Toon posts:

Transistor als switch voor reset pins van mobo, nu x32

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DLGandalf
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 06:08
Voor het eerst een beetje bezig met elektro, dus vergeef me de n00b fouten.

Wat ik wil bouwen is uiteindelijk een board(met ethernet controller) met 32 transistor uitgangen waar ik meerdere pc's aan kan hangen met hun reset pinnen. Al dit om een remote rebooter (over ethernet/IP) te kunnen maken voor een compleet rack met servers/pc's.

Natuurlijk kan je dit doen met een APC of ander merk PDU, maargoed dat is duur, en een keer een goed elektro ontwerp maken verdient zich wel terug als we meerdere racks gaan neerzetten denk ik zo.

Ik heb al een simpel test opstellinkje gemaakt voor 1 transistor die onder een hoge Base, 1 pc kan rebooten. Hier heb ik natuurlijk verder niks aan, maar het ging mij om een proof-of-concept.

Nu wil ik een board maken met tot wel 32 transistor uitgangen. Nu zie ik op internet alleen maar pic-boardjes staan met IO uitgangen die hoog/laag geven (waarschijnlijk GPIO oid?), maar nergens add-on boardjes die aan te sturen zijn om 32 transistoren te switchen.
Relay boarden zijn er genoeg, maar dat is natuurlijk overkill om de 3-5V van een reset header te switchen, en kosten net zoveel als een APC.

Ik hoop dat mijn verhaal enigszinds te volgen is en iemand een oplossing weet om 32 transistoren aan te sturen, we geven liever iets meer geld uit aan kant en klaar sub-onderdelen dan aan alles van scratch te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zou daarvoor multiplexen, of een schuifregister gebruiken. En dan met de uitgangen relais of optocouplers schakelen, zodat je alles galvanisch kunt scheiden van elkaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wat is "een hoge base" ?

Een pic voldoet uitstekend denk ik,
hoe schakel je nu dan in je proof of concept ?

add on board voor wat zoek je ? een pc ? andere stuurdinges?

[Voor 22% gewijzigd door Fish op 09-05-2011 23:41]

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DLGandalf
Is er een speciale reden dat je niet direct zou switchen dmv transistors?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

galvanische scheiding. minder risico

[Voor 24% gewijzigd door Fish op 09-05-2011 23:43]

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DLGandalf
Ik heb nu een heel simpel circuitje met 1 transistor met een weerstand voor de transistor aangesloten op een 5 volt transformator. Dus zodra die 5V op de transistor komt te staan (dus de Base van de transistor wordt hoog) dan switched de transistor de Collector met de Emitter waarop de reset pinnen van de pc zijn op aangesloten. Hierdoor komt er dus een stroom te lopen over de reset pinnen, en de pc herstart.
Een pic voldoet uitstekend denk ik,

hoe schakel je nu dan in je proof of concept ?
Door simpel weg de voeding aan tedoen, hier hoop ik dus de uiteindelijke IO port van een pic controller mee te emuleren.
add on board voor wat zoek je ? een pc ? andere stuurdinges?
een add on board die aangestuurd wordt door de IO porten van een (ethernet)pic.
Dus zo'n pic, als voorbeeld:
http://www.modtronix.com/...Path=1_36&products_id=149

Die een, het liefst, kant en klaar transistor board met 32 uitgangen zou kunnen aansturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-06 15:15
een optocoupler is daarvoor inderdaad prima. mooie galvanische scheiding, dus als er aan een van de kanten iets mis zou gaan blaas je de andere kant niet op.

moeten de servers overigens exact tegelijk resetten of mogen ze snel na elkaar gereset worden (in de orde van milliseconden per server).

in het laatste geval kun je eenvoudig multiplexen.
voor 32 mogelijkheden heb je dan bijvoorbeeld 12 io pinnen nodig nodig (8 bij 4).
64 stuks is dan ook nog makkelijk haalbaar. (8x8).
die hoeveelheid is makkelijk uit een uc te halen.

als het echt tegelijk moet is een schuifregister denk ik het makkelijkste.

overigens kun je in beide gevallen ook een bepaalde server resetten ipv allen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DLGandalf
[b][message=36003795,noline]
moeten de servers overigens exact tegelijk resetten of mogen ze snel na elkaar gereset worden (in de orde van milliseconden per server).
Het is inderdaad de bedoeling dat ze afzonderlijk gereset kunnen worden. Tegelijkertijd resetten heeft weinig nut :P
Maargoed ik moet dus op zoek naar een optocoupler board met 32 stuks die makkelijk aan te sturen is, of anders zelf een board maken met multiplexer die qua input en de selector verbonden is met de IO uitgangen van de controller en als uitgangen verbonden is met de octocouplers?

Over het algemeen lijkt me de multiplexer oplossing iets makkelijker? of zie ik dat verkeerd?

Ik ben blij dat ik op de TU nog ergens heb gehad anders had ik dit nooit kunnen volgen :)

/edit
Voor alle duidelijkheid, je bedoelde zeker een demuxer, aangezien we meerdere uitgangen willen kiezen?

[Voor 6% gewijzigd door DLGandalf op 10-05-2011 00:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:52
Wat ik zou doen:

PIC/AVR controller pakken, de UART(com poort) via een FTDI kabel oid aan host machine hangen.
In de controller en host machine wat software in duwen die de contrller vertelt welke lijn laag moet. Die kan je relatief eenvoudig via ethernet aansturen.
Aan de overige pins (32 dus - kom je gauw op 40 pins microcontroller uit) alle server switches hangen. Je kan waarschijnlijk een weerstand (1k oid) naar de diode van de optocoupler doen, en de transistor aan de andere gebruiken om de reset lijn naar 0 te trekken (reset knop is altijd RESET# en GND - dus RESET# aan collector, GND aan emitter).

Kant en klaar: 2x http://www.velleman.eu/distributor/products/view/?id=9383 ofzo. Maar je betaalt voor dat soort bordjes wel pittige prijzen. Maar zelf maken kost je ook xx uren, en die kosten ook geld (aangezien ik er van uit ga dat je het in bedrijfsfeer doe ivm racks)

[Voor 7% gewijzigd door Hans1990 op 10-05-2011 07:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 21:58
Natuurlijk kan je dit doen met een APC of ander merk PDU, maargoed dat is duur, en een keer een goed elektro ontwerp maken verdient zich wel terug als we meerdere racks gaan neerzetten denk ik zo.
Met alle respect maar als het voor commerciele toepassingen is zou ik gewoon een off the shelf PDU kopen.
Het is absoluut af te raden om in dat soort omgevingen zelf te lopen prutsen. Verder kosten die dingen tegenwoordig ook bijna niks meer.. ~200 euro voor 16 poorten ofzo, dat is iets meer dan 10 euro per server.
Haal desnoods wat oude APC's van marktplaats voor 50 euro per 8 poorten.

[Voor 20% gewijzigd door Sphere- op 10-05-2011 10:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DLGandalf
Sphere- schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 10:43:
[...]

Met alle respect maar als het voor commerciele toepassingen is zou ik gewoon een off the shelf PDU kopen.
Het is absoluut af te raden om in dat soort omgevingen zelf te lopen prutsen. Verder kosten die dingen tegenwoordig ook bijna niks meer.. ~200 euro voor 16 poorten ofzo, dat is iets meer dan 10 euro per server.
Haal desnoods wat oude APC's van marktplaats voor 50 euro per 8 poorten.
Voor dat soort prijzen zou ik hier geeneens aan denken. Echter de prijzen die jij noemt heb ik nog niet gezien.

Voorderest bedankt voor de info in het draadje allemaal. Nu eerst is wat onderdelen kopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 21:58
Oke de 10 euro per poort neem ik terug.
Ik dacht dat met budgetmerken als Ingrasys IpoMan het een stuk goedkoper was maar dat valt toch een beetje tegen.

[Voor 194% gewijzigd door Sphere- op 10-05-2011 14:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-06 15:15
voor afzonderlijk resetten zou ik lekker gaan multiplexen. dan heb je 12 io's nodig, dat op makkelijk te krijgen is op veel controllers (meestal anderhalve poort (4+8 bits).

dan wat zoeken voor de opto's (evt opto arrays als je die kan krijgen). en verder is het software

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Apologieser
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-06-2020
Zeer aan te raden is om te beginnen met een arduino.

Handig voor rapid portotyping en makkelijk te leren. Ook kun je dan gewoon de arduino mega kopen een goedkope versie kost zo een 30 euro op ebay met een stuk of 50 outputs meer dan genoeg lijkt me? Geen gezeur met multiplexing en de ethernet connectie kan doormiddel van een ethernet shield worden gedaan.

Dit alles is heel duidelijk gedocumenteerd en met google kom je er eigenlijk altijd wel uit. Ik zelf begon ook zonder ervaring met arduino en heb er veel van geleerd en uiteindelijk zelfs een segwii gemaakt.

Btw ik zou net zoals hierboven al aangegeven gebruik maken van opto's want je wilt niet dat door een bordje van 50 euro je server rack van een paar duizend euro (of meer?) word opgeblazen.

• DLGandalf
nogmaals bedankt voor de tips allen, de wijze raad van de optocouplers heb ik opgevolgd en zijn inmiddels besteld:)

Wat stom van mezelf om deze mogelijkheid niet aan te pakken voor de arduino, altijd al mee willen knoeien, maarja, nu al een modtronix ethernet board gekocht, hoewel die ook heel leuk zijn.

Ik vraag me echter nog 1 ding af, zijn bij arduino's of de modtronix (die ik heb gekocht) de IO pinnen tijdens opstarten wel gegarandeerd laag? En niet miniscuul kort toch eventjes hoog? Dit zou nl zwaar irritant zijn als servers opeens aan en uit gaan bij aanzetten of resetten van het board.

/edit
Ik kan het zo snel niet lezen in de documentatie, is dit iets wat normaliter wel vermeld zou moeten worden?

[Voor 8% gewijzigd door DLGandalf op 11-05-2011 02:27]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:29

SA007

Moderator Tweaking
Over het ethernet board kan ik weinig zinnigs zeggen.

Over de arduino wel. Dat is in basis een atmega, en daarvan zijn de aansluitingen tijdens het opstarten altijd als high-impedance input geconfigureerd.
Pas als je zelf de configuratie aan gaat passen wordt daar wat mee gedaan, zolang je dat in de goede volgorde doet zou daar dus niks aan de hand zijn.

Klok is stuk :(

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee