Acties:
  • 0Henk 'm!

• apokalypse
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-05 09:05
Ik heb tegenwoordig een nieuwe modem van Telfort (Zyxel P-2812HNU-F1). Erg blij mee, eindelijk een gigabit netwerk en de snelheid is opeens ook een stuk hoger (van 1.7 naar 2.4MBps, voor een 20mbit lijn).

Ik heb ook meteen een nieuwe switch gekocht en geïnstalleerd (TP-link, zie productkoppeling) zodat ik gebruik kan maken van het gigabit netwerk.

Helaas heb ik af en toe internet/netwerk hiks. een paar keer per dag is het internet weg, vaak maar voor een paar seconden. Omdat het vaak maar erg kort is (reload geeft van een pagina werkt dan vaak weer), is het lastig te testen.
Ik probeer de oorzaken te achterhalen, maar omdat ik meer een software mens ben zoek ik daarbij jullie hulp :)

Wat kunnen de oorzaken zijn:
  • Telfort 'ligt eruit'
  • Nieuwe modem met LAN
  • Nieuwe model met WAN-Telfort
  • Nieuwe switch
  • Kabel met gigabit snelheid
  • Netwerkkaart (nee, bij meerdere PC's)
Concrete vragen

1) kan het aan mijn bekabeling liggen? Nooit problemen mee gehad maar toen draaide het op 100mbit. Ik zou verwachten als de kabel gaar is dat packet loss meer voorkomt of dat Windows een melding zou geven.

2) De ping naar de router, hoort die niet altijd <1ms te zijn? Nu heb ik nog geen packet loss gezien (alleen als het er echt uit ligt), maar af en toe wel uitschieters naar 3-5ms (1 op 1000 ongeveer)

3) Dit is een versimpelde netwerk schets:
code:
1
2
3
PC A <----> Switch <----> PC B
                      |
                  Modem, router

Als ik een ping doe van PC A, naar B, moet dit via de modem? Denk het niet, maar weet het niet zeker.

Wat ik al geprobeerd voor het probleem te analyseren:
  • Zoeken naar nieuwe firmware modem, niet gevonden, modem niet bekend op Telfort site of Zyxel
  • Functionaliteiten van modem uit zetten die ik toch niet/nauwelijks gebruik: DHCP, QoS, UPNP
  • Google modem problemen met modemtype :)
  • Nu constant pingen naar router.
  • log bekeken router, uitgebreid aangezet
Iemand nog ideeën?

Eventueel kan de router/switch omruilen met de oude, maar omdat het probleem af en toe voor komt (paar keer/dag, enkele tellen), is dit ook niet echt handig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als het echt 1/1000 is dat hij naar 3-5 ms springt zou ik het niet in die hoek zoeken.

Maar je moet toch ergens beginnen met het oplossen van het probleem, dit kan zijn:

Ping vanaf je routers naar buiten (kijken of het probleem zich dan voortdoet)
Oude apparatuur weer inschakelen (zou ik als eerste doen als het probleem zich hiervoor niet manifesteerde)
ISP bellen om te kijken of ze je lijn kunnen checken (maar uit ervaring weet ik dat je dan wel bij de juiste persoon op de helpdesk terrecht moet komen, in elk geval van ziggo)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

apokalypse schreef op maandag 09 mei 2011 @ 22:04:
1) kan het aan mijn bekabeling liggen? Nooit problemen mee gehad maar toen draaide het op 100mbit. Ik zou verwachten als de kabel gaar is dat packet loss meer voorkomt of dat Windows een melding zou geven.
Simpel gezegt, ja, het kan aan je kabel liggen, om te beginnen kun je controleren of je wel de juiste kabel hetb, voor 1Gbit netwerken is minimaal CAT5e of CAT6 nodig.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-05 10:23
Dat is n misverstand.. gigabit is ontworpen om over cat5 te werken. Als de kabel niet goed is zie je dat altijd terug in de error statistieken (netstat -e onder windows).

If it ain't broken, tweak it!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-05 10:09
- Kan je ergens de verbindingstijden raadplegen? Ik heb iets soortgelijks bij Belgacom (België), maar dat is telkens als mijn verbinding verbroken en terug opgestart wordt. Elke 36 uur "vervalt" mijn WAN-IP en bij het vernieuwen ben ik voor 5-10 seconden (wat vrij lang is voor een vernieuwing vind ik) mijn verbinding en zelfs mijn DHCP kwijt.
- Ik maak uit je verhaal op dat het over kabels gaat. Mocht het toch over een draadloze (eind)verbinding gaan, controleer dan op welke kanalen uw buren/omgeving zit. Vaak stoor je elkaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

FatalError schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 17:29:
Dat is n misverstand.. gigabit is ontworpen om over cat5 te werken. Als de kabel niet goed is zie je dat altijd terug in de error statistieken (netstat -e onder windows).
cat5 is inderdaad ontworpen om Gbit te ondersteunen, echter zijn de marges om het werkelijk te gebruiken zo smal en de gevoeligheid voor storingen relatief hoog, dat men al snel de cat5e spec heeft uitgebracht. zie oa http://www.gocsc.com/User...Panduit/Panduit098765.pdf voor wat uitleg.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-05 14:29
Voor modem kun je 100% zeker geen firmware vinden.
Dit wordt namelijk door Telfort geregeld.
Heb zelfde router :)
Telfort leverde met vorige modem een half-duplex kabel mee (met 4 aders), die moet je weggooien.
Uitgebreid log kun je wel weer uitzetten, dat zijn instellingen voor als je een syslog server gebruikt.
En hoezo gebruik je DHCP niet? Maak je gebruik van static ip?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee