011 12:41]

Recon24 schreef op zaterdag 19 november 2011 @ 12:36:
BTW: zijn er mensen uit de buurt van Leiden/Oegstgeest die aan IOS development doen. Misschien leuk om dan eens gezamelijk hierover te praten?
Wilnis. Niet heel erg in de buurt, maar dichtbij genoeg...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee